Jag kände att jag var tvungen att ta reda på hur det hela fungerar.
Så jag fortsatte helt enkelt maila denna trevliga man, ställde lite korkade frågor och babblade om lite annat, om livet till sjöss (snubben var ju "marine engineer" stationerad i Bermudas) osv.
Han proppsade hela tiden på att jag skulle skicka mitt Paypal-konto så han kunde föra över pengarna. Eftersom jag tidigare sagt att jag inte hade nåt konto just nu men kunde skapa ett (för att dra ut lite på det hela
) så skapade jag ett nytt gmail-konto som jag igår skickade till honom. Gmail-kontot har inget paypal-konto knytet till sig.
Sen tog det nån timme så hade jag tre mail från "Paypal" i min nya inkorg som bekräftade att pengarna hade förts över till mitt konto. Mailen försökte ge sken av att komma från Paypal men det var inte svårt att avslöja bluffen eftersom mailet inte såg riktigt så proffsigt ut som Paypals riktiga mail gör, dessutom så fungerade inte länkarna som borde tagit mig till mitt paypalkonto och visa information om den aktuella transaktionen.
Så till bluffen då: den vänliga herren hade tagit sig friheten (utan att nämnt detta tidigare) att lägga på 6500:- på mitt begärda pris. Dessa pengarna ville han nu att jag skulle skicka till hans pålitliga kurir som betalning för dennes tjänster (frakten av motorcykeln). Betalningen skulle så klart ske via WesternUnion. Kurirens uppgifter:
Name: Abdul Colins
Address: 32 courier exchange Av.
City: Cheras
State: Kuala Lumpur
Zip Code: 56000
Country : Malaysia
Så nån som är i Kuala Lumpur kan väl knacka på vetja
Så motorcykeln lär han inte bry sig om, den kommer jag få behålla. Nån Paypal-betalning har inte gjorts, Paypal är inte ens inblandade, alltså bara ett sketet mail med en snodd Paypal-logga man får. Och sen vill de ha pengarna för "frakten" tillbaka och det är där de tjänar sina pengar. Det förvånar mig faktiskt om de lyckas få pengar genom detta sätt. Tyvärr måste de som betalar "frakten" vara otroligt blåögda, naiva och ett par skopor korkade...
Men det är i alla fall så bluffen går till, var ju nån mer här som undrade. Nu ska jag fortsätta driva med min nya brevvän ett tag till tills han säger upp bekantskapen.