Blocknycklar med spärr vs. Blocknycklar?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag har använt Gedores spärrnycklar tidigare.
Dock bara stora (över en tum).
En njutning.
En dyr njutning.
6254260.jpg

Brahman

Glad Amatör
Gick med
19 Jun 2005
Hoj
Tidigare Ktm 640, numera Fireblade
På mina svindyra Bahco går spärren vågrätt ,det hjälper inte ,vändbara funkar bäst tycker jag.

Håller helt med. 13/17/19/24 vändbara är något jag absolut inte kunnat vara utan på jobbet.

Och att dom inte skulle tåla påfrestning vet ja inte riktigt, går att krama saft ur gängorna på en m16 bult med 24an tycker jag =) då är det iofs ampros från swedol jag använder.

dom kostar ju en slant men jag har använt min 13 nyckel i stort sett varje dag i snart 3 år och den tuggar på fortfarande så det är värt pengarna anser jag iaf.

//Patrik

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Vändbara kan ju lätt förväxlas att man kan "vända" håll på spärrfunktionen, men antar att ni menar en nyckel som bara spärrar åt ett håll och man måste flippa runt hela verktyget då......?

-Vilket märke?
-Är den ledbar eller är den helt rak då?
får för mig att jag kommer sakna vinklel på 15 grader som en fast nyckel har:confused:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Biltemas nycklar funkar för mig ,så länge man inte slår eller använder förlängning på dom som håller dom säkert utmärkt det har iaf mina gjort,ren generellt så får man nog vara bra stark om man skall dra sönder någon med bara handkraft.

Köp en 13 och 10 nyckel och prova ,inga jättepengar och man har alltid nytta av 10 och 13 oavsett vinkel.

Edit : dom tycks ha en modell med 15 graders vinkel art 71250

Last edited:

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Hoj
RC51
När använder man en 13 nyckel? Nu har jag iofs bara äldre japanska hojar men vanligast för mig är 10 och 12, därefter 14 och 8. Olje- och hjulaxelbultar tar man med annat.

Så jag skulle köpt Biltemas, de har flera olika varianter och i.o.m. att de kostar mindre och är minst lika bra (10 års garanti så spara kvittot!) kan du köpa flera olika modeller av t.ex. 10 och 12 (finns korta, långa och med ledad spärrfunktions ända).

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
13 = M8 i både ISO och DIN.

14 mm det låter som JIS (japanes industrial standard) japans motsvarighet till våra DIN SIS osv.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag köpte två på biltema, dom har en ny modell på ingång en gammal på utgående.

Jag skulle ha 8 och 10mm och då fanns bara nya modellen.

Den har ovanligt kraftig vinkel tycker jag och dessutom är huvudet ganska klumpigt, greppet är sådär modernt finsplinesat.

Skulle jag bara ha antingen eller skulle jag ha köpt fasta av bra kvalitet istället, nu har jag dom här enbart som kompliment.

Jag har provat ett flertal märken, AmPro kändes riktigt bra, i övrigt känns alla likvärdiga med biltemas.

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Jag skulle säga att 13mm hylsan hemma är den isärklass mest använda näst efter 10mm hylsan då, alla M8 sexkantsbultar jag köpt de senaste 20 åren har 13 skalle, men men, jag kan ha fel.....:va

Just det tjocka godset är det som stör mig på de Biltema nycklarna jag köpt tidigare, klämde lite på Kamasa och "verktygsporrkänslan" infann sig igen!, nu har de visserligen inte en horisontell spärr men som helhet såg de smidigare ut en de andra jag sett, någon som har dessa???

Kan bli dyrt de här:crash

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Jag skulle säga att 13mm hylsan hemma är den isärklass mest använda näst efter 10mm hylsan då, alla M8 sexkantsbultar jag köpt de senaste 20 åren har 13 skalle, men men, jag kan ha fel.....:va

Just det tjocka godset är det som stör mig på de Biltema nycklarna jag köpt tidigare, klämde lite på Kamasa och "verktygsporrkänslan" infann sig igen!, nu har de visserligen inte en horisontell spärr men som helhet såg de smidigare ut en de andra jag sett, någon som har dessa???

Kan bli dyrt de här:crash
Jo 13 är väl vanligast men ska man skruva på sin japanhoj så har de gått över till 12 eller 14

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!