Blir kanske retro 2025!

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag tror Alatalo talar om dubbla stötdämpare.
Men jag kan ha fel.
Och har jag fel så hävdar jag att en retro ska ha dubbla stötdämpare.

Jo, jag menar dubbla svingarmsmonterade stötdämpare. Du och jag tycker uppenbarligen att de ska ingå i konceptet ”retro”, men man är fri att tycka vad man vill. Åttiotalet var ju trots allt en härlig blandning av hojar med twindämpare och hojar med singeldämpare och länkage.

Så länge ingen monterar länkage på något äldre än 1975 så är det ju inte heller tidstypiskt fel. Den första länkageförsedda hojen anses ju vara Joe Bolgers Ossa från 1975:

Den vedertagna branschtermen för ”rättvänd” framgaffel är RWU, som i ”right way up”.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Den som vill ha Honda-retro på riktigt bör titta närmare på den CB 1100 som fanns i flera utföranden fram till 2022:

IMG_0716.jpeg
IMG_0717.jpeg

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Hoj
2025 Triumph Speed Twin 1200 RS
Rätt förtjust i Triumphs Bonneville cyklar. 👍
Riktigt trevlig i utseendet men T100 var lite trött.
Precis fått hem min Speed Twin 1200 RS, tycker att den är förvånansvärt fin att köra och gillar hur den balanserar retro/modernt. Personligen inte något problem med nya hastighets/infotainment-modulen men många föredrar nog de gamla traditionella med en analog hastighetsmätare och en analog varvräknare.

Måste ändå säga att kombinationen utseende/körbarhet/bekvämlighet i Speed Twin RS passar mig rätt perfekt.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Precis fått hem min Speed Twin 1200 RS, tycker att den är förvånansvärt fin att köra och gillar hur den balanserar retro/modernt. Personligen inte något problem med nya hastighets/infotainment-modulen men många föredrar nog de gamla traditionella med en analog hastighetsmätare och en analog varvräknare.

Måste ändå säga att kombinationen utseende/körbarhet/bekvämlighet i Speed Twin RS passar mig rätt perfekt.
Det ligger på listan att prova en 1200'a. :)
Har inte provat Speed-varianterna men, som du skriver, dom ska vara mer "körbara" än T-varianterna sas.

Nyheter
Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...

Distinguished Gentleman’s Ride 18/5

Screenshot I maj är det ...

Indian-träff i Cornwall i augusti

Andra veckan i augusti håll...

Var femte mc-förare byter hjälm för sällan

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vinterns roligaste mc-helg flyttar till Elmia!

I slutet av januari 2026 sl...

MC Mässan 2026 – vinterns roligaste mc-helg!

I slutet av januari 2026 sl...