Bluffkille på blocket som kränger r1:or?

TYKE

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2006
Hoj
Hayabusa
Dom som lagt 5000:- i handpenning på den här hojen får väl ändå vara nöjda. Vet en kille som lagt 15.000:- i handpenning på -07:an...........

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Det krävs att köparen har en "skälig anledning att anta" att motorcykeln är stulen. Enbart ett lågt pris räcker inte, utan det krävs mer faktorer t.ex. att chassinumret är ändrat och att tändningslåset är brutet för att det ska finnas tillräckliga skäl för åtal. Det behöver inte bevisas att köparen hade insikt om att motorcykeln var stulen, bara att det fanns tillräckligt mycket som pekade på det och att köparen _borde_ ha insett att den var stulen.

Då kan det bli häleriföreseelse enligt BrB 9:7 2p.

Men däremot så finns det inte längre något som heter godtrosförvärv så man blir av med både betalda pengar och motorcykel om den visar sig vara stulen.

http://www.alden.se/BrBedrageri.htm#h%E4lerif%F6rseelse

Lite vaga påståenden tycker jag, egna ord?

Mr Buell

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
Buell M2-98/R1 -07 Race
Alla som lagt handpeng på hojarna hos denna säljare skall gå till polisen och göra en anmälan. Det är ingen högprioritet på dessa brott men ju flera anmälnigar som kommer in desto bättre och då kommer polisen att prioritera det högre det är enda trösten till er som lagt handpeng. Killen har inget fint register. Jag vet att man inte skall hänga ut folk men här är det frågan om bedrägeri och han är känd hos polisen.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
För övrigt, att klaga på bluffaren är väl att sparka in öppna dörrar eller hur? Det som är påverkningsbart i denna tråd, är väl de minst sagt godtrogna som går på bluffen, och därför är det DET som ska uppmärksammas..

Farbrordane

Who wants to live forever
Gick med
8 Sep 2005
Hoj
Transalp -87
Men vad jag förstått så har dom väl satt in pengar på killens personkonto så det är väl bara att polisanmäla fanskapet

Stefanho

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Hoj
Zx9r -96
Någon som vet hur det gått för någon av dessa som lagt handpenning? Det verkar ju vara flera som gjort det? Har dom fått någon hoj eller blev dom av med pengarna?

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Men vad jag förstått så har dom väl satt in pengar på killens personkonto så det är väl bara att polisanmäla fanskapet

Mmm, precis, DEM har satt in pengar på killens konto. Vad skall dem anmäla honom för? Dem blev ju inte hotade direkt...

Visst att muntligt avtal gäller och hela den här biten, men har dem inte spelat in samtalet med killen så kan dem inte bevisa att pengarna är annat än välgörenhet.

Missförstå mig rätt, det är helt galet att någon beter sig så här och jag skulle själv letat upp killen (OM det nu är en blåsning), men dem kommer troligtvis ingenstans med en polisanmälan.

Först och främst så tycker jag att det skall bevisas att det verkligen är en blåsning innan folk börja ropa att vargen kommer...

...och för fan, sätt ALDRIG in pengar i förskott om ni inte vet vad ni gör. Tänk till först, kanske, kanske känner ni någon som bor i närheten som ni kan föra över pengar till som faktiskt kan åka med pengarna i handen och kolla på hojen. Håller den vad killen lovat så ge pengarna kontant mot ett kvitto signerat av killen.

Stäng tråden tills dess att saken är utredd. Och se till att faktan kommer upp och blåsaren rejält uthängd, eller ett stort gemensamt förlåt om NI har beskyllt en helt normal lite förvirrad kille för något som är osanning.

Mina 5-cent

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Det är förjävligt att nån lägger ut annonser för att lura till sej pengar!Det är det tråden borde handla om och inte om "köparen" är idiot eller inte!Han känner sej nog nere ändå...Men det skiter väl alla uppblåsta världsmästare i...
:klappar
Det finns alltid gott om värdsmästare som aldrig gör fel och som aldrig skulle bete sig så taffligt och osäkert så att de någonsin skulle råka gå på en mina.

Jag tycker synd om han som blivit lurad (om han nu blivit lurad?, vi vet väl inte det ännu)

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Men vafan, ni som tvivlar bluffen, läs tråden. Är vi uppe i 3-4 st som lagt handpenning? På 2st hojar. :gnissla

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Nog fan är det naivt att betala in pengar på en persons konto när man inte träffat människan eller sett vara. Visst...

MEN VAFAN, det är inte brottsligt att vara dum, bara dumt (ok, det finns undantag), men att denna tjomme får fortsätta ohejdat, kom igen, vafan, sluta whina och gör något; polisanmäl, leta upp, gör vad som faller er in, men det han håller på med är INTE OK.

Mr Buell

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
Buell M2-98/R1 -07 Race
Anmälan gäller bedrägeri och enligt poilsen i möndal så är han känd där. Kontot finns på handelsbanken i hans naman och det är ett flertal som har satt in handpengar på dessa hojar. och inte var det någon besiktinstid bokad på stationen han uppgav. och när killen sa att han var i göteborg så tog han ut pengarna i malmö....Javisst blåst ja Men ju mer som gör polisanmälan desto högre prioritet hos polisen
Mmm, precis, DEM har satt in pengar på killens konto. Vad skall dem anmäla honom för? Dem blev ju inte hotade direkt...

Visst att muntligt avtal gäller och hela den här biten, men har dem inte spelat in samtalet med killen så kan dem inte bevisa att pengarna är annat än välgörenhet.

Missförstå mig rätt, det är helt galet att någon beter sig så här och jag skulle själv letat upp killen (OM det nu är en blåsning), men dem kommer troligtvis ingenstans med en polisanmälan.

Först och främst så tycker jag att det skall bevisas att det verkligen är en blåsning innan folk börja ropa att vargen kommer...

...och för fan, sätt ALDRIG in pengar i förskott om ni inte vet vad ni gör. Tänk till först, kanske, kanske känner ni någon som bor i närheten som ni kan föra över pengar till som faktiskt kan åka med pengarna i handen och kolla på hojen. Håller den vad killen lovat så ge pengarna kontant mot ett kvitto signerat av killen.

Stäng tråden tills dess att saken är utredd. Och se till att faktan kommer upp och blåsaren rejält uthängd, eller ett stort gemensamt förlåt om NI har beskyllt en helt normal lite förvirrad kille för något som är osanning.

Mina 5-cent

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
annonserna liggar kvar på blocket ingen som har anmäld han till blocket

Eftersom du tydligen inte gjorde det när du ändå var på Blocket, så har jag nu gjort det! :)

Jag mailade Blocket och gjorde dem uppmärksamma på annonserna i fråga. Jag skrev att det är flera som har lagt handpenning på hojarna utan att komma längre än så. Nämnde även att hojarna i fråga ej stämmer med beskrivningen. (Den röda är ingen -07:a utan en -06:a och -06 SP:n finns med samma bilder & pris på mobil.de)

Lämnade även länk till denna tråden. </brorduktig mode off>:)

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept