Blinkersmontering ktm exc

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Hej.

Har en ktm exc 450 med batteri och elsatart och allt det där. Fram/bakljus med hel-, halv- och bromsljus finns och funkar. För besiktning krävs det dock blinkers vilket inte är monterat och ingen el är dragen.

Har ni några tips på hur man lättast kan montera blinkers så dom funkar utan krångel (iaf på besiktningen). Vilket reglage kan man använda? Borde ju gå med en vanlig 3-vägsströmbrytare tycker jag med till-från-till?

Vilket relä kan man använda? Går det att köpa nåt på biltema eller måste det vara speciellt för just hojar eller ktm? Jag är fruktansvärt dålig på elektronik så lite hjälp på traven hade inte skadat.

Hej.

Last edited:

kojf

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2008
Hoj
Funderar på KTM 640
Jag kan tyvärr inte heller något om el. Men kanske köpa ett begagnat blinkerreglage från någon mc eller kanske t.o.m moped som skrotats?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Där finns ett gatkit med bla blinkers som sitter på från fabrik men brukar monteras av och lämnas med i låda från handlaren.... Bör finnas många sådana att köpa eller låna i närmsta enduroklubb.. Jag har 2st men bor inte direkt i närheten...

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Där finns ett gatkit med bla blinkers som sitter på från fabrik men brukar monteras av och lämnas med i låda från handlaren.... Bör finnas många sådana att köpa eller låna i närmsta enduroklubb.. Jag har 2st men bor inte direkt i närheten...

Såpass... Jag har inte sett röken av något sådant, så det får nog bli till att greja själv. Det enda jag behöver är som sagt blinkers, det kan inte vara jättesvårt att montera sådana och då det att fungera tycker jag.

Jag har beställt en sån här nu iaf, den borde fungera alldeles utmärkt. Var även ute i garaget idag och försökte förstå något om elektroniken (som jag för övrigt är görkass på från början..) men blev inte mkt klokare. Tog lite bilder med min superbra mobilkamera som syns nedan. Ska ta med en riktig kamera i dagarna så det blir lite bättre skärpa. Nån som vet vilka sladdar som går till vad? Hade det varit original så hade nog även jag kunnat följa via elschema men det hänger lösa ändar lite här o var...

o91nx2.jpg

Kvalitativ närbild på ovan bild. Visar iaf bland annat två hoptejpade sladdar...
2u71zkp.jpg

Vad är det här för låda? Sitter fast på batteriet. Har en säkring i sig.
23wmj41.jpg

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Jag tog med mig en kompis ut till garaget som VET hur man tyder elscheman osv, så vi fick klarhet i vad som saknas, vad som ska göras och hur det ska gå till osv osv osv..

MEN!

En stilla undran är vad vad det är för box jag har tagit kort på här nedan. Det är så vitt vi vet inte voltregulatorn och finns inte med på el-schemat. Det går in en från generatorn och ut två varav den ena går till voltregulatorn och den andra skulle upp i min inkommande switch med alla knappar på.. Även jord- och pluskabel på..

Vad är det för nåt?

4qgzna.jpg

Tack.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Om du menar den där saken med kylflänsar så är det en likriktare. Är du säker på att ditt elsystem är original och inte modifierat för nattenduro? Vill nämligen inte minnas att man har en 3fas likriktare på EXC....

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Om du menar den där saken med kylflänsar så är det en likriktare. Är du säker på att ditt elsystem är original och inte modifierat för nattenduro? Vill nämligen inte minnas att man har en 3fas likriktare på EXC....

Precis den jag menar. Vi anade dock att det var likriktaren..
Jag är helt säker på att elsystemet inte är original. Så som det ser ut kan man tro att en 5åring har varit framme med avbitare och eltejp...

Vill du förklara vidare vad det innebär med 3fas likriktare? Ursäkta en idiot.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Precis den jag menar. Vi anade dock att det var likriktaren..
Jag är helt säker på att elsystemet inte är original. Så som det ser ut kan man tro att en 5åring har varit framme med avbitare och eltejp...

Vill du förklara vidare vad det innebär med 3fas likriktare? Ursäkta en idiot.

Vad i helvete har du för stator? Kan du lyfta av generatorkåpan och ta en bild?

Original har man en 1fas stator på KTM som levererar en 80w ungefär. När man sedan vill köra enduro nattetid måste man utöka effekten och då lindar man antingen om originalstatorn och ersätter likriktaren med en häftigare från Trailtech eller så köper man en stator med 3faser. Till denna behöver man givetvis en 3fas likriktare/laddregulator vilket du har. Denna ser ut att komma från en KTM LC4...

För dig spelar detta ingen större roll då du bara vill koppla in några blinkers vilket du kan göra ändå men det är rätt spännande hur killen har kopplat resten av systemet. Skall du bara ha det tillfälligt för besiktningen så koppla in blinkeriet direkt mot batteriet och riv bort när du kommer från SBP. Skall du ha en mer bestående version är det lite intressant om hela cykeln är likströmskonverterad eller har han kvar växeldelen till belysningen. Koppla in en voltmeter till framlampan och starta. Finns där lik eller växelström där?

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Vad i helvete har du för stator? Kan du lyfta av generatorkåpan och ta en bild?

Original har man en 1fas stator på KTM som levererar en 80w ungefär. När man sedan vill köra enduro nattetid måste man utöka effekten och då lindar man antingen om originalstatorn och ersätter likriktaren med en häftigare från Trailtech eller så köper man en stator med 3faser. Till denna behöver man givetvis en 3fas likriktare/laddregulator vilket du har. Denna ser ut att komma från en KTM LC4...

För dig spelar detta ingen större roll då du bara vill koppla in några blinkers vilket du kan göra ändå men det är rätt spännande hur killen har kopplat resten av systemet. Skall du bara ha det tillfälligt för besiktningen så koppla in blinkeriet direkt mot batteriet och riv bort när du kommer från SBP. Skall du ha en mer bestående version är det lite intressant om hela cykeln är likströmskonverterad eller har han kvar växeldelen till belysningen. Koppla in en voltmeter till framlampan och starta. Finns där lik eller växelström där?

Hej igen.
Uppföljning.

Har varit dåligt med bilder på senaste, jag har inte ens varit å grejat förrän idag. Glömde dock att ta bilder... Men jag ska fixa det nästa gång.

ny fundering jag har nu är ang. bromshandtaget på denna hoj. Det är inte draget el från bromshandtaget till bromsljus så jag köpte lite olika sorters bromskontakter att sätta på, men jag förstår inte var på handtaget man ska koppla in dessa?

På alla mina tidigare hojar har där funnits gängade hål som man kan skruva rakt in i för att få fast en kontakt, men det finns inte här. Någon som vet vilken sorts bromskontakt mans kall ha och vart man sätter den i bromscylindern? Det är original(?) Brembo bromscylinder som sitter på. Då det är en exc så måste man kunna sätta dit en bromskontakt tycker jag...

Väntar också på tändningslås som jag har beställt. Inte original ktm eller husaberg eller liknande utan köpte nåt billigt för mc för 200 spänn. Huvudsaken är att jag har ett tändningslås, det behöver inte vara direkt stöldsäkert då den inte kommer stå utsatt. Här antar jag att jag bara kan koppla in på valfri kabel som har med tändning att göra som helt sonika bryter när man vrider ifrån med nyckeln. Rätta mig om jag har fel...

Köpte även nåra LED-blinkers jag tyckte var lite halvfräna och passade samtidigt på att inhandla ett blinkrelä med integrerat motstånd från Biltema (art nr. 42-140) som borde fiungera?

Frågorna är många.... men jag är tacksam för svar :)

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Hej igen.
Uppföljning.

Har varit dåligt med bilder på senaste, jag har inte ens varit å grejat förrän idag. Glömde dock att ta bilder... Men jag ska fixa det nästa gång.

ny fundering jag har nu är ang. bromshandtaget på denna hoj. Det är inte draget el från bromshandtaget till bromsljus så jag köpte lite olika sorters bromskontakter att sätta på, men jag förstår inte var på handtaget man ska koppla in dessa?

På alla mina tidigare hojar har där funnits gängade hål som man kan skruva rakt in i för att få fast en kontakt, men det finns inte här. Någon som vet vilken sorts bromskontakt mans kall ha och vart man sätter den i bromscylindern? Det är original(?) Brembo bromscylinder som sitter på. Då det är en exc så måste man kunna sätta dit en bromskontakt tycker jag...

Väntar också på tändningslås som jag har beställt. Inte original ktm eller husaberg eller liknande utan köpte nåt billigt för mc för 200 spänn. Huvudsaken är att jag har ett tändningslås, det behöver inte vara direkt stöldsäkert då den inte kommer stå utsatt. Här antar jag att jag bara kan koppla in på valfri kabel som har med tändning att göra som helt sonika bryter när man vrider ifrån med nyckeln. Rätta mig om jag har fel...

Köpte även nåra LED-blinkers jag tyckte var lite halvfräna och passade samtidigt på att inhandla ett blinkrelä med integrerat motstånd från Biltema (art nr. 42-140) som borde fiungera?

Frågorna är många.... men jag är tacksam för svar :)

Brembo kräver att man använder deras egen microbrytare eller så köper man en hydrualisk bromsljuskontakt som är integrerad i banjon istället.

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Tack för svaret. Det blev att jag köpte en ny bromsljuskontakt modell original att ha där fram, lika bra så det blev rätt. Tänkte först sätta en sån som är i banjon men det är riktigt tight om plats så valet var enkelt, dock dyrt.

Elen börjar ordna upp sig nu, alla ljus å sånt funkar fint med nya omkopplaren jag har köpt och efter lite test så ser det ut att bli riktigt bra det här. Dock har jag en stilla undran igen.

För att få godkänt på besiktningen krävs det att en kontrollampa lyser när helljus är påslaget, en blå sådan. Jag har införskaffat en lysdiod modell blå på 12v och kopplade in på helljuset o jord, den SKA alltså inte kunna lysa när halvljuset är påslaget. Den är inte ens i närheten av halvljusets kablar. Men den lyser när halvljuset är på ändå och mäter jag så får jag 5v på helljuset när halvljuset är påslaget vilket gör att min lysdiod lyser - om än svagare än om man slår på till helljus. Tänkte att den kanske är överkänslig eller nåt, vet inte, så jag testade iaf med en positionsljuslampa (vet ej vad dom heter..) men samma där. Lyser lite svagare än normalt på halvljus men fullt vid helljus.

Nån som har nåt förslag på hur det kan vara så här å hur man kan göra att det försvinner? Nåt motstånd nånstans? Börjar få slut på ideer nu.

Tack

/Mahh

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
EDIT:

såg att jag frågat precis samma sak ovan.... klävver me.

Hejhej!

Allt funkar fint, all el funkar görbra och så MEN.. jag har ett problem.

Till helljuset ska en lampa lysa som indikerar att helljuset är på, denna lampan kopplade jag från en dutt av helljussladden till jord - as simple as that. Men grejen är att vid halvljus så ger helljuskretsen 6v trots att den är avstängd vilket gör att min lampa (lysdiod) lyser ändå och jag kommer således inte gå igenom besiktning med hojen....

Har nån nåt tips på hur detta kan komma sig???? Hur kopplar man dessa lampor i vanliga fall?

Tack.

Mahh.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det där är en vanlig exc stator..... Verkar väldigt märkligt att ha kopplat in den likriktaren då. Verkar vara panik/ful meck...

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Det där är en vanlig exc stator..... Verkar väldigt märkligt att ha kopplat in den likriktaren då. Verkar vara panik/ful meck...

Åfan? Det innebär i stort sett att jag kan skippa likriktaren och på så sätt få ett felande moment mindre? Hur bör jag koppla kablarna från generator? Ska gul kabel rakt in i voltregulatorn isf?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Åfan? Det innebär i stort sett att jag kan skippa likriktaren och på så sätt få ett felande moment mindre? Hur bör jag koppla kablarna från generator? Ska gul kabel rakt in i voltregulatorn isf?

Nja.......

Jag vet fortfarande inte hur elsystemet är kopplat så det är vanskligt att koppla bort likriktaren systemet lär ju vara ombyggt så att all laddning likriktas till batteriet istället för den vanliga metoden med ett delat DC/AC system

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept