Blodgivning 25 Oktober

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Hur känns det att ge blod?
Jag har själv aldrig tagit ett blodprov någonsin så blir smått nervös av bara själva tanken på det.
Men jag ska ut på praktik på något av stockholms sjukhus under våren och då kommer jag troligen få ta venprov. Det skulle vara intressant att veta själv hur det känns innan jag ska utsätta någon annan för det.

Bobbo V

Blodgivare
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 660 ´03
Jag har själv aldrig tagit ett blodprov någonsin så blir smått nervös av bara själva tanken på det.
Men jag ska ut på praktik på något av stockholms sjukhus under våren och då kommer jag troligen få ta venprov. Det skulle vara intressant att veta själv hur det känns innan jag ska utsätta någon annan för det.

Det beror lite på vilken metod man väljer, jag föredrar dracula metoden. Då smyger dom upp bakom dig när du sitter och fikar och kör in en nål i halsen på dig. Ganska hardcore, men har man gett blod och plasma några år så försvinner spänningen lite och då kan det vara kul att testa något nytt.

:rolleyes:

Nejdå, jag tycker helt allvarligt att det inte känns nåt alls så länge den som sticker dig är duktig. Kolla bort och tänk på nåt annat så kommer du inte märka att dom sätter i nålen.

Dr.Bike

Guest

Har som sagt aldrig märkt nåt speciellt, men visst KAN det hända saker.
En gång sög nålen fast på nåt vis mot kärlväggen, och det slutade pumpa blod. Men då kom syster och bara rullade lite på den så var det ok igen.
Gjorde väl inte direkt ont, men det nöp till lite.

Sen att man som gammal rixhypokondriker sitter och inbillar sig en massa saker är ju bara spöken i ens egna hjärna...

Annars är det bara göra som Bobbo skriver: Titta bort när själva sticket sker.
De som jobbar på tappen är alla proffs på att sticka.

kortstubina

Rörkens egen Kioskis
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
spätta på en blackbird
Jag själv tycker allt är beroende på vem som sticker och hur mycket de spritar av samt hur kall/varm man är.
Det kan svida till men annars känns det väldigt väldigt sällan!

(är ju själv svårstucken och sköterskornas skräck ;) efter för många nålar hehe)

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Annars är det bara göra som Bobbo skriver: Titta bort när själva sticket sker.
De som jobbar på tappen är alla proffs på att sticka.

Titta bort?? Vad är det för chicken style.. nej nej. Jag vill titta och lära mig och samtidigt få veta hur det känns. Vill helst att dom ska gå igenom varje minsta sak dom gör så att jag kommer ihåg när jag ska sticka min första skräckslagna patient :D

Dr.Bike

Guest
Titta bort?? Vad är det för chicken style.. nej nej. Jag vill titta och lära mig och samtidigt få veta hur det känns. Vill helst att dom ska gå igenom varje minsta sak dom gör så att jag kommer ihåg när jag ska sticka min första skräckslagna patient :D

Javisstfan! :) DU är ju sån där drak-ulla tant som sticker folk du med! :D

Titania

Sidekick
Gick med
28 Jun 2006
Hoj
Lilla Råttan

Fast du står ut med snoriga pussar inte sant? Och då får man betala priset. :)

Det verkar vara jättemånga som kommer att lämna blod och blodcentralen blir säkert jätteglad men jag tror att de skulle uppskatta att få en hint om anstormningen. KK, du kanske kan säga nåt när du ringer och kollar?

Får se om jag kommer, har gjort tre försök som inte funkade alls och jag har en gång kvar sedan blir jag avpolleterad.

Ang yrsel och sånt. Tänk på att äta och drick jätteordentligt under dagen så kommer ni förmodligen inte att känna särskilt mycket efteråt. Men fuskar man så...

Öhlin

Solen lyser alltid bakom molnen!
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
GSXR 600
Å jag som är förkyld är nog ingen bra blogivare då, om jag tolkar Patriks inlägg rätt?

Ursäkter ursäkter ursäkter!!!:D :D :D
Kom igen nu! Jag kan hålla dig i handen!
Skämt och sider, jag förstår precis ur du känner dig. Förra gången var min första gång och innan det var jag livrädd:skrämd men nu känns det riktigt bra
att kunna dra sitt strå till stacken!:)

Hanlotta

Flyger fram...
Gick med
24 Jan 2006
Hoj
Yamaha R1 -00
Kom igen nu, Ullis!

Jag ska försöka ta mig dit och det blir min första gång att lämna blod i så fall...

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Ursäkter ursäkter ursäkter!!!:D :D :D
Kom igen nu! Jag kan hålla dig i handen!
Skämt och sider, jag förstår precis ur du känner dig. Förra gången var min första gång och innan det var jag livrädd:skrämd men nu känns det riktigt bra
att kunna dra sitt strå till stacken!:)

Någon gång ska vara den första, men nu är det banne mej inte bra. Andra gången på 3 veckor som jag hostar & fräser nu. Dottern har gått på fyra atibiotikakurer sedan slutet av hennes språkresetid på Malta, å det var i aug.

Vi är en sjuk familj :rolleyes:

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Någon gång ska vara den första, men nu är det banne mej inte bra. Andra gången på 3 veckor som jag hostar & fräser nu. Dottern har gått på fyra atibiotikakurer sedan slutet av hennes språkresetid på Malta, å det var i aug.

Vi är en sjuk familj :rolleyes:

Ja det är ni...:D

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping