Blocket och oseriösa köpare

Smagatusk

Guest
Känns väldigt dumt att neka en stor hög kontanter när det inte finns andra köpare på kö. Cash is king. Han var själv bilhandlare och verkade inte tycka det var några konstigheter. Gjorde självklart kvitto på det. Och enligt min egen erfarenhet så räcker det med ett handskrivet kvitto för att sätta in de summorna utan konstigheter. Har dock försökt sätta in 5000 efter en födelsedag. Men fick då till svar att personen i fråga skulle bli av med jobbet om de tog emot mina pengar :huvet

Jag har vid tillfällen, så sent som förra året, satt ganska stora kontanta belopp. Endast en gång har banken käbblat, och då sa jag att då tar jag mina kontanter tillsammans med alla mina bolån och försäkringar och går till Swedbank. Sen var det typ "jag ska prata med min chef" och efter det var det inga problem.

antonkg

Fartdåre
Gick med
7 Oct 2014
Hoj
Suzuki GSR 600
Prutade 30% på min nuvarande hoj innan jag ens hade sett den - men jag var INTRESSERAD. Sen prutade jag 10% till när jag såg att packboxarna läckte.... Nu står den i mitt garage :fakta

Mizuno

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2012
Hoj
-
Värst av allt för min del var när jag sålde ett datorbord för 20 spänn. Ville bara bli av med det, men tyckte det var synd att slänga då skicket var ok. När köparna, ett pensionärspar, dyker upp så vill dom pruta. Sanslöst...

Du betalade 20 kr för en annons, eller 30 kr om det var nyligen, för att annonsera ut ett tangentbord för 20 kr eftersom du inte ville slänga det?

Dra den om tomten också när du ändå är igång.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Du betalade 20 kr för en annons, eller 30 kr om det var nyligen, för att annonsera ut ett tangentbord för 20 kr eftersom du inte ville slänga det?

Datorbord :7peta

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C

Var några år sedan. Slänger upp sådana annonser då och då eftersom det är lättare att någon kommer och hämtar gamla möbler, än att man ska behöva ta dom till tippen själv. Poängen var att när man i princip skänker bort något ska det ändå prutas. Men det fattade du kanske inte...

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Var några år sedan. Slänger upp sådana annonser då och då eftersom det är lättare att någon kommer och hämtar gamla möbler, än att man ska behöva ta dom till tippen själv. Poängen var att när man i princip skänker bort något ska det ändå prutas. Men det fattade du kanske inte...

Ring Myrorna eller din lokala loppis så kommer dom och hämtar prylarna istället. :tummenupp

Själv skulle jag aldrig sälja ett fordon för så låga belopp som 3000 spänn. Min tid är värd mer än att behöva hålla på med det jävla tjafset. Då frågar jag bland folk jag känner om nån är intresserad, annars hade jag skrotat den.

Tid är pengar, och det verkar tokigt att låta betala för sin egen hjärnblödning.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ring Myrorna eller din lokala loppis så kommer dom och hämtar prylarna istället. :tummenupp

Själv skulle jag aldrig sälja ett fordon för så låga belopp som 3000 spänn. Min tid är värd mer än att behöva hålla på med det jävla tjafset. Då frågar jag bland folk jag känner om nån är intresserad, annars hade jag skrotat den.

Tid är pengar, och det verkar tokigt att låta betala för sin egen hjärnblödning.

Det är inte alla förunnat att kunna resonera så. Jag vet inte hur det är för dig och vad du tjänar eller har för ekonomiska tillgångar eller bara är magiskt kass på att räkna men jag får jobba 10-12h för 3000 kr i näven och att slänga in en annons och sälja lite skit tar normalt inte den tiden.

Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Det är inte alla förunnat att kunna resonera så. Jag vet inte hur det är för dig och vad du tjänar eller har för ekonomiska tillgångar eller bara är magiskt kass på att räkna men jag får jobba 10-12h för 3000 kr i näven och att slänga in en annons och sälja lite skit tar normalt inte den tiden.

Med all respekt för att man har olika förutsättningar, så tar jag in tiden det tar att få till försäljningen, och vad det är värt för mig att slippa tjafs med spekulanter som ska hatta. Det går rätt fort att ödsla tid på att stå och vänta på folk som inte dyker upp, omstarter av annonser, ev ta ledigt för att ta emot folk osv.

Och då vet jag inte ens om jag får prylen såld!

...och just när det kommer till fordon vill jag inte ha nån jävel som ringer mig stup i kvarten efter affären och har hittat nya anledningar att gnälla och försöka käfta om priset.

Nu när jag skriver så inser jag att det nog är bara fordon som jag har den här synen på. Andra prylar är enklare att bedöma så där blir min aversion inte lika stark.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein

10h för 3000 i näven betyder att du lyfter 48 papp i månaden efter skatt, drygt 70 papp före. Då borde du verkligen inte orka bry dig om så billiga fordon. ;)

alex.johansson

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2015
Hoj
-42 harley wlc, -75 harley järnsportster, -89 dr 600
10h för 3000 i näven betyder att du lyfter 48 papp i månaden efter skatt, drygt 70 papp före. Då borde du verkligen inte orka bry dig om så billiga fordon. ;)
Beror väl på hur många timmar man gör på en månad va?;)

alex.johansson

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2015
Hoj
-42 harley wlc, -75 harley järnsportster, -89 dr 600
Mer om man är tim- eller månadsavlönad.
Fast när någon säger att det tar x-antal timmar att tjäna y-antal kronor måste väl detta ändå va beräkna på en presumtiv timlön.
När du sen hävdar att han den timlönen resulterar i en summa efter en månad så måste väl det i rimlighetens namn bero på hur många timmar han gör och inte hur han är avlönad?

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Fast när någon säger att det tar x-antal timmar att tjäna y-antal kronor måste väl detta ändå va beräkna på en presumtiv timlön.
När du sen hävdar att han den timlönen resulterar i en summa efter en månad så måste väl det i rimlighetens namn bero på hur många timmar han gör och inte hur han är avlönad?

Nej, det är sant. Det finns ju fler parametrar också - helg/nattjobb, hel- eller deltid osv.

Jag släpper det här sidospåret nu :)

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Känns väldigt dumt att neka en stor hög kontanter när det inte finns andra köpare på kö. Cash is king. Han var själv bilhandlare och verkade inte tycka det var några konstigheter. Gjorde självklart kvitto på det. Och enligt min egen erfarenhet så räcker det med ett handskrivet kvitto för att sätta in de summorna utan konstigheter. Har dock försökt sätta in 5000 efter en födelsedag. Men fick då till svar att personen i fråga skulle bli av med jobbet om de tog emot mina pengar :huvet

Nä Swisch is king, banköverföring is Queen och cash is svarte petter.

- - - Updated - - -

Varför ska alltid ett ämne spåra ut..

Inte spåra ut, utvecklas :tummenupp

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10

Varför inte det? Om jag säljer en bil för 3000kr på 5h så är det dubbelt så bra betalt.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det är inte dubbelt så bra betalt eftersom du köpt bilen en gång i tiden. Du får tillbaka pengar och minskar lite av förlusten.

Så kan man se det, en fordonsaffär är för en normal dödlig alltid nån form av ekonomisk förlustaffär.Men läser man ditt tidigare inlägg att du hellre skrotar skiten eller ger bort den så faller det tycker jag.

Ponera att jag kan jobba 10 extra timmar på jobbet och det ger mig 300kr/h efter skatt. En teknisk tjänsteman som inte är övertidsavlöst har ca 1,5ggr timlönen för enkel övertid eller 2ggr för kvalificerad övertid, dvs efter kl20 och på helger (du kan med andra ord vara övertygad om att några 70 brutto gör jag inte... jag är fö övertidsavlöst med så jag har inget kulor för extratiden).

Anta att jag kan krama det sista ur en tveksam bilaffär och sälja skit till en missnöjd köpare för 5000kr och att det tar mig ett par annonseringsvarv och 15h jobb eller att jag fyndar bort den för 3000kr och affären är inklusive annonsering, visning, färsäljning över på 4-5h inklusive allt. Hur man än vrider och vänder på det så är det halva arbetsinsatsen jämfört med att slita extra på jobbet.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Med all respekt för att man har olika förutsättningar, så tar jag in tiden det tar att få till försäljningen, och vad det är värt för mig att slippa tjafs med spekulanter som ska hatta. Det går rätt fort att ödsla tid på att stå och vänta på folk som inte dyker upp, omstarter av annonser, ev ta ledigt för att ta emot folk osv.

Och då vet jag inte ens om jag får prylen såld!

...och just när det kommer till fordon vill jag inte ha nån jävel som ringer mig stup i kvarten efter affären och har hittat nya anledningar att gnälla och försöka käfta om priset.

Nu när jag skriver så inser jag att det nog är bara fordon som jag har den här synen på. Andra prylar är enklare att bedöma så där blir min aversion inte lika stark.

Jag har sålt ett par fordon för några ynka tusenlappar, men jag brukar lägga mig tillräckligt lågt för att det ska vara en bit upp till nästa motsvarande på blocket, för då är det bara för att sippa böket med att köra liket till tippen, och hittills har jag faktiskt fått skiten bortkörd utan något däcksparkande. Och telefonnummer lämnar jag inte ut till blocket, fy för den lede, jag gillar inte ens att prata i telefon med folk jag faktiskt gillar. Det värsta avskummet i genpoolen får gärna hålla sig borta. :hihi

Så, typ en kvart att skriva annons och ta bilder, sedan en kvart för att boka översyn, och för att göra översyn och skriva över bilaset. :)
Och så får man betalt, vilket man inte får på skroten för liken. :hihi

Sedan har jag nog iofs ett fördelaktigt utseende för att slippa gnällande köpare, för sånt har jag aldrig haft problem med efter affären.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring