Det går inte att jämföra bandagar med SM.
Tror inte de som kör i de långsamma grupperna vill köra SM direkt.
Fördelen med bandagar är att du kan köra på 1:30 på Karlskoga och ändå passa in men du passar knappast in på ett SM.
det är bara en illusion att man INTE passar in på ett SM i Rookieklasserna med de tiderna.
Man utvecklas betydligt snabbare genom att tävla än att köra trackdays, jag tror man håller sig till trackdays för att det är bekvämt och många kompisar kör också.
De flesta "tävlar" på trackdays oberoende vilken fart man har så jämför nog de flesta varvtiderna med varandra och "tävlar" mot varandra.
För att köra Rookie måste man inte vara snabb redan innan liksom.. tanken är att man ska bli.
Tänk att omsätta det tänket på andra saker, jag ska nog inte ta körkort för jag klarar inte teoriprovet på mer än 20 minuter och man KAN göra det på 10 minuter och vissa gör det på 8a, så det är nog inte värt att prova för tänk om jag inte gör det på 8:a minuter då är jag inte bäst från början
De som kör enbart trackdays vill nog helt enkelt inte tävla av någon anledning, man tror man är för långsam (vilket man garanterat INTE är), man tror att det är nån sorts press på sig för att tävla, "om jag inte har värsta depåprylarna och 10000 andra onödiga grejjer kan jag inte tävla".
Tävling är absolut bästa träning oberoende nivå så vill man köra snabbare, börja tävla!
Den där "tron" att man måste va bäst för att börja tävla i Rookie är en mycket dålig ursäkt, alla kan börja tävla i Rookie.
Man kan tycka att trackdayarrangörerna "tar" förare från RR, men de som vill börja tävla gör det och de andra som av nån anledning inte vill tävla gör inte det helt enkelt.
Alla som kör bana är inte intresserade av tävling och det gör i sig ingenting men kom inte o säg att man måste köra viss varvtid för att tävla, isåfall hade jag ALDRIG börjat tävla för 11 år sen.