Maverick_ou812
There's a new kid in town
- Gick med
- 30 Sep 2004
- Hoj
- Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Bullergränserna har inget alls med tävlingsreglementen att göra utan gränserna är bestämda enligt Naturvårdsverkets allmänna råd om buller från motorsportbanor, halkövningsbanor och banor för provning av motordrivna fordon [till 2 kap. och 26 kap. 19 § miljöbalken];Nu vet jag inget om vad som gäller utanför tävlingsreglementen vad gäller buller men vore det inte en väg framåt att banägaren/föreningen förhandlar med kommunen om vad som är rimlig nivå och sen se till att ngn form av servitut belastar området/närliggande hus så borde man slippa de återkommande problemen med nyinflyttade/nybyggare som störs av buller som funnits i tiotals år?
F.ö. känns det bisarrt att gränserna börjar sänkas så att inte ens hojar med org system går igen. Vissa borde nog åka utomlands nån gång och se vad riktiga miljöproblem innebär...
Vore även kul att veta hur Svemo/SMC ser på detta, ska vi acceptera orealistiska ljudnivåer eller jobbar man för att hitta någon mer rimlig lösning på problemet?
Miljöbalken är en lag.
Banägarna måste rätta in sig i ledet och bullra max 55 dB hos närmsta granne (förutom Gelleråsen som har en dom till som ger dem en annan gräns). Detta har lett till en överenskommelse som säger att ingen bana skall tillåta mer än 95 dBA vid förbifart (mätt i idealspåret) för att ha samma regler i hela Sverige.