Men mellan 1 och 2 är ju kopplingen indragen, hur kan motorns varvtal då påverka växlingen?
För att även om kopplingen är dragen så drar den runt motorn lite och påverkar växellådan?
Men mellan 1 och 2 är ju kopplingen indragen, hur kan motorns varvtal då påverka växlingen?
Apropå gamla traktorer som man var tvungen att dubbelkoppla, farsgubben (eller kanske snarare farfarsgubben) hade en gammal traktor som man var tvungen att dubbeltrampa OCH varvtalsmatcha för att växla. Det tog ett tag att lära sig att köra den som 10-åring.
Hör knappast till standardkunskap i växlande med mellangas. Hur många träffar man inte på som inte ens vet att man växlar ner och släpper kopplingen INNAN sväng? Tycker var och varannan behandlar en sväng med först indragen koppling, sen broms, sen sväng, sen nerväxling och tillslut utsläpp av koppling med ett ordentligt ryck, sen gas.Lite mellangas vid nedväxling, för att få växlingen att gå mjukare... Är inte sådant standardkunskap i körutbildningen? Att det dels skapas en tråd om detta, dels finns filmer på YouTube känns konstigt. "Det vet väl alla"?
Jag menar absolut inte att vara taskig mot TS, det är inte så du skall ta det. Blir mest lite förvånad.
Ok, för det mesta behövs det inte. Men i vissa fall, t ex från 5-4-3-2 blir det en mjukare nedväxling om man hjälper hojen på traven med ett par små och snabba gaspådrag. Och särskilt när man går från 2:an till 1:an t ex inför ett rödljus. Där kan mellangas vara skillnaden mellan ett "klick" och ett "pang" i växellådan.
Sen att det låter rejsigare och coolare är kanske ingen vattentätt argument. Men det är ju faktiskt lite kul när det låter som om det går fortare än det gör... ("tonårsfjunsfasoner")
Instämmer. Jag tog upp det under riskettan (kan det ha varit då?) när jag tog B-kort. Läraren/handledaren sa då att sånt behöver man inte gå in på med hela gruppen, det är något som intresserar så få, och dagens bilar ordnar det så bra i vilket fall. Lite förvånad blev jag, för annars gjorde han allt över förväntan.Hör knappast till standardkunskap i växlande med mellangas.
Förlåt om jag är tjatig men om det inte är som Ulvhamne skriver:
"För att även om kopplingen är dragen så drar den runt motorn lite och påverkar växellådan? "
så förstår jag fortfarande inte varför växlingen underlättas av blippandet.
När man dubbeltrampar på en bil lägger man i friläge och släpper kopplingen och blippar. Kopplar sedan ur igen och drar i nästa växel. Det som sker är att man sätter rotation på en mellanaxel i växellådan som
underlättar växlingen. I moderna växellådor görs det av synkringarna.
Men en mc-låda och koppling fungerar kanske på ett annat sätt?
Men mellan 1 och 2 är ju kopplingen indragen, hur kan motorns varvtal då påverka växlingen?
MC-lådor har inga synkroniseringsringar, det blir KLONK om man matchar varvtalen illa.
Om man gör det när man kör bil och inte behärskar heel-toe/ens vet vad det betyder så är det bara tonårsfjunsfasoner...
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |