Blockera Pair-ventil Tl1000 På Svenska..

GSXR 750 -95

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Suzuki TL 1000R
Har kollat på TL-PLANET, säkert riktigt bra beskrivning om man är aningen bättre på engelska än mig, ingen som har en översatt version till bilderna??? Eller en helt å hållet svensk instruktion hur man gör? Är det skadligt för motorn att plugga den? Cykeln ska in på service snart, är det något som verkstan lätt fixar när de ändå är där å river???
Tack för svar!!!
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Lägg ut en länk så kan vi ev hjälpa till med översättningen. Suzukis PAIR är normalt bara ett extra luftflöde till avgaserna som hjälper ner avgsvärdena till en lägre nivå.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
http://babelfish.altavista.com/


GSXR 750 -95 skrev:
Har kollat på TL-PLANET, säkert riktigt bra beskrivning om man är aningen bättre på engelska än mig, ingen som har en översatt version till bilderna??? Eller en helt å hållet svensk instruktion hur man gör? Är det skadligt för motorn att plugga den? Cykeln ska in på service snart, är det något som verkstan lätt fixar när de ändå är där å river???
Tack för svar!!!
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Freies ûbersetzung eller nåt från länken


Förustatt att hojen är i orginalutförande

1. Ta bort sadel och lyft upp eller ta bort tanken

2. Ta bort vakum slangarna till "Flapper valve"(inte nån susning) och ta bort locket till luftburken

3. Ta bort luftfiltret

4. Vik tillbaka säkerhetflikarna till "velocity stack" (förmodligen något i luftburken)skruvarna. Lossa och ta bort skruvarna.

5. Dra försiktigt ur "velocity stack" ur luftburkshålen. Var försiktig vid den här punkten eftersom luftburken nu kan röra sig
lite på insprutningsbryggan. Det finns O-ringar ovanpå bryggan där luftburken vilar för att täta. Låt dem vara men glöm dem inte.

6. Ta bort nedre kåpdelen och högersidokåpa(Såååå svårt är det inte)

7. Långsamt och försiktigt lyft bort luftburken från bryggan. Var försiktig och flyttas inte på någet och lossa inget som är anslutet till den.
(Eller så lossar man allt och tar bort den men det är inte nödvändigt. Lyft upp och lägg den på vänster sida för god åtkomlighet.

8. Lossa gummislangen från högre nedre hörnet på luftburken. Den anslutningen på luftburken måste pluggas eller tätas.

9. Följ den gummislangen så kommer du till PAIR ventilen.

10. Lossa (från baksidan på PAIR ventilen) den smala vakumslangen som går till baksidan av insprutsbryggan.
Plugga vakumslanfgen med en lämplig bult(mitt tillägg är och buntband) och sätt fas den så den inte kan vibrera loss.
Den kan användas för att synka insprutningen, det enda som behövs är då att ansluta en vakumslang till den andra sidan.

11. Lossa de tre övriga slangarna till PAIR ventilen.

12. Huvudslangen bör nu vara helt losstagen. Följ de två andra slangarna till de övergår i metalldito.
Här kan du välja på två tillvägagångsätt.
1. Lossa anslutningarna från cylindrarna och skruva fast metallpluggar(det är VÄLDIGT svårt att komma
åt det på bakre cylindern), eller 2. Kapa slangarna ungefär 4 - 5 cm ovanför där de övegår till metall
och plugga slangändarna. Han gjorde nummer 2 och det verkar fungera

13. PAIR ventilen sitter på en kraftig hållare med 2 10mm skruvar.

14. Han föreslår att du knyter ett snöre i 10mm blocknyckeln eftersom han tappade den ett antal gånger och hade svårt att
se den respektive fiska upp den

15. När väl de skruvarna är loss så är även ventilen loss. det är bara att föröka få bort den lite "ormigt". Ta ett djupt andetag

16. Då är det bara att sätta tillbaka allt annat.

17. Notering för intresseklubben: Var absolut säker att alla kablar och slangar som var anslutna till luftburken. Verkligen sitter
och ordentligt på plats. Dubbelkontrollera alla synliga kablar i närheten och på baksidan av den bakre insprutningebryggan så
inget sitter löst eller kan skavas. När man sätter tillbaka luftburken kontrollera att O-ringarna enligt ovan verkligen sitter
där de ska. Hans o-ringar lossade från spåren mer än en gång så kolla extra.
 

TLRR

Guest
Precis så :tummenupp rek. att ersätta metallrören med en 5 mm platta mot cylindern och en packning emellan.Den nedre muttern för bakre pair-valve röret är en böld i arslet att få bort och dit men det går.
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Jag har plockat bort PAIR valven på min Busa, och det borde vara samma sak på din.

Jag gjorde som så att jag kapade av rören som går ut vid avgasutsläppen och drog in en skruv i hålen. Det fungerar perfekt och kostar inget.

Hör av dig om du behöver mer hjälp
 

GSXR 750 -95

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Suzuki TL 1000R
Tack!!!

Tack så mycket för hjälpen, dags att börja fundera på att ta sig ut i garaget då... :) Tar det lång tid??? Nån som vet??
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Enda anledningen till att ta bort återcirkuleringen av avgaserna är att spara den vikt som ventilen har. Prestanda påverkas ju inte alls utan avgaserna blir bara skitigare utan återcirkuleringen. PAIR-ventilen öppnas ju bara vid crusing runt 3k till 5k rpm vid litet gaspådrag.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
andersbrink skrev:
Enda anledningen till att ta bort återcirkuleringen av avgaserna är att spara den vikt som ventilen har. Prestanda påverkas ju inte alls utan avgaserna blir bara skitigare utan återcirkuleringen. PAIR-ventilen öppnas ju bara vid crusing runt 3k till 5k rpm vid litet gaspådrag.

På TL´n är den även orsak till avgasknallar, många som gör modden därför...
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Göran skrev:
Samma sak på busan, fast det kan kännas manligt med avgasknallar :yoparty

Jo, det knallar en del även på banditen. Det skrämmer älg(utprovat) i alla fall.

On-topic

GSXR 750 -95! Det ser ut som en lördags eller söndagsmekning.
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top