Bloggen uppdaterad

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Nu vet jag inget om vad som gäller utanför tävlingsreglementen vad gäller buller men vore det inte en väg framåt att banägaren/föreningen förhandlar med kommunen om vad som är rimlig nivå och sen se till att ngn form av servitut belastar området/närliggande hus så borde man slippa de återkommande problemen med nyinflyttade/nybyggare som störs av buller som funnits i tiotals år?

F.ö. känns det bisarrt att gränserna börjar sänkas så att inte ens hojar med org system går igen. Vissa borde nog åka utomlands nån gång och se vad riktiga miljöproblem innebär...

Vore även kul att veta hur Svemo/SMC ser på detta, ska vi acceptera orealistiska ljudnivåer eller jobbar man för att hitta någon mer rimlig lösning på problemet?
Bullergränserna har inget alls med tävlingsreglementen att göra utan gränserna är bestämda enligt Naturvårdsverkets allmänna råd om buller från motorsportbanor, halkövningsbanor och banor för provning av motordrivna fordon [till 2 kap. och 26 kap. 19 § miljöbalken];

Miljöbalken är en lag.

Banägarna måste rätta in sig i ledet och bullra max 55 dB hos närmsta granne (förutom Gelleråsen som har en dom till som ger dem en annan gräns). Detta har lett till en överenskommelse som säger att ingen bana skall tillåta mer än 95 dBA vid förbifart (mätt i idealspåret) för att ha samma regler i hela Sverige.
 

Bifogat

  • Ljudnivåer NFS2004_16.pdf
    105.9 KB · Visningar: 45

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
En aspekt av ljudproblematiken som jag känner många tappar i resonemanget är just det här med originalsystem.

Går vi tillbaka 10 år i tiden så lät hojarna ingenting med originalsystem. Då fungerade resonemanget "kom med originalsystem så får du köra".

Dagens effekthysteri på nyare hojar har gjort att tillverkarna optimerar hojarna ännu mer och nu även avgassystemet. Det väger inte längre bly som det gjorde förr och för att kunna få ut dom där sista hästkrafterna så låter hojarna helt enkelt mer.
Det finns säkert fler tekniska o bra förklaringar på det här, men summan är den samma. Nya hojar låter mer än gamla.

Man kan ju tycka att det är helt idiotiskt att ha regler som nyproducerade motorcyklar inte klarar av.
Men varför skulle dom som sätter reglerna bry sig om det?

Det är ju inte där problemet ligger. Det är ju vi som konsumenter som isf får påverka återförsäljarna att sälja hojar som klarar gällande regler.
Vi vill ha hojar som är snabba OCH tysta!

Samtidigt borde det finnas en hygglig marknad för dom i hojbranschen att håva in pengar på produkter som får hojarna tystare.
Frågan är bara om någon av dom är vakna...
 

Robz

Guest
....Samtidigt borde det finnas en hygglig marknad för dom i hojbranschen att håva in pengar på produkter som får hojarna tystare.
Frågan är bara om någon av dom är vakna...

Vad system har du, ligger väl strax under 90dB? Har för mig ett Boss eller någe, som är tystare än original... eller? Finns det tabeller att tillgå för slip-on? (Jag har nog aldrig sett några dock)
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Vad system har du, ligger väl strax under 90dB? Har för mig ett Boss eller någe, som är tystare än original... eller? Finns det tabeller att tillgå för slip-on? (Jag har nog aldrig sett några dock)

Jag har inte sett några tabeller nä. Skulle tro det skiljer sig från hoj till hoj dessutom.

BOS blåset till Kawan är hyggligt lågmält ja. Men utan dB killer i klarar det sig inte. Det fixar den statiska mätningen, men tydligen inte förbipassering när man öser på som mest.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top