UltraMarine skrev:
Det är ju ett "Konstverk" och prissättningen på såna har man ju aldrig förstått sig på...
Ligger nog en massa man-timmar nerplöjda i den där så det vill han nog ha betalt för..
Siste idioten är inte född än, så han kanske får den såld, visst motor och lådan "is the shit", men resten är normalhändigt chopper hantverk och köpesgodis, Fälgarna är inte ens specialfrästa billet, utan tydligen vanliga hyllvärmare, ingen märkvärdig gaffel OSV
Sin egen tid ska man inte värdera allt för högt, lägger jag ner lika många timmar på att orginalrenovera en husqvarna så får jag inte "fakturera" lika mycket för min tid, även om det har gått åt lika många timmar.
Skulle jag lägga samma antal timmar på att bygga en på en racer så får jag inte heller några 420 000:-
Choppers (med harley-liknande motorer) är löjligt uppblåsta värdemässigt efter Jesse James och American Choppers på TV, Harley har alltid varit löjligt uppblåsta prismässigt, alla delar och tillbehör likaså.
Choppern (den ursprungliga) kom till av att det fanns drivor av gamla militärhojar för snuskigt lite, som man sedan "choppade" DVS rensade från allt onödigt, sedan tillverkade man egna unika delar för att man kunde göra det billigare än att köpa orginaldelar, och då passade man på att ge bygget lite personlig prägel.
Idag är chopperbyggandet dött, och det liknar mest bilstyling, man sitter och beställer "rätt" grejor från "rätt" företag, som man sedan skruvar ihop innan man lämmnar bort allt för slutfinish och den obligatoriska "tribal-lacken"
Undantagen är dom som bygger chopper på udda märken, som i senaste MCM, chopper med fireblademotor, totalt utan finish, hopbyggd på 30 timmar, men UNIK!
Trajor, BSA, Nortons, Vincent och andra uddachoppers blir fortfarande ofta unika statements, eftersom man inte kan beställa färdiga koncept från dom stora i USA
Japanchoppers är samma sak
Efter allt gnäll så skulle jag fortfarande vilja bygga en HD chopper åt mig själv, jag har inget emot dom många snygga byggen som görs, oavsett om det är proffsbyggen levererade med monteringsanvisning och lackförslag, eller någon klurig snubbe som har gjort allt själv, men min beundran ligger hos den senare kategorin!