Blocketsökning MC

Traveler

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2013
Hoj
1995 Honda XR 650L, 2007 Triumph Tiger 1050, 1964 HD Duo Glide 1200
Det är nog fler än jag som retar mig på att Blocket tagit bort rutan där man kan välja bort fyrhjulingar/ATV när man söker på MC.
Jag klagade hos deras kundservice och fick svaret som visas här nedanför. Om fler klagar så förhoppningsvis kanske dom ändrar tillbaka.

Tack för att du frågar oss gällande detta.

Detta är nämligen en ändring vi har gjort för att underlätta sökningen på vår sajt.

Det som du nu kan göra är att söka i en underkategori i taget alternativt skriva t.ex. "Motercykel EJ CROSS EJ ATV" i sökrutan.

Dock så är denna ändringen något vi fortfarande ser över.

Fortsatt trevlig dag,

Hälsningar,

Sermed
Blockets Kundservice

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
De har antagligen gjort så för att företagen som lägger in annonser har klagat på att de minskar deras chans att få kunder

TouchMan65

Supersporttourer / MV-COACH™
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
Kardansporttourer
Samma med klagan via mail. Men även på att det finns företagsannonser i privatmarknaden. Söker man privat OCH INTE 4-hjulingar SKA det vara så, inget annat skit ska med. IMHO. Fortsätter det sådär, lär iaf jag dissa Blocket framöver.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Bra initiativ, ska skicka klagomail jag med! :smasha

En annan sak jag retar mig på är att man inte kan välja bort det man inte vill titta på. Alltså: Låt säga att jag hatar sporthojar, så kan jag inte välja bort dem. Det går nu bara att välja att titta enbart på en kategori; bara custom, eller bara touring. Jag vill ju titta på allt utom sporthojar! Dumt, eller hur?

På bilavd kan man välja hur som helst.

Skickade nyss detta:

Hej!

Varför går det inte att välja bort "fyrhjulingar" i mc-annonserna längre? Motorcyklar har ju två hjul!

Lägg dem i bilannonserna istället, bilar har fyra hjul!

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Blockets sökfilter rent generellt suger.

De har blivit "fat and happy", förhoppningsvis blir de bortkonkurrerade på sikt.

De har förövrigt sökt utvecklare i drygt 5 år, måste vara en bluff..

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
bra initiativ, ska skicka klagomail jag med! :smasha

en annan sak jag retar mig på är att man inte kan välja bort det man inte vill titta på. Alltså: Låt säga att jag hatar sporthojar, så kan jag inte välja bort dem.

sluta hata sporthojar, ditt monster ;)

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Även om jag fattar varför så är det jäkligt irriterande att alla företag slänger upp en annons på samma hoj i varje kategori, söker jag på offroad vill jag inte se annonser på HD och Goldwing..

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
När vi ändå är på..
Nu är ju inte detta riktigt blockets fel..

Men när ett företag skriver in sökord i ALLA sina annonser blir jag lite förbannad..
När jag söker på DUCATI så vill jag fan inte få upp en massa scootrar o skit bara för att företaget som säljer scooteraset också har SERVICE på en massa märken..

Borde gå att anmäla de jäklarna.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
När vi ändå är på..
Nu är ju inte detta riktigt blockets fel..

Men när ett företag skriver in sökord i ALLA sina annonser blir jag lite förbannad..
När jag söker på DUCATI så vill jag fan inte få upp en massa scootrar o skit bara för att företaget som säljer scooteraset också har SERVICE på en massa märken..

Borde gå att anmäla de jäklarna.

Vad förväntar du dig? Uppenbarligen så är det ren fritextsökning i annonstexten förutom kategori om ens den är rätt?! :huvet
Kolla längst ner i de flesta företagsannonser så hittar man långa haranger med snudd på vartenda märke som de sett på vykort! :mad:

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
Vad förväntar du dig? Uppenbarligen så är det ren fritextsökning i annonstexten förutom kategori om ens den är rätt?! :huvet
Kolla längst ner i de flesta företagsannonser så hittar man långa haranger med snudd på vartenda märke som de sett på vykort! :mad:

Det är ju det jag menar, det borde gå att anmäla allt sådant inklistrat fusk.
Idag kan man ju anmäla annonser när det är spam, stulet gods etc.. man tycker de kunde lägga in en kategori där man kan anmäla annonser som har uppenbarligen felaktiga sökord för att fiska visningar.

Eller så får man helt enkelt börja mail-bomba företagen med lika irrelevant information..

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Det är ju det jag menar, det borde gå att anmäla allt sådant inklistrat fusk.
Idag kan man ju anmäla annonser när det är spam, stulet gods etc.. man tycker de kunde lägga in en kategori där man kan anmäla annonser som har uppenbarligen felaktiga sökord för att fiska visningar.

Eller så får man helt enkelt börja mail-bomba företagen med lika irrelevant information..

Nå, missförstå mig rätt s.a.s....

Med mindre än att Blocket gör om hela skiten och skaffar eller iaf använder den databas som borde finnas i bakgrunden på rätt sätt så lär vi nog få dras med skiten...:mad:
Det ser ut som om man har kvar sin "Programming 101: Basic Search" site fortfarande. :D
För att få till ngt vettigt så krävs det multum med ansträngning, tid och pengar.:rolleyes:

Så om det är ngt man ska mail-bomba nån om så är det Blocket: Använd er av metadata för f-n...
Endast fritextsökning [och kass sådan dessutom] är för noobs...:fakta

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Har också mailat. Klagade även på att man inte kan välja bort 125or.

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
Har också mailat. Klagade även på att man inte kan välja bort 125or.

mm, tycker det är dags o införa kubik och tillverkare även på motorcyklar.. de har ju lyckats på bildelen.. borde ju vara en baggis att göra det på mcdelen. Ctrl+c ctrl+v på koden ffs..

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Har mailat Blocket nu! Rekommenderar alla att maila dem :4skrika

Hej Blocket!
För länge sedan så fick man upp 4-hjulingar när man sökte på motorcykelannonser, det var väldigt många som tyckte det var irriterande, då införde Blocket den fantastiska bockrutan som gjorde att man kunde välja bort 4-hjulingar och då blev allt frid och fröjd. Nu har Blocket plötsligt tagit bort denna ruta och 4-hjulingar kommer upp igen, är ni snälla och rättar till detta igen? 99,46% (Senaste sifo-undersökningen 140125) av de som söker på Motorcyklar vill inte få upp massa 4-hjulingar. Tack för att ni ordnar till detta.

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Bättre än att kryssa i en ruta för att slippa se skiten vore om de tillhörde en egen underkategori under fliken fordon. :fakta

Jag mailade denna text:

Hej

Det har varit en hel del diskussioner på div MC-forum ang borttagandet av att kunna välja bort fyrhjulingar/ATV bland MC-annonserna.

Mitt förslag är att ge denna mycket stora grupp en egen underkategori under fliken fordon istället. Detta skulle underlätta enormt både för oss som söker samt säkerligen underlätta för er vid annonshanteringen

Tack för ordet. Mvh / Björn

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras