Blir ju en lätt mc om man sköter sig, vilken då?

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Den svenska avundsjukan, haha...

Praxx, blev de nå' hoj då?

waga95

Guest
Yamaha yzf-125 toppar 130 ärliga!
Den har en elektronisk spärr som man kan få hjälp att ta bort hos en yamaha butik.
Det gör att MC:n får runt 18-20HK

Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Yamaha yzf-125 toppar 130 ärliga!
Den har en elektronisk spärr som man kan få hjälp att ta bort hos en yamaha butik.
Det gör att MC:n får runt 18-20HK

Källa? :tungan
Skulle det vara en varvtalsspärr då eller? Jag tror inte på detta.

waga95

Guest
Ingen trolig källa men det är många hemsidor och självsäkra personer som påstår det.
Själv tycker jag inte det hade varit nå konstigt eftersom Yamaha verkligen lagt ut mycket på Yzf.
125 har säkert kunnat fått mer än 15HK tidigare men grejen är att desto mer prestanda motorn har blir det dyrare att tillverka.
Men Yamaha har tagit steget längre och gjort en stark 125:a 4T motor :)
Det är ju också så att Yamaha använder ett nytt bränsleinsprut på MC:n.
Och det är där strypningen ska sitta enligt alla som säger det.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=208408

http://www.bike.se/node/58589

Last edited:

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Ingen trolig källa men det är många hemsidor och självsäkra personer som påstår det.
Själv tycker jag inte det hade varit nå konstigt eftersom Yamaha verkligen lagt ut mycket på Yzf.
125 har säkert kunnat fått mer än 15HK tidigare men grejen är att desto mer prestanda motorn har blir det dyrare att tillverka.

http://www.yamahaclub.com/forums/topic/11623-yzf-r125-derestrict/

Hade redan läst de trådarna du länkade, och inte blev ditt påstående mer trovärdigt utav dem :fakta
Sådana lösa rykten får bland annat moppar att gå i 110... strypta! Och det vet vi ju hur ofta det stämmer...

waga95

Guest
Vet inte riktigt va jag ska tro men det låter för bra för att vara osant ^_^

Hade redan läst de trådarna du länkade, och inte blev ditt påstående mer trovärdigt utav dem :fakta
Sådana lösa rykten får bland annat moppar att gå i 110... strypta! Och det vet vi ju hur ofta det stämmer...

Haha okej :p

Last edited:

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Jag tycker inte det låter helt otroligt med elektrisk strypning. Min 32 år gamla CB125T 4-takt lämnar 17 hk med brytartändning och förgasare, otrimmad.

Så har bara utvecklingen gått framåt kan nog Yamahan vara elektroniskt strypt med sprut och tändkurva för att lämna sina stackars 15 hk i detta landet. Säljs ju faktiskt i fler länder, där man får ha mer effekt än här. Och i de länderna hade den nog inte sålt sådär bra om den bara haft 15 hk.

Hade det varit jag som skulle köpa ny 125 hade jag köpt en 4t med insprutning, för jag hatar att meka, jag vill bara köra.

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Låt mig gissa att den har en cylinder mer också?
Ja, men ändå 32 år gammal, och 125 cc är alltid 125 cc, men visst, kan väll kanske gå med på att det kanske är enklare att plocka effekt på fler cylindrar, men...
Jag är ändå övertygad om att den är strypt i mjukvaran.
Trodde dessutom faktiskt att R125 va tvåcylindrig innan jag kollade upp det...

Men strypt eller inte, jag hade valt 4-takt, för att slippa allt vad mekande heter. Meka är roligt när man vill, inte när man måste...

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Ja, men ändå 32 år gammal, och 125 cc är alltid 125 cc, men visst, kan väll kanske gå med på att det kanske är enklare att plocka effekt på fler cylindrar, men...
Jag är ändå övertygad om att den är strypt i mjukvaran.
Trodde dessutom faktiskt att R125 va tvåcylindrig innan jag kollade upp det...

Men strypt eller inte, jag hade valt 4-takt, för att slippa allt vad mekande heter. Meka är roligt när man vill, inte när man måste...

17 hk i en så pass gammal hoj låter imponerande. Hade varit kul att bänka och testa hur den står sig mot nyare 4t nu :)

Det är ju mycket hårdare miljökrav på de nyare hojarna än det är på din. Det bidrar lite till att effekten blir lägre. Tänk också att en 250 4t cross ligger på ca 30-32 hk (vad jag vet) och de är högtrimmade. Med 15 hk har yamahan alltså lika hög litereffekt.

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Stolt mito ägare och som svenne sa, de är lika lätt att hitta delar till en ny yamaha 125a som till en mito, bara att man får beställa från utlandet,

svenne o ja e väl dom två cagiva ägarna som fått smutsa ner oss för att få våra hojar går perfekta, skuren cylinder, otroligt felinställd förgasare, elfel och någon fattandes kåpskruv, den skurna cylindern orsaka ja själv dock, men allting var fixat mycket mycket lätt, lättare än på mina mopeder ja ägt innan,

Och Eric.B du verkar bara va ute efter de senaste o snyggaste o tror du får ngt bra för de e dyrt. Men min mito slår yamahan varje dag, utseendet är ducatis bäst genom tiderna tills dom fick den nya designern 3 år sen,

Och TS du har tur vi andra sliter o jobbar för de vi vill ha, hoppas du
hittar de du söker efter :tummenupp

Jag sj tycker aprillia rsen är de bäst valet om du ska ha en ny hoj, ellr den nya cagiva miton sp525,

och sen en 2-taktaren bäst om du vill köra ostrypt de bara e så

Och waga95 va tyst innan du förklarar dig ett ännu värre moppefucko,

Last edited:

waga95

Guest
Och waga95 va tyst innan du förklarar dig ett ännu värre moppefucko,

Antingen så är du en osäker nörd som sitter vid datan och tror du kan säga vad han vill om alla som inte tänker som dig eller så kan du bara inte förstå att utvecklingen går framåt med årtiondena....

Iallafall det här är inte första gången du går på nån med personangrepp.

Last edited:

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Antingen så är du en osäker nörd som sitter vid datan och tror du kan säga vad han vill om alla som inte tänker som dig eller så kan du bara inte förstå att utvecklingen går framåt med årtiondena....

Iallafall det här är inte första gången du går på nån med personangrepp.

Så du erkänner alltså inte att du tänker som ett moppefucko oftast av tiden?
Allting jag har hört av dig har varit långt ifrån sanningen så varför ska jag tro dig nu ?

Jag tar tillbaks varje ord ja sagt i denna tråden om du visar mig ett bänkpapper på en yamaha 125a som fått 17 hästkrafter genom att ta bort en elektrisk strypning på en 4-taktare,

Finns folk som kan garantera jag e mycket större än en liten nörd ;)

waga95

Guest
Jag skrev i inlägg ovan att jag inte va helt säker på min sak och att det bara va ett påstående.

Kan kan inte avvara ett bänkpapper eftersom jag sa i tidigare trådar att jag bara hade ingen trolig källa.
Detta hade du sett om du FAKTISKT LÄST TRÅDEN.

Men eftersom du verkar vilja att jag ska fortsätta säga emot dig (av nån konstig anledning) så kan jag avvara en race film från youtube.
En fullpower Yamaha DT som nästan ligger jämsides med en Yamaha yzf.

http://www.youtube.com/watch?v=UXsg5RuJGls
Detta måste ju betyda nåt eller så failar bara DT föraren på videon.
Som sagt att Yzf:en skulle ha en strypning är bara ett påstående från min sida och skulle gärna vilja diskutera det med en person som inte tror att 2takt är framtidens motorer...

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Jag skrev i inlägg ovan att jag inte va helt säker på min sak och att det bara va ett påstående.

Kan kan inte avvara ett bänkpapper eftersom jag sa i tidigare trådar att jag bara hade ingen trolig källa.
Detta hade du sett om du FAKTISKT LÄST TRÅDEN.

Men eftersom du verkar vilja att jag ska fortsätta säga emot dig (av nån konstig anledning) så kan jag avvara en race film från youtube.
En fullpower Yamaha DT som nästan ligger jämsides med en Yamaha yzf.

http://www.youtube.com/watch?v=UXsg5RuJGls
Detta måste ju betyda nåt eller så failar bara DT föraren på videon.
Som sagt att Yzf:en skulle ha en strypning är bara ett påstående från min sida och skulle gärna vilja diskutera det med en person som inte tror att 2takt är framtidens motorer...

Det betyder något men det är inte säkert någonstans vad,

ber om ursäkt för ja läste fel innan, men ditt senaste uttalande fick mig seriöst att skratta så jävla hårt,

framtiden är 2-taktares motorer, tror du jag e helt jävla dum i huvudet eller? de e väl klart som fan 2-taktare inte är bra praktiskt motorval, dom varvar oregelbundet, luktar och måste drivas med 2-takts olja,

men när man bara begränsar dett till 125 kubik så är ju 2-taktaren överlägsen, allting över 250 kubik skulle ja valt 4-taktare på,

Kom inte o ta mig för någon idiot inom motorer, jag har mycket mer erfarenhet än dig inom det området, slår vad om att du inte pillat på något i större former än din touringhoj,

Och sen e de nästan löjligt att komma med ett sådana påstående som du med den erfarenheten, däremot ska jag kolla upp yamahan om det finns någon sanning i din logik

edit:
har nu hittat det jag tror du menar,

India Yamaha has launched its very first sports bike model, Yamaha YZF R15, in India in the 200cc segment. However, the displacement of Yamaha YZF R15 is just 149.8cc, it produces a super 17PS of maximum power and 15Nm of torque...

där producerar den 17 hästkrafter,

Den maximala kraften på 125an förblir 14,5 och stannar där,

Så hos dig eller någon annan har det blivit en förvirring/myt

Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Jag tycker inte det låter helt otroligt med elektrisk strypning. Min 32 år gamla CB125T 4-takt lämnar 17 hk med brytartändning och förgasare, otrimmad.

Så har bara utvecklingen gått framåt kan nog Yamahan vara elektroniskt strypt med sprut och tändkurva för att lämna sina stackars 15 hk i detta landet. Säljs ju faktiskt i fler länder, där man får ha mer effekt än här. Och i de länderna hade den nog inte sålt sådär bra om den bara haft 15 hk.

Hade det varit jag som skulle köpa ny 125 hade jag köpt en 4t med insprutning, för jag hatar att meka, jag vill bara köra.
Tog mitt kort på en cb125t körläran skrek gasa hela tiden han fatta nog inte att jag redan hadde full gas

Wo0nte

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2011
Hoj
Yamaha YZF-R125 -08, Honda RVF 400 -94, Suzuki GXSR 750 -98, Kawasaki ZX7RR -96, RVF750RR -94,

Jag kör ju själv en R125 och min toppar 135. Jag håller på att bygga ett nytt insprut så jag vet inom några veckor var den är stryp någonstans :)

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Jag kör ju själv en R125 och min toppar 135. Jag håller på att bygga ett nytt insprut så jag vet inom några veckor var den är stryp någonstans :)
Mätt med mätaren, polisen eller GPS? :)
Seriös mätning eller toppnotering?

(Det blir ju lite seriösare om man kör samma sträcka fram och tillbaka och tar snittet för att kompensera för lutning/vind)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...