Blipping the throttle, blippa. Hur och bra för?

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Lite mellangas vid nedväxling, för att få växlingen att gå mjukare... Är inte sådant standardkunskap i körutbildningen? Att det dels skapas en tråd om detta, dels finns filmer på YouTube känns konstigt. "Det vet väl alla"?

Jag menar absolut inte att vara taskig mot TS, det är inte så du skall ta det. Blir mest lite förvånad.

Ok, för det mesta behövs det inte. Men i vissa fall, t ex från 5-4-3-2 blir det en mjukare nedväxling om man hjälper hojen på traven med ett par små och snabba gaspådrag. Och särskilt när man går från 2:an till 1:an t ex inför ett rödljus. Där kan mellangas vara skillnaden mellan ett "klick" och ett "pang" i växellådan.

Sen att det låter rejsigare och coolare är kanske ingen vattentätt argument. Men det är ju faktiskt lite kul när det låter som om det går fortare än det gör... :) ("tonårsfjunsfasoner")
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Apropå gamla traktorer som man var tvungen att dubbelkoppla, farsgubben (eller kanske snarare farfarsgubben) hade en gammal traktor som man var tvungen att dubbeltrampa OCH varvtalsmatcha för att växla. Det tog ett tag att lära sig att köra den som 10-åring.

I instruktionsboken till den gamla pansarterrängbilen M/42 (den som ser ut som en marulk) framgår hur dubbeltrampning skall ske med den helt osynkroniserade växellådan.

Behovet av motoröra hos föraren framhävs, och kapitlet avslutas med orden "om fordonsföraren trots tre försök inte förstår grundprincipen, går det i allmänhet fortare att byta ut fordonsföraren än att låta honom framhärda i försöken".

Ord och inga visor. :fakta
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
He-he... så kan det vara.

Fast jag torskade på den militära uppkörningen för förarbevis för att jag "inte kunde växla". Det gick inte att lägga i trean på den folkabussen jag körde. Växellådan var kass.

Senare visade det sig att i princip alla som hade kört "min" buss hade fått kritik eller blivit underkända. Alla utom en, han hade lyckats få i trean...

På om-provet dagen efter, i en annan folkabuss, gick det fint att både köra och växla.

Sorrry for OT!
 

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Umeå
Hoj
Obefintlig
Som många har sagt så är det för att matcha hastigheten med växellådan. Väldigt populärt bland folk som är motorintresserade och kör bilar utan synkad växellåda. Dock blir jag förvånad över att många prisar detta, men inte gör det när de växlar upp.

Nedväxling:
1. Koppla
2. Rev-match ("blippa")
3. Växla ned
4. Släpp upp koppling

Uppväxling:
1. Koppla
2. Rev-match (låt varvtalet sjunka)
3. Växla upp
4. Släpp upp koppling.

Filmref. för de som mig, är sålda på film.
"Granny shifting not double clutching like you should"
Dominic Torreto, The Fast and The Furious. När han sågar Brian efter deras första race.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Lite mellangas vid nedväxling, för att få växlingen att gå mjukare... Är inte sådant standardkunskap i körutbildningen? Att det dels skapas en tråd om detta, dels finns filmer på YouTube känns konstigt. "Det vet väl alla"?

Jag menar absolut inte att vara taskig mot TS, det är inte så du skall ta det. Blir mest lite förvånad.

Ok, för det mesta behövs det inte. Men i vissa fall, t ex från 5-4-3-2 blir det en mjukare nedväxling om man hjälper hojen på traven med ett par små och snabba gaspådrag. Och särskilt när man går från 2:an till 1:an t ex inför ett rödljus. Där kan mellangas vara skillnaden mellan ett "klick" och ett "pang" i växellådan.

Sen att det låter rejsigare och coolare är kanske ingen vattentätt argument. Men det är ju faktiskt lite kul när det låter som om det går fortare än det gör... :) ("tonårsfjunsfasoner")
Hör knappast till standardkunskap i växlande med mellangas. Hur många träffar man inte på som inte ens vet att man växlar ner och släpper kopplingen INNAN sväng? Tycker var och varannan behandlar en sväng med först indragen koppling, sen broms, sen sväng, sen nerväxling och tillslut utsläpp av koppling med ett ordentligt ryck, sen gas.
 

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Umeå
Hoj
Obefintlig
Hör knappast till standardkunskap i växlande med mellangas.
Instämmer. Jag tog upp det under riskettan (kan det ha varit då?) när jag tog B-kort. Läraren/handledaren sa då att sånt behöver man inte gå in på med hela gruppen, det är något som intresserar så få, och dagens bilar ordnar det så bra i vilket fall. Lite förvånad blev jag, för annars gjorde han allt över förväntan.
 

gerthur

Medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Tullinge
Hoj
Honda Forza 350 -21, Honda CB500X -22
Förlåt om jag är tjatig men om det inte är som Ulvhamne skriver:

"För att även om kopplingen är dragen så drar den runt motorn lite och påverkar växellådan? "

så förstår jag fortfarande inte varför växlingen underlättas av blippandet.

När man dubbeltrampar på en bil lägger man i friläge och släpper kopplingen och blippar. Kopplar sedan ur igen och drar i nästa växel. Det som sker är att man sätter rotation på en mellanaxel i växellådan som
underlättar växlingen. I moderna växellådor görs det av synkringarna.

Men en mc-låda och koppling fungerar kanske på ett annat sätt?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Förlåt om jag är tjatig men om det inte är som Ulvhamne skriver:

"För att även om kopplingen är dragen så drar den runt motorn lite och påverkar växellådan? "

så förstår jag fortfarande inte varför växlingen underlättas av blippandet.

När man dubbeltrampar på en bil lägger man i friläge och släpper kopplingen och blippar. Kopplar sedan ur igen och drar i nästa växel. Det som sker är att man sätter rotation på en mellanaxel i växellådan som
underlättar växlingen. I moderna växellådor görs det av synkringarna.

Men en mc-låda och koppling fungerar kanske på ett annat sätt?

MC-lådor har inga synkroniseringsringar, det blir KLONK om man matchar varvtalen illa.
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Men mellan 1 och 2 är ju kopplingen indragen, hur kan motorns varvtal då påverka växlingen?

Prova att gå från friläge till ettan på högre varvtal än tomgång, så märker du att motorns varvtal definitivt påverkar växellådan trots indragen koppling.

Eller förresten prova inte. Växellådan gråter högljytt:(
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
MC-lådor har inga synkroniseringsringar, det blir KLONK om man matchar varvtalen illa.

Klonk blir det oavsett, i teorin. Motorn är just som sagt frikopplad från växellådan. Däremot har jag känslan av att man "skakar loss" en våtkoppling när man mellangasar så att den är "mer" frikopplad än om man bara drar in kopplingen och trampar. T.ex. så är det mycket enklare på trilskande hojar att få i friläget stillastående om man blippar gasen lite samtidigt.

Annars är ju den stora vinsten att man inte behöver accelerera motorn till rätt varv med bakhjulet när man släpper upp kopplingen. Detta ger en motorbroms-spik som ryckutjämnarna och däckets kontaktyta måste hantera. Så om man samtidigt bromsar satan och har 0-5% av vikten på bakhjulet, ja... då jazzar det. :) Eller om man ska växla ner med nedlägg. Många sporthojar idag har ju slirkoppling som jämnar ut spiken (och minskar motorbroms överlag), så många skiter ju i det, eller släpper ut kopplingen långsammare. Själv så fick jag lära mig mellangas innan jag började köra 125:a så det är muskelminne, och det är lite som naglar på svarta tavlan när jag hör de där nerväxlingarna. :gnissla

Sen som tillägg har ju vissa hojar idag t.o.m. automatisk varvtalsmatchning (S1000RR -15, Panigale 1299, bl.a.).
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Undantaget är förstås tex BMW med torrkoppling som kopplar fritt på riktigt, men där låter det KLONK vid varje växling ändå - och det SKA vara så. :crash
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Om man gör det när man kör bil och inte behärskar heel-toe/ens vet vad det betyder så är det bara tonårsfjunsfasoner...

Jag hältåar inte pga att bromspedalen är i fel höjd jämfört med gasen, det blir skitknepigt.
Däremot möter jag alltid med gas vid nedväxling. Vill man kugga ner för att få mer fart i kärran så finns det väl inget annat alternativ?
Att växla ner utan att möta innebär att kopplingen får ta smällen och slira, inte nice.
Jag menar bara att man kan använda "möta med gasen tekniken" utanför "hältåatekniken".
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Är det inte så att man gör det för att en MC motor går ner väldigt snabbt i varv när man släpper gasen jämfört med t.ex. en V70 där man har gott om tid på sig. Man slipper kastas framåt när man släpper upp kopplingen. Nu går det utmärkt även på en MC utan att blippa om det handlar om lugn körning.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Jag mellangasar aldrig vid nedväxling. Förvisso har nuvarande hojen en bättre slirkoppling än original, men jag körde likadant på original gsxr:n jag hade för nått år sedan utan större konstigheter. Enbart bankörning.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Dom som kört osynkad låda vet precis varför man gasar upp vid ned växling å dubbeltrampar samt mellandags vid uppväxling.... Lär man tekniken så kan man både växla upp å ner utan koppling, förutom ettan då....
De är som någon skrev att de låter sportigare att göra så....?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Kör man nyare hoj så har de oftast inbyggda fusk för folk som inte kan köra hoj, så som slirkoppling. Började man köra på en äldre mer "ärlig" MC så lärde man sig blippa för annars låste sig bakhjulet vid nerväxling och hela hojen började orma sig ;)
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top