Blir så lack på folk...

Jag arbetar som besiktningsman av inbrottslarm på en av världen största säkerhetsföretag!
Min erfarenhet säger att trådlösa larm är skit då batterierna tar slut och larmet går att störa ut!
Ett trådbundet larm med en GSM-uppringare som antingen ringer till en larmcentral eller till din mobil är det bästa!
Komplitera sedan med en eller helst flera kraftfulla sirener så vill ingen stanna kvar när larmet går! Fördelen med 2 eller fler sirener är att det inte går att förstöra flera samtidigt vilket inerbär att larmet tjuter längre och andra människor blir uppmärksammade på att det är nått på gång!

Jag arbetar som besiktningsman av inbrottslarm på en av världen största säkerhetsföretag!
Min erfarenhet säger att trådlösa larm är skit då batterierna tar slut och larmet går att störa ut!
Ett trådbundet larm med en GSM-uppringare som antingen ringer till en larmcentral eller till din mobil är det bästa!
Komplitera sedan med en eller helst flera kraftfulla sirener så vill ingen stanna kvar när larmet går! Fördelen med 2 eller fler sirener är att det inte går att förstöra flera samtidigt vilket inerbär att larmet tjuter längre och andra människor blir uppmärksammade på att det är nått på gång!

Ett par frågor och tillägg.

Du säger att batterierna tar slut. Jag jobbar med trådlösa hemlarm. Batterierna tar i vårt system slut efter ca 4 år. Och då får larmcentralen en signal om det ca 10 dar innan.

Vad säger lagen om styrkan i siréner. Jag har för mig att de inte får tjuta hur högt som helst.

Andra människor som hör siréner brukar bara bli irriterade av dom. Höjer bara TV:n lite till så de slipper höra eländet.
Därför tycker jag absolut att larmet går vidare till larmcentral eller mob.
Nackdelen med mob är om man är bortrest så kan man inte göra något åt det.
Eller att man blir så förbannad att man går dit och råkar få däng på köpet. (Alla är trots allt inte lika hårda som mig :))

Du påstår att man kan störa ut larmet. Jag antar att du menar själva radiosignalerna. För mig veterligen så har dom GSM störare på hall, men internerna lyckas ändå ringa ut.
Om man stör ut radiosignalerna så går det ändå larm om "Radiostörning i miljö"

Kan du hänvisa mig till någon radiostörare? PM helst, för det ska man inte göra reklam för :)
Eller åtminstone pris för en sådan.

MVH

Ett par frågor och tillägg.
Du påstår att man kan störa ut larmet. Jag antar att du menar själva radiosignalerna. För mig veterligen så har dom GSM störare på hall, men internerna lyckas ändå ringa ut.
Om man stör ut radiosignalerna så går det ändå larm om "Radiostörning i miljö"

Kan du hänvisa mig till någon radiostörare? PM helst, för det ska man inte göra reklam för :)
Eller åtminstone pris för en sådan.
Allt trådlöst går att störa ut, eller iaf "förstöra". Finns ju utrustningar i dokumentportföljstorlek som ger bautastora energirika pulser, "EMP"-pulser som slår sönder elektronik.
Om nu buset i allmänhet har sånt känner jag inte till.
Frekvenserna för larm är ju runt 4440Mhz eller 900Mhz eller båda. Man ska ju kommunicera både mellan larmenheterna (440Mhz?) och via GSM ut från platsen. (900 eller 1800MHz)
Är det "3G" blir frekvensen ännu lite högre.
Så enkelt blir det inte att störa ut och är det värt besväret, gför en bank kanske men för en MC?
Hur man tänker sig göra på Hall är mig okänt men ska man störa bort både 900, 1800 och 2100 så blir det nog inte lätt.
EMP-lådan kanske?
(För ev "besökare" kan jag rapportera att vi har en kombination av trådlöst och trådbundet i lokaliteterna. Don't mess with people som har elektronik som hobby och yrke! Här finns inga standardlösningar!)

Last edited:
Ja det vore något... Eller en eldkastare som bränner skägget av dem :D ... Samt en negger med jätte dase som röv knull.r dem till röven ser ut som en 2L pet flaska...

En feting järnbom är på G samt kanske ettlarm med Securitas abonemag med sms funktion. Kostar bara 250kr i månaden kan det vara värt att få det patrulerat oregelbundna tider varje natt...

Nu står en ca 2ton V70 inkörd framförporten med växel samt handbroms i så då får de lite mer att göra iallfall...

///Micke
kanske dom snor bilen med?:va

Allt trådlöst går att störa ut, eller iaf "förstöra". Finns ju utrustningar i dokumentportföljstorlek som ger bautastora energirika pulser, "EMP"-pulser som slår sönder elektronik.
Om nu buset i allmänhet har sånt känner jag inte till.

Nej
buset generellt har inte en EMP undanstoppad.
detta av 3 skäl,
1) det vore otroligt ointelligent att dra av en sådan för att "förstöra" ett larm
Lite som att skicka iväg en kryssningsrobot efter en fluga.
inte direkt rätt sak för jobbet om man säger så.
2) De är inte helt enkla att få tag på/billiga att tillverka om man vill ha lite effekt i dem, vilket behövs för ett sådant jobb.
3) buset skulle grilla sin egen elektronik precis som de grillade larmet.
inga telefoner klockor bilar osv..

Däremot finns det radiostörare. EMP är INTE en radiostörare.

Radiostörare är enkla att göra och kan mycket väl finnas hos buset, dessa motverkas av heartbeats osv kort sagt det går ett larm när utrustningen INTE svarar larmcentralens försök att säga hej och kolla hur den mår eller liknande.

snälla nån, EMP någon har sett lite väl mycket på film.

Det är lite riskabelt att ha hojen i delad garage...blir ju fler personer som vet vad som finns där inne...man kan inte lita på någon nuförtiden!:va

Polarens hoj blev stulen för en månad sedan...en sproljans ny ktm 640 med acrapipor och vit plast...de verkar vara så jävla lätt o göra inbrott nuförtiden för boven, dom åker aldrig fast..plus att polisen inte kan gör ett smack åt att klara upp dessa inbrott...

Last edited:
GÖTT

Nu ska dem vi hyr av pröjsa Larm med sms och direktkoppling till securitas. Plus en stor fet Järnbom tvärs över portarna med härdat 60mm bygellås :tummenupp

Så FUCK OFF thief :finger

///Micke

Ne jag ringde till en larmfirma som installerar larm, Larminstallation 11 000:-, Anslutningsavgift bevakning 19:- och månadskostnad 250:- inte så blodigt tycker jag.

///Micke

Släng iväg ett PM till jimmy F i denna tråd. Han försöker säga dig något. men ni blajjar bara vidare.

*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa