Blivande mc-förare måste gå riskkurs

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Oskarström/Halmstad
Hoj
Husa 650-04, Yamaha R6-01
Det är väl samma kurs som ska ingå i halkkörningen för dom som tar b-behörighet på något sätt om jag inte misstar mig? Så det gäller inte bara när man tar "a" alltså.

"halkörningen" för mc anser jag är manöverbarnorna och inbromsningarna som redan finns på uppkörningen.
Har inte läst något om denna kursen men det är säkert en sån meningslös kurs som jag har fått gå nu för b-kortet.
Bättre dom har riskurser med övningar istället för att man ska sitta i 3-4h och lyssna på en moralkärring......
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Så kommer nu detta "riskmedvetande"... Den person som INTE förstår att vistas i trafiken medför fara för liv och hälsa, står förmodligen vid träsvarven på Samhall och har inga som helst ambitioner att ta MC-kort.
Så alla som kör ihjäl sig gör det inte för att dom klantade sig, missbedömde situationen eller inte var medveten om riskerna, utan för att dom ville ta livet av sig? Vi hade inte drygt 50 dödsolyckor förra året, utan drygt 50 självmord med motorcykel?
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
Så alla som kör ihjäl sig gör det inte för att dom klantade sig, missbedömde situationen eller inte var medveten om riskerna, utan för att dom ville ta livet av sig? Vi hade inte drygt 50 dödsolyckor förra året, utan drygt 50 självmord med motorcykel?

Läs om, läs rätt - och försök inte ens vrida till det till att jag menar självmord! :mad:

Vad jag säger är att oavsett utbildning, oavsett vad vi vet, så lockas vi ibland att frånse sunt förnuft och tänja på gränserna - och då ökar riskerna för att det går fel!

Att du ens gör antydan på att jag menar självmord ger mig en bitter smak i munnen - och det hade jag knappast väntat utav dig!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Läs om, läs rätt - och försök inte ens vrida till det till att jag menar självmord! :mad:

Vad jag säger är att oavsett utbildning, oavsett vad vi vet, så lockas vi ibland att frånse sunt förnuft och tänja på gränserna - och då ökar riskerna för att det går fel!

Att du ens gör antydan på att jag menar självmord ger mig en bitter smak i munnen - och det hade jag knappast väntat utav dig!
Nej, jag menar inte att alla olyckor är självmord. Men i många fall handlar det om rysk roulett, ibland medveten, men i många fall helt omedveten. Visst är det kul att ge järnet ibland, men man måste vara medveten om vad det innebär, vad som kan hända, och om något händer, hur man ska hantera det. Tex mental förberedelse, bromsberedskap osv.

Även om nog alla vet att man kan köra omkull med hoj så lever nog allt för många i villfarelsen att det inte händer just mig, och händer det så är det nog inte så farligt, det finns ju så många andra som har kraschat å klarat sig, så varför skulle just jag bli en grönsak i en permobil? Där tror jag en utbildning/information kan göra nytta, och få upp folks ögon på dom verkliga riskerna. För det är ju trots allt roligare att släppa av några procent idag och kunna göra om det nästa helg också... ;)
 

RobRas

Guest
Nej, jag menar inte att alla olyckor är självmord. Men i många fall handlar det om rysk roulett, ibland medveten, men i många fall helt omedveten. Visst är det kul att ge järnet ibland, men man måste vara medveten om vad det innebär, vad som kan hända, och om något händer, hur man ska hantera det. Tex mental förberedelse, bromsberedskap osv.

Även om nog alla vet att man kan köra omkull med hoj så lever nog allt för många i villfarelsen att det inte händer just mig, och händer det så är det nog inte så farligt, det finns ju så många andra som har kraschat å klarat sig, så varför skulle just jag bli en grönsak i en permobil? Där tror jag en utbildning/information kan göra nytta, och få upp folks ögon på dom verkliga riskerna. För det är ju trots allt roligare att släppa av några procent idag och kunna göra om det nästa helg också... ;)

Personer som inte förstår riskerna med att gasa fullt på olämpliga ställen förstår sig nog inte på en föreläsning om risker.. In genom ena örat och ut genom det andra.. Tanken är god men jag tror faktist inte den gör någon nytta.
 

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
Jag tycker hela det här förslaget låter som kritik mot den körkortsutbildning som våra trafikskolor ger blivande mc-förare idag. För riskmedvetenhet osv ska väl redan ingå i det som trafikskolan lär ut under hela utbildningen. Men uppenbarligen anses inte de vara duktiga nog eftersom en specifik utbildning för detta ska till (som hålls av trafikskolorna till 99%)...
Hade varit 1000 gånger bättre om Transportstyrelsen piskade skolorna så att de verkligen lät den ordinarie förarutbildningen genomsyras av riskmedvetenhet, olycksscenarion osv. Är det inte just därför man vänder sig till en trafikskola när man ska ta sitt körkort och betalar dom över 1000:- för mindre än en timmes lektion? Man borde få den utbildning man behöver, utan att "köpa till" extra kurser och skit.

Ett lagkrav som kräver att man tvingas gå en liknande kurs när man kör upp som privatist däremot kan jag förstå vitsen med. Men hade då sett att kursen hålls av Transportstyrelsen, gillar inte när privata företag kan sko sig på såna här lagförslag.
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Tror inte den här utbildningen kommer att ge så mycket, förutom att lite färre har råd att ta A-kort och därmed minskar olycksstatistiken.

Däremot skulle jag gärna se att man från Transportstyrelsens håll uppmuntrade nyblivna körkortstagare att gå SMC:s fortbildningskurser, kanske till ett subventionerat pris. Nu har jag inte gått någon av kurserna själv men av det jag hört och läst så blir man en betydligt säkrare och bättre förare samtidigt som det är roligt.

Att STR har ett finger med i spelet är ju inte så konstigt, känns som dem tar varje chans dem kan att tvinga på körkortstagare (speciellt privatister) ganska lama utbildningar som kostar massor av pengar.:gnissla
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Om bara den här riskutbildningen är utformad så du lär dig identifiera riskerna och hur du undviker dem är jag för det.

En sak jag verkligen saknar dock är en motsvarande utbildning för bilister där du lär dig lägga märke till motorcyklar, förstå hur en motorcykel fungerar i trafiken, förstå att en motorcykel kan göra en omkörning på ställen som skulle vara omöjligt för bil bara för att en motorcykel kan accelerera så mycket fortare.
Skulle vilja se att trafikskolorna, vv, osv lägger mer vikt vid detta och liknande, gärna genom videosnuttar på TV.

Aha, så du menar att man som bilist ska gå en utbildning som förklarar för dig att motorcyklister gärna kör över gällande hastighet och anser sig stå över lagen, därför måste man se upp!?
Om motorcyklister höll hastigheten och inte gjorde idiotiska omkörningar så skulle olyckorna vara mycket färre, det är jag övertygad om.
Jag vill se korrekt statistik på olyckor mellan bil och mc, och se vem som var ansvarig för det hela.

Det kan knappast vara till ondo med en sådan utbildning, och vad fan spelar ett par tusenlappar extra för roll om det kan tänkas rädda någons liv?
Att påstå att det är en klassfråga att ta körkort känns ju lite halvnaivt när man själv bestämmer vilken situation man vill vara i.
Att jobba ihop pengar till ett körkort är knappast svårt om man är flitig. Att däremot tro att man ska få allt gratis måste vara jävligt jobbigt.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Det här liknar ankskit. Ytterligare ett sätt att krama pengar ur körkortstagare. Hade man velat ha detta seriöst hade man väl för fan redan haft det i körkortsteorin. :mad::mad:

Inte fan kommer en 20 åring som sätter sej på en sporthoj köra mer riskmedvetet för att han gått en kurs på 2 dagar. Växer hornen ut så gör dom.
 

TheSimarillia

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
null
Instämmer med Lucius i handledarutbildningsfrågan. Helt värdelöst sätt att göra av med tid. Gick den med min bror när jag körde med honom. Slutade med att han drog ut kärringen och bad henne skärpa sig då hon var 5e minut upprepade att en bil är ett mordvapen bla bla. Sen så fick man tydligen inte köra på fotgängare och hålla hastighetsgränserna. Denna information är till för folk som varken fysiskt eller psykiskt är kapabla att ta ett körkort...

Men hej! Klart man vill stödja STR då jag har alldeles för mycket pengar ändå...

Jag har mao tills den 1a november på mig att ta körkortet. Börjar känna svettpärlorna i pannan ;)

/R
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
En speciell "riskutbildning" är bara trams, all utbildning som krävs för att framföra en MC i trafiken SKALL ingå i ordinarie utb-plan.

Har gått flera riskutbildningar (militära sådana för trafik) och inget nytt har presenterats, ett kvalificerat sätt att ödsla tid och pengar när man istället kunnat göra livsavgörande praktiska övningar i faktiskt handhavande och agerande vid "typiska" olyckssituationer. Låt SMC eller liknande sköta detta genom en obligatorisk "avrostning" för de med nytaget MC-KK, på så sätt förenar man både nytta och nöjje så att de som "drabbas" av kostnaden verkligen känner att de får något för pengarna mer än en i de flesta fall(för målgruppen i vart fall) meningslös teori utb.

Som vanligt kommer det bara dumheter från VV-folket (numera sitter det väl samma folk på transportstyrelsen).

Man känner sig allt mer exclusiv som hojåkare, "de" gör allt dyrare och man får allt oftare höra: " hur har du råd att köra MC, det som är så dyrt" rimmar illa då MC från början var det billigaste färdsättet som tog en fram i vettig hastighet (mopeder borträknat). Det finns nog en dold agenda att färre skall ta MC-KK:confused:
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Det är ju det jag säger, STR måste ha Sveriges bästa lobbyverksamhet.
Jag ska fan bli trafikskoleägare!

Lycka till. Trafikskoleägare karvar inte guld med fällkniv medan de sitter vid poolen i Marabella och pimplar paraplydrinkar om du nu trodde det. Trots det relativt höga lektionspriset finns det inte särskilt stora marginaler.
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
En speciell "riskutbildning" är bara trams, all utbildning som krävs för att framföra en MC i trafiken SKALL ingå i ordinarie utb-plan.
Men då är ju det här precis rätt eftersom den är obligatorisk och alltså en naturligt del av ordinarie mc-korts utbildning?

Man känner sig allt mer exclusiv som hojåkare, "de" gör allt dyrare och man får allt oftare höra: " hur har du råd att köra MC, det som är så dyrt" rimmar illa då MC från början var det billigaste färdsättet som tog en fram i vettig hastighet (mopeder borträknat). Det finns nog en dold agenda att färre skall ta MC-KK:confused:
Inte helt omöjligt, men då gäller den nog fordonsframförande i allmänhet, för dom lägger ju på samma saker för bilkörkort.

Båda delarna hade givetvis kunnat vara ok om det verkligen gav körkortstagarna något utöver tidigare utbildningar, och även om man får hoppas att det är på det sättet så är väl risken stor att det bara blir en kostnad till för eleven och enkla cash för någon annan...
 

Morran

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
västerås
Hoj
ingen för tillfället
Jag anser att även de som tar bilkörkort ska gå nån slags riskutbildning (förutom halkan & alkohol/sömn/droger-grejen) & iaf upplysas om att det finns något som heter m o t r c y k l i s t e r i trafiken... När jag tog bilkort för 5år sen hördes det inte ett ljud om motorcyklar, varken att visa hänsyn till eller ens en upplysnign att de faktist finns å man bör kolla en gång extra. När jag tog hojkortet för 1år sen fick man istället öronen söndertjatade att man i stort måste tänka åt andra för att vara säker... Varför görs inte bilister uppmärksamma på motorcyklister när de i så många fall där flera fordon är inblandade är orsak till olyckan??? Allt ansvar läggs lixom på oss osm kör hoj, för att vi är mest utsatta i en olyckssituation? Alla som tar bilkörkort borde kanske få åka med en sväng på hoj för att inse hur oskyddad man är & att man som bilist får tänka sig lite för & titta en gång extra. bara min åsikt... :rolleyes:
 

Nicko3371

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
ostrypt -86 honda ns125f
kkf

:mad: varför, har inskaffat hojen, men helt plöstligt så räcker inte min budget på 3000kr för att ta lätt mc kort. att de alltid ska göra det krångligare, svårare och dyrare för hos att ta körkortet:mad:
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
:mad: varför, har inskaffat hojen, men helt plöstligt så räcker inte min budget på 3000kr för att ta lätt mc kort. att de alltid ska göra det krångligare, svårare och dyrare för hos att ta körkortet:mad:
3000:-, är inte det lite lågt räknat?
 

R$19

....
Gick med
18 Jun 2009
Ort
Värnamo
Hoj
Honda CB 1000RA -10
tycker som många andra verkar tycka... det känns lite som att det är "kaka på kaka".. min körskolelärare sa att riskutbildningen kommer kosta typ runt 5000:- att ta hojkort är redan dyrt som det är tycker jag!!:mad:
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Ibland är inte allt som man tror..

STR och övriga körskolor kommer inte att få exclusivitet på denna nya Riskutbildning. Det är ganska enkelt så att det öppnas upp för flera och nya aktörer - vilket jag anser är klokt och vettigt!

Och jag kommer bli förvånad om inte vi kommer se nya aktörer..

En risk utbildning för MC är behövlig - och det ryms inte i dagens befintliga utbildning. Sen kan man ju altid diskutera kostnader - och tyvärr glöms ofta i räset om att klara provet - vad syftet är med att ta´körkort. Det måsta såklart altid vara att producera trafikanter som kan hand om sig själv och andra i trafikken!

SMC har varit med att designa riskutbildningen, och vi kommer sannolikt inte att alla önskemål uppfylda - bl. a för det finns för få "trafikövningsplatser f. MC (BANOR)" - Remissvar finns som vanligt på SMCs hemsida..

jag skulle vilja se lite riskutbildning med moment tagna ur verkligheten. Bilder på folk som har krashat, etc. Utbildning om överlevnadsreaktioner, huruvida de är bra eller dåliga vid mc-körning, val av däck för gata och bana, däcktryck, etc. Saker som man måste känna till helt enkelt, och som man som rookie upptäcker under sin första säsong (om än). Nu har jag fått erfara det med överlevnadsreaktioner på egen hand (eller fot om man ska vara exakt) Ligger här i soffan med gipsat ben och funderar om en sådan riskutbildning hade hjälpt, och vilka moment som hade hjälpt.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top