Blocknycklar med spärr vs. Blocknycklar?

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Vad har ni för erfarenheter med blocknycklar med spärr????

Ska kitta upp verktygen hemma och har nu fastnat i blocknyckelträsket....

Ni som köpt blocknycklar med spärr, är det dessa som gäller när ni meckar eller är det de traditionella blocknycklarna som åker fram? :confused:


Mycket tacksam för snabbt input i frågan...
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Blocknycklar med spärr är jäkligt smidiga ibland. Dock så ersätter de inte vanliga blockisar, då spärrisarna känns veka vid stor belastning.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
spar dina gamla , köp med spärr (inga billiga skit dock) ... du kommer till 99% använda spärrblockisarna och ha dom gamla fasta som backup

på verkstaden där jag jobbar har grabbarna knappt kvar fasta block
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Som sagt, ersätter inte på något vis dom gamla helt.

Många gånger är dom för klumpiga och stora när det blir ont om plats.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har kvar dom gamla vanliga, och använder dom oftast, när jag inte använder spärrskaft vill säga. Blocknycklarna med spärr åker fram när jag ska skruva på trånga ställen, och då har jag Biltemas med korta skaft, förbannat smidigt :tummenupp
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Större dimensioner kan du hoppa över då man inte har så mkt på mc samt att det oftast finns plats då de behövs!
Håller inte för alltför stora belastningar för ofta men annars bra.

Är oftast lite större än normalt så det allra tajtaste ställena är kluriga men annars är de guld!

Köp storlekar 8-15 eller dylikt men jag behåller iaf de fasta också!
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
I första hand skall man ha ordentliga blocknycklar.
Gärna flera skaftlängder.
Sedan är spärrnycklar ett trevligt komplement.

Jag tjöppte en omgång billiga blocknycklar och kapade på mitten också.
Guld värt när det är trångt.
Med korta skaften behöver man inte bry sig om kvalitén eftersom det inte blir någon större belastning.
Men tunna och smidiga skall de vara.
 
Last edited:

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
Jag använde en bacho 10mm spärrnyckel till att dra en grej på bilen, vi var då 2 stycken som drog allt vi pallade i den, och den höll. Så jag litar på dom, iaf bacho!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag tjöppte en omgång billiga blocknycklar och kapade på mitten också.
Guld värt när det är trångt.
Jag köpte billigaste spärrskaftet i metall på Clas i Sjön och gjorde exakt samma sak, kapade av det så att skaftet blev 1dm ungefär, det är guld värt på många ställen, eller när man ska skruva ur något snabbt, som går lätt, men för tungt för fingerkraft.
 

Paul.E

Paul.E
Gick med
9 Jan 2007
Ort
vinslöv
Hoj
xt600 gsxr750 husqvarna610 vtr1000 xr650 cr250 ktm640 husa650 r6 z750 zx6r zx6rr banhoj
Köp am pro underbara med 15 graders vinkel finns ingen bättre som jag känner till.
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag köpte billigaste spärrskaftet i metall på Clas i Sjön och gjorde exakt samma sak, kapade av det så att skaftet blev 1dm ungefär, det är guld värt på många ställen, eller när man ska skruva ur något snabbt, som går lätt, men för tungt för fingerkraft.

Biltemas korta spärrskaft är kanon också.
10-501_l.jpg
Finns i 1/4, 3/8 och 1/2".
Sedan har jula en grej som är smidig ibland:
141002.jpg
Men det är inte alltid det finns plats till spärrmekanismen.
 

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Tack för alla svar!

Men vill föra diskussionen i tråden/frågan till blocknyklarna!


Tankar i ämnet:

I mitt fall är det läge att "kitta" upp helt, min nuvarande verktygsgarderob har hängt med 23 år och platsar inte i mitt nybyggda dubbelgarage:tummenupp, har bra koll på det jag använder mest så som hylsor och spärrhandtag men när det gäller blocknycklarna undrar man ju lite hur man ska prioritera....

Tycker iden med blockspärrnycklar är grymt bra, dock lite besviken på den jag köpte för att testa, skaffade en ledbarbar 10mm blocknyckel med spärr åt ett håll (vända om då), det jag saknar är den destingta känslan som en fast nyckel med 15° ger, med en ledbar blir det lätt att den lägger sig snett över bulten varpå fingrarna får leta sig fram till muttern för att trycka dit nyckeln rätt, ett ytterligare irritationsmoment är att få av den då nyckeln lätt fastnar och då nyper när den ska av, som t.ex när man inser att man har satt på nykeln åt fel håll och måste vända skiten :huvet....

En annan sak som stör mig är att den är klumpigare i förhållande till en fast var på jag vid ett par tillfällen het enkelt inte fått plats runt muttern och tvingats hämta min gamla fasta nyckel,
men det kanske har mer med priset/märket på nyckel att göra.......

Jag vill alltså ha de blocknycklarna med fast vinkel på 15° och med en växel på för att vända håll på (som en spärrnyckel), den vinkelbara jag köpt får bli reserv till trånga omöjliga utrymmen....

Det jag inte vet är hur mycket dessa kommer användas i förhållande till de vanliga fasta blocknycklarna, det hänger liksom i hand med hur mycket man ska kosta på dessa blockspärrnycklar, vill ju inte plöja ner tusenlappar på fina nycklar om man ändå kommer gå efter de fasta

Därför var ju "Pisken"s svar extra intressant, frågorna på detta till alla er blir ju:

- Är det så att nycklar med spärr har tagit över ute i verkstäderna?
- Vilken blocknyckel med "flyttbarspärr" är den smidigaste modellen/märket enligt er? :va

Mycket tacksam för alla svar:)
 
Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Jag köpte en sats jättefina Bahco spärrnycklar för några år sedan ,men dom är fruktansvärt irriterande då man hela tiden stöter till spärren så man byter riktning mitt i själva skruvningen.

Jag dom vanligaste storlekarna som 10 och 13 i Biltemas utan spärr som jag använder mest.
 

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
Jag har använt spärrblocknyckel en hel del och håller med föregående talare. Därför förordar jag modellen där du vänder nyckeln för att dra åt andra hållet. Om du nu alls ska ha spärr, för jag tycker spärrmekanismen slits ut väldigt fort. Oavsett fabrikat.

+1 för vanliga blocknycklar.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Nycklar där spärren går vågrätt så att säga istället för lodrätt så är det mindre chans att råka ändra riktning
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top