Blir förbannad!

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Skåne - Bromölla
Hoj
Här var det tomt.
haj.. det är jag igen. jag hämtade 12 framdrevet innan idag till min CRM. sen nu innan monertade jag på det. innan var det drevning: 14/38 och av marcus_136 här på sporthoj har jag fått reda på att han har 12/38 och hans gör 140km/h.

jag monterade på 12 drevet. sen startade jag den och drog en runda den kom upp 110km/h vad är fel!?

jag har den 100% ostrypt (CDI, effektavgas, halvmåne i luftburk borta)

men den gör fan i maj bara 110 ännu.
jag har satt på 160 munstycke. men det är för stort den blöddrar en del. men har beställt: 148,150,154,156.
kan det vara fel på munstycket? den kanske får för mycket bensin och för lite luft? :huvet :gnissla :argpådato
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
Kronen skrev:
haj.. det är jag igen. jag hämtade 12 framdrevet innan idag till min CRM. sen nu innan monertade jag på det. innan var det drevning: 14/38 och av marcus_136 här på sporthoj har jag fått reda på att han har 12/38 och hans gör 140km/h.

jag monterade på 12 drevet. sen startade jag den och drog en runda den kom upp 110km/h vad är fel!?

jag har den 100% ostrypt (CDI, effektavgas, halvmåne i luftburk borta)

men den gör fan i maj bara 110 ännu.
jag har satt på 160 munstycke. men det är för stort den blöddrar en del. men har beställt: 148,150,154,156.
kan det vara fel på munstycket? den kanske får för mycket bensin och för lite luft? :huvet :gnissla :argpådato

du vet att desto mindre drev fram desto starkare och långsammare?
 

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Skåne - Bromölla
Hoj
Här var det tomt.
jo det vet jag.. men den varavade bara till 8500rpm. och den ska varva ner till 12000rpm. det gjorde den inte med 14/38. det samma gäller nu också med 12/38. den varvar bara till 8500rpm i 6ans växel

Men har en fråga till var fan sitter Avgas porten?
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Avgasporten sitter i utblåset (eller vad det kallas) vid motorn. Från det går det två vajrar upp till en motor som sitter under tanken som sköter styrningen av den.

Men pilla inte på den det gör varken från eller till, jag har provat :tungan
 

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Skåne - Bromölla
Hoj
Här var det tomt.
Jag tror jag vet vad felet är nu då. den är igen knegad den öppnas inte helt.. det var en snubbe som sa det till min styv fassa när de höll på att laga den vid cylindern. han såg att det var massa skit där vis så att den öppnades inte redit.. Eller vänta lite.. utblåset vid motorn? menar du Cylindern?
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Kronen skrev:
Jag tror jag vet vad felet är nu då. den är igen knegad den öppnas inte helt.. det var en snubbe som sa det till min styv fassa när de höll på att laga den vid cylindern. han såg att det var massa skit där vis så att den öppnades inte redit.. Eller vänta lite.. utblåset vid motorn? menar du Cylindern?


Haha.. skrev lite luddigt, men du ser var den sitter. Den sitter typ inne i cylindern. Mellan kolven och kröken.
 

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Skåne - Bromölla
Hoj
Här var det tomt.
då kan jag säga att då byter jag kolven och kolvringar o allt iså fall.. den är nog inte bytt på länge skulle jag tro..
men jag är lite skraj. jag har aldrig pillat bort en cylinder och sånt innan :3freak
har hört att det inte är så jocksit ma, ska bara se till och inte sätta kolven på fel håll har jag hört.

men fassan har gjort sånt innan så han får väl vara me och se så allt går fint till.. :hihi
 
Last edited:

SolitudE

R.I.P Brorsan!
Gick med
23 May 2003
Ort
Mullsjö (Jönköping)
Hoj
NSR:en såld! Nu hojlös!
Har du aldrig mekat moppe? ;)


Säkerligen fel på avgasportarna, det kan hända att du behöver ta isär och smörja upp dom ibland!
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Det är nog änna garanterat det som är felet, annars är det en väldigt märklig hoj du har. Men som du redan har listat ut kan det ju även vara en sliten kolv. Hade typ samma problem med min moped, men när jag hade bytt kolv och kolvringar gick den som fan sen, så.
 

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
Det later som en igenkletead avgasport eller kass kolv/ringar.

Att ta av cylinder mm ar inga problem, ta det lugnt bara och ha ett rent och ljust stalle att meka pa sa ska det nog ga bra.

Inga prickar pga utlandet.
 

NSR_MAN

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Rockholm
Hoj
ingen nsr längre
om de inte är så.. så kan de väll kanske vara nåt lager som kan behövas bytas? :va min polare hade ett sånt problem på sin moppe när han körde på 6an så vid ett vist varvtal så sakta den ner tills man drog in kopplingen o växla ner :confused:
 

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Uppsala/ Sthlm
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Kronen: Som jag har skrivit lite överallt så går min CRM precis likadant som din.

Jag ska göra ett kolvbyte, är ganska säker på att det kan vara felet. Om kolven/kolvringarna är slitna så sticker en del av effekten förbi och därför blir hojen inte lika stark.

/Robin
 

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Skåne - Bromölla
Hoj
Här var det tomt.
då ska vi göra samma sak då.. ska byta kolven och kolvringarna snart.. förra ägaren hade inte bytt och inte heller ägaren före honom . Så att byta det pakket ska nog göra susen.. Jag mena, kolven och kolvringarna lär ju va rätt sletna vid det här laget.
 
Last edited:
Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Top