Bluetooth intercom med mobiltelefon?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det finns ju en myriard olka BT-headset för att sätta i hjälmen samt nästan lika många med sladd mellan hjälmarna.
Varför krångla med något annat?
På köpet får man ju möjlighet till musik och annat.
Priserna verkar ju börja på någon hundring i Kina till Cardo för 4KKr / st.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Det finns ju en myriard olka BT-headset för att sätta i hjälmen samt nästan lika många med sladd mellan hjälmarna.
Varför krångla med något annat?
På köpet får man ju möjlighet till musik och annat.
Priserna verkar ju börja på någon hundring i Kina till Cardo för 4KKr / st.

Håller med! Har kört Cardo i flera år. Visst, det är dyrare, men för mig absolut värt det. Snacka med polare, kunna ta det där jobbsamtalet, höra musik eller radio. Röststyrningen i senaste Cardo-varianterna är riktigt bra också, bara fungerar.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Jag har testat V6 1200 skall klara dryga
1200 meter i mellan enheterna via bluthooth v3+RDR tror jag det heter..

Funkar att koppla saman upp till 6 enheter kostar ca 400 per enhet.

8 timmars batteri tid.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Mobiltelefon som du redan har med dig är väl inget krångel?
BT-headset/intercom är krångel, fult och inget jag vill ha på mig eller på hjälmen.
Förutsatt att Braapp tex funkar bra är det sjukt onödigt med en extra mojäng. Ungefär som att köpa en extern GPS när alla redan har det i mobiltelefonen. Sedan finns det säkert tillfällen då vissa intercom är bättre.

Last edited:

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Mobiltelefon som du redan har med dig är väl inget krångel?
BT-headset/intercom är krångel, fult och inget jag vill ha på mig eller på hjälmen.
Förutsatt att Braapp tex funkar bra är det sjukt onödigt med en extra mojäng. Ungefär som att köpa en extern GPS när alla redan har det i mobiltelefonen. Sedan finns det säkert tillfällen då vissa intercom är bättre.

Va :va

BT Headset är absolut noll krångel. plug and play. Fult? Sitter en liten dosa på ett par cm utanför hjälmen beroende på modell. Knappt det syns, tror inte spättorna du försöker impa på utanför mojen märker det ;)

Kör 10ggr hellre med en riktig gps än mobilen som gps. Är du ute och verkligen åker/reser vill iaf jag spara på mobilen även fast den laddas under färd. För lätt, kortare smärtfi körning typ motorväg, landsväg fungerar absolut mobilen som gps bra men hur jag än gör så är en GPS bara bättre.

Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Har provat samtal mobil till mobil mellan två MC under körning. Värdelöst. Även använt bluetooth-app i samma situation. Värdelöst. Har haft BT-kinaenheter. Sådär. Använder nu Packtalk Bold. Bra, men inte fantastiskt.

Och kör ff med min gamla Garmin Csx60-GPS. Liten skärm och seg processor, men i övrigt älskar jag den. Går att ställa in i princip ALLA parametar man kan tänka sig. Och så gillar jag fysiska knappar när man har handskarna på. Kan hantera den med förbundna ögon. Funkar i ösregn, till touring likväl som vid riktigt grusbus. En mobil skulle aldrig funka för mig som GPS, på det sätt som jag använder Garmin:en.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Va :va

BT Headset är absolut noll krångel. plug and play. Fult? Sitter en liten dosa på ett par cm utanför hjälmen beroende på modell. Knappt det syns, tror inte spättorna du försöker impa på utanför mojen märker det ;)

Kör 10ggr hellre med en riktig gps än mobilen som gps. Är du ute och verkligen åker/reser vill iaf jag spara på mobilen även fast den laddas under färd. För lätt, kortare smärtfi körning typ motorväg, landsväg fungerar absolut mobilen som gps bra men hur jag än gör så är en GPS bara bättre.

Nu svarade jag ju på påståendet att mobil skulle innebära krångel vilket det inte är förutsatt att appen funkar bra vilket egentligen är huvudfrågan så sluta försvara era gubbiga inköp för alla de häftigt långa vildmarksäventyr ni är ute på :krama. Mobil har du ändå med dig så i den bemärkelsen är BT headset "krångligt" med installation, ytterligare batterier att ladda etc. även om jag vet att det är ett beprövat och funkar bra när den väl är på plats.
Jag tycker den syns och är ful men jag är oxå minimalistisk. Kan självklart tänka mig ett BT headset men inte till "vardags", appen skulle bara vara ett väldigt mycket bättre alternativ för mig nu.

Jo, jag märker det, alla utländska lastbilar varje år som navigerar efter sina GPS:er och kör fel. Jag ber dem kolla i mobilen istället (självklart finns det de med uppdaterade kartor oxå)
Typ 99 av 100 klarar sig med GPS:en i mobilen i stort sett överallt och menar inte om de tillfällen då det absolut är nödvändigt med fullt dedikerad utrustning.
GPS:en i mobilen har hittills alltid funkat utmärkt när det blir nödvändigt i alla länder jag befunnit mig i, gick hur bra som helst nu senast i Thailand tex. Vet en som körde genom Indien med Google maps, funkade för det mesta bra :) Det kommer säkert en dag då jag kör med dedikerad gps, satellittelefon, BT-headset och adventurehoj. Ser fram emot sådana äventyr också.

Perjul: Tack, då vet vi att samtal är värdelöst

Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Nu svarade jag ju på påståendet att mobil skulle innebära krångel vilket det inte är förutsatt att appen funkar bra vilket egentligen är huvudfrågan så sluta försvara era gubbiga inköp för alla de häftigt långa vildmarksäventyr ni är ute på :krama. Mobil har du ändå med dig så i den bemärkelsen är BT headset "krångligt" med installation, ytterligare batterier att ladda etc. även om jag vet att det är ett beprövat och funkar bra när den väl är på plats.
Jag tycker den syns och är ful men jag är oxå minimalistisk. Kan självklart tänka mig ett BT headset men inte till "vardags", appen skulle bara vara ett väldigt mycket bättre alternativ för mig nu.

Jo, jag märker det, alla utländska lastbilar varje år som navigerar efter sina GPS:er och kör fel. Jag ber dem kolla i mobilen istället (självklart finns det de med uppdaterade kartor oxå)
Typ 99 av 100 klarar sig med GPS:en i mobilen i stort sett överallt och menar inte om de tillfällen då det absolut är nödvändigt med fullt dedikerad utrustning.
GPS:en i mobilen har hittills alltid funkat utmärkt när det blir nödvändigt i alla länder jag befunnit mig i, gick hur bra som helst nu senast i Thailand tex. Vet en som körde genom Indien med Google maps, funkade för det mesta bra :) Det kommer säkert en dag då jag kör med dedikerad gps, satellittelefon, BT-headset och adventurehoj. Ser fram emot sådana äventyr också.

För mycket brus och bakgrundsljud.

Kvalitén på själva konversationen i sig beror dock på deltagarna i samtalet, och vad dom säger till varandra :lol...

Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Haha, ok det har jag inte tänkt på :D
Ångrar mig på en gång. Vill inte höra något alls från medpassageraren när jag tänker efter :tuttar

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Allt beror ju på vad man är ute efter.
Men jag skulle säga att alternativet att försöka köra blåtandskoppling mellan telefoner har några svagheter.
Dels är blåtandsenheten i mobilen inte lika stark så du får max 10m räckvidd. Du får också en sladd från telefonen upp till lurarna i hjälmen. Att få in så att mikrofonen ligger bra är också lite pill. Dessutom är inte headset till telefoner optimerade för att filtrera bort brus i den omfattning som du får när du ligger på landsväg och kör.

Som jämförelse så har en dedikerad blåtandsheadset avsett för hjälm en jämförelsevis fantastisk brusreducering. I många situationer så hör inte den du pratar med att du sitter på en hoj. Bra räckvidd och när du en gång parat ihop en grupp headset så kopplar dom ihop sig så snart dom kommer inom räckvidd för varandra.

Dvs en blåtandsheadset är fantastiskt smidigt. Visst. Du får en liten dosa som sitter på utsidan av hjälmen men jag anser personligen att det är väl värt det.
Jag har inte för ett ögonblick ångrat min Packtalk. Lurar i hjälmen kopplat till telefonen som jag kört med tidigare är mycket bökigare och i landsvägsfart är det nästan omöjligt för den du pratar med att höra vad du säger.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Men jag skulle säga att alternativet att försöka köra blåtandskoppling mellan telefoner har några svagheter.
Dels är blåtandsenheten i mobilen inte lika stark så du får max 10m räckvidd. Du får också en sladd från telefonen upp till lurarna i hjälmen. Att få in så att mikrofonen ligger bra är också lite pill. Dessutom är inte headset till telefoner optimerade för att filtrera bort brus i den omfattning som du får när du ligger på landsväg och kör.

Som jämförelse så har en dedikerad blåtandsheadset avsett för hjälm en jämförelsevis fantastisk brusreducering. I många situationer så hör inte den du pratar med att du sitter på en hoj. Bra räckvidd och när du en gång parat ihop en grupp headset så kopplar dom ihop sig så snart dom kommer inom räckvidd för varandra.

Dvs en blåtandsheadset är fantastiskt smidigt. Visst. Du får en liten dosa som sitter på utsidan av hjälmen men jag anser personligen att det är väl värt det.
Jag har inte för ett ögonblick ångrat min Packtalk. Lurar i hjälmen kopplat till telefonen som jag kört med tidigare är mycket bökigare och i landsvägsfart är det nästan omöjligt för den du pratar med att höra vad du säger.

Precis. Vill man ha krångelfritt är Packtalk eller liknande melodin. Jag kan på min hoj utan kåpor eller vindskydd enkelt bli hörd upp till runt 80 km/h. Det blir brusigt men fungerar ok i hastigheter över det.

Smidigheten. Jag startar headsetet. Klart. Tillgång till musik, samtal, radio, Siri och allt kan styras via Cardos egen röststyrning som fungerar bra, och/eller Siri/Google Assistant. Packtalks meshlösning är så himla fin. När vi kör flera så kopplas alla ihop. Kopplingarna sparas till nästa gång. Om någon lämnar så sköter meshfunktionen allt, vi behöver inte para om alla.

Jag är ingen touringkille med äventyrshoj och korvlådor (inte för att det är NÅGOT som helt fel på att vara det) utan kör inspirerade dagsrepor samt till och från och ibland i jobbet. Hojen är för nuvarande mitt primära transportmedel, och mitt stora nöje. En bra kommunikationslösning är guld värt. Hålla på och pilla med sladdar, appar och koppla upp mig mot polarna manuellt - nej tack. Det ska bara funka. Cardo Packtalk med min ganska intensiva användning behöver laddas ungefär en till två gånger i veckan.

Automatisk volymnivå - desto mer yttre ljud, desto högre volym och tvärtom. Fungerar väldigt bra.

Nackdelar då, finns det? Ja. Räckvidden är inte på långa vägar så lång som påstås, speciellt inte på kurviga vägar med mycket skog vid sidan av vägen. Men Packtalk kopplar på sig själv direkt när dina polare är i kapp. :D

Fult? Ja absolut mindre snyggt än utan. Men det är en relativt liten och diskret enhet. Det som är tristare för mig är att det blir ett visst vindbrus i högre hastigheter förmodligen pga att mitt huvud är rakt i luftströmmen. Nu kör jag i princip alltid med öronproppar ändå, men vindbruset är där.

Ibland vill min Iphone inte koppla sig till headsetet. Det var inte så med min förra Androidtelefon, så jag misstänker att jag får skylla på Äppleskrutten här. Händer en gång av tio kanske, då får jag stänga av och sätta på headsetet, så funkar det igen.

I vissa hjälmar kan det bli lite trångt. Jag gillar tighta krukor och min Schuberth SR-1 är inte tänkt att ha headset i. Det går i den hjälmen, men det är precis kring öronen. Några mm större högtalare och jag hade fått ont på längre turer.

Men det slår en telefon alla dagar i veckan för mig. Jag pillade en del med andra lösningar för tio år sedan. Vi körde komradio (funkade ok), telefoner (bökigt men ok) till exempel. Men efter jag köpte min första Cardo så har jag aldrig tittat tillbaka.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1

Ok, ja det finns väl ingen riktigt bra lösning ännu när det gäller mobiler men uppkopplingen sägs vara wifi och upp till 7 enheter. Automatisk uppkoppling och återuppkoppling vid förlorad kontakt, tvivlar dock på att räckvidden duger annat än med medpassagerare om man inte åker i extremt tät diamantformation :)
När det gäller mikrofon ligger iaf min vid halsen/bröstet innanför kragen (Sony). Ser att iPhone orginalmikrofon sitter knepigare till. Uppfattade det som att appen har ett par lägen med brusreducering. Allt nämnt kan funka eller inte, tänkte mest som en kul grej och återkommer ifall jag testar i sommar.

Last edited:
Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...