Blir så seriöst less på bilister nu!

LalleBalle

Guest
Jo, det där känner man igen. Nu här i sommras så kommer jag på en motorvägspåfart hade gjort mitt första knäskrap den dagen så rossi fanns inte. Det var liksom jag. Kör så fort jag kan sen så händer det. Framhjulet släpper och lowsidern var ett faktum. Jag vet inte vad hastigheten var men 70 något skulle jag tro. Jag med motorcykel glider in i den kanten som finns brevid påfarten. Jag flög som en vante när jag gled på den. Som tur så klarade jag mig med ett ömt och halv svullet knä samt höft.
Men det som jag blev mest irriterad på var bilen som låg bakom. Inte fan stannade han :kocko Han bara körde vidare. Det samma gjorde de andra 3-4 bilarna som kom precis efter. Visst var jag uppe och hoppade efter dryga 10 sekunder men hade jag själv sett det så hade jag ju stannat och kollat att allt gick bra med killen.
Men vad ska man säga. Dagen samhälle är påväg utför. Ingen hjälper någon och man vågar sig knappt ut på kvällarna längre. Måste alltid titta sig bakom ryggen.*suckar

MVH

/Alexander

Ps. Ja, jag är dålig på att stava.

Persby

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
XR 650R SM bil: SAAB 95 AERO
klart man stanar..
Man vet ju alldrig vad som kan ha hänt med nån som har vurpat med sin hoj ju..
Man vill ju gärna ha hjälp när man själv råkar ut för nått ju... eller har jag fel..???

Man har ju själv varit nära på att vurpa själv ett par gånger..
Men som tur har man ju lyckas att inte besöka asfalten.. Men den dagen lär välll också komma..

Mvh Pera

Mar

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
Yamaha R1
Tragisk!

Blir också nästan rädd när jag läser det! Har tänkte tanken om man skulle åka av på landsväg nån gång mitt i natten typ ...Undra om nån skulle bry sig å kolla hur det var med en då?! Sånt man undrar när man hör sånt hära! Men gött att det gick bra iaf!

MvH Mar

cool_adde

Det ska luuuta i kurvorna!
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
BMW R1200r Classic
Sist jag satt i en bil och såg en MC som kraschat i en rondell så stannade jag och kollade om allt var ok. Även fast han redan hade 3 polare på hojar bredvid sig. Det känns ju ganska självklart att man kollar hu personen ifråga mår om man råkat ut för något.

Men du är inte den ända.

Morsan bromsade omkull sig för ett rådjur för några veckor sedan.
Inte fan stannade det nån ändaste människa för att kolla hur det gick. Tillochmed de människor som stog och väntade på bussen 50m bort stog bara och glodde. Först när morsan kommit upp och försökte resa på 170 kilos-klumpen så kom det nån A-lagare och hjälpte till.

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Mar skrev:
Blir också nästan rädd när jag läser det! Har tänkte tanken om man skulle åka av på landsväg nån gång mitt i natten typ ...Undra om nån skulle bry sig å kolla hur det var med en då?! Sånt man undrar när man hör sånt hära! Men gött att det gick bra iaf!

MvH Mar

Verkar inte spela någon roll om det är natt eller dag? :mad:

mellan två hojjar!
Gick med
1 Jul 2003
Hoj
Paus
Helt sjukt att folk inte stannar!

Jag lowsidedra (fint snickrat ord va? :) )i en rondell me moppen för nå år sen, Då stanna faktiskt en kvinna å fråga hur det gick. jag levde ju så jag sa att det var ok å tacka för att hon stanna.

Men jag kan tro att mycke folk inte ids stanna! :kocko

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Husaberg 570
cool_adde skrev:
...så kom det nån A-lagare och hjälpte till.

Dom menar ju väl innerst inne.. De flesta iaf...
Samma som när vi krockade med en älg med bil, dom stannade men sen stack dom igen, och då var bilen totalt intryckt och vi stod ute i skogen, de ringde inte ens ambulans...

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag bara undrar hur fan man tänker om man inte stannar vid en olycka??

raukroland

-3,1
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Såld
Samma har hänt mig när jag cyklade och blev påkörd av en smitare... Låg kvar på gatan med bruten arm... Mitt i Örebro var det och ingen hjälpte till.... Fick tom rulla åt sidan för att inte bussen skulle köra över mig.

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Hoj
RF 900R
Blir så arg så jag vet inte om jag ska skratta eller gråta! För cirka tre veckor sen fick farsan framhjulssläpp i en rondell pga oljespill. Han rullade sen upp sin demolerade hoj på en gångväg vid vägkanten och satt bredvid den i ca 50min i väntan på hämtning med släpkärra. Detta var vid 17tiden, alltså rusningstrafik och inte en biljävel eller någon som gick förbi på gångvägen frågade hur det var med honom. Men varenda en saktade ner och tittade nyfiket. :mad: :kocko :huvet

Vars är världen på väg?

Solid snake

Guest
Jag är glad för att ALLA stannade när jag krockade med hojen (en kärring som klippte mig i sidan :mad: )

Men jag flög runt 10 meter i luften o landade på skallen o axeln.

Först så körde hon iväg en bit så jag började typ springa på min rejält skadade fot o skrika på henne att hon skulle stanna.

Sen gick hon ur bilen o sa förlåt och att hon inte såg mig, hallå säger jag bara (jag körde på huvudled hon körde bara rakt ut utan att stanna.)

Sen sa hon att hon bara skulle köra sin dotter till bussen o komma tillbaka till olycksplatsen sen. :kocko

Då sa jag att jag anmäler henne för smitning, hade ju regnumret. :banana

Men tack ska ni alla ha som stannade o hjälpte mig tills ambulansen kom. :tummenupp :Bugar

EDIT: stvafle

moog

MOTORVÄG SUGER!
Gick med
20 May 2004
Hoj
KTM 450 EXC. Cagiva Elefant 750. Triumph trepip
Ett stordstadsfenomen kanske? Min erfarenhet är att folk är mer benägna att stanna och hjälpa till om man befinner sig på landsorten.

RuffRyder

RIP Nino aka Lion
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hade: CBR 600 RR-04, CBR 600F -97, GSX 400E -84
Dr E skrev:
Jag tror det är en svensk mentalitet.

Där sa du nåt, doc! Den fula devisen "sköt dig själv och skit i andra" gäller alltsomoftast.

Mina erfarenheter:
När jag vurpade (lågfartsvurpa) i en ganska trafikerad väg i stan var det ingen förutom mina hojkompisar som stannade!

När jag var med när en kompis vurpade ute på landet och vi fick plocka upp hans hoj från gräsmattan var det _flera_ bilister som stannade och frågade hur det gått och om vi behövde hjälp.

Om bara fler stannade och brydde sig skulle världen vara lite bättre. Kanske dessa egoister nån gång får känna på hur det är att behöva hjälp själva.

Nirre, tråkigt detta men det viktiga är att det gick bra med dig. Tyvärr kan du inte göra så mycket åt hur folk beter sig... synd att du fick skaffa den erfarenheten på detta sätt.

Peace!
/RuffRyder

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
GixxerJensa skrev:
Stämmer bra :tummenupp man är skyldig att stanna men man är inte skyldig att hjälpa till!

Trafikförordning (1998:1276)

Åligganden vid trafikolyckor

8 § En trafikant som med eller utan egen skuld haft del i en trafikolycka skall stanna kvar på platsen. I mån av förmåga skall trafikanten hjälpa skadade och medverka till de åtgärder som olyckan skäligen föranleder. På begäran av någon annan som haft del i olyckan eller vars egendom skadats vid olyckan skall trafikanten uppge namn och adress samt lämna upplysningar om händelsen.
Om egendom har skadats och ingen är närvarande som kan ta emot uppgifter och upplysningar, skall trafikanten snarast möjligt underrätta den som lidit skada eller polis. I det senare fallet skall polisen underrätta den som lidit skada, om denne är känd eller lätt kan spåras. Har någon person skadats och är skadan inte obetydlig, skall trafikanten snarast möjligt underrätta polis.
Om ett fordon efter en trafikolycka är placerat så att det kan vara till fara eller hinder för trafiken skall trafikanten se till att det omedelbart flyttas till en lämplig plats. Om någon har dött eller skadats svårt får dock fordonet flyttas endast om det utgör en fara för annan trafik. I sådana fall får trafikanten i övrigt inte utplåna spår som kan vara av betydelse för utredningen av olyckan eller på andra sätt ändra förhållandena på olycksplatsen. Trafikanten skall även försöka se till att ingen annan vidtar sådana åtgärder. Förordning (2001:357).

greco

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
Aprilia rsvr
Tråkigt!

Det är tråkigt o höra att det blivit så omfattande....
Råkade själv ut för en liten olycka för ett par år sen alla tittade på
o såg mig som ett hinder på vägbanan!
Det jag undrar över är hur kommer dom att reagera
den dagen någon dom känner ligger där?
Men men, en sak é säker bara för att alla andra inte
ger en hjälpande hand i ett nödläge så tänker JAG i alla fall
inte följa det exemplet....
Bryr mig inte om ifall han/hon kör bil,mc,cyckel kan jag hjälpa till
så skall gudarna veta att jag inte står o tittar på...........

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
OT: Highsiders/lowsiders i rondeller verkar vara en ganska vanlig olycksorsak... :va

Fördjävligt med folk som inte stannar förresten. Kan de inte försöka föreställa sig hur det skulle vara om det vart de själva som låg där?

Men det har inte hänt mig, ännu. När jag vurpade med trampcykel mitt i en korsning i rusningstrafik så var det nog 2-3st som stannade och hjälpte mig av vägen och erbjöd skjuts till akuten och grejjer. :tummenupp Jag kommer dock inte ihåg några detaljer (var ganska snurrig i bollen) men jag ville iaf inte till sjukhuset utan insisterade på att gå hem. Vilket jag gjorde, trots att jag knappt såg något och knappt kunde gå. :tungan

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Esquire skrev:
OT: Highsiders/lowsiders i rondeller verkar vara en ganska vanlig olycksorsak... :va

Ja, det kan vara överdjävligt halt där pga diesel från lastbilar och bussar med överfulla tankar och läckande tanklock - dråpförsök är vad det är! (samt att en del mc-piloter kanske lockas av att åka runt lite fortare där och knäskrapa :rolleyes: )

Jag har en känsla av att det i rusningstrafik är färre som är benägna att stanna i och med att de "har bråttom" till eller från jobbet och trafiken är tät. De flesta blir nog bara irriterade på att någon ligger ivägen och krälar på gatan. Empatin är uppenbarligen låg hos medelsvensson...

henq

hc-devil
Gick med
19 May 2003
Hoj
KTM 690 SMC R & Honda TRX 250 EX
Tror dessutom skillnaden landet-stan delvis beror på tankesättet:
i stan: "äsch säkert nån annan som stannar, här är ju fullt med folk"
landet: "hm inte en jävel på flera mil, jag är nog tvungen att kolla hur det gick för killen"

Klart man ska stanna! Iaf om ingen annan redan stannat och hjälpt till. Själv la jag mig oxo i en rondell i våras (som alla andra) och det körde förbi kanske 10 bilar å kollade innan en shysst kille stannade och hjälpte mig dra fram MCn (hade fastnat under ett vägräcke!) Kan säga att jag behövde hjälp för att få ut den.

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
TomK skrev:
Ja, det kan vara överdjävligt halt där pga diesel från lastbilar och bussar med överfulla tankar och läckande tanklock - dråpförsök är vad det är! (samt att en del mc-piloter kanske lockas av att åka runt lite fortare där och knäskrapa :rolleyes: )

Jag har en känsla av att det i rusningstrafik är färre som är benägna att stanna i och med att de "har bråttom" till eller från jobbet och trafiken är tät. De flesta blir nog bara irriterade på att någon ligger ivägen och krälar på gatan. Empatin är uppenbarligen låg hos medelsvensson...
Usch, man kanske skall sluta med den roliga grejen, kan bara inte låta bli nu när jag äntligen lärt mig skrapa puckarna... ;-)

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
Tyvärr tror jag inte fenomenet gäller endast när MC-förare fått problem.

Har upplevt samma sak med bil.
Som tex den gången som en gammal Scorpio blir stående i en korsning i värsta slaskvädret. Folk tutar och irriterar men ingen gör ett skit :kocko
Jag och syrran parkerar bilen på cykelbanan och hoppar ut, på en minut är bilen ur vägen och trafiken flyter.

Eller den gång bensinpumpen på pappas bil beslutade sig att ge upp mitt på Linnegatan (Lite uppförslut) Jag och mamma fick skjuta 2.1 ton bil uppför till nästa gata. Samma sak här bilar tutar och blinkar med lyse...samtidigt går det folk förbi på trottoaren utan att erbjuda hjälp.

Jepp det är en fin värld vi lever i :4skrika

/BW

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag