Blivande Turboägare...

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
PTURE skrev:
2630889 Effekten räcker till för mig..... Så seatpipen stannar kvar! Jag gillar utseendet me..... Men smaken är ju delad.

inte bara det att du tappar effekt... mottrycket ökar med snålt tilltaget avgassystem och kan sluta med ras pga höga temperaturer.

om du vill testa kan du sätta en tryckklocka efter avgashuset, avgastrycket bör inte överstiga halva laddtrycket....
 

PTURE

Med lem
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Liatorp
Hoj
CBR900RR TURBO -92
madmagnus skrev:
2631581 inte bara det att du tappar effekt... mottrycket ökar med snålt tilltaget avgassystem och kan sluta med ras pga höga temperaturer.

om du vill testa kan du sätta en tryckklocka efter avgashuset, avgastrycket bör inte överstiga halva laddtrycket....

Ok! Har tänkt mig att testa lite olika varianter till våren... Ska kolla upp mottrycket med då så det inte är för högt!! Tänkte inte på det...:rolleyes: Men just nu så kör jag bara lugnt med den till jobbet varje dag. Biljävlen är på verkstad... :gnissla Var tappar man effekten? På toppen, över hela registret eller??? Tackar för dina påpekanden!! :tummenupp
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
PTURE skrev:
2631613 Ok! Har tänkt mig att testa lite olika varianter till våren... Ska kolla upp mottrycket med då så det inte är för högt!! Tänkte inte på det...:rolleyes: Men just nu så kör jag bara lugnt med den till jobbet varje dag. Biljävlen är på verkstad... :gnissla Var tappar man effekten? På toppen, över hela registret eller??? Tackar för dina påpekanden!! :tummenupp


svårt att veta hur det påverkar men för att vara på den säkra sidan bör man bygga så grovt avgassystem som möjligt.
om du tänker dig att det blir en propp i avgasröret som avgasimpellern bromsas mot så genererar det en långsammare spoolup.
det fungerar som en lätt motorbroms ungefär.
men som sagt, för att veta måste man mäta mottrycket!
 

PTURE

Med lem
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Liatorp
Hoj
CBR900RR TURBO -92
Har plockat bort seatpipen nu.... Låter lite för mycket med 2" rakt rör tycker jag så jag får fixa till en liten dämpare så det blir en sidepipe istället. Den ska sluta lite bakom fotpinnen tänkte jag. Hoppas det tystar ner den lite..... Men det får bli när snön har lagt sig så man inte kan köra mer!
 

PTURE

Med lem
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Liatorp
Hoj
CBR900RR TURBO -92
Nu har jag fixat en annan ljuddämpare....... Skickar in några dåliga mobilbilder på hur det ser ut nu....
 

Bifogat

  • Bild059.jpg
    Bild059.jpg
    39.7 KB · Visningar: 54
  • Bild060.jpg
    Bild060.jpg
    43.9 KB · Visningar: 59

PTURE

Med lem
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Liatorp
Hoj
CBR900RR TURBO -92
Det är en dämpare som jag fick med hojen som jag kapade på mitten och svetsade ihop igen. Är 10" lång nu. Vet inte vad det är för dämpare från början, men det är samma fäste som på fireblade original....
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top