Blinkerslösning (backning bes..) utan tillgång till orig-delar R1 98?

cudawas

Brogrammer
Gick med
27 Apr 2012
Ort
Lund
Hoj
98, R1
Jag var nyss och besiktigade min R1a från 98 som jag köpte för några dagar sedan. Jag var medveten om att det skulle bli småpill och priset speglade detta faktum. Tänkte aldrig att jag skulle åka dit på blinkers bak av alla grejer.. :3freak

Anyway, den är rejält upprensad och gubben tyckte inte blinkersen syntes tillräckligt. Det saknas även reflex och skyltbelysning och jag funderar på hur jag ska lösa detta utan att bli för fattig. Finns det något vettigt paket som antagligen går igenom besiktning som man kan köpa?

Någon som varit med om liknande situation? Någon som kanske sitter på gamla originaldelar till R1an från 98 eller 99? Alla tips är välkomna, bara hör av er om jag ska komplettera med någon uppgift.

Jävlar vad den går dock. Försökte hitta den stora R1-tråden men sökfunktionen var inte vän med mig. Länka gärna om du har den lättillgänglig.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Kan väl inte vara värre att lösa än att skaffa ett par tillbehörsblinkers modell mini eller originalstorlek samt en reflex under besiktningsögonblicket.Vill man sedan synas bättre efter besiktningen så låter man detta sitta kvar.
 

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
Vet inte hur pet-noga dom är i Lund men en fasttejpad pannlampa har fungerat som skyltbelysning för mig, en annan gång tejpade jag bara dit 3 st vita lysdioder tillsammans med ett seriemotstånd. Reflex är bara att skruva av valfri röd ifrån en cykel och sätta under regskylten på lättast sätt.

Blinkersen kan väl vara det som blir lite meckigt, köp universal på valfri mc-tillbehörs-firma och sätt fast med rätt avstånd till varandra.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Du kan ju fästa allt i regskylten. Ett hål i nedankant att fästa en röd reflex i, en tillräckligt lång plåt fräst bakom regskylten så att du kan fästa blinkerserna i ändarna. Skyltbelysning fäster på samma sätt som reflexen fast i ovankant. Sen har du ett besiktningskit. En ny regskylt som du kan ha alla andra dagar om året köper du för 60:- på transportstyrelsens hemsida.
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Självhäftande reflex köper du på Mekonomen för 20 kr, sen sätter du den på reg skylten.
Detta är inte ok om polisen stoppar dig, men det är ok för besiktningen.
 

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Saxat från VVFS 2003:22§ om utrustningskrav på MC

64 § Körriktningsvisare på motorcykel av 1986 eller senare års modell skall vara typgodkänd
1. enligt kapitel 2 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller
2. enligt ECE-reglemente 6 eller 50, kategori 11 och 12 (se 3 kap. 1 §).
Körriktningsvisare på motorcykel av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, Table III i den version FMVSS 108 hade den 1 oktober 1989.
Körriktningsvisare på motorcykel av 1985 eller tidigare års modell behöver inte vara typgodkänd. Ljuset från sådan körriktningsvisare skall vid dagsljus och klar sikt vara synligt på 30 m avstånd.
65 § Körriktningsvisare skall avge blinkande ljus med en blinkfrekvens av 90  30 blinkningar per minut.
Installationskrav på motorcykel av 1984 eller senare års mo-dell
66 § För främre körriktningsvisare på tvåhjulig motorcykel får avståndet mellan de lysande ytorna inte vara mindre än 240 mm och de skall vara placerade utanför de vertikala längsgående plan som tangerar de yttersta kanterna på huvud-strålkastarens lysande ytor.
För främre körriktningsvisare får avståndet mellan kör-riktningsvisarnas lysande ytor och de närmaste halvljusstrål-kastarnas lysande ytor inte vara mindre än
1. 75 mm för en minsta ljusstyrka på körriktningsvisar-na på 90 cd,
2. 40 mm för en minsta ljusstyrka på körriktningsvisar-na på 175 cd,
3. 20 mm för en minsta ljusstyrka på körriktningsvisar-na på 250 cd,
4.  20 mm för en minsta ljusstyrka på körriktningsvi-sarna på 400 cd.
För bakre körriktningsvisare på tvåhjulig motorcykel får avståndet mellan innerkanterna på de bakre körriktningsvisar-nas lysande ytor inte vara mindre än 180 mm. Detta gäller även när registreringsskylten är monterad.
För körriktningsvisare på trehjulig motorcykel får kanterna på de lysande ytorna som befinner sig längst bort från fordo-
52
VVFS 2003:23
nets symmetrilängdplan, inte befinna sig mer än 400 mm från motorcykelns yttersta kant och avståndet mellan innerkanter-na på de lysande ytorna får inte vara mindre än 500 mm.
För körriktningsvisare på motorcykel med sidvagn får kanten på den lysande ytan som befinner sig längst bort från fordonets symmetrilängdplan, inte befinna sig mer än 400 mm från motorcykelns yttersta kant och avståndet mellan in-nerkanterna på de lysande ytorna får inte vara mindre än 600 mm.
67 § Körriktningsvisares placering i höjdled får vara lägst 350 mm och högst 1 200 mm.
På trehjulig motorcykel får körriktningsvisares placering i höjdled vara lägst 350 mm och högst 1 500 mm.
68 § Körriktningsvisares geometriska synbarhet skall vara 15 uppåt och 15 nedåt samt 80 utåt och 20 inåt.
Vinkeln nedåt får reduceras till 5 om körriktningsvisaren är placerad lägre än 750 mm över marken.
Om motorcykel har två hjul framtill eller baktill skall den geometriska synbarheten vara 80 utåt och 45 inåt där mo-torcykeln har två hjul.
69 § Körriktningsvisare
1. får grupperas med strålkastare eller lykta,
2. får inte kombineras med strålkastare eller lykta,
3. får inte bilda flerfunktion med någon strålkastare el-ler lykta,
4. får vara särskilt anordnad som varningsanordning om den avger orangegult ljus.
70 § Körriktningsvisare skall vara så ansluten till fordonets elektriska system att de kan användas oavsett om övrig belys-ning på fordonet är tänd eller inte.
71 § Kan föraren från förarplatsen inte se om körriktningsvi-sare fungerar, skall det vid förarplatsen finnas kontrollampa som visar blinkande ljus. Lampan skall genom avvikande in-dikering ange när någon av körriktningsvisarna inte fungerar.
Kontrollampan bör visa grönt ljus.

Hoppas du blir lite klokare :)

/ Rikar
 

cudawas

Brogrammer
Gick med
27 Apr 2012
Ort
Lund
Hoj
98, R1
Saxat från VVFS 2003:22§ om utrustningskrav på MC

64 § Körriktningsvisare på motorcykel av 1986 eller senare års modell skall vara typgodkänd
1. enligt kapitel 2 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller
2. enligt ECE-reglemente 6 eller 50, kategori 11 och 12 (se 3 kap. 1 §).
Körriktningsvisare på motorcykel av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, Table III i den version FMVSS 108 hade den 1 oktober 1989.
Körriktningsvisare på motorcykel av 1985 eller tidigare års modell behöver inte vara typgodkänd. Ljuset från sådan körriktningsvisare skall vid dagsljus och klar sikt vara synligt på 30 m avstånd.
65 § Körriktningsvisare skall avge blinkande ljus med en blinkfrekvens av 90 30 blinkningar per minut.
Installationskrav på motorcykel av 1984 eller senare års mo-dell
66 § För främre körriktningsvisare på tvåhjulig motorcykel får avståndet mellan de lysande ytorna inte vara mindre än 240 mm och de skall vara placerade utanför de vertikala längsgående plan som tangerar de yttersta kanterna på huvud-strålkastarens lysande ytor.
För främre körriktningsvisare får avståndet mellan kör-riktningsvisarnas lysande ytor och de närmaste halvljusstrål-kastarnas lysande ytor inte vara mindre än
1. 75 mm för en minsta ljusstyrka på körriktningsvisar-na på 90 cd,
2. 40 mm för en minsta ljusstyrka på körriktningsvisar-na på 175 cd,
3. 20 mm för en minsta ljusstyrka på körriktningsvisar-na på 250 cd,
4. 20 mm för en minsta ljusstyrka på körriktningsvi-sarna på 400 cd.
För bakre körriktningsvisare på tvåhjulig motorcykel får avståndet mellan innerkanterna på de bakre körriktningsvisar-nas lysande ytor inte vara mindre än 180 mm. Detta gäller även när registreringsskylten är monterad.
För körriktningsvisare på trehjulig motorcykel får kanterna på de lysande ytorna som befinner sig längst bort från fordo-
52
VVFS 2003:23
nets symmetrilängdplan, inte befinna sig mer än 400 mm från motorcykelns yttersta kant och avståndet mellan innerkanter-na på de lysande ytorna får inte vara mindre än 500 mm.
För körriktningsvisare på motorcykel med sidvagn får kanten på den lysande ytan som befinner sig längst bort från fordonets symmetrilängdplan, inte befinna sig mer än 400 mm från motorcykelns yttersta kant och avståndet mellan in-nerkanterna på de lysande ytorna får inte vara mindre än 600 mm.
67 § Körriktningsvisares placering i höjdled får vara lägst 350 mm och högst 1 200 mm.
På trehjulig motorcykel får körriktningsvisares placering i höjdled vara lägst 350 mm och högst 1 500 mm.
68 § Körriktningsvisares geometriska synbarhet skall vara 15 uppåt och 15 nedåt samt 80 utåt och 20 inåt.
Vinkeln nedåt får reduceras till 5 om körriktningsvisaren är placerad lägre än 750 mm över marken.
Om motorcykel har två hjul framtill eller baktill skall den geometriska synbarheten vara 80 utåt och 45 inåt där mo-torcykeln har två hjul.
69 § Körriktningsvisare
1. får grupperas med strålkastare eller lykta,
2. får inte kombineras med strålkastare eller lykta,
3. får inte bilda flerfunktion med någon strålkastare el-ler lykta,
4. får vara särskilt anordnad som varningsanordning om den avger orangegult ljus.
70 § Körriktningsvisare skall vara så ansluten till fordonets elektriska system att de kan användas oavsett om övrig belys-ning på fordonet är tänd eller inte.
71 § Kan föraren från förarplatsen inte se om körriktningsvi-sare fungerar, skall det vid förarplatsen finnas kontrollampa som visar blinkande ljus. Lampan skall genom avvikande in-dikering ange när någon av körriktningsvisarna inte fungerar.
Kontrollampan bör visa grönt ljus.

Hoppas du blir lite klokare :)

/ Rikar

Tack som fan (alla)! Det hjälpte en hel del.

Jag ska besiktiga så snart som möjligt men har nu byggt en riktig jävla patentlösning. Är rätt nöjd faktiskt. Jag har typ aldrig hållt i en hammare förr och har lyckats vinkelslipa en bit aluminium från biltema som jag byggde ett slags kors av. Därefter bockade jag till "vingarna" som jag sen borrade hål för blinkers i. Stoppade in biltemas led-blinkers och mekade sen ett par timmar med att få rätt blinktakt och massa jävulskap. Men är man mcägare så är man! Det har varit riktigt kul att meka och jag ska inte ropa hej på långa vägar.. känns som att gubbfan nog kan hitta ett och annat till jag får meka loss med innan jag får lov att köra lagligt... bättre det än att den trillar sönder i 180 iaf.

Tack igen för hjälpen! Jag tänkte ladda upp bilder sen efter besiktning om det finns intresse för att se ett godkänt hemmabygge som inte tog mer än en kväll (och kostade mindre än 500)?
 

cudawas

Brogrammer
Gick med
27 Apr 2012
Ort
Lund
Hoj
98, R1
Självhäftande reflex köper du på Mekonomen för 20 kr, sen sätter du den på reg skylten.
Detta är inte ok om polisen stoppar dig, men det är ok för besiktningen.

Vad är det som krävs för att polisen ska vara nöjd?
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top