Blir galen på min kedja Yamaha R6

Topass

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2016
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki er6n 2016
Har en 2009 visserligen men kan säkert vara så att jag läst det fel och att det ska vara där den är som tightast.
Behöver nog inte slacka någonting isf då den redan är 40mm på tightaste stället så den har ställt in sig själv :D
Tycker ändå kedjan känns lite slapp jag när den typ hänger och man nästan kan dra upp den i svingen men ska det vara så så ska det väl vara så.
Byter nog ut kedjan i alla fall eftersom jag säkert lekt för mycket med den och att den känns rätt slapp även i sidleds.

Nu har jag klivit in i djungeln av alla kedjor som finns då. Vet att det ska vara en 525 med 114 länkar. Men vilken!? Finns ju en miljon att välja på någon sa att EK var bra men den fanns ju givetvis inte i den längd jag skulle ha. Så någon som har koll på andra bra kedjor någon som vet ifall RK eller D.I.D är något att ha? Skulle föredra att ha med cliplås så jag slipper köpa nitverktyg för en tusenlapp till. Sen verkar det som att x-ring är att föredra men den som vet bättre får gärna vägleda lite :)
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Laddade hem instruktionen för R6 2009
Exakt samma för inställning av kedjeslacket som 2006
https://ownersmanuals2.com/yamaha/yzf-r6-2009-owner-s-manual-55108/page-15
på sidan 6-25
Du kan ju kolla hur mycket kedjan sträckt sig genom att mäta mellan några länkar med en tyngd hängande i undre kedjan. Om inte för jag är nyfiken på hur sträckt kedjan är.

Jag köper kedjor / drivpaket från ADDEMOTO
http://www.addemoto.se/
Vad det gäller nitlås / clipslås så är centrifugalkraften runt främre kedjehjulet så våldsam vid högre hastigheter så jag nitar mina kedjor.
Men följer du slaviskt hastighetsbegränsningarna, max 120km/h så duger Clipslås.
Köpte mitt Nitverktyg också på ADDEMOTO. Och det har jag själv använt och lånat ut till andra här i Göteborg.
För att dela en befintlig kedja slipar jag av två nitskallar och trycker sedan med nitverktyget ut nitarna.
http://www.addemoto.se/pdf/drivpaket.pdf
 
Last edited:

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Har en 2009 visserligen men kan säkert vara så att jag läst det fel och att det ska vara där den är som tightast.
Behöver nog inte slacka någonting isf då den redan är 40mm på tightaste stället så den har ställt in sig själv :D
Tycker ändå kedjan känns lite slapp jag när den typ hänger och man nästan kan dra upp den i svingen men ska det vara så så ska det väl vara så.
Byter nog ut kedjan i alla fall eftersom jag säkert lekt för mycket med den och att den känns rätt slapp även i sidleds.

Nu har jag klivit in i djungeln av alla kedjor som finns då. Vet att det ska vara en 525 med 114 länkar. Men vilken!? Finns ju en miljon att välja på någon sa att EK var bra men den fanns ju givetvis inte i den längd jag skulle ha. Så någon som har koll på andra bra kedjor någon som vet ifall RK eller D.I.D är något att ha? Skulle föredra att ha med cliplås så jag slipper köpa nitverktyg för en tusenlapp till. Sen verkar det som att x-ring är att föredra men den som vet bättre får gärna vägleda lite :)
Köp en EK med fler länkar än du behöver, skit i clips, det finns alltid nån här som kan hjälpa dig att nita kedjan helt gratis utan en spänn till bensin eller nåt :)
 

Topass

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2016
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki er6n 2016
Om du orkar guida lite mer utförligt hur man mäter hur mycket kedjan sträckt sig så kan jag nog ställa mig och göra det kan vara intressant att veta.

Blir nog att nita i så fall då hastigheten hamnade stundvis på det dubbla på vägen hit och då vill man ju inte att något går av.

Ska kolla på addemoto lite då vore skönt att slippa XL-moto då dom alltid klantar till något på mina beställningar
 

Topass

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2016
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki er6n 2016
Köp en EK med fler länkar än du behöver, skit i clips, det finns alltid nån här som kan hjälpa dig att nita kedjan helt gratis utan en spänn till bensin eller nåt :)

Ska se om jag hittar något den jag hittade var för kort så det blir ju värre :)
Sen köper jag nog ett eget verktyg Biltemas borde ju funka tycker man. Om det inte finns någon i slingerbulten området som har lust att hjälpa till.
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Ska se om jag hittar något den jag hittade var för kort så det blir ju värre :)
Sen köper jag nog ett eget verktyg Biltemas borde ju funka tycker man. Om det inte finns någon i slingerbulten området som har lust att hjälpa till.
Biltemas funkar säkert, annars kan jag hjälpa dig.
 

Topass

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2016
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki er6n 2016
Biltemas funkar säkert, annars kan jag hjälpa dig.

Vore jätteschysst om det skulle strula för mig.
Nu ska jag ut och hänga en tyngd i kedjan och mäta mellan 16 pinnar som någon här sa och se vad jag får för mått

Nu tänkte jag slå till på denna kedja ifrån EK någon som har några invändningar eller blir det bra? https://www.motoaction.se/mc/mc-delar/drev-och-kedjor/kedjor-ek-525-srx-2-guld-p520195-v440638

Här är även en liten video på kedjans slack och jag tycker i alla fall den är för slapp åt alla håll och kanter https://youtu.be/dB-nkNrat3Y

Gjorde nu som så att jag spände kedjan med en skruvmejsel i drevet och måttade mellan 16 pinnar och mellan centrum på pinne 1 och 16 fick jag fram ett mått på rätt precis 240mm så den som vet kan få svara på om det är för mycket eller inte
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
240mm blir 15 länkar, ny 238,1 mm 240 / 238,1 = 1,0079 Förlängningen är 0,0079. Multiplicera med 100 och få det i % = 0,79% =0,8%. Över Haynes Suzuki gräns 0,6% mindre än Haynes Triumph 1,1 %.
 

Topass

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2016
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki er6n 2016
240mm blir 15 länkar, ny 238,1 mm 240 / 238,1 = 1,0079 Förlängningen är 0,0079. Multiplicera med 100 och få det i % = 0,79% =0,8%. Över Haynes Suzuki gräns 0,6% mindre än Haynes Triumph 1,1 %.

Det var så jag förstod det också när jag kollade i tabellen att det måste varit 15 länkar men är det inom ramarna för vad som är okej eller ska jag skicka den här kedjan nu känns som vi inte kommer överens i alla fall
 

Topass

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2016
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki er6n 2016
Lägg upp ett par närbilder på dreven.

89b74b73364cb3b96d185eec8ff2d095.jpg


Kommer inte åt framdreven just nu eftersom jag inte har direkt några verktyg förs jag kommer tillbaka till Sthlm



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Topass

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2016
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki er6n 2016
Jag skulle köpa ett komplett drivpaket.

Låter vettigt kollar man på addemoto så får man ju det bästa drivpaketet dom har till r6an (EK kedja och JT drev)för 1600kr och köper man bara en kedja från typ XL-moto kostar den 1200kr så blir ju lite dumsnålt att bara köpa kedjan kanske


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag tänkte på en sak, du säger att du mäter slaket med depåstöd, det står att man ska mäta när den e på sidostödet på 2006an iaf.

Hur mycket påverkar det?
 

Topass

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2016
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki er6n 2016
Jag tänkte på en sak, du säger att du mäter slaket med depåstöd, det står att man ska mäta när den e på sidostödet på 2006an iaf.

Hur mycket påverkar det?


Idag har jag knuffat hojen runt halva gården här och måttat ifrån sidostödet på säkert 15 ställen och fått fram alla mått mellan 40-60mm folk måste tro jag varit tokig XD
Nu har jag i alla fall beställt ett nytt drivpaket så vet jag åtminstone att jag har monterade saker av bra kvalitet


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Låter som en god ide o beställa ett nytt ändå, då slipper du även noja för framtiden, men man behöver ju inte slänga de gamla, bra o ha lite reservdelar liggandes ^^
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ska se om jag hittar något den jag hittade var för kort så det blir ju värre :)
Sen köper jag nog ett eget verktyg Biltemas borde ju funka tycker man. Om det inte finns någon i slingerbulten området som har lust att hjälpa till.

Biltemas nitverktyg gick sönder när Bike testade det. Så spara kvittot.
 

Topass

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2016
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki er6n 2016
Låter som en god ide o beställa ett nytt ändå, då slipper du även noja för framtiden, men man behöver ju inte slänga de gamla, bra o ha lite reservdelar liggandes ^^


Lite så jag tänkte vet ju inte vad det är för prylar gamla ägaren satt på enda jag kan läsa på kedjan är 525 V8 och Japan.

Och byter jag bara kedjan som en polare tyckte jag skulle göra till någon lite billigare modell i väntan på att dreven ska slitas för att nästa gång byta till rejäla grejer.

Så går man ju bara och tänker hmm kanske skulle bytt alltihopa istället, sliter den nya kedjan på dom gamla dreven, är den nya kedjan tillräckligt bra, osv osv.

Lika bra att skicka eländet och göra det ordentligt istället prisskillnaden var ett par hundra kronor och kanske en halvtimmes extra jobb att byta.
Ska ändå byta olja och bromsvätska denna vecka så problemet kom ju lägligt ändå.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det lönar sig alltid att köpa beprövade kvalitet saker. Speciellt på så viktig sak som drivpaket.
Har sett bilder på sönderslagna motorblock efter lågpris kedja gått av.
Eller ännu värre när den låst bakhjulet på motorvägen.....

När du bytt och fått på nya fräscha grejer så slipper du sitta och tänka på det hela tiden och slipper titta på kedjan varje gång du stannar.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top