kajlyl skrev:
vad finns det mer för 6cylindriga hojjar? fick en liten flashback från att jag had en granne när jag var liten som räjsade rundor på en Radsexa, tror inte det var en Z1300 såg lite sportigare ut... kanske med kåpa?
De som har producerats i någon omfattning är CBX och Z1330 men sen finns ju även Benelli SEI (först 750, sen 900), de eftermarknadsproduktioner av ramsatser för CBX som jag nämnt ovan samt säkert några fler i riktigt små serier. Laverda gjorde en längsmonterad V6:a för racing med den kom visst aldrig ut till försäljning, synd för den är verkligen urläcker. Och med hög effekt.
Jag har en artikel i ämnet hemma nånstans om någon är intresserad.
Visst fan, det finns ju ytterligare minst en 6:a, Guldvinge, ursportigt!
)
Vi har för övrigt en member här på SH som har en Martin CBX, är rätt säker på att han heter Nikki6 eller NikkiSix. Jag har kört den hojen en gång (känner tidigare ägare), god sång!
Misstänker att din granne hade en CBX, de andra var antagligen rätt ovanliga att köra racing med. I början av 80-talet fanns det en klass (Sport Production???) för racing med de fullstora literhojar som fanns då. Trimmade GSX (utan 'R'), GPZ, Z1000, CBX, XS1100 etc. Riktiga bojsänken (fast de var säkert lättade allt som gick). Knäskrap gick ju tydligen även med kolosser!
Tror inte Z1300 kördes i den klassen (för tung eller för stor puffra?).
Edit: Kan scanna några artiklar om racing med bojsänken också om nån vill.
Edit2: Deadmetal var snabb.