Blocket & Herrejävlar vilket överpris!

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Frank har inte alla hästar hemma.


Ring och fråga hur långt den gått och om han accepterar 45 000 så får vi se vad han säger.
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Det är ju ett "Konstverk" och prissättningen på såna har man ju aldrig förstått sig på...
Ligger nog en massa man-timmar nerplöjda i den där så det vill han nog ha betalt för..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
UltraMarine skrev:
Det är ju ett "Konstverk" och prissättningen på såna har man ju aldrig förstått sig på...
Ligger nog en massa man-timmar nerplöjda i den där så det vill han nog ha betalt för..

Siste idioten är inte född än, så han kanske får den såld, visst motor och lådan "is the shit", men resten är normalhändigt chopper hantverk och köpesgodis, Fälgarna är inte ens specialfrästa billet, utan tydligen vanliga hyllvärmare, ingen märkvärdig gaffel OSV

Sin egen tid ska man inte värdera allt för högt, lägger jag ner lika många timmar på att orginalrenovera en husqvarna så får jag inte "fakturera" lika mycket för min tid, även om det har gått åt lika många timmar.

Skulle jag lägga samma antal timmar på att bygga en på en racer så får jag inte heller några 420 000:-

Choppers (med harley-liknande motorer) är löjligt uppblåsta värdemässigt efter Jesse James och American Choppers på TV, Harley har alltid varit löjligt uppblåsta prismässigt, alla delar och tillbehör likaså.

Choppern (den ursprungliga) kom till av att det fanns drivor av gamla militärhojar för snuskigt lite, som man sedan "choppade" DVS rensade från allt onödigt, sedan tillverkade man egna unika delar för att man kunde göra det billigare än att köpa orginaldelar, och då passade man på att ge bygget lite personlig prägel.

Idag är chopperbyggandet dött, och det liknar mest bilstyling, man sitter och beställer "rätt" grejor från "rätt" företag, som man sedan skruvar ihop innan man lämmnar bort allt för slutfinish och den obligatoriska "tribal-lacken"

Undantagen är dom som bygger chopper på udda märken, som i senaste MCM, chopper med fireblademotor, totalt utan finish, hopbyggd på 30 timmar, men UNIK!

Trajor, BSA, Nortons, Vincent och andra uddachoppers blir fortfarande ofta unika statements, eftersom man inte kan beställa färdiga koncept från dom stora i USA
Japanchoppers är samma sak


Efter allt gnäll så skulle jag fortfarande vilja bygga en HD chopper åt mig själv, jag har inget emot dom många snygga byggen som görs, oavsett om det är proffsbyggen levererade med monteringsanvisning och lackförslag, eller någon klurig snubbe som har gjort allt själv, men min beundran ligger hos den senare kategorin!
 

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
GuW skrev:
Undantagen är dom som bygger chopper på udda märken, som i senaste MCM, chopper med fireblademotor, totalt utan finish, hopbyggd på 30 timmar, men UNIK!


Jag uppskattar hantverk, "katalog-hojar" kanske vinner tävlingar...
Men inte mitt intresse, budgetbyggen med egna lösningar är det fetaste :)

Det var engång en chopper med en nyare Triumph-motor i MCM, ruggigt ball...

ungefär som MCM's egna Kaminari, honda VTR chopper :)
http://hogtech.com/mcm/WebPart03_MCM6-1999/index.htm
http://hogtech.com/mcm/WebPart09_MCM4_2001/index.htm
http://hogtech.com/mcm/WebPart10_MCM6_2001/index.htm
 
Last edited:

Street

X-jell fanclub
Gick med
18 Aug 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Honda VF
GuW skrev:
Efter allt gnäll så skulle jag fortfarande vilja bygga en HD chopper åt mig själv, jag har inget emot dom många snygga byggen som görs, oavsett om det är proffsbyggen levererade med monteringsanvisning och lackförslag, eller någon klurig snubbe som har gjort allt själv, men min beundran ligger hos den senare kategorin!

Håller med dig. En krompråm/ chopper kan vara riktigt ball och väcka beundran, om det är ett hantverk. Gärna med enkla och små medel.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Och då frågar man sig själv om man inte istället ger de pengarna till
"Jesse himself" och får en 10 gånger fetare chopper med ett groteskt andrahandsvärde vart man än vänder sig. Ett av hans senaste alster fick kunden betala ca 60 000$ för, iofs inte det värsta men bra mycket värre än detta.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det första vi ska ta och reda ut är lite begrepp:
Custom = hoj som är "lite" ombyggd alternativt byggd ganska likt ett original, men t.ex. cleanare och mera enhetlig look.
Chopper = kraftigt ombygd. Ta motorn från en hoj, bygg en ram som inte liknar originalet, slängt på en obscent lång framgaffel (helst av en modell som blev omodern för minst 50 år sedan) och voila så har man en chopper.

Franks hoj är ett mycket bra exempel på en custom och detta är en chopper.
Och ja, Frank ska ha lite för mycket för sin hoj (enligt mig).

Själv så började jag bygga en HD-custom, men kom inte längre än till delarna på den bifogade bilden innan intresset svalnade. Jag insåg att jag aldrig skulle bli nöjd med den (plus att jag inte fick tag på någon motor till vettigt pris).

Istället så kämpar jag för att få tag till en motor till mitt drömprojekt: en traja chopper med motorn från nya Bonneville. Då snackar vi stelbenare som har en springergaffel som är förlängd minst 20" :drool
Men tyvär så verkar nya Bonneville vara alldeles för säker, jag har ännu inte sett någon motor från en sån på en skrot i Sverige.

Någon gång i framtiden skulle det kanske vara kul att bygga något kring en duccemotor eller en buellmotor. Men nu först så är det Triumph som gäller.
 

Bifogat

  • blocket.jpg
    blocket.jpg
    69.5 KB · Visningar: 130
Last edited:

IronMike

Guest
Esquire skrev:
Det första vi ska ta och reda ut är lite begrepp:
Custom = hoj som är "lite" ombyggd alternativt byggd ganska likt ett original, men t.ex. cleanare och mera enhetlig look.
Chopper = kraftigt ombygd. ta motorn från en hoj, bygg en ram som inte liknar originalet, slängt på en obscent lång framgaffel (helst av en modell som blev omodern för minst 50 år sedan) och voila så har man en chopper.

Franks hoj är ett mycket bra exempel på en custom och detta är en chopper.

Själv så började jag bygga en HD-custom, men kom inte längre än till delarna på den bifogade bilden innan intresset svalnade. Jag insåg att jag aldrig skulle bli nöjd med den (plus att jag inte fick tag på någon motor till vettigt pris).

Istället så kämpar jag för att få tag till en motor till mitt drömprojekt: en traja chopper med motorn från nya Bonneville. Då snackar vi stelbenare som har en springergaffel som är förlängd minst 20"
Öh de här är en sporthoj-sida :va

Men dom har säkert nån henry davidson sida...

"jag har en kawazaki 125a....."
"nä det här är en harley-klubb.."

:hihi
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
IronMike skrev:
Öh de här är en sporthoj-sida :va

Men dom har säkert nån henry davidson sida...

"jag har en kawazaki 125a....."
"nä det här är en harley-klubb.."

:hihi
Vem som helst kan sätta på ett slip-on på en Ninja, men det krävs en man för att bygga en chopper.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Snyggt bygge till ett groteskt pris. GuW jag väntar med spänning på vad du kommer att åstadkomma vartefter oavsett om det blir en softail ram med SS motor eller en grill :hihi
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Biturbo skrev:
Hur monterar man ett slipon på en ninja?
Inte en ninja, en Ninja. Skulle man försöka montera det på en ninja så kan det nog bli en aning perverst...
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Esquire skrev:
Någon gång i framtiden skulle det kanske vara kul att bygga något kring en duccemotor eller en buellmotor. Men nu först så är det Triumph som gäller.

Som honom :Bugar
 

Bifogat

  • ducceapa.JPG
    ducceapa.JPG
    126.7 KB · Visningar: 173

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Esquire skrev:
Det första vi ska ta och reda ut är lite begrepp:
Custom = hoj som är "lite" ombyggd alternativt byggd ganska likt ett original, men t.ex. cleanare och mera enhetlig look.
Chopper = kraftigt ombygd. Ta motorn från en hoj, bygg en ram som inte liknar originalet, slängt på en obscent lång framgaffel (helst av en modell som blev omodern för minst 50 år sedan) och voila så har man en chopper.

Jag hävdar bestämt att det där är en chopper, okej,,, custom-chopper då men den är iaf "Chopped"
En custom köper du i butik.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top