Blivit påkörd... och tips tack!

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Stockholm, västerort... och emellanåt i södra skån
Hoj
Hade en CBR 600f -93 (blev stulen). Nu är det svart 850 som gäller!
Mycket får man stå ut med när man övningskör bil :)

Ljuset slår om till rött, har 2 bilar framför mig, saktar ner i tid då jag inte har någon precis bakom mig. En mjuk bromsning gjordes som trafiklärarna tycker om. Var som sagt ute och övningskörde.

När jag kör i kanske 5 km/h och precis tänker stanna så smäller det till bakifrån och bilen åker framåt. Tittar i backspegeln och ser en alltförnära bil bakom. Först frågar läraren om jag växlat konstigt men vi kom snabbt fram till att: vi blev påkörda. :4skrika

Det onda i nacken kom smygandes för mig... kände att det gjorde ont efter krocken och att det sen gick över till ett litet illamående samtidigt som det värkte. Min lärare gick det sämre för. Han fick grymt ont på en gång och stort illamående straxt därpå.

Så nu är det bara att hoppas på att det inte blir någon whiplash av det hela.... för min plan var och är att köra upp på måndag så självklart ska en sådan här grej hända nu, dagarna före. Inte blir man glad då direkt. :gråta

Har fått förvarning om att jag troligtvist kommer vara stel i nacken imorgon och ha ont. Har jag även ont på torsdag, den 3:e dagen så att säga, så ska jag uppsöka läkare..

Tänkte höra om någon har några tips om vad jag ska göra nu idag och framöver ang. nacken?
Ta det lugnt, inga hastiga rörelser med huvudet/nacken etc. etc. etc.

Hoppas ni mår bra iaf! :)

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Huuu, det där lät läskigt. Påkörd bakifrån är väl aldrig speciellt kul med tanke på konsekvenserna man kan råka ut för.

Är det inte likabra att gå till läkare på en gång? Så att dom om olyckan.
Jag vet faktiskt inte hur man går till väga. Har [peppar peppar ta i trä] aldrig råkat ut för något sådant.

Krya på dig tjejen! Hoppas du kan genomföra uppkörningen som planerat.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Uppsök en läkare och GÖR DET!!!

Får du besvär i framtiden så måste du ha papper på att du var med om olyckan och blev undersökt av läkare.

Bara gå dit och få papper på det.

750RR

Kneedrag

Guest
Shit va trist hoppas du repar dig och att det inte är en allvarlig wipslask skada.
Gå till läkaren direkt även om det bara gör lite ont ,det är inte bra att vänta med sådana grejer det kan bli värre.

Hoppas du grejar din uppkörning lycka till.

Min trafiklärare råkade ut för exakt samma sak för ett par år sen.

Kawa tina

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Gå direkt till läkare utan att passera gå. F-bolagen kräver att du är där senast x antal timmar (minns inte exakt) efter olyckan. Annars kan du bli utan ersättning.

//D

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Läkare!

Oavesett hur det egentligen känns måste du få papper från läkare att du har ont i nacken relaterat till olyckan. Har du inget sådant papper kommer bajsätarna (försäkringsbolagen) aldrig ge dig ersättning för framtida problem...

Hoppas du blir bättre snart.

Tokan

Har blivit omvänd =)
Gick med
19 Aug 2003
Hoj
HARLEY-DAVIDSON XL883N
Marsch iväg till en läkare, vännen... Detta måste kollas upp... Kan bli galet av..

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
maverick_750rr skrev:

Får du besvär i framtiden så måste du ha papper på att du var med om olyckan och blev undersökt av läkare.

750RR

Exakt se till o sök upp läkare DIREKT det kan skilja på hur ditt liv kommer se ut om du får mer ont sen

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Precis som alla andra skrivit, läkarhjälp på studs...

Att köpa en sån däringa riskudde som man värmer i micron är att rekommendera oxå!!!

Hoppas inte det är så allvarligt... kram på dig tjejen!!!

:hej

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
oj oj

har själv en whiplash som jag fick i en hojcrash faktiskt,krigade i fem år mot bolaget med hjälp av en konsult.men det lönade sig,fick skadan godkänd o 10% invaliditet=caching. så mitt råd är att aldrig svara till nån som ringer från f-bolaget(för det kommer dom att göra)att det känns ok,snarare tvärtom.lycka till nu,o hoppas att du inte har allt för ont,det finns ju trevligare sätt att bli"påkörd bakifrån på" *he he he*

Darre

I belive it will be the best summer ever
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Imorrn
att köra folk bakifrån är ju inte så trevligt... :lol

HanneZ

Guest
maverick_750rr skrev:

750RR
precis, har en kompis som blev påkörd för nåra år sen o nu får han punga ut massa pengar p.g.a. att han inte fick de på papper!

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Stockholm, västerort... och emellanåt i södra skån
Hoj
Hade en CBR 600f -93 (blev stulen). Nu är det svart 850 som gäller!
Jag sitter här med värmekudde över/på/runt nacken och försöker nå en läkare så jag kan komma på akuttid. Man måste ringa och föranmäla sig och de svarar ju inte direkt heller *suckar*

Någon som vet om det e farligt att sitta vid datorn som jag gör nu och skriver?
Mamma tycker jag e puckad som gör det eftersom rörelserna jag gör med arm/hand/finger går upp till nacken.

Någon som vet?!? :confused:

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
för att vara på en säkra sidan kanske du inte ska sitta vid datan

Bara ringa en akut!, säg att du kommer och åk dit!.

när du väl är där säg att du ha lite ondare än du har, så kanske du är hemma innan imorron!

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
för att vara på en säkra sidan kanske du inte ska sitta vid datan

Bara ringa en akut!, säg att du kommer och åk dit!.

när du väl är där säg att du ha lite ondare än du har, så kanske du är hemma innan imorron!

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
The_FacultyGirl skrev:
Jag sitter här med värmekudde över/på/runt nacken och försöker nå en läkare så jag kan komma på akuttid. Man måste ringa och föranmäla sig och de svarar ju inte direkt heller *suckar*

Någon som vet om det e farligt att sitta vid datorn som jag gör nu och skriver?
Mamma tycker jag e puckad som gör det eftersom rörelserna jag gör med arm/hand/finger går upp till nacken.

Någon som vet?!? :confused:

Tror din mamma har rätt..är det inte skönare att ligga ner?
Hoppas du kryar på dig och inte får nårra men. :)

Och jag som sökt till trafiklärare..kanske borde tänka om..det verkar farligt :rolleyes:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Kortison-spruta i nacken inom några timmar efter olyckan kan helt få bort besvären och rädda nacken från framtida problem. Det var något på TV om ett sådant test de gjorde för några år sedan och som visade gott resultat. Men det måste göras tämligen omgående och det gäller att läkarna känner till det och inte är grinigt motvilliga som det brukar kunna vara...

Skaffa en stödkrage så länge, så att nacken inte belastas i onödan. Håll i huvudet med händerna om du ska t.ex. lägga dig ner, för att minska spänningarna i muskulatur m.m.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...