Bluddrar vid avslag (nytt slipon)

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Har en zx6r -00 som jag nyligen monterat ett slipon på. Original sitter huvudkatalysatorn i dämparen, men på den nya är det öppet rakt igenom.

Med slip on monterat bluddrar och smäller hojen lite vid avslag. Låter rätt skönt så det stör inte för den skull, men jag antar att det är ett tecken som bör uppmärksammas? Gissar att den går lite tunt? Bör detta åtgärdas och hur löser jag det på billigast sätt? Kan man fixa det på en eftermiddag i garaget mha. en verkstadshandbok och ett par öl?

Tack på förhand!

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Helt normalt. Det är inget du kan åtgärda utan att inverka menligt på hojens uppförande vid t.ex. lågfartskörning och bränsleekonomi. Det finns ett tjogtal andra trådar i samma ämne.

NR:7

Team NR:7 Racing 2oo4
Gick med
31 Oct 2003
Hoj
CBR900RR-SC28 Stunt & CBR900RR-SC33 & CBR600RR Race
efter som du har moterat slipons så måste man ju ställa in hojen efter det så du bör bestycka om hojen med munstycken efter som den släpper ut mer avgaser. om den smäller på avslag beror det offta på att hojen går för snålt.

alltid när man byter till slipon eller k&n filter brukar man bestycka om hojen för att få den och gå som den ska.

du får knappast mer efekt bara i och med att byta till slipon utan du måste ju ställa in den efter sliponet.

// Micke

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
efter som du har moterat slipons så måste man ju ställa in hojen efter det så du bör bestycka om hojen med munstycken efter som den släpper ut mer avgaser. om den smäller på avslag beror det offta på att hojen går för snålt.

alltid när man byter till slipon eller k&n filter brukar man bestycka om hojen för att få den och gå som den ska.

du får knappast mer efekt bara i och med att byta till slipon utan du måste ju ställa in den efter sliponet.

// Micke

Ja, det är ungefär så jag tänkt. Frågan är bara om det är något man kan göra själv eller om man bör lämna in den. Lämna in den är lika med dyrt och då kanske det passar min plånbok bättre att köra med originaldämpare.

smorgos

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2006
Hoj
Z750 -04
Har en zx6r -00 som jag nyligen monterat ett slipon på. Original sitter huvudkatalysatorn i dämparen, men på den nya är det öppet rakt igenom.

Med slip on monterat bluddrar och smäller hojen lite vid avslag. Låter rätt skönt så det stör inte för den skull, men jag antar att det är ett tecken som bör uppmärksammas? Gissar att den går lite tunt? Bör detta åtgärdas och hur löser jag det på billigast sätt? Kan man fixa det på en eftermiddag i garaget mha. en verkstadshandbok och ett par öl?

Tack på förhand!

Har samma fenomen på min hoj när jag kör utan db-killern i, bluddrar och smäller vid avslag. Är det något som hojen tar skada av??

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Små pluttiga avgassmällar är inget farligt. Leker man med dödarknappen kan dock kolfiberdämpare spräckas.

NR:7

Team NR:7 Racing 2oo4
Gick med
31 Oct 2003
Hoj
CBR900RR-SC28 Stunt & CBR900RR-SC33 & CBR600RR Race
Kanske dum fråga, men vad innebär "leka med dödarknappen"?:va

det innebär att du om du kör hojen och trycker på dädaren mit i farten och har den i ett tag och sen slår på den igen så blir det gjorden smäll rätt kul faktist men man kan kröka ventiler och grejer om man kör för länge med dödar knappen inne.. jag brukade åka och smälla lite :D skit kul hehe

Nä men allt med slipon handlar om airfule asså så man får rätt bränsle lufft blandning. har man insprut så ställer man in det med en powercomander och om man har förgasar hoj så får man bya munstycken osv.

skall man ha ut full efekt måste man nästa ha tillgång till bänk om man har förgasar hoj.. om du har en hoj med powercomander (PC) så kan man ladda hem olika färdiga bänk repor har jag för mig rätta mig om jag har fel.

men jag skulle iaf köra med slipon tror inte det tar så mycket skada. mest att hojen kan gå lite orent. men skall man ha k&n så bör man bänka.

tur att man har tillgång till alla bänk grejer och gör det gratis på sin egen hoj ;)

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
Bluddrar lite?

Då skulle du höra min 1700cc med öppna Akrapovic..
På avslag låter det ..bröööööl brööööl bröööl PANG PANG brööööööl..!!

Tror nog att du lugnt kan åka vidare.. :)

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Det låter som om det bara är att gasa och vara glad då. Hade iofs tänkt slänga i ett öppnare luftfilter med eftersom jag ändå ska byta. Men det är inte att rekomendera då? Har som sagt inte lust att lämna in hojen och betala massa pengar eftersom den är värd typ 200:- och jag är fattig student. :)

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
2933423 Det låter som om det bara är att gasa och vara glad då. Hade iofs tänkt slänga i ett öppnare luftfilter med eftersom jag ändå ska byta. Men det är inte att rekomendera då? Har som sagt inte lust att lämna in hojen och betala massa pengar eftersom den är värd typ 200:- och jag är fattig student. :)
Jag kör utan luftburk och separata filter på (alltför) korta "stacks".. Inte för att det gör mycket hk, men det låter mumsigt på fullgas.. whhhhiiiiiiiiiiiii....

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89

Tack på förhand!
Jag har tillverkat en egen ljuddämpare (ca 1000:):) för att min ZX7R också bluddrade = felbestyckad, och till den har jag gjort i liten stypning som dels sänker ljudet en aning och ger dessutom rätt motstånd och den går så fint och morrar alldeles lagom,,,, imponerande ljud enligt Beviksgubbarna.
Den går lagom tyst vid lättgasa och morrar på skitfint mellan 7-11000 varv.

Bild finns på prototypen.

Bifogat

• ljuddämpare.jpg
    ljuddämpare.jpg
    41 KB · Visningar: 95
Last edited:

schneberger

Bannad
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
CC Dominator
Det låter som om det bara är att gasa och vara glad då. Hade iofs tänkt slänga i ett öppnare luftfilter med eftersom jag ändå ska byta. Men det är inte att rekomendera då? Har som sagt inte lust att lämna in hojen och betala massa pengar eftersom den är värd typ 200:- och jag är fattig student. :)

den är inte värd det.. den är värd en hudnring och en avsugning från din sida =)

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
har en coolfiber på dr800.. den smäller om den har tjurat nån gång..
folk springer ut o tror nån skjutit.
det håller ju :D

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Märkte idag att vid full acceleration och höga varv tappar hojen kraft i nån halvsekund innan den kommer igång igen. Nästan som om bensinen tar slut eller nåt. Vet att jag har rätt taskigt luftfilter. Kan det vara boven eller går den snålt pga. den öppna dämparen? Hade passagerare på så det var inte läge att undersöka fenomenet närmare.

edit:Vet någon vad det kostar att lämna in hojen för ombestyckning, eller om det är något man kan fixa själv hemma i garaget?

Last edited:
Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...