Vet inte riktigt hur det fungerar.. Men alla var väl godkända på morgonen? är det så svårt att säga vem det är som bullrar när hojarna är på banan? Körde orginal på min och drog av på rakan ändå - kändes riktigt tråkigt att bli begränsad och sen blev passet ändå inte godkänt hade varit skitbra om man kunde flagga ut just dem som bullrar. Eftersom det inte gjordes - antar jag att det är ganska svårt??
Morgonens statiska mätning (stillastående) ger bara en indikation på vem som bullrar, allt för att sålla bort de värsta syndarna. Vår gräns stillastående är 100 dB men rent tekniskt skulle du säkert kunna låta 80 dB och ändå bli svartflaggad. Det är nämligen den dynamiska (rörliga) mätningen som är den som bestämmer och den säger max 95 dB vid förbifart. Denna mätning görs med Knutstorps fasta utrustning som är installerad och kalibrerad enligt konstens alla regler. Mätvärdet 95 dB på banan kommer i sin tur från kravet att det inte får bullra mer än 55 dB hos närmsta granne i byn.Vet inte riktigt hur det fungerar.. Men alla var väl godkända på morgonen? är det så svårt att säga vem det är som bullrar när hojarna är på banan? Körde orginal på min och drog av på rakan ändå - kändes riktigt tråkigt att bli begränsad och sen blev passet ändå inte godkänt hade varit skitbra om man kunde flagga ut just dem som bullrar. Eftersom det inte gjordes - antar jag att det är ganska svårt??
Hej och välkommen till SM i ljudmätning.
Bra förslag och konstruktivt!Hej,
I just den tråden var det någon som föreslog stillastående mätning till varvstopp istället för att stanna vid ca 7000 varv. Kan det vara en ännu bättre indikation hur mkt det kommer att låta vid förbipasserande?
Jag föreslog också i annan SSEMSE tråd att vid första passet släppa ut som gjordes i slutet av lördagen, en och en. På så vis får man en "verklig" mätning. Är det inte OK så har man en timme på sig att åtgärda tills nästa pass. Och blir man svartflaggad på första passet är inte hela dagen förstörd utan det finns mkt tid att åka på.
Nu kan jag ingenting om ljudmätning skall tilläggas utan baserar det på egen erfarenhet från körning på de flesta Svenska banorna.
En annan fundering är den som också hela diskussionen genomsyras av. På Kinnekulle för ett par veckor sen körde de 92 och där hade jag inga bekymmer alls. Därför känns det faktiskt också som att Svemo och andra inblandade har ansvar för att utforma en vettig procedur för att kunna mäta ljud rättvist och oberoende av vilket sväriskt tryck som råder eller liknande.
I vårt fall på Knudan så handlar det ju om att få fortsätta köra och då lite långsammare men på Anderstorp diskas ju folk och får tävlingar förstörda.
Jag säger inte att vi som kör inte har ansvar i det hela men även andra måste ta ansvar för att vi skall kunna lösa problemet!
Mvh,
Rickard
Hej,
I just den tråden var det någon som föreslog stillastående mätning till varvstopp istället för att stanna vid ca 7000 varv. Kan det vara en ännu bättre indikation hur mkt det kommer att låta vid förbipasserande?
Jag föreslog också i annan SSEMSE tråd att vid första passet släppa ut som gjordes i slutet av lördagen, en och en. På så vis får man en "verklig" mätning. Är det inte OK så har man en timme på sig att åtgärda tills nästa pass. Och blir man svartflaggad på första passet är inte hela dagen förstörd utan det finns mkt tid att åka på.
Nu kan jag ingenting om ljudmätning skall tilläggas utan baserar det på egen erfarenhet från körning på de flesta Svenska banorna.
En annan fundering är den som också hela diskussionen genomsyras av. På Kinnekulle för ett par veckor sen körde de 92 och där hade jag inga bekymmer alls. Därför känns det faktiskt också som att Svemo och andra inblandade har ansvar för att utforma en vettig procedur för att kunna mäta ljud rättvist och oberoende av vilket sväriskt tryck som råder eller liknande.
I vårt fall på Knudan så handlar det ju om att få fortsätta köra och då lite långsammare men på Anderstorp diskas ju folk och får tävlingar förstörda.
Jag säger inte att vi som kör inte har ansvar i det hela men även andra måste ta ansvar för att vi skall kunna lösa problemet!
Mvh,
Rickard
Bra förslag och konstruktivt!
Vi har dock lite problem med att mäta en och en.
1. De flesta kör utan däckvärmare (det var en av anledningarna till att vi vågade göra så i vit, i stort sett alla hade detta) så det behövs några varv innan man vågar stå på och ge fullt.
2. Om nån fegar, myglar och inte ger allt så blir mätningen värdelös och då består problemet.
3. Efter ett tag kommer hojarna inte en och en utan i klunga, lösningen på detta är att man max får köra två varv och sen måste gå in i depå men hela passet kommer nästan att gå åt innan vi är färdiga.
Micke / DC fredag-lördag
Vi är fortfarande förvånade över resultatet vi hade på Knudan sist. Så höga värden har vi aldrig mätt upp tidigare och vi stod ganska handfallna om hur vi skulle lösa det.
Vi skulle få alla väderrelaterade data från Magnus (VD:n på Knutstorp) för att ev kunna se om det var något här som ställde till det.
Att det diffar så mycket mellan mätningar på samma bana med samma utrustning kan i stort sett enbart bero på vädret. Knutstorps anläggning a 250.000 kalibreras varannan vecka och den visade exakt samma värden som våra båda handhållna + några mätare till som andra hade med sig. Alltså är utrustningen korrekt kalibrerad.
Att släppa ut alla hojar en och en hade varit det bästa men detta tar tid och kräver en hel del organisation. Sen gäller det att alla drar på fullt eller nästan fullt ut på rakan för att få en korrekt mätning och det är nog inte alla som är sugna på det. Framförallt inte om det är blött eller om man kanske är helt ny på bana.
Men det är en lösning som vi kan fundera på.
Att mäta på varvstoppet vet jag har varit uppe hos FIM som ett standardiserat mätsätt. Det är mycket möjligt att detta hade visat ett mer rättvist värde än den mätningen vi har idag.
Det som tillkommer ute på banan är insugsljud och lite annat men det är också ett sätt som vi får fundera på.
Jag vet att det finns en hel del som verkligen gör allt för att få ner ljudet på sina hojar.
Det enda som jag i dagsläget kan rekommendera är att slänga på originalsystemet, även om det inte är fullt tillräckligt det heller alla gånger. Men att komma till banan med slipon e.t.c. utan dB-killer är att bita sig själv i svansen.
Det har tyvärr också hänt att en del plockat ut sina dB-killers efter mätningen på morgonen vilket är rent ut sagt för jä*ligt.
Varken vi eller Knutstorp är glada över reglerna men tyvärr måste vi göra allt vi kan för att efterleva dom. Att sen ljudmätning är en hel vetenskap och som dessutom kan skifta p.g.a. väder och vind gör ju inte saken lättare.
Jag skulle aldrig få för mej att påstå att mätutrustningen är kaputt. Jag tar för givet att ingen i detta är oseriös nog att hålla på och "jävlas" för skojs skull.
Jag vet att det har varit upp hos FIM och det är lite det jag är efter. Vi som förare har vårt ansvar men Svemo, banägare och andra måste också ta sitt för att på ett vettigare sätt standardisera. Ni kör ju ERF, hur trist är det inte att bli diskade under tävling när ni förra tävlingen hade mer gynnsamma förhållanden med väder och vind.
Ett förslag för oss som är intresserade av att lösa problemen.
Det måste finnas någon som kan alla ljudtricken, hur isolera kåpor, hur ta bort insugsljud osv.. Då kan vi väl samla ihop och träffas nånstans, dricka kaffe och lära oss. På det viset så kan man kanske mobilisera lite för att lösa förarens del av problemet.
Mvh,
Rickard
Men att komma till banan med slipon e.t.c. utan dB-killer är att bita sig själv i svansen.
...Funkar inte något av de två ovan så kan man göra en stjärna av ståltråd inne i dämparen som slår sönder ljudet.
Detta har funkat för många på bankörningar.
( kan någon lägga upp en bild på detta, jag har ingen)
SMC har minst lika stora problem, då det kommer gatåkare som inte har annat än slippisar och inga dB-killers... dock har vi alltid Racesetup.se med på körningarna och de säljer killers för någon hundring.Nu skjuter jag verkligen från höften...
Men SMC har väl samma krav på sig vad gäller buller?
Har de lika stora problem eller har de nån lösning?
SMC har minst lika stora problem, då det kommer gatåkare som inte har annat än slippisar och inga dB-killers... dock har vi alltid Racesetup.se med på körningarna och de säljer killers för någon hundring.
Sedan har SMC lite bättre möjlighet att klara sig då regeln är att ligga på 70-80% av max, många avstår då från att ladda fullt på rakan...
Problemet kvarstår dock även hos SMC, det flaggas en hel del.
Man kan bara hoppas att när man nu når orealistiska bullerkrav (det vill säga när inte ens original klarar sig), att det då blir det någon form av accept av nuvarande nivå
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |