Blivit av med körkortet? Kommit undan? Hur tänkte ni?

Twospot

Kör med insidan....
Gick med
27 Apr 2010
Hoj
Yamaha R6 -07
Någon som kan detta bättre kanske kan reda ut detta.

Men "på flyende fot" gäller väl bara vid envarsingripande:va

Kanske tänker fel.

Envarsgripande görs ju på bar gärning eller som du säger, flyende fot.

Skillnaden på oss dödliga och poliser är ju att också vi kan gripa folk för brott som ger fängelse i straffskalan.

Men vi kan inte göra saker på misstanke. Så polisen i efterhand kan hävda att du körde, men de måste kunna bevisa det.

Jag kan själv säga att jag förmodligen aldrig kommer smita om poliser jagar mig, men att jag defenitivt alltid kommer bestrida en hastighetsbot. För rätt att hävda din egen rätt har du alltid.

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Hoj
CBR 900 RR
Någon som kan detta bättre kanske kan reda ut detta.

Men "på flyende fot" gäller väl bara vid envarsingripande:va

Kanske tänker fel.

Nej.
Om du som rättstjänsteman tappar ögonkontakt med den misstänkte tar andra lagar vid.
Är själv verkligen inte polis i nån form men går av andra anledningar under den sk polislagen ibland.
Däremot kan begreppet flyende fot milt sagt tänjas (vilket det LUGNT sagt gör,å iom det missbrukas)

Tapper

Laxmacka?
Gick med
11 Feb 2009
Hoj
sextresexor
Så om man åker ifrån polisen så måste man köra i 300km/h och utgöra en stor risk för andra traikanter? Nästan alla tror att det är så man göra när man kör ifrån/smiter från polisen.

Men är du lite smart så kan du sakta ner till laglig fart (om du körde för fort) och bara fortsätta som du inte hade nån polis efter dig, blinka när du svänger eller signalera med handen om du saknar blinkers och kör runt på vägen tills du hittar en bra plats att vika av på, in på gångväg, gångbroar, över refuger, områden med bommar mm eller annan väg där polisen inte kan följa efter dig och nu pratar jag inte om att ligga varvstopp på 6an på gångvägen utan ta det lungt och sansat och planera din väg hem.

DET VÄRSTA SOM KAN HÄNDA är att du får 1500:- i böter för att inte stannat på polismans tecken och om du skulle köra på gångvägen så är det 1500:- till OM dom tar fast dig vill säga.

Detta kräver att du kan lite om området och har lite is i magen!

Twospot

Kör med insidan....
Gick med
27 Apr 2010
Hoj
Yamaha R6 -07
Nej.
Om du som rättstjänsteman tappar ögonkontakt med den misstänkte tar andra lagar vid.
Är själv verkligen inte polis i nån form men går av andra anledningar under den sk polislagen ibland.
Däremot kan begreppet flyende fot milt sagt tänjas (vilket det LUGNT sagt gör,å iom det missbrukas)

Envarsgripande
Rättegångsbalken ( RB 24:7 )

Påträffas den som begår brott, varpå fängelse kan följa, på bar gärning eller flyende fot får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till polisen.

Envar får enligt bestämmelserna i rättegångsbalken företa ett gripande om någon av följande förutsättningar är uppfyllda.

1. Om en person begår brott på vilket fängelse kan följa och vederbörande anträffas på bar gärning eller flyende fot.

2. Om det gäller en person som är efterlyst.

Vid ett gripande enligt punkt 1 är det tillräckligt om man kan konstatera att fängelse kan följa på brottet och att gärningsmannen anträffas på bar gärning eller flyende fot.

Sen om du nu skulle komma undan, vare sig på vilket sätt du gör det och pappa blå kommer och knacka på dörren, så måste de kunna bevisa att det varit du som kört när de låg efter.

Och det är inte lätt, när de väl tappat bort dig, ÄVEN för en polis!

Sen om du nu lyckas komma undan, på vilket sätt du än gör det, sen kommer polisen hem o knacka på dörren, så måste de kunna bevisa att det varit dig de legat efter tidigare. Och det är inte enkelt, ÄVEN om det står POLIS på bröstet, efter att de tappat dig

Last edited:

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Hoj
CBR 900 RR
Ja?
Är där någonstans vi inte e överens menar du?

I grunden gäller samma lagar för en polis eller annan rättsutövande tjänsteman. Bara för att du e polis kan du inte stanna folk efter tycke å smak. Det fungerar,eller rättare sagt skall inte fungera, så.

Däremot hör man ibland sagofarbröder som menar att de kommit "undan" genom att de inte visat legitimation osv(läs-körkort,eller brist därpå). Det e rena fabler kan jag säga eftersom de som då lyder under polislagen av omdöme äger rätten att göra urkundskontroll tills de e nöjda. Det innebär bla att tex polisman äger rätten att ta med dig till station i avsikt att styrka din urkund tills han e nöjd.

Om en polis tex jagar en brottsling å brottslingen försvinner ur den jagande polismannens synfält runt hörnet på ett hus. Ok. Så kommer polismannen runt hörnet på huset å ser en dörr. Han äger ingen som helst rätt att utan mkt speciella anledningar söka vidare efter den misstänkte tex inne i huset.

Samma sak på flyende fot på eller medelst fordon. Tappar polisman uppsikt över fordonet e det ur det specifika perspektivet faktiskt kört. Att det sedan inte efterlevs å att det finns en massa kryphål e en helt annan femma.

Å precis som du tar upp ligger bevisbördan på polismannen/staten.

Twospot

Kör med insidan....
Gick med
27 Apr 2010
Hoj
Yamaha R6 -07
Ja?
Är där någonstans vi inte e överens menar du?

I grunden gäller samma lagar för en polis eller annan rättsutövande tjänsteman. Bara för att du e polis kan du inte stanna folk efter tycke å smak. Det fungerar,eller rättare sagt skall inte fungera, så.

Däremot hör man ibland sagofarbröder som menar att de kommit "undan" genom att de inte visat legitimation osv(läs-körkort,eller brist därpå). Det e rena fabler kan jag säga eftersom de som då lyder under polislagen av omdöme äger rätten att göra urkundskontroll tills de e nöjda. Det innebär bla att tex polisman äger rätten att ta med dig till station i avsikt att styrka din urkund tills han e nöjd.

Om en polis tex jagar en brottsling å brottslingen försvinner ur den jagande polismannens synfält runt hörnet på ett hus. Ok. Så kommer polismannen runt hörnet på huset å ser en dörr. Han äger ingen som helst rätt att utan mkt speciella anledningar söka vidare efter den misstänkte tex inne i huset.

Samma sak på flyende fot på eller medelst fordon. Tappar polisman uppsikt över fordonet e det ur det specifika perspektivet faktiskt kört. Att det sedan inte efterlevs å att det finns en massa kryphål e en helt annan femma.

Å precis som du tar upp ligger bevisbördan på polismannen/staten.

Vi är helt överrens, ville bara få med vad som verkligen står i lagen :)

tommi

Guest
mjaaa rent allmänt gör jag iallafall så om man åker dit så åker man lite lugnare ett tag för att få polis och transportstyrelsen på andra tankar antar att dom tyckte att du var en fara i trafiken med allt detta på en kort tid:gnissla

tror inte det finns mycket att göra än skriva ett brev till dom och begära kortare återkallning kanske 3 månader istället pga jobb etc, rent allmänt om du blir utan mer än 12 månader så måste du ju ta om alla behörigheter så tänk på att inte åka dit på olovlig körning nu :)

vet inte om jag vet nåt annat du kan göra

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Hoj
CBR 900 RR
Låt mig säga såhär.
Man kan tycka att poliser skall följa lagen. Kanske framför allt pga deras utökade rättigheter samt utökade tjänstemannaskydd genom de förordnanden de bär. Tyvärr är så inte alltid fallet.

Vidare kan man väl som jag ser det lugnt sagt ifrågasätta omdömet hos det koppel poliser som bokstavligt finner det lämpligt att jaga ihjäl en kille å tjej på en hoj.
Det finns idag ett flertal hojar med toppfarter runt 300km/h å att då ta beslutet att jaga efter en sporthoj med en förare som uppenbarligen inte avser stanna och där man som jag förstått det mkt tidigt i den jakten ser vart farterna tar vägen e inget annat än mycket klandervärt uppvisande av brist på omdöme.
Polisens uppgift e eg att vara social städpatrull eller vad man skall kalla det å jag gissar mycket kvalificerat att ifall de hade fått stopp på den killen hade det totalt sett inte gjort varken till eller från för allmänhetens säkerhet.
På svenska?
Nån polis satt uppenbarligen med ett stånd han inte kunde kontrollera vilket jag iaf finner mkt mkt klandervärt.

Så jävla viktigt e det inte att få fast varenda fartsyndare.

Twospot

Kör med insidan....
Gick med
27 Apr 2010
Hoj
Yamaha R6 -07
Låt mig säga såhär.
Man kan tycka att poliser skall följa lagen. Kanske framför allt pga deras utökade rättigheter samt utökade tjänstemannaskydd genom de förordnanden de bär. Tyvärr är så inte alltid fallet.

Vidare kan man väl som jag ser det lugnt sagt ifrågasätta omdömet hos det koppel poliser som bokstavligt finner det lämpligt att jaga ihjäl en kille å tjej på en hoj.
Det finns idag ett flertal hojar med toppfarter runt 300km/h å att då ta beslutet att jaga efter en sporthoj med en förare som uppenbarligen inte avser stanna och där man som jag förstått det mkt tidigt i den jakten ser vart farterna tar vägen e inget annat än mycket klandervärt uppvisande av brist på omdöme.
Polisens uppgift e eg att vara social städpatrull eller vad man skall kalla det å jag gissar mycket kvalificerat att ifall de hade fått stopp på den killen hade det totalt sett inte gjort varken till eller från för allmänhetens säkerhet.
På svenska?
Nån polis satt uppenbarligen med ett stånd han inte kunde kontrollera vilket jag iaf finner mkt mkt klandervärt.

Så jävla viktigt e det inte att få fast varenda fartsyndare.

Håller helt med... Jobbar själv inom bevakningsbranschen i Göteborg och stöter titt som tätt på poliser, o vissa är rentutsagt riktiga jävla sadister... Och finns de som ordningspoliser, så kan jag slå vad om att de finns inom trafikpolisen också.

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Hoj
CBR 900 RR
Jo. Vi e överens.

Om du sen läser lite mellan raderna å tar i ljus av vad din tråd handlar om så e det jag säger att det i grund å botten e rätt korkat att sticka ifrån en ev fortkörningsbot. E enbart farligt å ger i grunden ingenting som jag ser det.
Isf är det ett mycket bättre alternativ att stanna,låt polismannen säga vad han vill ha sagt å vill han ha din underskrift på ngt du inte stämmer i bäcken på så be honom ödmjukt å trevligt men bestämt fara å flyga.
Som sagt. Beviskraven ligger på honom som polis samt i förlängningen en åklagare å därmed staten.

Jag har tex tagit del av ärenden där länsstyrelsen dragit in körkort i ärenden som varit föremål för tvist innan en rättegång-hur fan de nu fick ihop den men så e re. Mao har länsstyrelsen utmätt straff innan straffansvar ens kunnat vinna laga kraft. Mycket märkligt.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Håller helt med... Jobbar själv inom bevakningsbranschen i Göteborg och stöter titt som tätt på poliser, o vissa är rentutsagt riktiga jävla sadister... Och finns de som ordningspoliser, så kan jag slå vad om att de finns inom trafikpolisen också.

Väktare har ju ett fläckfritt rykte också, om man nu skall dra det lite.

Twospot

Kör med insidan....
Gick med
27 Apr 2010
Hoj
Yamaha R6 -07
Jo. Vi e överens.

Om du sen läser lite mellan raderna å tar i ljus av vad din tråd handlar om så e det jag säger att det i grund å botten e rätt korkat att sticka ifrån en ev fortkörningsbot. E enbart farligt å ger i grunden ingenting som jag ser det.
Isf är det ett mycket bättre alternativ att stanna,låt polismannen säga vad han vill ha sagt å vill han ha din underskrift på ngt du inte stämmer i bäcken på så be honom ödmjukt å trevligt men bestämt fara å flyga.
Som sagt. Beviskraven ligger på honom som polis samt i förlängningen en åklagare å därmed staten.

Jag har tex tagit del av ärenden där länsstyrelsen dragit in körkort i ärenden som varit föremål för tvist innan en rättegång-hur fan de nu fick ihop den men så e re. Mao har länsstyrelsen utmätt straff innan straffansvar ens kunnat vinna laga kraft. Mycket märkligt.

Jo, jag håller också med i det du säger, fattar heller inte hur de får ihop det, och att också de lever mkt på andras rädsla och okunskap.

Vi får se vad den leder till, denna tråden, men ändå kul när folk tar sig lite tid att skriva ett par rader.

På tal om länsstyrelsens sätt att arbeta, så har jag en kille på jobbet som fick polisen efter sig, de hävdade att han kört 27 km för fort. Han nekade naturligtvis, men fick kort därefter ett brev med en räkning på jag tror 2700 spänn.

Det fula i kråksången är att om han betalat de 2700 så hade han dessutom på nåt erkänt brottet han nekat till. Vilket jag tycker är att hymla med dina rättigheter.

För jag slå vad om att om han gjort det hade det kort därefter kommit ett brev från Länsstyrelsen med ett erkänt brott samt en strafftid....

Väktare har ju ett fläckfritt rykte också, om man nu skall dra det lite.

Absolut inte, har träffat min beskärda del av sådana skitstövlar också.

De som dummar sig tar ofta sitt eget jobb på lite för stort allvar och att de gärna tar sig friheter de inte har rätt till...

Last edited:

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Hoj
CBR 900 RR
Det fula i kråksången är att om han betalat de 2700 så hade han dessutom på nåt erkänt brottet han nekat till. Vilket jag tycker är att hymla med dina rättigheter.

Japp. Du har helt rätt. Till en grad förvånar det mig lite att tex folk som e beroende av sina körkort,som lastbilschaffisar mfl,inte har direktkontakt med trafikjurister i större grad än de har. Att tex ett åkeri har direkt lina till en trafikjurist skulle jag iaf se som direkt lämpligt,just för att det finns myndighetspersoner som tar sig själva å sin arbetsuppgift på lite för stort allvar. Jag efterlyser på inget sätt någon form av rättshaverister eller liknande. E inte det jag säger,utan grejen e den att myndigheter i de här fallen som jag ser det från ggn till annan vida överskrider de gränser de omdömesmässigt e satta att kontrollera å efterleva själva.

Å för sakens skull. Nej. Jag e varken väktare eller ordningsvakt.

Twospot

Kör med insidan....
Gick med
27 Apr 2010
Hoj
Yamaha R6 -07
Japp. Du har helt rätt. Till en grad förvånar det mig lite att tex folk som e beroende av sina körkort,som lastbilschaffisar mfl,inte har direktkontakt med trafikjurister i större grad än de har. Att tex ett åkeri har direkt lina till en trafikjurist skulle jag iaf se som direkt lämpligt,just för att det finns myndighetspersoner som tar sig själva å sin arbetsuppgift på lite för stort allvar. Jag efterlyser på inget sätt någon form av rättshaverister eller liknande. E inte det jag säger,utan grejen e den att myndigheter i de här fallen som jag ser det från ggn till annan vida överskrider de gränser de omdömesmässigt e satta att kontrollera å efterleva själva.

Å för sakens skull. Nej. Jag e varken väktare eller ordningsvakt.

Nä, kan allvarligt säga att jag på något vis är glad att de tog lappen, för då får man verkligen upp ögonen för vad man har för rättigheter som medborgare. Kommer som sagt aldrig att godkänna en hastighetsbot. Om jag sen inte har något för det så skjuter jag åtminstone fram den dan då de tar det med kanske några månader med tanke på behandlingstiden, överklagan mm.

Någon mer som har en egen incident att berätta om??

Håll tråden levande!! :tummenupp

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Tänker inte alls när jag kör, skulle jag gjort det o vart laglydig skulle jag inte ens gått mot röd gubbe.

Förutom att jag blivit minst 100gånger lugnare i trafiken

Men alla kan ju inte vara som andra, att ha ett helt system som bestämmer vad man ska o inte göra, fan de e no lika bra o sätta mig bakom galler på stört, med tvbevakning 24/7för då kan dom holla reda på vad jag gör.

Jag finns ju här, det är ju bara gripa mig :p innan jag traskar o sätter mig på motorn med 2 hjul o rulle jag vrider på :D

Vet inte vad man ska säja om systemet, nästan alla tyglar eller har nån gång, på det även om dom inte får.

Säjer inte att det är rätt eller fel att stanna på polismans tecken, alla gör sitt val.

Ser dagligen folk här i bynn, vissa mc med lite för snabb fart, men bilarna är överjävliga, specielt nattetid att köra för fort, skulle man sätta upp en polis gömd med radar, skulle han kunat plocka minst 50-100 bilister om dagen som håller nån stanns mellan 50-70km/h på 30km/h sträckan här.

Är det vintern som är på gång som får en på sånna här tankar, saknar sommaren.

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
Tänker inte alls när jag kör, skulle jag gjort det o vart laglydig skulle jag inte ens gått mot röd gubbe.

Förutom att jag blivit minst 100gånger lugnare i trafiken

Men alla kan ju inte vara som andra, att ha ett helt system som bestämmer vad man ska o inte göra, fan de e no lika bra o sätta mig bakom galler på stört, med tvbevakning 24/7för då kan dom holla reda på vad jag gör.

Jag finns ju här, det är ju bara gripa mig :p innan jag traskar o sätter mig på motorn med 2 hjul o rulle jag vrider på :D

Vet inte vad man ska säja om systemet, nästan alla tyglar eller har nån gång, på det även om dom inte får.

Säjer inte att det är rätt eller fel att stanna på polismans tecken, alla gör sitt val.

Ser dagligen folk här i bynn, vissa mc med lite för snabb fart, men bilarna är överjävliga, specielt nattetid att köra för fort, skulle man sätta upp en polis gömd med radar, skulle han kunat plocka minst 50-100 bilister om dagen som håller nån stanns mellan 50-70km/h på 30km/h sträckan här.

Är det vintern som är på gång som får en på sånna här tankar, saknar sommaren.

.....

Bifogat

• 129209619067142367.jpg
    129209619067142367.jpg
    32 KB · Visningar: 194

Warulf

Ny medlem
Gick med
23 May 2011
Hoj
Z750r 2011
körde hem en kväll ensam på vägen runt 22 tiden i 5 mil tills jag ser farbror blå vinka in mig längre fram..

körde 61kmh för fort på en 80 väg (där det för övrigt inte finns något liv på efter kl 1600)

dryga och otrevliga, 5 månader utan kort och x antal tusen fattigare.

stannar inte nästa gång. -.-

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
VN800 & GPZ900R
Har kört i trafik i 33 år, både hoj och bil.
Blivit stoppad 2 gånger när jag själv kört, en för att blåsa i en rutinkontroll, och en gång natten då Palme blev mördad.
En fortkörningsbot från bilåkande har jag, fartkamera, 85 km/h på 70 väg.

Detta i stockholmsområdet...
Då har jag i större delen av mitt liv momsat på fartgränserna där det inte är farligt, böter kan jag ta, men under körkortsgränsen vill jag hålla mig. Att försöka sticka skulle jag aldrig göra, möjligtvis om jag var på väg till sjukhuset med ett döende barn i bilen...

Antingen har jag haft flyt, eller så sticker jag inte ut från mängden helt enkelt.
/Dan

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
De e bara å betala och vända blad..

Hoppas på inkomstberoende bötesbelopp likt finland. Klart lönande att skattesmita, åt två håll :D

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept