Blir vi många nya i årets R 600?

Knixen

www.knixracing.se
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
rr -07 (superstock 600)
Tänkte kolla om vi blir många nya som skall åka lite R 600 nu i år. Själv så kommer detta bli mitt första år.

Micke

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Jag är i stort sett ny med, avslutade säsongen med B-racet på Sviestad i oktober. Har tänkt att försöka köra alla rookie-tävlingarna på sm och nåt mer.

alfa

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
zx6rr(green and mean)
Tänker pröva SM har aldrig tävlat för så vi får se hur långt det räcker på
Anderstorp och om det blir något mer lopp.

robbie labero

Ny medlem
Gick med
23 Dec 2003
Hoj
ny
Hade också tänkt att köra några tävlingar. Blir falken och knutstorp, sedan får man se vad man har råd med utöver dem.
Ska bli roligt som fan iaf, har aldrig kört tävling förr så det ska bli roligt att se vad man kan ställa till med.

Knixen

www.knixracing.se
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
rr -07 (superstock 600)
Vad ligger eran "budget" på per tävling vad räknar ni med?

varvalätt

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2005
Hoj
Gsx 1000R
Knixen skrev:
Vad ligger eran "budget" på per tävling vad räknar ni med?

Klarar man sig med 9000:- per tävling så är jag nöjd.
Ska försöka ha två set med nya däck per tillfälle.
Inga vurpor inräknade!

Ska tävla i finland .

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
varvalätt skrev:
Inga vurpor inräknade!

Ska tävla i finland .

jag hoppas att jag klara mig på ca 6500-7000 kr per tävling
blir iaf Anderstorp B-race på falken och Gälleråsen med EM

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
varvalätt skrev:
Inga vurpor inräknade!

Ska tävla i finland .

Sorry att jag blandar mig i men två däck är lite att ta i med snål buget. Ta ett par nyare och kör första kvalet. Går det åt helvete trycker du dit ett par nya som du även kan köra racet på. Dessa spar du sen till nästa tävling och kvalar med och sen rullar det på. Men om du har pengar så är ju ditt resonemang helt ok.

björn

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag kommer också åka R600! Blir kul och se precis hur mycket man kan överföra från supermoton :) Cykeln e Martins GSXR600 -04 med allt standard... Är det nån som ändrar fjädrar och sånt för rookie?

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Olof Eriksson skrev:
Jag kommer också åka R600! Blir kul och se precis hur mycket man kan överföra från supermoton :) Cykeln e Martins GSXR600 -04 med allt standard... Är det nån som ändrar fjädrar och sånt för rookie?

Om du undrar om hela öhlinsbussen står till dit förfogande så är svaret nej. Dock brukar diverse A-förare uppskatta lite fågor så det är bara att hoppa på dom. Annars är alltid svaret på alla fjädrings-problem följande: 2 klick returen bak :fakta

fjädrings guru björn

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
björn.e skrev:
Om du undrar om hela öhlinsbussen står till dit förfogande så är svaret nej. Dock brukar diverse A-förare uppskatta lite fågor så det är bara att hoppa på dom. Annars är alltid svaret på alla fjädrings-problem följande: 2 klick returen bak :fakta

fjädrings guru björn
Haha jo men det kommer den göra, frågan är bara om man ska orka byta :p ;)

#8 R1000

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2005
Hoj
ingen
björn.e skrev:
Sorry att jag blandar mig i men två däck är lite att ta i med snål buget. Ta ett par nyare och kör första kvalet. Går det åt helvete trycker du dit ett par nya som du även kan köra racet på. Dessa spar du sen till nästa tävling och kvalar med och sen rullar det på. Men om du har pengar så är ju ditt resonemang helt ok.

björn

Jag är sorry jag med men tycker att om man har tillgång till ett par nya däck så ska dessa på till racet. Har man använt däck en gång så är det goaste borta. Kval och träningar kan man köra beggat på men när det är tävling ska det vara krya däck. En taktik som funkar bra för den snåle (inkl mig) är att sätta på nya däck på race ett. Dessa däck kvalar du på i nästa tävling sen kör du fredagsträning på desamma på tävling tre osv. Man kan köra lite vanliga träningar på de sen med. Skriv på däcket varje gång du använt det så att du har koll. På detta vis har man jämt hyfsat fräsha däck.
/Niklas

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alltså hur mycket däck drar en 600!? Jag menar man ska ändå åka gode fort för att tjäna nog mycket på att ha nya däck att motivera pengarna, och gör man det i R600? Det kanske e bra mycket högre standard än vad jag tror då... i R600 alltså!

Jag menar i VM i supermoto åker man på beggade däck. Spela roll om det är en annan sport, det är ändå VM, och man kör dessa däck ganska hårt.

Martin spenderade en hel del däck förra året och tittar man på varvtider så var de ganska lika varesig han åkte på nya eller begade däck. Skillnaden var att han tyckte det kändes bättre på nya däck. Personligen tror jag det handlar mer om inställning än om faktisk prestanda.

Aja, jag kommer iaf budgetköra på det som finns, det är väl 10 st nya SS bakdäck och en hel del begagnat. Inte blir det då några nya däck till kvalet å träningarna iaf. Och personligen tror jag inte att man som rookie kommer göra nå mycke bättre resultat på nya däck.

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Har du cykeln inställd bra, så håller däcken länge och det blir svårt att märka skillnad. Är cykeln felställd så kommer däcken att slitas ganska fort och då märker du ganska snart skillnad i grepp när du står på lite.

Sen är ju förtroendet för däcken väldigt viktigt, och har du nya däck så kommer du att köra fortare bara för att du vet att däcken är okej.

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Det är skillnad på nya och begagnade däck, särkilt dom första 10 varven kanske. Sen känns dom likadana jättemånga varv.
Jag satte på splajdans däck till finalen på Knutstorp, och efter ett gäng varv så började det faktiskt släppa lite här å var. Men det kan lika gärna varit jag som började bli trött och inte körde tillräckligt mjukt å fint.

Men 10 placeringar och 1,5 sekund på bästa varvtid plockade jag ändå :)
Sen om det var däckens förtjänst är en annan fråga...

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Penguin skrev:
Har du cykeln inställd bra, så håller däcken länge och det blir svårt att märka skillnad. Är cykeln felställd så kommer däcken att slitas ganska fort och då märker du ganska snart skillnad i grepp när du står på lite.

Sen är ju förtroendet för däcken väldigt viktigt, och har du nya däck så kommer du att köra fortare bara för att du vet att däcken är okej.
Med andra ord så ju bättre du kör destå mindre spelar nya/begade däck roll. (sen att det kanske motiverar den lilla skillnaden nog mycket att köra på nya däck, men det är en annan sak)

Motiveringen till det vill jag säga är att ju bättre man blir destå mer är man säkert på sig själv hur man klarar av att hantera cykeln. Man är inte rädd att det ska släppa på något däck. Iaf så känner jag det i supermoton, första och andra året jag åkte så var jag skitskraj för att det skulle kana fram framförallt, men nu när jag börjat få upp tempot så gör man det till något som ska vara för att man ska veta vart man ligger till.

Så kanske många behöver nya däck för att åka fortare i R600, men det handlar kanske inte om prestandan i däcken utan prestandan hos föraren. Skiljer det 1,5 sec runt en bana så är det ju helt klart motiverat. Jag i supermoto på nya eller begade däck skiljer sig kanske en tiondels sekund, och kanske tillåme till fördel för de däck som jag kört in eftersom man slajdar in en planyta på det nerlägg man kommer använda. Så har jag upplevt det de få gånger jag kört med nya däck iaf.

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
#8 R1000 skrev:
Jag är sorry jag med men tycker att om man har tillgång till ett par nya däck så ska dessa på till racet. Har man använt däck en gång så är det goaste borta. Kval och träningar kan man köra beggat på men när det är tävling ska det vara krya däck. En taktik som funkar bra för den snåle (inkl mig) är att sätta på nya däck på race ett. Dessa däck kvalar du på i nästa tävling sen kör du fredagsträning på desamma på tävling tre osv. Man kan köra lite vanliga träningar på de sen med. Skriv på däcket varje gång du använt det så att du har koll. På detta vis har man jämt hyfsat fräsha däck.
/Niklas

Håller med dig i stort MEN kvalar du skit får su svårt att hävda dig. Ligger du tex en halv sec från A-final kanske det är värt nya puckar på kvalet för att nå A-finalen. Det var så jag menade annars så gjorde jag liknade ditt system

däck björn

LOTTAK

LEV LIVET, BÖRJA IDAG
Gick med
5 May 2004
Hoj
-
björn.e skrev:
Håller med dig i stort MEN kvalar du skit får su svårt att hävda dig. Ligger du tex en halv sec från A-final kanske det är värt nya puckar på kvalet för att nå A-finalen. Det var så jag menade annars så gjorde jag liknade ditt system

däck björn
Och vad gjorde det för skillnad på Sviestadloppet-05 :arsele

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar