Blivit kallad som vittne förr? Dök du upp?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Silverryggen skrev:
2686857

PS. Deras straff höjdes i hovrätten

En eloge till både dig och sporthojarn! :tummenupp :klappar

Du borde anmält dem för övergrepp i rättsak, bett åklagaren vittna och sett till att de fick betydligt hårdare straff än det lilla de lär ha fått för inbrotten..

Mikey skrev:
2686141
Du är värd en hedersjulklapp :tummenupp

Vi kanske kan övertala Swedie att ge honom banningsfri månad.

Last edited:

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
korvgubbe skrev:
2686872

Vi kanske kan övertala Swedie att ge honom banningsfri månad.

:rofl

Silverryggen skrev:
2686857 Well done... All heder till dig.

Vittnade för 1,5år sedan mot 4 grabbar i Halmstad tingsrätt för grov stöld, men de stod även åtalade för olaga hot, misshandel mm...
Kände precis likadant som du gjorde då jag vet vilka dom e och dom e inga korgossar, våndadses som satan dagarna innan...
När jag klev in i rättsalen satt hela deras (stora) släkt på åhörarplats vilket inte gjorde saken bättre, stod på mig och talade om exakt vad jag sett och inte en stavelse mer eller mindre, advokaterna försökte verkligen att vrida och vända på ALLT och frågade :- om det kanske inte var så att...
När den pärsen var över gick det några veckor, stötte på 2 av killarna på en nattklubb i stan och först gick dom å blängde en stund innan dom fattade mod och gick fram:
-Eyyy, fitta du ljuger...
-Så fan heller, sa precis vad jag sett och skulle göra det igen..
Efter lite mumlande så gick dom utan att göra något...
Efter det hände inget förrän det kom ett brunt brev 1,5 mån senare...
Hovrätten i Västra götaland...
Deras advokat hade överklagat trots att dom fick villkorligt och dagsböter....:mad:
Fick ta ledigt en dag från jobbet och köra upp till Göteborg för att infinna mig, satt och väntade i väntrummet och när det blev paus i förhandlingarna kom dom 4 grabbarna fram till mig och började tjafsa en massa om lögner osv. kan säga att då var jag inte så tuff...
Åklagaren som stod i fikarummet intill hörde nog att något var på gång för han kom fram och frågade mig om jag kände de här grabbarna och i vilket mål jag var vittne, sa att jag inte kännde dom och berättade vilket mål varvid åklagaren fick en rejäl tändning på grabbarna:
- Ge fan i att trakassera vittnet, ni har inget att säga honom!!!
Sen gick dom in igen och jag blev inkallad, denna gången var inte släkten med så det kändes lite bättre...
Höll vid min historia och pekade ut killarna med hela handen utan tvekan, advokaten var mycket tuffare denna gången men jag höll vid stenhårt vid det jag sett och han lyckades inte sänka min trovärdighet..

När domen kom ett par veckar sedan stod det:

-Vittnet Jonas Nilsson har lämnat mycket tillförlitliga iaktagelser och ett mycket trovärdigt vittnesmål.

Efter hovrättens förhandlingar tittar dom bort när jag möter dom på stan...:D

PS. Deras straff höjdes i hovrätten

Starkt jobbat !:tummenupp

Last edited:

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
lasse kongo skrev:
2687130 gött att dom åkte dit :tummenupp

va fick dom ?

Citerade du inte fel nu? Jag har inte sagt att dom har åkt dit än, domen avkunnas på tisdag..

Det är dock mycket troligt att dom åker dit, åtminstone en av dom.

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
Sporthojarn skrev:
2687148 Citerade du inte fel nu? Jag har inte sagt att dom har åkt dit än, domen avkunnas på tisdag..

Det är dock mycket troligt att dom åker dit, åtminstone en av dom.

fattade lite fel:gnissla

Tåbbä

Meblem
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Såld
Som sagt, bra gjort, ge dig inte för småslödder :)

På nyare mobiltelefoner (SonyEricsson iaf) kan man spela in telefonsamtal, kan vara bra att veta om de skulle få för sig att ringa och hota dig!

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
De e skönt som fan att bli trodd i domstolen.

Satt också vittne ett tag mot en som misshandlat polaren.

Han som misshandla hade i sin tur ett vittne som ville påstå raka motsatsen.

Han kunde stoppa upp sin falska historia där :arsele

Va också rädd för lite efterspel då dem va några stycken, men dem verkar förstått =)

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
Den svenska rätten är åt helvete.
Är inte den misstänkte dum i huvudet och verkligen vill hämnas så gör han det oftast inte själv. Han pratar med polare och ber den göra det som du sen inte kommer kunna bevisa att dem två är polare, om det inte är hans bror som gör det dvs.
Detta har ju ingenting med och göra att dem skulle göra det mot dig.

Min morsas bekant berättade om en tjej som hade råkat ut för något riktigt illa, det var så pass länge sen nu så jag kommer inte ihåg med detaljer vad det handlade om men de hela var att hon inte vågade gå dit ensam till det gänget som hade gjort så med henne. Det hela slutade med att hon hade någon i sin bekantskaps som var medlem i Hell Angels som följde med henne till rätten, givetvis med "medlemsvästen" på sig och de där gänget sjönk tydligen ner som ett gäng småpojkar och vågade inte titta tjejen i ögonen.

Men.. det är inte meningen som något skryt utan bara även ett exempel på vilket SKIT det är. Jag förstår den tjejen att hon inte vågade gå till rätten själv och jag tror inte jag själv skulle våga göra det om jag varit tjej.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Quaya skrev:
2689804

Min morsas bekant berättade om en tjej som hade råkat ut för något riktigt illa, det var så pass länge sen nu så jag kommer inte ihåg med detaljer vad det handlade om.

Jag tror att mer eller mindre alla känner någon som har någon släkting som hade en granne som berättade om någonting som typ hade hänt även om han var osäker på detaljerna och enligt honom var allt bara skit och elände och då måste det vara så även om jag inte riktigt minns vad han sa eller när eller om vem...

Det kommer tyvärr alltid finnas avarter, skithögar och undantagsfall där allt går åt h-e. Men jag tror trots allt det funkar rätt bra även om det alltid finns detaljer som kan rättas till.

Nu ska jag inte spekulera i din ålder Quaya men fortsätt intressera dig för "festerna, fotbollen och brudarna" så håller vi tummarna för att du slipper ifrån elände när du väl flyttar från mamma och att vi alla slipper råka ut för sånt som din mammas bekantes grannes syssling råkade ut för...

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
korvgubbe skrev:
Nu ska jag inte spekulera i din ålder Quaya men fortsätt intressera dig för "festerna, fotbollen och brudarna" så håller vi tummarna för att du slipper ifrån elände när du väl flyttar från mamma och att vi alla slipper råka ut för sånt som din mammas bekantes grannes syssling råkade ut för...

Vad spelar det för roll med min ålder? 20år är jag så du slipper gnaga naglar resten av kvällen över hur gammal jag är.
Är detta sen en sida som är fruktansvärt seriös för dig med allt vad ens profil heter så ska jag fixa till det också så du har ett problem mindre ur denna lilla värld.

Vad som hör till saken spelar ännu mindre roll, hela denna tråden handlade om ifall trådskaparen vågade gå till rätten eftersom han inte skulle tycka det var så behagligt att vittna framför näsan på ett gäng som har misshandlat en person.
Därför menade jag på hur den svenska säkerheten är. I väldigt många fall är den bra det har jag både erfarenhet av och vet om men när det handlar om folk som ska vittna eller utsatta personer som givetvis vill få dit den eller dem personerna som har gjort henne/honom något ont så är det för jävligt att folk inte ska kunna skydda sin identitet för fortsatt hot eller våld.

Last edited:

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Det är ju inte direkt så att du har något att välja på. Om du inte dyker upp så kommer du första gången att få betala ett vite och andra gången blir du hämtad av polis. Det är inte ett val att vittna utan en skyldighet. Det är när människor väljer att inte vittna som buset vinner. Om alla hade lite ryggrad och anmälde alla brott och sedan vågade vittna korrekt så tror jag att detta landet skulle se annorlunda ut.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Simp skrev:
2690380Om alla hade lite ryggrad och anmälde alla brott och sedan vågade vittna korrekt så tror jag att detta landet skulle se annorlunda ut.

Ord! :tummenupp

...samtidigt åligger det samhället att skapa förutsättningar som gör att medborgarna vågar vittna. Personligen ser jag den ökade användningen av brottsrubriceringen "Övergrepp i rättsak" som ett exempel på att samhället börjat ta sitt ansvar. Bara de senaste åren har antalet dömda för "öir" mångdubblats.

Sgt Liberia

Guest
Sporthojarn skrev:
2679189 Jag har blivit kallad som vittne till HBG-tingsrätt på fredag angående en grov misshandel i Klippan. Grejen är bara den att killarna som gjorde sig skyldig till misshandeln, är visserligen i min ålder men har hittat på mkt skit och är tidigare dömda för tex övergrepp i rättsak. Det känns med andra ord inte så jävla roligt att på fredag peka ut dessa killar. Jag vet att jag inte har något val och att det vore moraliskt fel att inte peka ut dom, jag känner ingen empati för det dom gjorde eftersom det var helt onödigt, men jag är inte så jävla sugen på att få näsan avsparkad heller.

Någon som har varit i en liknande situation? Kallad som vittne och sedan vägrat vittna eller kanske vittnad och sedan fått skit för det av personer?

PM:a mig!

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
Simp skrev:
2690380 Det är ju inte direkt så att du har något att välja på. Om du inte dyker upp så kommer du första gången att få betala ett vite och andra gången blir du hämtad av polis. Det är inte ett val att vittna utan en skyldighet. Det är när människor väljer att inte vittna som buset vinner. Om alla hade lite ryggrad och anmälde alla brott och sedan vågade vittna korrekt så tror jag att detta landet skulle se annorlunda ut.

Bara av att prata utav egen uppfattning (obsavera, inte egen erfarenhet) så något du också har sett så läser man ofta i hemstadens dagstidning hur många det är som blir misshandlade och mycket annat ute på helgerna. Av vilken anledning vet man egentligen inte. men har du tänkt på att man aldrig sen får höra hur det går för just de fallet?

Egentligen är det inte polisen eller någon annans skyldighet att meddela det men jag själv har inte en susning om vad som händer.
Om vi tar ett exempel på att jag är ute och med polarna och jag lyckas se någon som får en massa folk på sig som sparkar och slår när han ligger ner. det är 10 personer inblandade emot en liggande person och jag väljer givetvis att inte gå fram själv för att inte själv bli nerslagen men hade inväntat och skulle gått fram när det är fritt och hjälp personen.
Men till saken, vi säger att jag blir kallad för att vittna emot dem. Jag står på mig till 99% och står för vad jag säger men hur tror du ens uteliv hade sett ut sen?
Nu menar jag inte på bara ute krogen om kvällarna utan bara över lag när man är på stan med någon nära vänn t.ex?
Jag hade ju iallafall inte kunnat gå ut och roa mig på det sättet jag gjort innan utan att få ha ögon i nacken efter dem killarna som jag har vittnat för.

Jag vet, det är någonting som dem har gjort fel och jag har å andra sidan gjort rätt som har vittnat för personen och samhället men det är något som dem misstänka inte begriper.
Jag skulle vilja säga att det är högst troligt att antingen han själv eller iallafall hans vänner skulle haft ett öga efter mig där ute.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Quaya skrev:
2690517
Jag skulle vilja säga att det är högst troligt att antingen han själv eller iallafall hans vänner skulle haft ett öga efter mig där ute.

Och det är en av anledningarna till att "öir" ger hårdare straff än en genomsnittsmisshandel.

Det behöver inte vara den som spöade killen på marken som hotar dig för att det skall kallas övergrepp i rättssak. Om hans polare psykar dig riskerar de att åka dit de med. Nästan så det vore komiskt om misshandlaren fick en eller två månader och polarna som psykar vittnen åker på 6månader.

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
korvgubbe skrev:
2690560 Och det är en av anledningarna till att "öir" ger hårdare straff än en genomsnittsmisshandel.

Det behöver inte vara den som spöade killen på marken som hotar dig för att det skall kallas övergrepp i rättssak. Om hans polare psykar dig riskerar de att åka dit de med. Nästan så det vore komiskt om misshandlaren fick en eller två månader och polarna som psykar vittnen åker på 6månader.

Nää.. jag menar tvärt om, jag vittnar till den spöade killen på marken. Men jag kan tänka mig det gäller samma sak.

men, hur ska jag sen kunna bevisa att det är den misstänkte eller personens kamrater som hoppar på en om jag sen vill säga är ensam? Då är man tillbaka från början för att sätta igång och försöka bevisa att det var någon av dem.

Och... inte för att göra saken större men 2 månader skulle ju förvisso inte göra så dem glömmer bort hur jag ser ut men när dem kommer ut och dem skulle försöka nånting? Då är det inte snack om saken att dem flyger in ännu en omgång eller?

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Quaya skrev:
2690576

Och... inte för att göra saken större men 2 månader skulle ju förvisso inte göra så dem glömmer bort hur jag ser ut men när dem kommer ut och dem skulle försöka nånting? Då är det inte snack om saken att dem flyger in ännu en omgång eller?

Man kan ju lungt konstatera att det INTE är en förmildrande omständighet om de åker dit för att ha spöat samma person igen. Särskillt inte om de dömts för öir tidigare just för att ha gett sig på detta vittne. Övergrepp i rättsak kan som sagt ge 8 år... Värt att nämna är att våldtäkt kan ge max 6 år om det inte anses vara grov våldtäkt då det kan ge 10.

Ping

Skydiver
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Honda CBR 954 -03 SÅLD, Yamaha YZ-R1 -03 SÅLD
Gött att de slutade bra iaf.

Bara för att vända på steken: tänk om offret var någon nära och kära? Det kunde kanske varit ens lillesyrra som blivit misshandlad. Sen vågade tyvärr ingen vittna och gärningsmännen går fria.
Är nog inte heller så lätt att leva med den tanken resten av ens liv. Om man struntat i o vittna och gärningsmännen släpps fria för att sedan misshandla någon annan.

:tummenupp till trådskaparen.

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Eloge till er som ställer upp och vittnar!

Det finns f.ö. en organisation som hjälper till med vittnesstöd. Kan vara skönt med någon som stöttar en, och som vet hur det går till (har man tur får man en stor erfaren pensionerad polis att hålla i handen). http://www.boj.se/index.pl/vittnesstd5

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...