Blir aldrig av med bilen

Fixxxer

Ofarlig och alldeles normal
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Nykvarn
Hoj
-
Syss skrev:
Inte billiga? Reservdelarna är humana, framförallt på ORGINAL grejjer. Visst, har man en volvo så kan man få biltemagrejjer för 10% av priset men det är inte säkert att dom håller heller. Försäkringen på min e34 är 20 kr billigare i månaden än min Audi 100 jag hade innan. BMW är otroligt roliga bilar, har du någonsin kört en BMW? Inte bara suttit brevid, utan kört? Förstår inte detta BMW hat i det här landet, handlar det bara om avundsjuka?

//EBS på Syss konto


Vi har både kört och ägt BMW, dock ingen nyare än årsmodell -99.
En väninnas far är utbildad mekaniker och jobbar för BMW har själv sagt att det är DYRT att äga. Dock så har BMW visst 3 års fria servicar på sina bilar vilket verkar bra. När det dock går sönder, så går det sönder och det kostar. Mycket!

Det är inget BMW-hat, absolut inte. Däremot gillar jag inte de flesta av deras modeller och heller inte deras priser. Jag tycker nog att de ligger högre i pris än vad någon av våra andra bilar har gjort. Kanske är det bara de modeller jag har varit i kontakt med som varit dyra i reservdelar.

Avundsjuka. Jo, visst. När vi kommer till Z4:eek:r och den nya 5-serien. Däremot är de alldeles för dyra i inköp när det kommer till pris versus bekvämlighet!
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Fixxxer skrev:
En väninnas far är utbildad mekaniker och jobbar för BMW har själv sagt att det är DYRT att äga. Dock så har BMW visst 3 års fria servicar på sina bilar vilket verkar bra. När det dock går sönder, så går det sönder och det kostar. Mycket!

QUOTE]

Din väninnas pappa kanske skulle kika lite på vad andra bilar kostar att laga, BMW har inte haft dyra reservdelar på 10 år, vilket han som BMW-mekaniker borde veta. Sen får man väl fråga vad han menar med dyrt att äga, klart att en WV Lupo är billigare i skatt, bränsle och troligen försäkring än en 525, men man bör väl jämföra med bilar i samma klass.
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Bart skrev:
Vad är det för e34 du har då? En vanlig 525:a är INTE en rolig bil tycker jag. M5:an däremot är en kul bil!

En ovanlig 520. Visst är det inte världens snabbaste bil rakt fram men den har ett riktigt roligt chassi för att vara en bil i den klassen. Tycker jag då. Det är rena räcern om man jämnför med Audin jag hade innan.

//EBS från Syss konto
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Fixxxer skrev:
När det dock går sönder, så går det sönder och det kostar. Mycket!


Fixxxer har en klar poäng... ...De som hävdar att BMW visst är billiga att äga kan ju ta sig en funderare på varför det inte existerar en enda BMW som går i taxitrafik... :hihi Jag menar.. 5 serien är ju minst lika rymliga och åkvänliga som v70/passat/valfri merca....

Det finns en klar anledning till varför BMW aldrig används och det är att de är så förbannat dyra i drift efter et par mil... Snordyr service när gratisservandet är slut.... Höga försäkringar, dyra reservdelar...

Man kan köpa BMW för att man gillar bilarna som sådana.. Men ingen kan på riktigt hävda att de står sig bra när det gäller driftskostnader utslaget på ett par år...

Jag har sett ett par XC90 i trafik men aldrig en BMW... Dagens utmaning.. ge er ut i trafiken eller på stan och spana och speja efter BMW i taxitrafik! :tummenupp
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
korvgubbe skrev:
Fixxxer har en klar poäng... ...De som hävdar att BMW visst är billiga att äga kan ju ta sig en funderare på varför det inte existerar en enda BMW som går i taxitrafik... :hihi Jag menar.. 5 serien är ju minst lika rymliga och åkvänliga som v70/passat/valfri merca....

Det finns en klar anledning till varför BMW aldrig används och det är att de är så förbannat dyra i drift efter et par mil... Snordyr service när gratisservandet är slut.... Höga försäkringar, dyra reservdelar...

Man kan köpa BMW för att man gillar bilarna som sådana.. Men ingen kan på riktigt hävda att de står sig bra när det gäller driftskostnader utslaget på ett par år...

Jag har sett ett par XC90 i trafik men aldrig en BMW... Dagens utmaning.. ge er ut i trafiken eller på stan och spana och speja efter BMW i taxitrafik! :tummenupp


Jag har sett flera taxibilar av märket BMW, dock så är dom inte så vanliga.

Att inte fler taxibolag använder sig av BMW beror nog på att vissa kunder skulle undvika att sätta sig i en BMW. Alla vet hur snabb en BMW är och inte vill kunderna bli ihjälköra av chaffisen :Bugar

Sedan kan det även vara så att taxibolagen inte vill sticka folk för mycket i ögonen med att köra coola BMW bilar.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
burner skrev:
Jag har sett flera taxibilar av märket BMW, dock så är dom inte så vanliga.

Sedan kan det även vara så att taxibolagen inte vill sticka folk för mycket i
ögonen med att köra coola BMW bilar.

Jag har aldrig sett en enda.. och då kollar jag efter dem... Har frågat flera olika förare och även ställt frågan till en i familjen som är åkare och alla svarar samma sak... BMW är bra bilar med usel ekonomi...
 

Bart

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Ort
i ett hus
Hoj
Husa..
Syss skrev:
En ovanlig 520. Visst är det inte världens snabbaste bil rakt fram men den har ett riktigt roligt chassi för att vara en bil i den klassen. Tycker jag då. Det är rena räcern om man jämnför med Audin jag hade innan.

//EBS från Syss konto
Ok.. precis, det beror väl på vad man jämför med. Bra att du är nöjd iaf! Jag har precis köpt en ny bil som jag är nöjd med, så jag förstår dig!
 

Andyman_se

wicked
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
z750 orange
jag är en såndär förhatlig bilnasare så länka till annonsen eller skriv vad det är för nåt du vill sälja så kan jag kanske ge dig nåt tips. Vill du däremot ha en Yamaha warrior så är du välkommen att byta in bilen mot en sån hos mig.
 

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000 RR HRC Trico '09
Jag MÅSTE tydligen hoppa in och skriva lite om BMW här nu...

Det är såhär att BMW är INTE dyrare att serva än t.ex. en Volvo. Farsan har en Volvo och jag har BMW. Så jag vet vad det kostar att fullserva en bil på Bilia. Det är svindyrt!

Dessutom vill jag påpeka att OM man sköter sin BMW som man ska dvs. håller koll på alla servicar och inte kör 1500 mil till efter att färddatorn börjat signalera om service så håller dom äckligt bra.

Så att BMW är dyrare än alla andra bilar är en myt jag vilken dag som helst kan slå hål på.

Dessutom finns det ingen logisk mening i att jämföra bilar mot varandra som inte ligger i samma klass.

PS. Att BMW inte används som taxibilar är för dels för att Volvo/Mercedes använts oerhört länge och taxibolagen har fantastiskt bra upphandling på dessa bilar. .DS
 
Last edited:

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
M.G.F skrev:
Dessutom vill jag påpeka att OM man sköter sin BMW som man ska dvs. håller koll på alla servicar och inte kör 1500 mil till efter att färddatorn börjat signalera om service så håller dom äckligt bra.

Vad är det för serviceintervall på BMW?
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
M.G.F skrev:
PS. Att BMW inte används som taxibilar är för dels för att Volvo/Mercedes använts oerhört länge och taxibolagen har fantastiskt bra upphandling på dessa bilar. .DS

Det finns ju många små friåkare, de borde ju kunna få lika bra pris på en BMW som på en Volvo eller Mercedes. :va
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Thundercat skrev:
Vad är det för serviceintervall på BMW?

Det är flexibelt - dvs beroende på hur hårt du kör.

Jag gjorde första servicen vid 2400 mil (1400:) och andra servicen nu nyss vid 5000 mil (2400:).
Försäkrar den för 5000:- hel/hel.
Den drar 0,8 - 1,0 beroende på körstil.

Dyrt med BMW? Tycker jag inte.
Kul med BMW? Tycker jag.


Och jo - det finns många BMW som går som taxi.
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
duckie skrev:
Det är flexibelt - dvs beroende på hur hårt du kör.

Jag gjorde första servicen vid 2400 mil (1400:) och andra servicen nu nyss vid 5000 mil (2400:).
Försäkrar den för 5000:- hel/hel.
Den drar 0,8 - 1,0 beroende på körstil.

Dyrt med BMW? Tycker jag inte.
Kul med BMW? Tycker jag.


Och jo - det finns många BMW som går som taxi.

Vad är det för serviceintervall på en gubbkörd BMW då? 10 000 mil?
 

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000 RR HRC Trico '09
Thundercat skrev:
Vad är det för serviceintervall på BMW?

Det finns inga fastställda serviceintervaller på BMW. Olja byter man på M-modellerna och de lite snabbare modellerna gärna var 300-500:e mil medan slitvargarna, läs modeller under 190hk, bytes var 1000-2500:e mil. *OBS!! MIN PERSONLIGA ÅSIKT!*

Tändstift byter man iaf var 3000:e mil eller vid lämpligt servicetillfälle runt den nämnda siffran.

Du har däremot olika grader av service som utförs.

Det finns 5st "servicepunkter"

* Oljebyte

* Inspektion I

* Inspektion II

* Årskontroll

Så det är mer viktigt att dessa blir gjorda än att servicen utförs vid något specifikt miltal.
 

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Ort
HockeyTown i E-län
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
Som hojåkare är man ju lite extra medvetan om försäkringspremien, så jag har suttit och jämfört en gedigen samling bilar senaste veckorna. (Någon gång kanske man borde skaffa sig ett fyr-hjuligt fordon.)

T ex Peugeot 206RC & GTI med 180hk alt. 146hk, Renault Clio Sport med 173hk, diverse Saab 9-5 och Volvo S40 samt ett gäng olika Audi. Testade för skojs skull även med en BMW325i, och den var överlägset dyrast av samtliga. (Trots att den inte är särskilt överlägsen i motorprestanda.)
Den enda som kom i närheten var Audi Quattro Turbo, t o m Subaru Impreza var betydligt billigare.

Priserna låg på cirka 5000-7000kr hel/hel för de flesta bilarna, och 11000kr hel/hel för BMW:n.

Så för min del verkar nog BMW vara ganska dyra att försäkra, men det kan ju förvisso vara ett lotteri även på bilsidan.
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
M.G.F skrev:
Det finns inga fastställda serviceintervaller på BMW. Olja byter man på M-modellerna och de lite snabbare modellerna gärna var 300-500:e mil medan slitvargarna, läs modeller under 190hk, bytes var 1000-2500:e mil. *OBS!! MIN PERSONLIGA ÅSIKT!*

Tändstift byter man iaf var 3000:e mil eller vid lämpligt servicetillfälle runt den nämnda siffran.

Du har däremot olika grader av service som utförs.

Det finns 5st "servicepunkter"

* Oljebyte

* Inspektion I

* Inspektion II

* Årskontroll

Så det är mer viktigt att dessa blir gjorda än att servicen utförs vid något specifikt miltal.

Så det finns inget specifikt service intervall? Så du kan åka på oljebyte sen 2 månader senare är det dags för årskontroll och sen 4 månader senare kommer inspektion?
:va
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
duckie skrev:
Det är flexibelt - dvs beroende på hur hårt du kör.

Jag gjorde första servicen vid 2400 mil (1400:) och andra servicen nu nyss vid 5000 mil (2400:).
Försäkrar den för 5000:- hel/hel.
Den drar 0,8 - 1,0 beroende på körstil.

Dyrt med BMW? Tycker jag inte.
Kul med BMW? Tycker jag.


Och jo - det finns många BMW som går som taxi.


Vår 330 har gått 3500 mil utan första servicen, men då går den inte som racebil
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top