Bloggen uppdaterad

Tsunami

Radical Riders
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
WS 1600 GSXR 600
Väl talat:tummenupp
Tråkig sanning men det är bara att rätta sig i ledet om man vill köra.
 

Gruztager

snabbare än min egen skugga
Gick med
9 Apr 2006
Ort
Blentarp city
Hoj
Yamaha R1
Vet inte riktigt hur det fungerar.. Men alla var väl godkända på morgonen? är det så svårt att säga vem det är som bullrar när hojarna är på banan? Körde orginal på min och drog av på rakan ändå - kändes riktigt tråkigt att bli begränsad och sen blev passet ändå inte godkänt :( hade varit skitbra om man kunde flagga ut just dem som bullrar. Eftersom det inte gjordes - antar jag att det är ganska svårt??
 

Rhaggren

Ny medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Vejbystrand
Hoj
Kawasaki ZX10
Hej,

Som tidigare nämnts i andra trådar är jag en av de som kör med original som blev svartflaggad under fredagen.

Tips tas emot på ljudisolerande material och på hur man sänker insugsljudet!

Mvh,

Rickard
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Vet inte riktigt hur det fungerar.. Men alla var väl godkända på morgonen? är det så svårt att säga vem det är som bullrar när hojarna är på banan? Körde orginal på min och drog av på rakan ändå - kändes riktigt tråkigt att bli begränsad och sen blev passet ändå inte godkänt :( hade varit skitbra om man kunde flagga ut just dem som bullrar. Eftersom det inte gjordes - antar jag att det är ganska svårt??

Det är ett helt helsike att försöka hitta just den som bullrar och dessutom hinna flagga av densamma. Man vill ju inte flagga av fel person och kommer samma hojar i klunga hela tiden så blir det svårt.
Mätningen på morgonen (statisk) sorterar egentligen bara ut dom som bullrar absolut mest och är ingen garanti för att man klarar sig.
Kör själv helt original på min men fick också dra ner på tempot eftersom jag låg högt.

Vi (alla skulle jag gissa) är extremt tacksamma för förslag och idéer på hur vi kan lösa detta till nästa gång. Antingen mäta alla hojar på ett nytt sätt eller om någon kommer på den ultimata dB-killern som dämpar buller men inte stryper hojen totalt :tummenupp

Kraven på oss kommer bara bli tuffare och tuffare så det gäller att vi gör något nu. Det har snackats om sänkning till 93 eller 94dB men inget som är bestämt. Sköter vi vår del av det hela så kanske vi kan slippa eller i alla fall skjuta upp detta beslutet en stund.

Så ös på med idéer, antingen här, i ett PM till mig eller i ett mail till SSEMSE.
Alla vill väl fortsätta ge järnet på bana :tummenupp :yoparty
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Vet inte riktigt hur det fungerar.. Men alla var väl godkända på morgonen? är det så svårt att säga vem det är som bullrar när hojarna är på banan? Körde orginal på min och drog av på rakan ändå - kändes riktigt tråkigt att bli begränsad och sen blev passet ändå inte godkänt :( hade varit skitbra om man kunde flagga ut just dem som bullrar. Eftersom det inte gjordes - antar jag att det är ganska svårt??
Morgonens statiska mätning (stillastående) ger bara en indikation på vem som bullrar, allt för att sålla bort de värsta syndarna. Vår gräns stillastående är 100 dB men rent tekniskt skulle du säkert kunna låta 80 dB och ändå bli svartflaggad. Det är nämligen den dynamiska (rörliga) mätningen som är den som bestämmer och den säger max 95 dB vid förbifart. Denna mätning görs med Knutstorps fasta utrustning som är installerad och kalibrerad enligt konstens alla regler. Mätvärdet 95 dB på banan kommer i sin tur från kravet att det inte får bullra mer än 55 dB hos närmsta granne i byn.

Sen har du rätt, det är väldigt svårt att få "träff" på alla som väsnas varje pass. Mätningen görs vid ingången på rakan och vi måste hinna se och flagga rätt hoj på DC posteringen, det är inte mycket tid mellan dessa två ställen och då är det oftast "röd hoj, svart ställ och vit hjälm" som kan identifiera föraren och ibland kommer det en hel hög farande. :näsblod De som har synliga siffror är lättare att hålla koll på.

Knutstorp är inte ensamma om detta problem, denna helgen gick SM uppe på Anderstorp och här är lite kommentarer gällande det, ni kan börja läsa inlägg 164, problemen är desamma:

Hej och välkommen till SM i ljudmätning.:näsblod

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=228814

EDIT: Nu fick ni förklaringen i dubbel uppsättning :gnissla
 
Last edited:

Rhaggren

Ny medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Vejbystrand
Hoj
Kawasaki ZX10
Hej,

I just den tråden var det någon som föreslog stillastående mätning till varvstopp istället för att stanna vid ca 7000 varv. Kan det vara en ännu bättre indikation hur mkt det kommer att låta vid förbipasserande?

Jag föreslog också i annan SSEMSE tråd att vid första passet släppa ut som gjordes i slutet av lördagen, en och en. På så vis får man en "verklig" mätning. Är det inte OK så har man en timme på sig att åtgärda tills nästa pass. Och blir man svartflaggad på första passet är inte hela dagen förstörd utan det finns mkt tid att åka på.

Nu kan jag ingenting om ljudmätning skall tilläggas utan baserar det på egen erfarenhet från körning på de flesta Svenska banorna.

En annan fundering är den som också hela diskussionen genomsyras av. På Kinnekulle för ett par veckor sen körde de 92 och där hade jag inga bekymmer alls. Därför känns det faktiskt också som att Svemo och andra inblandade har ansvar för att utforma en vettig procedur för att kunna mäta ljud rättvist och oberoende av vilket sväriskt tryck som råder eller liknande.

I vårt fall på Knudan så handlar det ju om att få fortsätta köra och då lite långsammare men på Anderstorp diskas ju folk och får tävlingar förstörda.

Jag säger inte att vi som kör inte har ansvar i det hela men även andra måste ta ansvar för att vi skall kunna lösa problemet!

Mvh,

Rickard
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Hej,

I just den tråden var det någon som föreslog stillastående mätning till varvstopp istället för att stanna vid ca 7000 varv. Kan det vara en ännu bättre indikation hur mkt det kommer att låta vid förbipasserande?

Jag föreslog också i annan SSEMSE tråd att vid första passet släppa ut som gjordes i slutet av lördagen, en och en. På så vis får man en "verklig" mätning. Är det inte OK så har man en timme på sig att åtgärda tills nästa pass. Och blir man svartflaggad på första passet är inte hela dagen förstörd utan det finns mkt tid att åka på.

Nu kan jag ingenting om ljudmätning skall tilläggas utan baserar det på egen erfarenhet från körning på de flesta Svenska banorna.

En annan fundering är den som också hela diskussionen genomsyras av. På Kinnekulle för ett par veckor sen körde de 92 och där hade jag inga bekymmer alls. Därför känns det faktiskt också som att Svemo och andra inblandade har ansvar för att utforma en vettig procedur för att kunna mäta ljud rättvist och oberoende av vilket sväriskt tryck som råder eller liknande.

I vårt fall på Knudan så handlar det ju om att få fortsätta köra och då lite långsammare men på Anderstorp diskas ju folk och får tävlingar förstörda.

Jag säger inte att vi som kör inte har ansvar i det hela men även andra måste ta ansvar för att vi skall kunna lösa problemet!

Mvh,

Rickard
Bra förslag och konstruktivt! :tummenupp
Vi har dock lite problem med att mäta en och en.

1. De flesta kör utan däckvärmare (det var en av anledningarna till att vi vågade göra så i vit, i stort sett alla hade detta) så det behövs några varv innan man vågar stå på och ge fullt.

2. Om nån fegar, myglar och inte ger allt så blir mätningen värdelös och då består problemet.

3. Efter ett tag kommer hojarna inte en och en utan i klunga, lösningen på detta är att man max får köra två varv och sen måste gå in i depå men hela passet kommer nästan att gå åt innan vi är färdiga.

Micke / DC fredag-lördag
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Hej,

I just den tråden var det någon som föreslog stillastående mätning till varvstopp istället för att stanna vid ca 7000 varv. Kan det vara en ännu bättre indikation hur mkt det kommer att låta vid förbipasserande?

Jag föreslog också i annan SSEMSE tråd att vid första passet släppa ut som gjordes i slutet av lördagen, en och en. På så vis får man en "verklig" mätning. Är det inte OK så har man en timme på sig att åtgärda tills nästa pass. Och blir man svartflaggad på första passet är inte hela dagen förstörd utan det finns mkt tid att åka på.

Nu kan jag ingenting om ljudmätning skall tilläggas utan baserar det på egen erfarenhet från körning på de flesta Svenska banorna.

En annan fundering är den som också hela diskussionen genomsyras av. På Kinnekulle för ett par veckor sen körde de 92 och där hade jag inga bekymmer alls. Därför känns det faktiskt också som att Svemo och andra inblandade har ansvar för att utforma en vettig procedur för att kunna mäta ljud rättvist och oberoende av vilket sväriskt tryck som råder eller liknande.

I vårt fall på Knudan så handlar det ju om att få fortsätta köra och då lite långsammare men på Anderstorp diskas ju folk och får tävlingar förstörda.

Jag säger inte att vi som kör inte har ansvar i det hela men även andra måste ta ansvar för att vi skall kunna lösa problemet!

Mvh,

Rickard

Vi är fortfarande förvånade över resultatet vi hade på Knudan sist. Så höga värden har vi aldrig mätt upp tidigare och vi stod ganska handfallna om hur vi skulle lösa det.
Vi skulle få alla väderrelaterade data från Magnus (VD:n på Knutstorp) för att ev kunna se om det var något här som ställde till det.
Att det diffar så mycket mellan mätningar på samma bana med samma utrustning kan i stort sett enbart bero på vädret. Knutstorps anläggning a 250.000 kalibreras varannan vecka och den visade exakt samma värden som våra båda handhållna + några mätare till som andra hade med sig. Alltså är utrustningen korrekt kalibrerad.

Att släppa ut alla hojar en och en hade varit det bästa men detta tar tid och kräver en hel del organisation. Sen gäller det att alla drar på fullt eller nästan fullt ut på rakan för att få en korrekt mätning och det är nog inte alla som är sugna på det. Framförallt inte om det är blött eller om man kanske är helt ny på bana.
Men det är en lösning som vi kan fundera på.

Att mäta på varvstoppet vet jag har varit uppe hos FIM som ett standardiserat mätsätt. Det är mycket möjligt att detta hade visat ett mer rättvist värde än den mätningen vi har idag.
Det som tillkommer ute på banan är insugsljud och lite annat men det är också ett sätt som vi får fundera på.

Jag vet att det finns en hel del som verkligen gör allt för att få ner ljudet på sina hojar.
Det enda som jag i dagsläget kan rekommendera är att slänga på originalsystemet, även om det inte är fullt tillräckligt det heller alla gånger. Men att komma till banan med slipon e.t.c. utan dB-killer är att bita sig själv i svansen.
Det har tyvärr också hänt att en del plockat ut sina dB-killers efter mätningen på morgonen vilket är rent ut sagt för jä*ligt.

Varken vi eller Knutstorp är glada över reglerna men tyvärr måste vi göra allt vi kan för att efterleva dom. Att sen ljudmätning är en hel vetenskap och som dessutom kan skifta p.g.a. väder och vind gör ju inte saken lättare.
 

Rhaggren

Ny medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Vejbystrand
Hoj
Kawasaki ZX10
Bra förslag och konstruktivt! :tummenupp
Vi har dock lite problem med att mäta en och en.

1. De flesta kör utan däckvärmare (det var en av anledningarna till att vi vågade göra så i vit, i stort sett alla hade detta) så det behövs några varv innan man vågar stå på och ge fullt.

2. Om nån fegar, myglar och inte ger allt så blir mätningen värdelös och då består problemet.

3. Efter ett tag kommer hojarna inte en och en utan i klunga, lösningen på detta är att man max får köra två varv och sen måste gå in i depå men hela passet kommer nästan att gå åt innan vi är färdiga.

Micke / DC fredag-lördag

Hej igen,

1. Ja detta har jag ju tyvärr ingen fantastisk lösning på :confused:

2. Ja det är säkert så tyvärr. Dock kanske det är det lilla antalet och då är det kanske lättare att svartflagga de vid senare tillfälle.

3. Att passet går åt är nästan min poäng. Dock anser jag att det är bätte att ett pass direkt på morgonen går åt. Personligen ser jag det ändå som ett uppvärmningspass. Bättre det passet än att de under dagen blir avbrutna, pausade för tillsägelse osv.

Mvh,

Rickard

Vi är fortfarande förvånade över resultatet vi hade på Knudan sist. Så höga värden har vi aldrig mätt upp tidigare och vi stod ganska handfallna om hur vi skulle lösa det.
Vi skulle få alla väderrelaterade data från Magnus (VD:n på Knutstorp) för att ev kunna se om det var något här som ställde till det.
Att det diffar så mycket mellan mätningar på samma bana med samma utrustning kan i stort sett enbart bero på vädret. Knutstorps anläggning a 250.000 kalibreras varannan vecka och den visade exakt samma värden som våra båda handhållna + några mätare till som andra hade med sig. Alltså är utrustningen korrekt kalibrerad.

Att släppa ut alla hojar en och en hade varit det bästa men detta tar tid och kräver en hel del organisation. Sen gäller det att alla drar på fullt eller nästan fullt ut på rakan för att få en korrekt mätning och det är nog inte alla som är sugna på det. Framförallt inte om det är blött eller om man kanske är helt ny på bana.
Men det är en lösning som vi kan fundera på.

Att mäta på varvstoppet vet jag har varit uppe hos FIM som ett standardiserat mätsätt. Det är mycket möjligt att detta hade visat ett mer rättvist värde än den mätningen vi har idag.
Det som tillkommer ute på banan är insugsljud och lite annat men det är också ett sätt som vi får fundera på.

Jag vet att det finns en hel del som verkligen gör allt för att få ner ljudet på sina hojar.
Det enda som jag i dagsläget kan rekommendera är att slänga på originalsystemet, även om det inte är fullt tillräckligt det heller alla gånger. Men att komma till banan med slipon e.t.c. utan dB-killer är att bita sig själv i svansen.
Det har tyvärr också hänt att en del plockat ut sina dB-killers efter mätningen på morgonen vilket är rent ut sagt för jä*ligt.

Varken vi eller Knutstorp är glada över reglerna men tyvärr måste vi göra allt vi kan för att efterleva dom. Att sen ljudmätning är en hel vetenskap och som dessutom kan skifta p.g.a. väder och vind gör ju inte saken lättare.

Jag skulle aldrig få för mej att påstå att mätutrustningen är kaputt. Jag tar för givet att ingen i detta är oseriös nog att hålla på och "jävlas" för skojs skull.

Jag vet att det har varit upp hos FIM och det är lite det jag är efter. Vi som förare har vårt ansvar men Svemo, banägare och andra måste också ta sitt för att på ett vettigare sätt standardisera. Ni kör ju ERF, hur trist är det inte att bli diskade under tävling när ni förra tävlingen hade mer gynnsamma förhållanden med väder och vind.

Ett förslag för oss som är intresserade av att lösa problemen.

Det måste finnas någon som kan alla ljudtricken, hur isolera kåpor, hur ta bort insugsljud osv.. Då kan vi väl samla ihop och träffas nånstans, dricka kaffe och lära oss. På det viset så kan man kanske mobilisera lite för att lösa förarens del av problemet.

Mvh,

Rickard
 
Last edited:

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Jag skulle aldrig få för mej att påstå att mätutrustningen är kaputt. Jag tar för givet att ingen i detta är oseriös nog att hålla på och "jävlas" för skojs skull.

Jag vet att det har varit upp hos FIM och det är lite det jag är efter. Vi som förare har vårt ansvar men Svemo, banägare och andra måste också ta sitt för att på ett vettigare sätt standardisera. Ni kör ju ERF, hur trist är det inte att bli diskade under tävling när ni förra tävlingen hade mer gynnsamma förhållanden med väder och vind.

Ett förslag för oss som är intresserade av att lösa problemen.

Det måste finnas någon som kan alla ljudtricken, hur isolera kåpor, hur ta bort insugsljud osv.. Då kan vi väl samla ihop och träffas nånstans, dricka kaffe och lära oss. På det viset så kan man kanske mobilisera lite för att lösa förarens del av problemet.

Mvh,

Rickard

Ber om ursäkt om mitt inlägg misstolkades.
Mitt inlägg om att utrustningen var kalibrerad och korrekt var mest för att vi själv trodde det var fel på den under lördagen. Så handfallna var vi :gnissla

Det är precis den infon vi vill få fram. Hitta personer som lyckats dämpa ljudet som kan förklara hur dom har gjort.
Vad vi vet så finns det ingen standardlösning som fungerar på alla hojar.
Twinnar är svårare än radfyror att dämpa ljudet på.
Nu har vi inte många tvåtaktare men de är tydligen ännu svårare.
Vi var några som testad en ny hemmagjord dB-killer som visade sig fungera hyfsat för några men inte för alla. Den vet jag dom kommer fortsätta utveckla så det får vi se var det slutar.

Min förhoppning är att så många som möjligt funderar på vad vi kan göra för att slippa hålla på att bryta pass p.g.a. buller samt vad man själv kan göra för att minska sitt eget buller.

Som jag skrev tidigare så vet jag att det finns en hel del som lagt ner både mängder av tid och en del pengar på att minska bullret.
Att träffas nånstans, dricka lite kaffe och utbyta idéer hade varit kanon :tummenupp
Allt för att vi ska kunna fortsätta köra på bana som vi vill.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Till alla dem som ligger över gränsen så är mina tips till att börja med..

Plocka av avgassystemet och kolla så att ALLA bitar e kvar, endel hojar har lite metallskrot inne i avgasröret ( ljuddämparen som omfördelar ljudet )
Och jag har sett många sånna system som saknar dessa "små saker" det innebär att avgaserna tillåts gå rakare igenom systemet än va de var tänkt från början.


Sen kan de vara dax att se över dämpningsullen i ljuddämparen, den slits med tiden och följden blir ökat buller.


Funkar inte något av de två ovan så kan man göra en stjärna av ståltråd inne i dämparen som slår sönder ljudet.
Detta har funkat för många på bankörningar.
( kan någon lägga upp en bild på detta, jag har ingen)
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
ett sätt att ganska snabbt kunna testa full volym på hojen på morgonen skulle ju kunna vara att ha någon typ av rulle man kör upp i så att man kan mäta ljudet på last. (som en bromsbänk typ)
det man missar är ju vinddraget, men gör de något ?

exempel:
ett släp med en eller 2 transportstöd fästa i fram
under bakhjulet (justerbart såklart) sitter en rulle (eller mer än en för att slippa ha det justerbart?) med ett litet rullmotstånd i (för att öka belastningen lite på motorn).

sen kör man upp på släpet, 2 färdiga spännremmar som håller hojen bak i sidled/frammåt
i med en växel, full malle en eller 2 växlar mät under hela registret.

kanske kan vara samma släp som skam-kärran ?
bara skruva en pywood eller plåt över efter testet och dra hem hojen resten av dagen.

det skall bara byggas, testas och inte kosta hur mkt som helst med...
men det är iaf ett förslag...
 

DevilRider

Ekis
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Svedala
Hoj
The Bimmer Killer
Men att komma till banan med slipon e.t.c. utan dB-killer är att bita sig själv i svansen.

Det är inte helt sant.. Mitt slipon UTAN db-killer är tystare än mitt original system!! (låg under 91db 95% av varven)

Ska försöka införskaffa db-killer för att vara tystare än alla :krama
 

jinnarp

Dr: Beserwiesser,känd från AbsolutCitron
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Furulund
Hoj
Monster S4R
Hörselproppar 4-pack Jula.

4:-
906010-jpg.jpg


1500 invånare i Kågeröd. En kostnad på 1500:- så är problemet löst :)
 

Robz

Guest
...Funkar inte något av de två ovan så kan man göra en stjärna av ståltråd inne i dämparen som slår sönder ljudet.
Detta har funkat för många på bankörningar.
( kan någon lägga upp en bild på detta, jag har ingen)

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=185977&page=3

Nope, funkar inte - ger mellan noll och -1dB....
Svemokrökar hjälper endast genom att de som en dB-killer stryper hojen något.

En sak att tänka på: Alla dB-killers stryper utflödet, alltså ökar trycket i ljuddämparen och den dämpande ullen slits/packas ihop snabbare och efter några körningar så dämpar det sämre igen...

Jag tror nog mest på slip-on som faktiskt dämpar mer än original - har för mig Corben har ett sådant??

När det gäller slippisar som dämpar mer än original vid STATISK mätning (som mina) så är det inte säkert att dessa dämpar effektivare vid full belastning.

Själv kör jag med originalburkar numer och ligger då ganska nära 95dB förbipasserande...
T ex BMW s1000rr klarar sig utan undantag aldrig med original.
 

Robz

Guest
Nu skjuter jag verkligen från höften...
Men SMC har väl samma krav på sig vad gäller buller?
Har de lika stora problem eller har de nån lösning?
SMC har minst lika stora problem, då det kommer gatåkare som inte har annat än slippisar och inga dB-killers... dock har vi alltid Racesetup.se med på körningarna och de säljer killers för någon hundring.
Sedan har SMC lite bättre möjlighet att klara sig då regeln är att ligga på 70-80% av max, många avstår då från att ladda fullt på rakan...

Problemet kvarstår dock även hos SMC, det flaggas en hel del.
Man kan bara hoppas att när man nu når orealistiska bullerkrav (det vill säga när inte ens original klarar sig), att det då blir det någon form av accept av nuvarande nivå :va
 

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Nu vet jag inget om vad som gäller utanför tävlingsreglementen vad gäller buller men vore det inte en väg framåt att banägaren/föreningen förhandlar med kommunen om vad som är rimlig nivå och sen se till att ngn form av servitut belastar området/närliggande hus så borde man slippa de återkommande problemen med nyinflyttade/nybyggare som störs av buller som funnits i tiotals år?

F.ö. känns det bisarrt att gränserna börjar sänkas så att inte ens hojar med org system går igen. Vissa borde nog åka utomlands nån gång och se vad riktiga miljöproblem innebär...

Vore även kul att veta hur Svemo/SMC ser på detta, ska vi acceptera orealistiska ljudnivåer eller jobbar man för att hitta någon mer rimlig lösning på problemet?
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
SMC har minst lika stora problem, då det kommer gatåkare som inte har annat än slippisar och inga dB-killers... dock har vi alltid Racesetup.se med på körningarna och de säljer killers för någon hundring.
Sedan har SMC lite bättre möjlighet att klara sig då regeln är att ligga på 70-80% av max, många avstår då från att ladda fullt på rakan...

Problemet kvarstår dock även hos SMC, det flaggas en hel del.
Man kan bara hoppas att när man nu når orealistiska bullerkrav (det vill säga när inte ens original klarar sig), att det då blir det någon form av accept av nuvarande nivå :va

Nog gasar väl iaf de snabbaste grupperna?

Men oavsett, problemet verkar ju jättestort iaf på den senare ssemse körningen där folk med original bullrade för mkt? Är det så på smc med?
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top