Blivit av med körkortet? Kommit undan? Hur tänkte ni?

Twospot

Kör med insidan....
Gick med
27 Apr 2010
Hoj
Yamaha R6 -07
Tja!!

Sitter just nu på ett bevakningsjobb lite halvt uttråkad, men har datorn till hands och tänkte om ni kunde hjälpa mig dämpa min nyfikenhet.

Jag har själv varit av med körkortet i samband med mc-åkande och kan säga att många tankar gick igenom skallen mitt i stridens hetta.

"Ska jag stanna? Vrida på rullen? Hur mkt soppa har jag i tanken?"

Det slutar iaf med att nerverna inte håller och jag stannar ut med vägkanten. Tilläggas skall att jag åkte dit 3 ggr denna månaden, 1 gång med bil och 2 ggr med hoj.

Summa summarum blev utan lappen i 8 månader.

Kan nu i efterhand säga att det ekonomiskt sätt inte va värt att stanna...

Uppmanar absolut inte till att sticka från snuten om ni ser blått i spegeln. Men kan va kul att höra vad andra varit med om, och hur ni tänkte då och i efterhand. :)

Emelie35

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2011
Hoj
Kawasaki Z750 -11
Jag blir sällan stoppad, men har blivit det ett par gånger. Skulle själv aldrig försöka sticka från en polis, mycket pga det jobb jag har, men även annars också.
Har jag gjort fel så stannar jag och tar smällen, som en riktig kvinna :)
Ofta så är de tillmötesgående, beroende på vad man gjort såklart.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag tänker såhär:

All fortkörning är en kalkylerad risk. Man väger vinsten i sträcka / upplevelse / whatever mot förlusten i ökade risker / böter / köraihjälsigdireCKt.

Kör man sitt favoritvägparti som man kan utan och innan, där man vet att risken för att stöta på ordningsmakten är minimal så kan hornen lätt växa fram.

Det är en situation.

En annan är att man ska plöja långa mil efter motorväg, något man helst vill slippa, vilket resulterar i att man momsar lite på hastigheten. Här får man göra en avvägning. Är det värt risken att förlora körkortet för att komma fram en timma snabbare? Bedömer man då att risken att åka fast är låg plussat ihop med vinsten i tid så gör man sitt val.

Det skulle aldrig falla mig in att börja köra ifrån polisen. Har jag gjort fel så har jag gjort fel. Jag har utsatt mig själv och andra trafikanter för onödiga risker och jag förtjänar mitt straff.

Det dummaste man kan göra är att försöka köra ifrån. Det börjar pumpa en massa konstiga hormoner i kroppen när man blir orolig, rädd och nervös. Få av dom har positiv inverkan på våran förmåga att köra motorcykel.

Last edited:

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Jag har gjort både och. Beror på situationen. Däremot har jag aldrig haft nöjet att träffa någon Polis som gett någon form av lindring av hastigheten, eller liknande när jag stannat.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag blev "busted by the sheriff" på the Dragon. Stannade och var vänlig och fick strikt men vänligt bemötande tillbaka. "Drive careully and have a nice drive".

Twospot

Kör med insidan....
Gick med
27 Apr 2010
Hoj
Yamaha R6 -07
Intressant!

Jag kör absolut inte som en idiot. Den senaste gången skulle jag ut på Kungsbackaleden i höjd med Göteborg, c:a 20.30 på kvällen. Hastighetsbegränsningen är på denna sträcka 70 km/h, jag kommer från Ullevirakan o matar på första andra växeln på min ninja 900 jag hade då.

Kungsbackaleden är tre-filig och när jag körde där såg jag typ en bil 200 m längre fram, så risken för nån olycka var inte stor enligt mig själv.

På högersidan låg ett parkeringshus, på taket av det stod pappa blå med lasern, ett par hundra meter fram kör en mc-polis upp jämsides med mig och lotsar mig till närmaste avfart där ett helt ekipage med andra polis står. Hastigheten uppmätt var 129 km/h, alltså 59 km för fort, alltså "grov vårdslöshet i trafik", ett brott med fängelse i straffskalan på 6 månader.

4000, (denna gången) i böter.

Eftersom jag själv jobbar som väktare inom bevakningsbranschen så erkände jag på plats, då min lämplighet inom yrket kan ifrågasättas och därmed avslås. Jag trivs med mitt jobb.

Men det känns så jävla orättvist, de har tamigfan alltid varit där jag varit. Jag kan iofs vrida på rullen men har lärt mig att det inte göra det i tätbebyggt område där det vimlar av poliser.

Vi kan istället ändrat på frågan. Om ni blivit stoppade och polis hävdar att ni kört för fort. Erkänner ni då eller bestrider ni?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag har gjort både och. Beror på situationen. Däremot har jag aldrig haft nöjet att träffa någon Polis som gett någon form av lindring av hastigheten, eller liknande när jag stannat.

Jag tror du saknar utrustningen Tuttar (TM) :D

Barris

Nordenpaketet!
Gick med
30 Sep 2006
Hoj
Kvaddad S1000rr och en Brapp brapp
Detta hände mig idag (Söndag) Tog det från en tråd jag startade på RoH forumet..

Jahapp nu e man hemma efter en rejäl söndags runda.
Men på vägen hem var det nära att säsongen tog ett tidigt slut i år.
Tog motorvägen hem från Hbg och av nån andledning tänkte jag, Ja tar norra avfarten idag och kör igenom stan...normalt tar jag södra då det är närmare för mig.
Sagt o gjort av norra avfarten och tuffar på mot Landskrona.
En liten bit in så har dom tappat ett helt meningslöst trafikljuse mitt i en av gatorna som e helt rak för övrigt..
Vid ljuset står en enda bil och vänntar på att det ska slå om, jag ställer mig sällt bakom och när det slår om till grönt så vrider jag lite på rullen och kör om han då det vart helt fritt i motsatt körfällt.
Drar lite snabbt på gasen 1:an-2:an sen släpper inför en rondell och tar vänster.
Nu uppmärksammar jag dock att jag e förföljd...hmmm hojtjuv eller nån som vill rejsa tänker jag..
Då kommer blåljuset i frammrutan..FACK!
Jaja bara att stanna..mitt liv är värt mer än en smitning, jag blinkar och går in till sidan å stannar.
Polisen kommer ut ur bilen tittar surt på mig och säger...

P:Vad fan håller du på med?
Jag: Huh?
P:Hur fort får man köra i städer?
J:50.....
P:Vet du hur fort du körde!
J:Nä ska jag vara ärlig så tittade jag inte på mätaren...
P:Jag klockade dig på 90..
J:Huh nänä jag höll fan inte 90.
P: Jodå jag kan vittna på det!
J: okej..
Vid det här laget tänker jag för mig själv jahapp då ska man upp i rätten och brottas mot staten nu då.

Det roliga är att jag bruker hålla hastigheterna där men drog lite hårt i rullen för omkörningen och killometerna i timmen rusar snabbt på en literhoj.

P:Sen körde du om mig på ett övergångställe där borta.
Ups...det såg fan inte jag
P: Vad fan tänkte du på.
J: Helt ärligt så tänkte jag nog inte så mycket, Har varigt ute och kört hela dagen så jag är trött i huvudet och har hemmlängtan.
P: Ja men om man e trött så ska man väl ta det lungt eller?
J: Jo men som sagt huvudet funkar inte alltid som det ska när man är trött.
P: Får se på körkortet..
Nu börjar det komma åskådare med..jippie..
Polisen går och sätter sig i bilen och jag får sitta kvar där och vännta medans folk står och glor.

Nu börjar tankarna flöda i min skalle...
Fan Knutstorp på tisdag och Anderstorp den fjärde..SATAN...
Undra vad den böteslappen kommer hammna på? Sparkontot tål fan inte fler smällar.
90 på 50 väg, omkörning på övergångs ställe...
Det här blir inte billigt.
Sen hur länge kommer dom dra lappen..Jävlar

Han kommer tillbaka efter 5 min eller nått.
P: Du är en snäll kille va?
J: Jo det är jag väl, jag har inget smutts i registert iaf.
P: Ska jag ta ditt körkort nu eller sen?
J: Du får hemskt gärna låta bli det
P: Den här gången ska jag va snäll men ta det för fan lungt hädanefter..
J: Shysst som fan

Fatta kom undan med en varning WOHOO!!!!

Så det finns shyssta poliser där ute. Och än en gång bättre att stanna direkt istället för att smita då att stanna kan bli en mer smärtfri lösning

guruville

Döende.............som alla andra
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
R1-00, cb500-72 café, rm 250-02, cb 500-73, ,rm465-81,Honda xr500 -84 enduro,Honda XR500-84 Gatreg, Monkybike -10 184cc mc reg, honda xl600r 1983gatreg
Jag brukar hälsa tillbaka när dom står vid vägkanten : )

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Har blivit stoppad för fortkörning 2 gånger hittills och klarat mig med ett handslag båda gångerna. Den som vill gå charmkurs och lära sig kan kontakta mig genom pm.

Twospot

Kör med insidan....
Gick med
27 Apr 2010
Hoj
Yamaha R6 -07
Detta hände mig idag (Söndag) Tog det från en tråd jag startade på RoH forumet..

Jahapp nu e man hemma efter en rejäl söndags runda.
Men på vägen hem var det nära att säsongen tog ett tidigt slut i år.
Tog motorvägen hem från Hbg och av nån andledning tänkte jag, Ja tar norra avfarten idag och kör igenom stan...normalt tar jag södra då det är närmare för mig.
Sagt o gjort av norra avfarten och tuffar på mot Landskrona.
En liten bit in så har dom tappat ett helt meningslöst trafikljuse mitt i en av gatorna som e helt rak för övrigt..
Vid ljuset står en enda bil och vänntar på att det ska slå om, jag ställer mig sällt bakom och när det slår om till grönt så vrider jag lite på rullen och kör om han då det vart helt fritt i motsatt körfällt.
Drar lite snabbt på gasen 1:an-2:an sen släpper inför en rondell och tar vänster.
Nu uppmärksammar jag dock att jag e förföljd...hmmm hojtjuv eller nån som vill rejsa tänker jag..
Då kommer blåljuset i frammrutan..FACK!
Jaja bara att stanna..mitt liv är värt mer än en smitning, jag blinkar och går in till sidan å stannar.
Polisen kommer ut ur bilen tittar surt på mig och säger...

P:Vad fan håller du på med?
Jag: Huh?
P:Hur fort får man köra i städer?
J:50.....
P:Vet du hur fort du körde!
J:Nä ska jag vara ärlig så tittade jag inte på mätaren...
P:Jag klockade dig på 90..
J:Huh nänä jag höll fan inte 90.
P: Jodå jag kan vittna på det!
J: okej..
Vid det här laget tänker jag för mig själv jahapp då ska man upp i rätten och brottas mot staten nu då.

Det roliga är att jag bruker hålla hastigheterna där men drog lite hårt i rullen för omkörningen och killometerna i timmen rusar snabbt på en literhoj.

P:Sen körde du om mig på ett övergångställe där borta.
Ups...det såg fan inte jag
P: Vad fan tänkte du på.
J: Helt ärligt så tänkte jag nog inte så mycket, Har varigt ute och kört hela dagen så jag är trött i huvudet och har hemmlängtan.
P: Ja men om man e trött så ska man väl ta det lungt eller?
J: Jo men som sagt huvudet funkar inte alltid som det ska när man är trött.
P: Får se på körkortet..
Nu börjar det komma åskådare med..jippie..
Polisen går och sätter sig i bilen och jag får sitta kvar där och vännta medans folk står och glor.

Nu börjar tankarna flöda i min skalle...
Fan Knutstorp på tisdag och Anderstorp den fjärde..SATAN...
Undra vad den böteslappen kommer hammna på? Sparkontot tål fan inte fler smällar.
90 på 50 väg, omkörning på övergångs ställe...
Det här blir inte billigt.
Sen hur länge kommer dom dra lappen..Jävlar

Han kommer tillbaka efter 5 min eller nått.
P: Du är en snäll kille va?
J: Jo det är jag väl, jag har inget smutts i registert iaf.
P: Ska jag ta ditt körkort nu eller sen?
J: Du får hemskt gärna låta bli det
P: Den här gången ska jag va snäll men ta det för fan lungt hädanefter..
J: Shysst som fan

Fatta kom undan med en varning WOHOO!!!!

Så det finns shyssta poliser där ute. Och än en gång bättre att stanna direkt istället för att smita då att stanna kan bli en mer smärtfri lösning

Precis så jag tänker nu med. Vad kommer detta kosta mig? Pengar? Tid utan lappen?

Hade en polis på mc efter mig inne i stan, då jag klantigt nog gasade på lite för att motorn var så jävla varm...

Tror du inte det kör ut en mc-polis precis när jag kör förbi.

P: Är du medveten om hur fort du körde?
J: Nej.
P: Jag uppskattade det till 80 på 50.
J: Jaså?
P: Vet du inte hur fort du körde?
J: Kollade allvarligt talat inte på mätarn.
P: Får se ditt körkort.

Jag, darrande som ett asplöv överlämnar lappen. Han tittar på mitt kort, sedan på mig, varpå jag säger: "Jag har stor respekt för detta", varpå han tittar på mig igen...

P: Du klarar dig denna gången, men tänk på att hålla ner hastigheten och kör försiktigt.
J: Jajamän!

PUST!!! Blir alltid lika skakig...

Eftersom jag nu varit med om detta ett par gånger är jag medveten hur fort jag kan köra innan lappen ryker igen. Nu måste jag hålla mig i skinnet ett tag till eftersom det inte var längesen jag blev av med kortet, Men kan gott erkänna att jag är lite av en ögontjänare...

Men så jävla typiskt ändå... Kanske ska köpa cykel istället, fast då åker man la dit för man inte har lyse när det är mörkt, o allvarligt talat, hur jävla kul kan det va med 2-hjuligt utan motor....

tkdrille

Guest
Sist jag blev stoppad så körde jag och herr polis en liten filmtime, de var mysigt. Han sa 28 över och 3200 . Jag gav han en autograf sen jobba jag vidare..

Men jag slapp få för omkörning på heldraget :D För jag var redan över på vänstersidan hehe.

Twospot

Kör med insidan....
Gick med
27 Apr 2010
Hoj
Yamaha R6 -07
Sist jag blev stoppad så körde jag och herr polis en liten filmtime, de var mysigt. Han sa 28 över och 3200 . Jag gav han en autograf sen jobba jag vidare..

Men jag slapp få för omkörning på heldraget :D För jag var redan över på vänstersidan hehe.

Jävla flyt om man får säga det, för 31 km över så ryker lappen...

Sån tur har jag nog aldrig haft! Jag kan säga att jag lätt betalar betydligt mer i böter än att bli av med lappen....

Masen

Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Jag tror du saknar utrustningen Tuttar (TM) :D

Jag vet... Har dock blivit av med kortet när jag hade en dam med... :) hjälpte inte :(

Dock stannade jag inte 2a daten påväg hem efter att hämtat henne på tågstationen. Hade precis fått tillbaka kortet efter att jag stannat...
Som sagt för mig beror det på situationen och hur mycket jag kommer åka dit...

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Har väl kanske åkt ifrån polisen då de varit lite för långt bort för att kunna teckna att stanna.
Men har de tecknat så har jag stannat...och fått min beskärda del av uppsträckningssamtal.
Senast var han jävligt arg över att han var tvungen att köra helvetes fort för att hinna ikapp (jag fastnade på en timmerbil på enfiligt...vinglande sate).

Naturligtvis snackade han skit, han ville bara köra fort själv, hade ingen mätning, inga vittnen...ingenting.

Masen

Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Jag vet... Har dock blivit av med kortet när jag hade en dam med... :) hjälpte inte :(

Dock stannade jag inte 2a daten påväg hem efter att hämtat henne på tågstationen. Hade precis fått tillbaka kortet efter att jag stannat...
Som sagt för mig beror det på situationen och hur mycket jag kommer åka dit...

Jag kan bara säga en sak. Alla som tror att Poliserna varit snälla och släppt er tror fel. Det gör dom bara om dom inte har en godkänd mätning. Om dom inte har det kan man i princip be dom fara och flyga och sedan åka.. I princip...

Twospot

Kör med insidan....
Gick med
27 Apr 2010
Hoj
Yamaha R6 -07
Precis så jag resonerade, men en helt annan femma när man har dem bakom sig... Jag hade tillräckligt med soppa i tanken, kunde matat E6:an ner mot Malmö.

Men gjorde det inte, ser idag det som att jag kanske därigenom fick en chans att leva lite till...

Det handlar ju trots allt om att mäta för- o nackdelar.

Masen

Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Precis så jag resonerade, men en helt annan femma när man har dem bakom sig... Jag hade tillräckligt med soppa i tanken, kunde matat E6:an ner mot Malmö.

Men gjorde det inte, ser idag det som att jag kanske därigenom fick en chans att leva lite till...

Det handlar ju trots allt om att mäta för- o nackdelar.

Jag förstår hur du tänker. Men jag har aldrig känt att jag äventyrat mitt liv när jag inte stannat. Så jäkligt har jag aldrig behövt ligga på. Visst det går fort men det gör det ju annars med ibland...

Twospot

Kör med insidan....
Gick med
27 Apr 2010
Hoj
Yamaha R6 -07
Jag förstår hur du tänker. Men jag har aldrig känt att jag äventyrat mitt liv när jag inte stannat. Så jäkligt har jag aldrig behövt ligga på. Visst det går fort men det gör det ju annars med ibland...

Visst, sen har jag lusat lite i vad poliser får och inte får göra. Var ju någon olycka i stockholm, där polisen jagade en kille på hoj med tjejen bak. Han dog ju och hon blev skadad.

Nån "vän" till mig på FB postade nyheten där med kommentaren: "Skyll dig själv"

Då blev jag förbannad! Visst, man ska inte bryta mot lagen, men poliser FÅR inte utsätta andra för fara för att stoppa brott. Sen snackades det ju om det var ett efterföljande eller ett eftersökande då det sägs att polisen tappade dem på vägen.

Konstigt nog så har filmen försvunnit från polisbilen som jagade dem... Märkligt....

Man kan ju vända på det, killen som körde hojen körde ju fort av en anledning. Om polisen avbrutit kanske båda varit helt oskadda idag? Men denna gången var så inte fallet...

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept