Blir förbannad!

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Kronen skrev:
då ska vi göra samma sak då.. ska byta kolven och kolvringarna snart.. förra ägaren hade inte bytt och inte heller ägaren före honom . Så att byta det pakket ska nog göra susen.. Jag mena, kolven och kolvringarna lär ju va rätt sletna vid det här laget.
varken förra ägaren eller ägaren före det? ´Det är helt otroligt att den fortfarande lever! Det är nog nästan ett rekord på en CRM! Du lär garanterat bli av med problemet!
 

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Skåne - Bromölla
Hoj
Här var det tomt.
tror du det?.. Börjar fan bli riktigt less. Har provat det mesta nu tycker jag. :huvet

Men Robe har ju samma problem.. Exakt! samma Problem. tycker det är lite konstit......

Men CRMaeger: har du bytt kolv o sånt? Går din 135 - 140?

Vet nån vad en kolv och kolvringar kostar till en CRM? pengar är dock inte nått problem detta fallet men ändå..

Shit! har fan inte gått o lagt maj ännu klockan är 06.04 :3freak (Tänker inte göra det heller :lol )
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Min Crm går rätt bra. Varvar ut i 6:an å då går det i 140 ungefär. Det jag vet som är gjort på den är att den är helt ostrypt samt att den förra ägaren gjorde en "motorrenovering". Vet inte vad motorrenoveringen i detta fallet innebar men skulle gissa på ny kolv, cylinder och lite lager.

Ni kan ju annars plocka av cylindern och se så att allt ser fint ut och mäta upp olika toleranser så att ni inte köper massa olika delar helt i onödan.
 

Mac

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös för tillfället =(
Kronen skrev:
Vet nån vad en kolv och kolvringar kostar till en CRM? pengar är dock inte nått problem detta fallet men ändå..

Bläddrade lite i kvittohögen:

Cylinder + kolv = 2150:-
Ring set = 438:-
Kolvbult = 123.80:-
Clips (2st) = 18.80:-
Nållager = 102.50:-

Inte så dyrt!
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
coolt, min e typ halvt strypt (ingen anning) och gör 147 på mätarn.

Tror dock att ja skka ta och titta på cyllen å kolven eftersom de är förföra ägarn som bytte de men varken jag eller ägarn innan har sett något kvito på det. Föresten va de inte nån som sa att enda skilnaden på nsr motorn o crm motorn va toplocket? olika komp har ja för mig. så om man bytter till nsr toppen så får man samma effekt som i en nsr då?(4 extra ponnys) :confused:
 

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Gävle
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
Kronen skrev:
då kan jag säga att då byter jag kolven och kolvringar o allt iså fall.. den är nog inte bytt på länge skulle jag tro..
men jag är lite skraj. jag har aldrig pillat bort en cylinder och sånt innan :3freak
har hört att det inte är så jocksit ma, ska bara se till och inte sätta kolven på fel håll har jag hört.

men fassan har gjort sånt innan så han får väl vara me och se så allt går fint till.. :hihi



byt packningar på samma gång åh....
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Kronen skrev:
tror du det?.. Börjar fan bli riktigt less. Har provat det mesta nu tycker jag. :huvet

Men Robe har ju samma problem.. Exakt! samma Problem. tycker det är lite konstit......

Men CRMaeger: har du bytt kolv o sånt? Går din 135 - 140?

Vet nån vad en kolv och kolvringar kostar till en CRM? pengar är dock inte nått problem detta fallet men ändå..

Shit! har fan inte gått o lagt maj ännu klockan är 06.04 :3freak (Tänker inte göra det heller :lol )
Ägaren före mig hade precis bytt, han hade bara kört 15 mil med den, så jag körde in den ca 100 mil för säkerhets skull och då gjorde den 135 med en passagerar på, då hade jag drevning 12/45 då gick den riktigt bra, nu när jag har 14/45 går den skit! typ pressa upp den i 120! Väldigt kass med den drevningen, men den accar bra upp till 100
 

NSR_MAN

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Rockholm
Hoj
ingen nsr längre
Mac skrev:
Bläddrade lite i kvittohögen:

Cylinder + kolv = 2150:-
Ring set = 438:-
Kolvbult = 123.80:-
Clips (2st) = 18.80:-
Nållager = 102.50:-

Inte så dyrt!
:skrämd billigt? man får en kolv å ringar å pinne på ebay för drygt 15 pund ca 200spän(ny) :tummenupp dock till en NSR men de e väll samma motor :va
 

Mac

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös för tillfället =(
NSR_MAN skrev:
:skrämd billigt? man får en kolv å ringar å pinne på ebay för drygt 15 pund ca 200spän(ny) :tummenupp dock till en NSR men de e väll samma motor :va

Samma kolv iallafall...
 

NSR_MAN

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Rockholm
Hoj
ingen nsr längre
Honda CRM 125R 90-91
Fakta:
Hastighet: Enligt hastighetsmätaren ca: 135-150 km/h
hk: 27hk vid 9500 rpm
Antal Växlar: 6
Torrvikt: 120 kg
Tankvolym: 9,5 l varav 2 l i reserv
Huvudmunstycke: 142
Tändstift: NGK BR9ECS alt. BR10ES
Förgasare: Dellorto PHBH 28mm
Original Drev: 14 x 38 (För stort! Byte är att rek.)
0-402m: 16,7 s
Motorvarv vid 100 km/h på 6:an: 7 634 rpm
:fakta
 

Fuzzman

superbög
Gick med
19 Sep 2005
Ort
Haninge
Hoj
Aprilia RS 125 -03
prulle skrev:
coolt, min e typ halvt strypt (ingen anning) och gör 147 på mätarn.

Tror dock att ja skka ta och titta på cyllen å kolven eftersom de är förföra ägarn som bytte de men varken jag eller ägarn innan har sett något kvito på det. Föresten va de inte nån som sa att enda skilnaden på nsr motorn o crm motorn va toplocket? olika komp har ja för mig. så om man bytter till nsr toppen så får man samma effekt som i en nsr då?(4 extra ponnys) :confused:

"på mätaren"

förövrigt gjorde polarens ostrypta drac 100+++ på hans mätare, men sen när vi mätte med gps så trodde han itne sina ögon, den gjorde bara 68 och min gjorde 94.6 och han med sin ostrypta drac vart så ägd att han sålde den...

bäst att du inte mäter med gps :p
 

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Skåne - Bromölla
Hoj
Här var det tomt.
en sak har jag konstaterat. jag kan pressa upp crmen till 9500rpm. då gör den 115 - 120 (tror jag) Pga att min hast mätare är fuckad och lyset där i dör ut på höga varv.. glapp antaglingen.. men som jag har kunnat smått se så ligger Rpm - mätaren på 9500Rpm och Hast - mätaren på 115 - 120kmh Axxet är bra kan jag ju säga iaf och stark är den me.. Så antaglingen är det ju Avgasporten och sliten kolv samt kolvringar som gör att den inte tyar riktigt upp i varven. Det tror jag ni andra också instämmer på.. eller?
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Kronen skrev:
en sak har jag konstaterat. jag kan pressa upp crmen till 9500rpm. då gör den 115 - 120 (tror jag) Pga att min hast mätare är fuckad och lyset där i dör ut på höga varv.. glapp antaglingen.. men som jag har kunnat smått se så ligger Rpm - mätaren på 9500Rpm och Hast - mätaren på 115 - 120kmh Axxet är bra kan jag ju säga iaf och stark är den me.. Så antaglingen är det ju Avgasporten och sliten kolv samt kolvringar som gör att den inte tyar riktigt upp i varven. Det tror jag ni andra också instämmer på.. eller?


Kan du inte ta en sväng in om på claessons och fråga ? Dom säljer väl Honda om jag inte har fel för mig.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Kronen skrev:
mm det gör dom.. vad ska jag fråga? efter pris....
eller vad menar du


Du kan ju fråga om dom har en aning om vad felet kan vara att den går bra (?) upp till 110 eller vad det var för att sedan inte orka mer. Är ganska säker på att dom kan komma med något tips.
 

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Skåne - Bromölla
Hoj
Här var det tomt.
att den gåt bra? du menar väl tvärtom... :va

men dom kommer antaglingen säga en jävla massa saker..
för att suga money.

så här säger han/hon nog:

- Ja det kan inte jag säga, har ingen aning. du får lämna in den här så vi får kolla i genom den. (800 kr/timmen)

de skruvar på 1 skruv sen står dom och snackar i en halv timme sen skruvar dom på nästa skruv etc etc.. (Detta har jag själv sett)

men jag kommer inte lämna in den ändå.

kommer ihåg när jag lämnade in moppen för att se så allt såg bra ut i motorn o sånt, innan jag typ skulle sälja den. så passade jag på o byta drivpaket.. det gick fan på 2500:- !!!! ett bak drev kostar typ 200:- - 400:- framdrev 80:- nått.

men jag ska ringa eller dra upp dit o höra IAF..
 
Last edited:

FeJ

Längtar tills mellankort
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Bromölla
Hoj
Harley Heritage
säger du verkligen så om din gamla klass kompis farsa =) Det är sant jag var där och praoade och tittade på en då tog dem betalt för 2 när jag bara stod och tittade :S :kocko
Kronen skrev:
att den gåt bra? du menar väl tvärtom... :va

men dom kommer antaglingen säga en jävla massa saker..
för att suga money.

så här säger han/hon nog:

- Ja det kan inte jag säga, har ingen aning. du får lämna in den här så vi får kolla i genom den. (800 kr/timmen)

de skruvar på 1 skruv sen står dom och snackar i en halv timme sen skruvar dom på nästa skruv etc etc.. (Detta har jag själv sett)

men jag kommer inte lämna in den ändå.

kommer ihåg när jag lämnade in moppen för att se så allt såg bra ut i motorn o sånt, innan jag typ skulle sälja den. så passade jag på o byta drivpaket.. det gick fan på 2500:- !!!! ett bak drev kostar typ 200:- - 400:- framdrev 80:- nått.

men jag ska ringa eller dra upp dit o höra IAF..
 

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Skåne - Bromölla
Hoj
Här var det tomt.
amne.. det är inte hans fassa. de som är på verkstaden. jag tog ju i lite när jag srev dom står och glor i en halvtimme men.. ändå
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Fuzzman skrev:
"på mätaren"

förövrigt gjorde polarens ostrypta drac 100+++ på hans mätare, men sen när vi mätte med gps så trodde han itne sina ögon, den gjorde bara 68 och min gjorde 94.6 och han med sin ostrypta drac vart så ägd att han sålde den...

bäst att du inte mäter med gps :p

144 på farsans mätare, och den visar 5 kmh mindre än bilens och bilen visar 10 kmh fel vid 100 enligt gpsen vi hade.
Så runt 140 totalt oinstäld med kassa däck, fuktig luft och lätt mot vind i svag (typ 1 grad) uppförsbacke. :hihi

Min gammla moppe gjorde 100 enligt gpsen och 80 enligt mätarn, för den gick inte längre. :rofl
 
Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Top