Blue Ray spelare med HDD?

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Jag hade tänkt att köpa en dvd-spelare med hdd eftersom det verkar så smidigt att spela in från tv på det sättet. Nu när HD-DVD gått i graven och Blue Ray står som vinnare tänkte jag då: "Jag kan väl köpa en Blue Ray spelare med hdd istället då".

Men tji fick jag, jag hittar fan ingen. Finns det någon bra därute jag missat? Eller finns dom inte alls och i så fall varför inte?

PS3 har BR-spelare och HDD vet jag, men går det att spela in på den eller är det mest för att köra "Save game" på och sånt? Den är också väldigt liten med sina 40gb jämfört med 160/250/500 på dvd-spelarna med hdd.

Någon som kan hjälpa mig i djungeln? :)

Last edited:

ddaannnnee

Medlem
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
f800gs-10 +640SM -05 +GPZ900r-88
ps3 har som sagt BR o hdd men ingen inspelningsfunktion i dagsläget, dock ryktas det att sony tänker lansera "play-tv" i sommar. vilket ska va nån slags tvmottagare om jag fattat rätt, då ska det va möjligt att spela in. frågan är om det bara blir de fria kanalerna? kolla in www.playstation-3.se för mer info om ps3. om 40gb e för lite så kan du byta ut disken mot valfri 2,5tum sata-disk, står i manualen hur man gör :) du kan ju dessutom lira tvspel o köra linux om du vill. e toknöjd m min ps3 :tummenupp

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Köp en HTPC/TVPC/Mediacenter istället, Smartare och bättre på allt och dessutom helt dynamiskt när det kommer till uppgraderingar.

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Köp en HTPC/TVPC/Mediacenter istället, Smartare och bättre på allt och dessutom helt dynamiskt när det kommer till uppgraderingar.

Ok, en total noobfråga då.

Jag har förstått att man kan bygga själv och kopplar till tv'n för att kunna visa filmer från hårddisk eller inbyggd dvd-spelare. Så långt är jag med.

Men klarar ett sånt hembygge av att spela in? Vad krävs det för speciell mjukvara/hårdvara? (Medelmåttig cpu och videokort har jag förstått, men för just inspelning menar jag).

Last edited:

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR

Jag har förstått att man bygger själv och kopplar till tv'n för att kunna visa filmer från hårddisk eller inbyggd dvd-spelare. Så långt är jag med.

Men klarar ett sånt hembygge av att spela in? Vad krävs det för speciell mjukvara/hårdvara? (Medelmåttig cpu och videokort har jag förstått, men för just inspelning menar jag).

En HTPC är helt enkelt en dator du anpassar för att användas som mediamaskin,
SJÄLVKLART kan den spela in, förutsatt att du har satt i ett tv-kort, mer komplicerat än så är det inte.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Vad krävs för att driva en mediacenter? Är det byte av OS som gäller? Kan man ta en sunkig laptop och använda som mediamaskin?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Vad krävs för att driva en mediacenter? Är det byte av OS som gäller? Kan man ta en sunkig laptop och använda som mediamaskin?

Förutsatt att den har möjlighet för TV kort och processorkraft nog att avkoda dina filmer. Det sista brukar vara problem om man vill ha HD då det kräver rätt mycket kräm för att gå laggfritt.

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Förutsatt att den har möjlighet för TV kort och processorkraft nog att avkoda dina filmer. Det sista brukar vara problem om man vill ha HD då det kräver rätt mycket kräm för att gå laggfritt.

I Second that, har 2,42Ghz Intel dual core, kan hända att man misstänker lite lagg i början på klippen ibland om man har andra grejer igång samtidigt.
Så jag misstänker att jag har strax över gränsen av vad man borde ha.

bq

Life is too short to be boring
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
sv 650 -03, såld. zx6r -00, såld. gsxr1000 K3, stulen. ??? letar
mythtv är bra om du vill bygga egen htpc, och angående cpu så har jag en 2,4 ghz intel dual core och den och jobbar inte särskilt hårt när den spelar upp hd material, ligger runt 20-30% load. Normalt är en P4 2.8 Ghz minsta möjliga som behövs för att kunna spela upp HD utan problem men är ju aldrig fel att ha lite extra kraft.

Raket

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Harley Fatboy 08
Blueray...

Som sagt PS3 an lirar Blueray och DVDHD och i dag finns det ett program som gör att Du kan streama från Mac (PC ingen aning) och kopiera över filer.
Ex filmer, musik och photo, soo far.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4

Jag har förstått att man kan bygga själv och kopplar till tv'n för att kunna visa filmer från hårddisk eller inbyggd dvd-spelare. Så långt är jag med.

Som redan sagt i tråden så behöver du ett TV-kort. Och köper du kortläsare kan datorn fungera som satelit/boxer/digitaltv-mottagare också.

Jadå. Går gör det ju även om det inte är optimalt.

Själv har jag en dedikerad dator i ett HTPC chassie som står vid TVn. Den ser ut som en del ur hemmabio-anläggningen och jag styr den med ett blåtands tangentbord och visar bilden på TV och Proj. Funkar kanon.

Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...