Blir kanske retro 2025!

R18_Lasse

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2025
Hoj
BMW
Hade egentligen inte tänkt byta hoj i år, men såg just att Honda har ett jäkligt läckert 80-talsbygge. Är svag för formerna från just den tiden och har inte sett många som ser ut sådär. Man vill ju ha ABS och sånt som inte fanns på den tiden. Någon annan som går i samma tankar?

Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har den kommit ut som produktionshoj ännu?
Det har ju funnits ett koncept på CB1000F. Men jag hittar inget på någon riktig nyhetssida.

Edit: Hittade detta på Honda Japan till slut.

Google översatt:
"Honda höll en presskonferens på den 41:a Osaka Motorcycle Show 2025 (plats: INTEX Osaka, period: 21 mars (fre) till 23 (sön)) och presenterade konceptmodellen, "CB1000F Concept", för världspremiären.

CB1000F Concept är en konceptmodell för nästa generations CB, som förkroppsligar den "evolving standard of sports bikes" som Hondas representativa produktmärke för landsvägssportcyklar.
 Den vattenkylda, DOHC, in-line 4-cylindriga motorn, som kombinerar hög dynamisk prestanda med enkel hantering, är monterad i en diamantram som uppnår en hög nivå av balans mellan styvhet och flexibilitet. Syftet var att ge den upprymdhet och det djup som ryttare önskar för rolig körning i ett brett spektrum av situationer, samtidigt som de skapar en cykel som ryttare kan vara stolta över att äga, med stil som frammanar "CB-historien".

CB1000F Concept kommer också att ställas ut på den 52:a Tokyo Motorcycle Show, som kommer att hållas på Tokyo Big Sight från fredagen den 28 mars till söndagen den 30 mars, och på den 4:e Nagoya Motorcycle Show, som kommer att hållas på Aichi Sky Expo (Aichi International Exhibition Center) från fredagen den 4 april till söndagen den 6 april.

Dessutom kommer företaget också att ställa ut "CB1000F Concept Moriwaki Engineering", en racingkonceptmodell baserad på CB1000F-konceptet och med en design som påminner om tävlingsscenen, samt "HONDA CB1000F meets GUCCIMAZE", en konceptmodell som övervakas av "BEAMS-projektet CULTUART-designern med promotion av CULTUART" och CULTUART ZE som kreativ chef."

1742704186790.png

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Hade egentligen inte tänkt byta hoj i år, men såg just att Honda har ett jäkligt läckert 80-talsbygge. Är svag för formerna från just den tiden och har inte sett många som ser ut sådär. Man vill ju ha ABS och sånt som inte fanns på den tiden. Någon annan som går i samma tankar?

Den va grann! Snyggaste designperioden för alla hojar. Dagens arga fejor med massa plast är blä

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Färgen rätt,Freddy Spenser replika.
Men jag tycker originalet från åttiotalet är snyggare!

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000
Digital display stör ju utsikten från förarplats, annars var den snygg. Var många som började köra hoj under mc-boomen i början av 80-talet, så det finns nog en del som gillar stuket och vill känna sig som 18 igen. 😄

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia

Har du tittat på CB 1300, liknande former men inte i lackeringen som ovan.

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Nu har jag inte läst hela tråden, men var inte den hojen mest ett koncept bara...? :glömdet
hahahaha.... älskar verkligen sådana kommentarer... särskilt när vid tillfället det skrevs så var HELA TRÅDEN 2 inlägg... dvs trådskaparens inlägg och 1 st svar.... och inget av det var speciellt långt att läsa....

R18_Lasse

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2025
Hoj
BMW
Retro…?
Utan twindämpare…?
Med USD-gaffel…?

Inte i min värld.
Nog finns det så att säga detaljer som är svårsmälta på en retro, men de där tre håller inte jag alls med om. Snarare beror det väl på hur väl tillverkaren har så att säga integrerat delarna i en helhet som övertygar som ”a blast from the past”. Jag menar, dubbla ljuddämpare kan ju se ut på många sätt och se gräsliga ut. Samma sak med en USD-gaffel. Eller inte. Tycker det måste bedömas i det enskilda fallet och inte som princip.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Nog finns det så att säga detaljer som är svårsmälta på en retro, men de där tre håller inte jag alls med om. Snarare beror det väl på hur väl tillverkaren har så att säga integrerat delarna i en helhet som övertygar som ”a blast from the past”. Jag menar, dubbla ljuddämpare kan ju se ut på många sätt och se gräsliga ut. Samma sak med en USD-gaffel. Eller inte. Tycker det måste bedömas i det enskilda fallet och inte som princip.
Jag tror Alatalo talar om dubbla stötdämpare.
Men jag kan ha fel.
Och har jag fel så hävdar jag att en retro ska ha dubbla stötdämpare.
Och 4-1 och clip-on och runt framlyse och riktig bakstänka.
USD eller inte kvittar, men det går ju att göra bra gafflar med gammal stil så varför inte ha det då?

PS. Vad heter det när det inte är USD? NSD? OSD? DS.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
De flesta tillverkare sneglar nog på BMW RnineT som onekligen var/är en ”retro” trots relativt modern konstruktion (och moderna köregenskaper, något som sannolikt bidrog till försäljningssuccén ). Sedan kom snikvarianter med olika stilar, kass fjädring och billiga bromsar. Originalet är ändå bäst.

Mvh

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Rätt förtjust i Triumphs Bonneville cyklar. 👍
Riktigt trevlig i utseendet men T100 var lite trött.

Nyheter
Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...

Distinguished Gentleman’s Ride 18/5

Screenshot I maj är det ...

Indian-träff i Cornwall i augusti

Andra veckan i augusti håll...

Var femte mc-förare byter hjälm för sällan

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vinterns roligaste mc-helg flyttar till Elmia!

I slutet av januari 2026 sl...

MC Mässan 2026 – vinterns roligaste mc-helg!

I slutet av januari 2026 sl...