Blir jag av med lappen nu?

Warburton

73% veterinär
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Uppsala & Stockholm
Hoj
Ducati 900 SSie
Åkte fast i en fartkontroll idag. 92 km/h på 70-väg. 1400 kr.

Har åkt fast för samma grad av fortkörning en gång tidigare, för knappt två år sedan, samt för att ha framfört min MC på en bussgata, där bara bussar får köra för drygt ett och ett halvt år sedan.

Blir jag av med körkortet nu eller vad tror ni?
 

Tobbe_N

Ökenråtta
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Bangkok
Hoj
KTM Superduke -07
nej, om man redan har en varning så går dock gränsen ner från 30 till 25 km/h över tillåten hastighet
 

Warburton

73% veterinär
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Uppsala & Stockholm
Hoj
Ducati 900 SSie
Tobbe_N skrev:
nej, om man redan har en varning så går dock gränsen ner från 30 till 25 km/h över tillåten hastighet
Men finns det inget system för hur många gånger man får åka dit på en viss tidsperiod? Jag har fått höra att om man som jag har fått tre förseelser på under två år så kan man bli av med lappen.
 

Wimanski

Råttárd for life!
Gick med
7 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Råttárd
Om du åker fast 2 ggr inom ett år så genererar det en koll. Vilket jag råkade ut för och vart gåendes i 2 månader. Annars har jag för mig att du får inte ha 3 fortkörningar inom loppet av 3 år så klarar du dig.

Rätta mig om jag har fel. Men försvinner inte en prick efter 3 år?
 
Last edited:

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
SwiM skrev:
Det kan inte poliserna säga något om då utan det är länsstyrelsen som tar det beslutet.

Troligtvis säger de inte något i stil med, "Nejdå, det är lugnt, gasa på du bara så ses vi snart igen."
 

Casca

Numera innehavare av än V-twin
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Höör
Hoj
RSV 1000 -01
Likadant men blir du av med kortet får du ta om det
 

spaceman

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
-01,Monster med 916cc
En prick sitter kvar i 3 år, och du får inte dra på dig 3 prickar, för då ryker den. Men att framföra fordonet på en väg där du inte får, tror jag inte att du får någon prick för. Du får ju inte prickar för felaktig ljusuppsättning iaf, det har jag testat...
 

gsxr75011

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
uppsala
Hoj
tl1000r
Varning istället för återkallelse
Om det finns särskilda skäl kan körkortsinnehavaren få en varning i stället för att förlora körkortet. Varningen finns kvar i körkortsregistret i fem år och kan innebära en strängare bedömning vid en ny prövning av körkortsinnehavet
 

Moygantha

Ny medlem
Gick med
7 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa GPX 600r
jag torska kortet förra sommaren, 152 på 90 väg. ringde i våras och frågade vad som gällde.. gubben sa att pricken är kvar i fem år.. och han sa att om man drog på sig fler grejer, tex p-böter och fler fortkörningar k a n länstyrelsen vidta åtgärd. han sa ingenting om att gränsen flyttas från 30 till 25 för fort för att torska kortet eller att det hände vid ett visst antal anmärkningar. var har ni fått det ifrån???
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
gsxr75011 skrev:
Varning istället för återkallelse
Om det finns särskilda skäl kan körkortsinnehavaren få en varning i stället för att förlora körkortet. Varningen finns kvar i körkortsregistret i fem år och kan innebära en strängare bedömning vid en ny prövning av körkortsinnehavet

Sitter en varning i i 5 år!?
Jag har just nu prövotid på mitt B-kort, och "råkade" åka dit i vintras..119kmh på 90-sträcka. Fick böter + en varning för det.
Har papprerna liggandes nånstans, men är nästan säker på att varningen "bara" är på två år?

Menmen. Nu när jag har en varning. Hur fort törs man köra utan att riskera kortet?

Edit. Börjar fundera på om jag kanske fått en varning till en prick!?
 

Moygantha

Ny medlem
Gick med
7 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa GPX 600r
jag vet inte exakt vad som gäller men i stan vågar jag inte köra över 30 för fort.. klart man inte håller sig jämt men jag bränner inga längre sträckor i alla fall.. man vet ju aldrig var civil-asen är nånstans.. nån som har några reggnummer på civilbilar i uppsala?
 

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
en följdfråga på "prövotiden" jag är också under prövotid just nu jag är livrädd för att bli stannad o dom plockar kortet.. men vad bör man ha "gjort" för att bli av med det så man får ta om kortet?
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
På 30-väg ryker lappen vid 50km/h, oavsett prickar/varningar innan. Glöm inte det.
 

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gnesta [sörmland]
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
Vanish skrev:
en följdfråga på "prövotiden" jag är också under prövotid just nu jag är livrädd för att bli stannad o dom plockar kortet.. men vad bör man ha "gjort" för att bli av med det så man får ta om kortet?
Exakt samma saker som om en utan prövotid skulle blivit av med det.

om en med körkort i 5 år åker fast 85 på 50 väg,
då blir han av med kortet (ca. 2 månader)

om du gör samma sak blir du av med kortet,
får en tid som du inte för ta körkort på (3-4 månader)
sen så får du ta OM körkortet.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top