Tack för alla svar!
Men vill föra diskussionen i tråden/frågan till blocknyklarna!
Tankar i ämnet:
I mitt fall är det läge att "kitta" upp helt, min nuvarande verktygsgarderob har hängt med 23 år och platsar inte i mitt nybyggda dubbelgarage
, har bra koll på det jag använder mest så som hylsor och spärrhandtag men när det gäller blocknycklarna undrar man ju lite hur man ska prioritera....
Tycker iden med blockspärrnycklar är grymt bra, dock lite besviken på den jag köpte för att testa, skaffade en ledbarbar 10mm blocknyckel med spärr åt ett håll (vända om då), det jag saknar är den destingta känslan som en fast nyckel med 15° ger, med en ledbar blir det lätt att den lägger sig snett över bulten varpå fingrarna får leta sig fram till muttern för att trycka dit nyckeln rätt, ett ytterligare irritationsmoment är att få av den då nyckeln lätt fastnar och då nyper när den ska av, som t.ex när man inser att man har satt på nykeln åt fel håll och måste vända skiten
....
En annan sak som stör mig är att den är klumpigare i förhållande till en fast var på jag vid ett par tillfällen het enkelt inte fått plats runt muttern och tvingats hämta min gamla fasta nyckel,
men det kanske har mer med priset/märket på nyckel att göra.......
Jag vill alltså ha de blocknycklarna med fast vinkel på 15° och med en växel på för att vända håll på (som en spärrnyckel), den vinkelbara jag köpt får bli reserv till trånga omöjliga utrymmen....
Det jag inte vet är hur mycket dessa kommer användas i förhållande till de vanliga fasta blocknycklarna, det hänger liksom i hand med hur mycket man ska kosta på dessa blockspärrnycklar, vill ju inte plöja ner tusenlappar på fina nycklar om man ändå kommer gå efter de fasta
Därför var ju "Pisken"s svar extra intressant, frågorna på detta till alla er blir ju:
- Är det så att nycklar med spärr har tagit över ute i verkstäderna?
- Vilken blocknyckel med "flyttbarspärr" är den smidigaste modellen/märket enligt er?
Mycket tacksam för alla svar