BLUE JOB Chrome Polish - bra eller dålig produkt?

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Satt och letade på nätet efter något mirakelpreparat som kan ta bort mindre rostfläckar på krom och hittade denna YouTubevideo.

Jag är ju av naturen väldigt skeptisk till mirakelpreparat eftersom de vanligtvis kostar skjortan och inte fungerar. Så därför tänkte jag kolla om du har testat BLUE JOB Chrome Polish? Erfarenhet?

Naturligtvis kan man använda vanlig fosforsyra för att ta bort rost men koncentrerad 85% fosforsyra kan vara lite svårt att få tag i.

FAKTA: Fosforsyran (ortofosforsyra), kemisk formel H3PO4, omvandlar järnoxid som är rödbrun till färgen till svart färgad ferrifosfat ibland även kallad järnfosfat. Dvs syran bildar järnfosfat med plåten och färgen fäster mycket bra på just järnfosfat, samtidigt som fosfatet är rostskyddande i sig.

Och som säkert de flesta vet - även Coca Cola innehåller fosforsyra. Liksom vanlig apelsinjuice. Samt i alla på marknadens förekommande produkter typ Corrostabil Rostomvandlare, Turtle Rostätare, Tremans X-Rost, Biltemas RostStopp liksom Smedjans/Smedens Rostborttagare. De förstnämnda säljs i förpackningar på någon eller ett par dl och kostar en hundring eller två. Smedjans/Smedens Rostborttagare ligger i 2,5 liters förpackning och kostar 250 kronor. Ungefär samma summa ligger Tremans X-ROST på.

Last edited:
Det enda jag tycker liknar det där är väl gammal hederlig Autosol? Kan dock ha fel men Puch Dakotans kåpor osv vart väldigt blanka med det.

Det enda jag tycker liknar det där är väl gammal hederlig Autosol? Kan dock ha fel men Puch Dakotans kåpor osv vart väldigt blanka med det.
Krom som är i perfekt skick blir ju lysande blankt och fint med Autosol. Problemet är när det börjat dyka upp rost på kromet. Då är det inte så lätt att få bort rosten och få kromet blankt och fint. Har själv problem med bakhjulet. Framhjulet är så blankt så man kan spegla sig i det men på bakhjulet finns det dessvärre alltför många rostprickar. Uppkomna av stenskott som skadat kromet som i sin tur börjat rosta. Något som naturligtvis framhjulet är förskonat ifrån.

Rostprickar på krom då måste det kromas om för att få bra yta.
Jag använder tvålull, för att ta bort rost och asfaltfläckar på krom, finns på ICA.
Autosol ska inte användas på fint krom, innehåller slipmedel:död
Använd där vanligt bilvax eller Biltemas krompasta.

Jag använder tvålull, för att ta bort rost och asfaltfläckar på krom, finns på ICA.

Hur tänkte du nu? Du förkastar Autosol för att det innehåller slipmedel och slipar istället med intvålad stålull?

Dessvärre är väl dagens kromskikt så oerhört tunt om man jämför med kromskiktet på en gammal Volvo PV från 50-talet som man i princip kunde ge sig på med en sliprondell utan att för den skull gå igenom kromskiktet. Dessutom är väl rostprickar tyvärr ett bevis för att kromet blivit så skadat att man inte kan putså/slipa bort dom.
Som ovanstående Two stroke man skrev... Autosol har väl betydligt mindre slipmedel i sig än vad vanlig stålull har. Då skulle jag hellre ge mig på kromfälgen med vanlig mild rubbing än att använda stålull. Tvålull är ju inget annat än intvålad stålull. :va

Krom som är i perfekt skick blir ju lysande blankt och fint med Autosol. Problemet är när det börjat dyka upp rost på kromet. Då är det inte så lätt att få bort rosten och få kromet blankt och fint. Har själv problem med bakhjulet. Framhjulet är så blankt så man kan spegla sig i det men på bakhjulet finns det dessvärre alltför många rostprickar. Uppkomna av stenskott som skadat kromet som i sin tur börjat rosta. Något som naturligtvis framhjulet är förskonat ifrån.

Du får ju börja med Autosol sen vaxa/polera med finare medel:7peta

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...