Blocknycklar / u-ring

användare-404

jag vet inte vart strypen sitter konstapel
Gick med
5 Oct 2022
Hoj
CBR600RR
Och användningsområdet? Hoj? Är det toleranser och rundade skruvar du är orolig för så bör du ha riktiga sexkantsverktyg. Typ denna.
View attachment 482535
meka i helhet, båt, bil, mc, osv.

jovist man kan ha sexkant, men jag vill bara ha ett märke som har bra toleranser.

Vi har Facom på jobbet och deras toleranser är vedervärdiga. De är så dåliga man tror man är på tum skruv med mm nyckel.(bara deras u-ringnycklar som är dåliga)

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
meka i helhet, båt, bil, mc, osv.

jovist man kan ha sexkant, men jag vill bara ha ett märke som har bra toleranser.

Vi har Facom på jobbet och deras toleranser är vedervärdiga. De är så dåliga man tror man är på tum skruv med mm nyckel.(bara deras u-ringnycklar som är dåliga)
Aldrig upplevt dåliga toleranser på något märke. Misstänker att du kan använda nästan vad som helst.

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Förr fanns det gott om skitverktyg utan tillverkarnamn men med texten Drop Forged (sänksmidda).

användare-404

Gick med
5 Oct 2022
Hoj
CBR600RR

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
U-ringnycklar är såpass enkla att det mesta fungerar, och håller. Hur smidiga de är att använda är mer skillnaden.
Tar du i så att en Biltema falerar så har du antagligen fel verktyg, eller våldar för mycket.

Aldrig varit jätteimponerad av Teng, på så vis, men för ringnycklar helt ok.
Har Kamasasats själv, och de är inte vad de var förr, men som sagt, fungerar ok. Har slagit med slägga på dem otaliga gånger och är fortfarande i skick.

Faktiskt så har jag köpt på mig ett gäng Bahco 111m i de vanligaste storlekarna, för att ha dubletter, och jag måste säga att jag föredrar dom över både Kamasa och Teng, alla fungerar och håller, men de är smäkrare och smidigare, kommer åt bättre där det är trångt, och sitter bättre i handen.

Kvalitetsmässigt så skulle jag slå ett slag för Gedore på sådana produkter, brukar kosta en del dock. Har några amerikanska jäklar av något varumärke, oförstörbara och fungerar nästan lika bra som hammare, tror de kostade 12 dollar för ett set. Jäkligt klumpiga as dock.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Tunnväggiga hylsor av god kvalitet? Har ett ställe där inte någon av mina hylsor går på p g a närhet till andra ytor.

användare-404

Gick med
5 Oct 2022
Hoj
CBR600RR
Tunnväggiga hylsor av god kvalitet? Har ett ställe där inte någon av mina hylsor går på p g a närhet till andra ytor.
dessa? Va billigare än vad jag trodde. såg dem i verkligheten för ca 7år sedan o tänkte, jävlar va dyr den måste va. Men e ganska säker det var en 1/4 med urgröpning för en vanlig låg hyllsa att gå in i.

användare-404

Gick med
5 Oct 2022
Hoj
CBR600RR
U-ringnycklar är såpass enkla att det mesta fungerar, och håller. Hur smidiga de är att använda är mer skillnaden.
Tar du i så att en Biltema falerar så har du antagligen fel verktyg, eller våldar för mycket.

Aldrig varit jätteimponerad av Teng, på så vis, men för ringnycklar helt ok.
Har Kamasasats själv, och de är inte vad de var förr, men som sagt, fungerar ok. Har slagit med slägga på dem otaliga gånger och är fortfarande i skick.

Faktiskt så har jag köpt på mig ett gäng Bahco 111m i de vanligaste storlekarna, för att ha dubletter, och jag måste säga att jag föredrar dom över både Kamasa och Teng, alla fungerar och håller, men de är smäkrare och smidigare, kommer åt bättre där det är trångt, och sitter bättre i handen.

Kvalitetsmässigt så skulle jag slå ett slag för Gedore på sådana produkter, brukar kosta en del dock. Har några amerikanska jäklar av något varumärke, oförstörbara och fungerar nästan lika bra som hammare, tror de kostade 12 dollar för ett set. Jäkligt klumpiga as dock.
Höll på att skriva en roman om hur din kommentar fick mig att tänka på att det finns ett tyskt amazon som säljer Gedore för halva priset jämfört med svenska sidor. Så det blev ett lätt köp.

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Som handverktygsfetischist kan jag summera mina erfarenheter som följer:
- De tyska stormärkena håller näst intill alltid högsta kvaltet; Hazet, Dowidat, Gedore, Stahlwille, Wera. Wera leder utvecklingen.
- Facom är väldesignade och oftast av högsta kvalitet.
- Bahco och Kamasa håller oftast hög materialkvalitet, men fattas kanske lite design och finess. Jag har massor av gamla Bahco led- och ringnycklar som verkligen fått bekänna färg många gånger, och de har gjort det med den äran.
- Teng tools; mycket prisvärda, genomtänkta och av högre kvalitet än vad priset indikerar. Mycket för pengarna.
- Snap-on; hit or miss, vissa hylsor, spärrnycklar o liknande är på amerikanskt vis överdimensionerade och saknar finess och förfining som de europeiska tillverkarna. Säkert tåligt, men ofta klumpigt och gammeldags. Snap-ons skruvmejslar har i många fall varit urusla och av rent pinsam kvalitet. Snap-on är för mig enormt överskattat.
-Ampro, Biltema o liknande; tåligt, prisvärt, men inte speciellt inspirerande. Mycket för pengarna. Funkar för nästan alla situationer.
- Kinaskit; funkar för enstaka användningar. Ok för den som meckar sällan. Bättre att ha rätt dimension av kinaskit än att använda skiftnycklar, polygrip o liknande.

My two cents,

Last edited:

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Alla mina Snap-on är från 90-talet och kom med i en låda verktyg jag köpte av en kollega i flygbranchen.
På den tiden, i USA reste Snap-on runt och sålde verktyg till industrin och till de som tvingades köpa sina egna verktyg.
Boeing t ex accepterade endast Snap-on och något ytterligare som jag glömt men mekanikerna fick köpa verktygen själva.
Det var lång garanti på Snap-on så högt pris var nog motiverat, då.

Idag handlar jag nästan uteslutande Biltemas vektyg med 10 års garanti. Det duger åt mig.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Hej! står emellan kamasa och tengtools. Vet att det är många som står bakom kamasa, men tänker att de kanske har blivit som bahco, derför frågar jag här om det är nån som vet hur de ligger till.

Annars om någon vet vart man kan köpa ''smidda'' nycklar skulle det uppskattas. Gubbarna på jobbet nämner alltid det i samband med de gamla bahco ifrån enköping.

Både Kamasa och Teng Tools får jobbet gjort för hobbymekanikern, men jag hade nog valt Kamasa om valet står endast mellan dessa. Jag har en hel uppsättning Kamasagrejer som nog börjar vara 20-30 år gamla vid det här laget. Har fungerat hur bra som helst och inget har gått sönder, kärvat eller jävlats på något annat sätt. Överlag en bra kvalitet till ett hyfsat överkomligt pris. Jag har inte behövt komplettera med väldans många nya Kamasaverktyg, så jag kan inte säga mycket om dessa.

Kamasa är i grund och botten japanska och detta indikerar alltid att man har något sorts kvalitetspatos. Utöver detta har jag goda enstaka erfarenheter av Beta, Snap-On och Wera, både i jobbet och privat. Nuförtiden är det tyvärr svårt att få tag på något annat än kinadynga och möjligtvis AmPro lokalt, men jag har stått emot dessa än så länge.

Gubbar som pratar om tider före smidda verkyg brukar vara sådana som kallar ansatsfilen för "Öbergaren" och smideshammaren för "Forsbackan", alltså en bit norr om åttio är gamla...

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA