Blivit av med körkort

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
BMW R Nine T Racer
tog bil 92 och mc 96 så vill gjärna att det står så på kört kortet
får ju inte köra snöskoter som det står nu på körkortet
och bor man i norland och inte får köra snöskoter är det ju inte bra

min erfarenhet är att de (vissa försäkringsbolag) går efter utfärdandedatum, dvs punkt 4a på ditt körkort.

Så som i mitt fall tog jag B i 96 o A i 02 men fick låna ut kortet ett par månader i 04 vilket hos vissa försäkringsbolag ställer till premiebekymmer då de ibland vill att man har haft sitt kort i säg 5 år har jag för mig tex Trygg Hansa sa till mig när jag för nått år sen ringde runt om pris för dels en mc o en bil.

Däremot skall alltid punkt 10, visa det datum då du godkändes för den behörigheten.

Mina 2 cent..

Neanderthal

Senil bulimiker
Gick med
19 Oct 2008
Hoj
2008, Kawasaki, ER-6N
Förarbehörighet

Då kommer det att stå det datumet du fick det "först"

Nä men vänta lite nu... Du har blivit av med körkortet och när du då sedan får tillbaka det så får det det senast utfärdande datumet som körkortsår.

D v s, tog du körkort 080101, blir av med det i två månader 090101 och får tillbaka det utan att ta det igen så står det att haft körkort sedan 090301.

Fuck! Tryckte på fel knapp :-(

Försäkringsbolagen tittar ordentligt på ditt senast utfärdandedatum. Kan du får det ändrat till ursprungsdatumet så få det gjort innan du köper en ny hoj. Som tur är så höjer de ju inte premierna på en redan befintlig försäkring om du tappar kortet.

Last edited:

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Försäkringsbolagen tittar ordentligt på ditt senast utfärdandedatum. Kan du får det ändrat till ursprungsdatumet så få det gjort innan du köper en ny hoj. Som tur är så höjer de ju inte premierna på en redan befintlig försäkring om du tappar kortet.

Försäkringsbolaget tittar på "sista uttagsdatum"

Har du varit av med körkortet så kommer det stå det datum när du åter fick kortet. Ex. Tog du körkort 2000, blev av med det 2003-03-03, så kommer det stå att du fick körkortet 2003-03-03. MEN, däremot om du bara varit av med körkortet i max två månader kan förs.bolagen tillgodoräkna de åren mellan 2000 till 2003-03-03. Det går att titta upp hos vägverket... Men det är sista utlämningsdatumet de förs.bolagen får in automatiskt från VV... Så har du varit av med kortet i max två månader. Se till att förs.bolaget räknar med de tidigare åren oxå...

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
På baksidan står när dina ursprungliga kort togs.
På framsidan står när vv senast utfärdade ett kort till dig.
När jag skulle försäkra min bil som jag köpt så undrade de om jag bara haft kk så kort tid ... nej, sa jag, men de lånade det lite grann. Hur länge då, undrade damen. 2 månader, sa jag ...
Då bortser vi från det, sa hon :eek:)

graniskungen

www.umcc.nu
Gick med
9 Jan 2004
Hoj
Rgv250-89 såld,xj600-92såld,fzs600-03inlöst, suzuki gsf 650-09 såld MT-09
verkar ha fått lite rätsida på det hela nu efter en del rigande och besök.
Polisen sa att det skulle bli nytt datum samma som datumet det kommer tilbaka.Var för bi på vägverket där sa hon som satt där samma sak.
men ringde sedan ett nr jag fick till väverket där det var en som kolla upp det riktigt och komm fram till att det varit så för ut. Men bestälde jag ett nytt nu skulle jag få mit ursprungs datum på det. så allt verkar ha löst sig till sist hoppas jag

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
Supermotarrrrd
Varför är ursprungsdatumet så viktigt då? Tog du nu det redan 61 så lär du ju inte behöva bevisa för någon när du har tagit det. Väl? Eller så ser du till att inte bli av med det..?

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
tigrro, men våga läsa tråden då! (hint, kolla efter mitt nick på första sidan) ;D

LCF

Medlem
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
2018 Yamaha Tracer 900 GT 2003 Yamaha BT1100 Bulldog
verkar ha fått lite rätsida på det hela nu efter en del rigande och besök.
Polisen sa att det skulle bli nytt datum samma som datumet det kommer tilbaka.Var för bi på vägverket där sa hon som satt där samma sak.
men ringde sedan ett nr jag fick till väverket där det var en som kolla upp det riktigt och komm fram till att det varit så för ut. Men bestälde jag ett nytt nu skulle jag få mit ursprungs datum på det. så allt verkar ha löst sig till sist hoppas jag

Vad som det kommer att stå på det nya körkortet är jag osäker på men din rätt att köra snöskoter är borta, om du nu inte har förarbevis.

Denna fråga har jag frågat två olika poliser och även pratat med vägverket om(har varit utbildare på förarbevis). Alla sa att än vad det stod på körkortet så gick vägverket och polisen på det datum när man fick tillbaka körkortet.

Jag vet att det finns dom som har blivit utan ersättning av försäkringsbolaget när dom krockat med snöskoter och varit utan förarbevis. Dessa hade fått tillbaka körkortet med det ursprungliga datumet intakt men försäkringsbolaget kollade med vägverket och fann att dom hade haft körkortet indragit tidigare.

Om detta fortfarande gäller ska jag inte svära på men jag har inte hört att reglerna har ändrats.

Ajzz

I allt som rör sig, lyser eller låter...
Gick med
28 May 2008
Hoj
SUZUKI RF 600 R -96
Vad som det kommer att stå på det nya körkortet är jag osäker på men din rätt att köra snöskoter är borta, om du nu inte har förarbevis.

Denna fråga har jag frågat två olika poliser och även pratat med vägverket om(har varit utbildare på förarbevis). Alla sa att än vad det stod på körkortet så gick vägverket och polisen på det datum när man fick tillbaka körkortet.

Jag vet att det finns dom som har blivit utan ersättning av försäkringsbolaget när dom krockat med snöskoter och varit utan förarbevis. Dessa hade fått tillbaka körkortet med det ursprungliga datumet intakt men försäkringsbolaget kollade med vägverket och fann att dom hade haft körkortet indragit tidigare.

Om detta fortfarande gäller ska jag inte svära på men jag har inte hört att reglerna har ändrats.

Får rätta mig om jag har fel nu, tog själv skoterkort för några månader sen, så här minns jag reglerna.

Att man tagit körkort före år 2000(2001?) gör inte automatiskt att man får köra snöskoter, utan det ger en bara rätten att få ut ett sådant förarbevis (terrängskoter) om man skickar in papper om det, bara att ha körkortet räcker inte för att få köra.

har du väl fått den behörigheten kan du inte bli av med den, även om du blir av med körkortet.

blir du av med körkoret och sen får tillbaka det vet jag dock inte vilka regler som gäller angående att få ut förarbevis för terrängskoter, om det går ändå eller om man får gå kursen som alla som fått körkort efter 2000/2001.

LCF

Medlem
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
2018 Yamaha Tracer 900 GT 2003 Yamaha BT1100 Bulldog
Får rätta mig om jag har fel nu, tog själv skoterkort för några månader sen, så här minns jag reglerna.

Att man tagit körkort före år 2000(2001?) gör inte automatiskt att man får köra snöskoter, utan det ger en bara rätten att få ut ett sådant förarbevis (terrängskoter) om man skickar in papper om det, bara att ha körkortet räcker inte för att få köra.

har du väl fått den behörigheten kan du inte bli av med den, även om du blir av med körkortet.

blir du av med körkoret och sen får tillbaka det vet jag dock inte vilka regler som gäller angående att få ut förarbevis för terrängskoter, om det går ändå eller om man får gå kursen som alla som fått körkort efter 2000/2001.

Har du tagit körkortet innan 2000 och inte har tappat det någon gång så får du köra snöskoter på körkortet.
Du får inte ett förarbevis, utan du får alltså köra på körkortet. För att få ett förarbevis måste du gå utbildningen.

Du kan inte tappa ett förarbevis på snöskoter, åtminstone inte än så länge. Men som sagt så om du tappar körkortet så tappar du rätten att köra snöskoter på körkortet utan då måste du ha förarbevis.

Jag tror du måste leta upp böckerna igen och läsa lite, jag tror du läste lite för snabbt när du gick kursen.:tummenupp

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC