Blivit kallad som vittne förr? Dök du upp?

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Jag har blivit kallad som vittne till HBG-tingsrätt på fredag angående en grov misshandel i Klippan. Grejen är bara den att killarna som gjorde sig skyldig till misshandeln, är visserligen i min ålder men har hittat på mkt skit och är tidigare dömda för tex övergrepp i rättsak. Det känns med andra ord inte så jävla roligt att på fredag peka ut dessa killar. Jag vet att jag inte har något val och att det vore moraliskt fel att inte peka ut dom, jag känner ingen empati för det dom gjorde eftersom det var helt onödigt, men jag är inte så jävla sugen på att få näsan avsparkad heller.

Någon som har varit i en liknande situation? Kallad som vittne och sedan vägrat vittna eller kanske vittnad och sedan fått skit för det av personer?

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
är såld..
Sporthojarn skrev:
2679189 Jag har blivit kallad som vittne till HBG-tingsrätt på fredag angående en grov misshandel i Klippan. Grejen är bara den att killarna som gjorde sig skyldig till misshandeln, är visserligen i min ålder men har hittat på mkt skit och är tidigare dömda för tex övergrepp i rättsak. Det känns med andra ord inte så jävla roligt att på fredag peka ut dessa killar. Jag vet att jag inte har något val och att det vore moraliskt fel att inte peka ut dom, jag känner ingen empati för det dom gjorde eftersom det var helt onödigt, men jag är inte så jävla sugen på att få näsan avsparkad heller.

Någon som har varit i en liknande situation? Kallad som vittne och sedan vägrat vittna eller kanske vittnad och sedan fått skit för det av personer?

Jag vittnade i en liknande situation. Det kändes sådär kan jag säga. Hela packet satt där och jag i mitten. Man får högt och tydligt tala om sitt namn också. Väldigt kul. Jag har så ovanligt efternamn att vi är hela tre personer i hela sverige som heter likadant. Inte svår att hitta mao.

Jag har klarat mig från hämd än så länge men jag har inte någon koll på om de fortfarande är inlåsta eller om de är ute. Skulle samma situation dyka upp igen skulle jag vittna trots allt.

Det lilla jag kunde bidra med kanske håller dem bakom lås och bom en längre stund? Gå dit och vittna!

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Cyren skrev:
2679193 Kan man inte få vittna anonymt jämtemot de åtalade?

Precis vad jag tänkte, ring till polisen, tingsrätten eller vem det nu är man ska ringa till och fråga. Säg att du är verkligt rädd för hämnd och att de här grabbarna har gjort så förut...

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Nej, du får inte vittna anonymt i Sverige.

Om du vägrar vittna kommer DU att få ett helvete av rättsväsendet.

Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Varför kan man _inte_ vittna anonymt? Jag menar, finns det ett bra skäl till det eller har det inte funnits behov av det så att säga?

DDoric

Behöver mer pengar
Gick med
1 Nov 2005
Hoj
Gixxer 600 -04
Du kan få vittna per telefon om du har en bra anledning. Hitta på nåt. Inte så svårt att få igenom det.

Ingen ide att strunta i det hela då blir det bara värre.

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
DDoric skrev:
2679241 Du kan få vittna per telefon om du har en bra anledning. Hitta på nåt. Inte så svårt att få igenom det.

Ingen ide att strunta i det hela då blir det bara värre.

Nej jag har förstått det också, strunta i det kan jag inte göra. Jag hade inte kunnat strunta i det även om det inte hade fått juridiska påföljder, på grund av min höga moral. :näsblod

Dom ska åka dit för det här, killen som dom slog ner kunde ha dött, åtalet var faktiskt först dråpförsök men det har ändrats till grov misshandel..

Att vittna per telefon är skitsamma, killarna har i samma grundskola som mig, i paralellklasserna och dom vet mycket väl vem jag är och dom vet även att jag var på plats och har sett dom innan dådet.

Det blir helt enkelt att åka dit och vittna och skulle någon vilja något senare så får dom komma. Dom kommer att åka dit igen isåfall eftersom jag känner till i princip alla poteniella vedergällningspersoner här i byn/stan och dom känner till mig.

Vi får se vad som händer efter fredag. Vi går på samma skola allihopa dessutom så nästa termin kan bli högst intressant.

Last edited:

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Du kan inte vittna anonymt mot systemet men däremot kan du vittna anonymt så de åtalade inte vet vem du är..

Själv vart vittne men valde att sitta och titta dom rakt i ögonen.. Dom mosade en kompis ansikte och jag njöt av att se dom sitta och vrida sig i sina stolar.. Körde dessutom totalt över deras utarbetade advokat, inte varje dag man får sitta och tjabba med en sån på deras hemmaplan..
Enligt kompisen och åklagaren var det mitt vittnesmål som avgjorde saken..
Känns bra att kunna göra en sån grej, det blev att skaka galler ett tag för dom!!!

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
Blå R1 skrev:
2679254 Du kan inte vittna anonymt mot systemet men däremot kan du vittna anonymt så de åtalade inte vet vem du är..

Själv vart vittne men valde att sitta och titta dom rakt i ögonen.. Dom mosade en kompis ansikte och jag njöt av att se dom sitta och vrida sig i sina stolar.. Körde dessutom totalt över deras utarbetade advokat, inte varje dag man får sitta och tjabba med en sån på deras hemmaplan..
Enligt kompisen och åklagaren var det mitt vittnesmål som avgjorde saken..
Känns bra att kunna göra en sån grej, det blev att skaka galler ett tag för dom!!!

Frågan är väl då, hade dom andra smått kriminella och våldsamma typer till vänner som är på samma plats som dig 7h om dagen 5 dagar i veckan?

DDoric

Behöver mer pengar
Gick med
1 Nov 2005
Hoj
Gixxer 600 -04
Jag förstår vad du menar. Min bror hade nästan samma problem och var också orolig men hittils har det inte hänt något och jag tror egentligen att det är relativt sällsynt.
Tror inte heller att de skulle vara så korkade att göra något mot dig, de skulle inte riskera det. Då åker de in duktigt...

Stå på dig

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
DDoric skrev:
2679294 Jag förstår vad du menar. Min bror hade nästan samma problem och var också orolig men hittils har det inte hänt något och jag tror egentligen att det är relativt sällsynt.
Tror inte heller att de skulle vara så korkade att göra något mot dig, de skulle inte riskera det. Då åker de in duktigt...

Stå på dig

Yeah, jag ska stå på mig. (Dock är killarna hyffsat korkade och har gjort sig skyldiga till övergrepp i rättsak tidigare)

Blå R1

Gick med
26 Jul 2004
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Är dom våldsamma mot dig? Kan du byta plats att vara på? Kan du skicka bort dom? Är det verkligen ett problem eller är det du som kanske tänker för mycket på det?

Rättsystemet kommer aldrig fungera om ingen vittnar.. Men det verkar ju som om du vill vittna..

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Sporthojarn skrev:
2679295 Yeah, jag ska stå på mig. (Dock är killarna hyffsat korkade och har gjort sig skyldiga till övergrepp i rättsak tidigare)

De vore bra dumma om de gjorde det igen. Övergrepp i rättsak straffas rätt hårt med svenska mått mätt.

10 § Den som med våld eller hot om våld angriper någon för att
denne gjort anmälan, fört talan, avlagt vittnesmål eller annars
vid förhör avgett utsaga hos en domstol eller annan myndighet
eller för att hindra någon från en sådan åtgärd, döms för
övergrepp i rättssak till fängelse i högst fyra år eller, om
brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex
månader.
Detsamma skall gälla, om man med någon annan gärning,
som medför lidande, skada eller olägenhet, eller med hot om en
sådan gärning angriper någon för att denne avlagt vittnesmål
eller annars avgett utsaga vid förhör hos en myndighet eller
för att hindra honom från att avge en sådan utsaga.

Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst två och högst åtta

år. Lag (2002:117).

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Har osså vatt i den sitsen.

Jag vittna i vilket fall, folk som har mkt skit i registret i tidig ålder vet säkerligen också att dom inte är många meter från fängelse om dom fortsätter hålla på.

Blå R1

Gick med
26 Jul 2004
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Vet en som åkte in på sex månader för det och han hade "bara" pratat lite med vittnet..

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Blå R1 skrev:
2679390 Vet en som åkte in på sex månader för det och han hade "bara" pratat lite med vittnet..

Ja, även "ringa övergrepp i rättsak" ger hårda påföljder. Skulle de spöa upp ett vittne skulle de få minst 2 år som ett brev på posten.

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
korvgubbe skrev:
2679404 Ja, även "ringa övergrepp i rättsak" ger hårda påföljder. Skulle de spöa upp ett vittne skulle de få minst 2 år som ett brev på posten.

JAg går alltså jävligt säker..

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Sporthojarn skrev:
2679570 JAg går alltså jävligt säker..

Ingen kan ju ge några garantier men även ringa övergrepp i rättsak ger ju 6 månader och med ringa räcker det ju att de pratar med dig eller skickar sms och dyl.

Om de pucklar på dig lär det ju minst räknas som normalgraden och då är det väl uppåt två år...

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...