Blurrar på låga varv

RF900R

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2011
Ort
Nybro
Hoj
Suzuki RF900R -97
Hej!
Jag har precis varit på långrunda med min ganska nyinköpta Suzuki RF900 -97. Efter ca 20 mil började den helt plötsligt blurra på låga varv och lite gaspådrag. Tomgången är fin, och ger man gas så blurrar den och går ojämnt till ca 4000 rpm och sen går den kanon över det. Verkar inte som om alla cylindrarna är med.
Strax innan detta hände slog jag över bränslekranen till Reserven. Vet inte om det kan ha betydelse, men det blev ingen skillnad när jag slog tillbaka den igen.
Kan i stort sett inget om sånt här, så det lutar mot verkstad om det inte är nåt jättesimpelt.. Kollade i papprerna och stiften har gått 1500 mil, så de ska väl bytas i vilket fall. Kan det vara de som strular?
Japp! Jag är nyreggad och Japp jag har sökt i forumet efter min fråga. Om någon sökt och hittat nåt om mitt problem, så posta mig en länk...
 

stone

mek@spoonvalleyracing.se , depåtomte :-)
Gick med
11 May 2005
Ort
Halmstad
Hoj
KTM 690 SMC R
20 mil......
Låter helt klart som bränslebrist, reserven levererar kanske inte fullt bränsleflöde?
Har du samma problem när du har gott om soppa i tanken?

En 900 ligger nära litern/mil i soppaförbrukning vid "aktiv körning"
Tanka o gasa:tummenupp
 

RF900R

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2011
Ort
Nybro
Hoj
Suzuki RF900R -97
Tack för snabbt och bra svar!
Att det skulle vara nåt strul med reserven var min första tanke också, därför slog jag tillbaka till on-läget igen eftersom jag fortfarande hade så jag klarade mig. Jag hade kört ganska lugnt och bränslelampan hade precis börjat lysa.
Om den får otillräckligt med soppa borde den väl inte gå kanon på fullgas efter 5000 rpm heller?
(Jag ska naturligtvis testa att fylla upp den i morgon)
 

stone

mek@spoonvalleyracing.se , depåtomte :-)
Gick med
11 May 2005
Ort
Halmstad
Hoj
KTM 690 SMC R
Tack för snabbt och bra svar!
Att det skulle vara nåt strul med reserven var min första tanke också, därför slog jag tillbaka till on-läget igen eftersom jag fortfarande hade så jag klarade mig. Jag hade kört ganska lugnt och bränslelampan hade precis börjat lysa.
Om den får otillräckligt med soppa borde den väl inte gå kanon på fullgas efter 5000 rpm heller?
(Jag ska naturligtvis testa att fylla upp den i morgon)

(du har självklart inte haft kranen ståendes på reserven och sen vridigt tillbaka den till ordinarie läge med bränslebrist som följd...)

Gör det, kan vara så enkelt att filtret vid inloppet till soppakranen är igentäppt, har varit med om det själv...
Isåfall får man tömma tanken och ta väck soppakranen tillsammans med medföljande filter och göra rent det
 

Zenita123

SUGEN PÅ ATT ÅKA
Gick med
31 Jul 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
Honda blackbird 1998
Rf hade standardfel med soppa kranen bara o tanka o vrida tillbaks till normal sen går den. Finns reps sats till kranen o köpa om du vill ha reserven fixad
 

RF900R

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2011
Ort
Nybro
Hoj
Suzuki RF900R -97
Nu har jag startat upp hojen igen. En cylinder verkar inte vilja vara med förrän efter ca 5000 rpm.
Provade att "skaka om" bensinen, vrida kranen till on och varva. Samma resultat :-(
Bestämde mig för att åka och tanka. Då plötsligt gick den riktigt nån km för att sedan börja krångla igen.
Tankade, men ingen skillnad...
 

stone

mek@spoonvalleyracing.se , depåtomte :-)
Gick med
11 May 2005
Ort
Halmstad
Hoj
KTM 690 SMC R
kolla så tändkablarna sitter fast, och kolla stiften.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Det råkade inte regna? Min har ett snarligt problem då den blir blöt!?
 

Freddyf

Ny medlem
Gick med
15 May 2011
Ort
Boden
Hoj
Honda CR 250r
Kan det vara en tändspole som spökar kanske? Hade liknande symptom på min skoter och då var det tändspolen som jävlades. Kika på det!
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Det råkade inte regna? Min har ett snarligt problem då den blir blöt!?

jo tjena vafan har lite regndroppar att göra om luftintaget är under tanken :gnissla


Låter verkligen som soppaproblem, när jag har ca under 5-6 liter i tanken så börjar min bluddra vid 7-9000 varv,
Annars kan ditt filter va igensatt som sagt
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Tror åxå på det senast postade.

Mkt vanligt på gamla hojar e att de parkeras för vintern utan en tanke på mängden bensin i tanken.
Iom det kan fukt komma in via ventileringen å iom det bildas kondens i tanken...å de flesta tankar e inte rostskyddade invändigt.
Summa summarum e det vanligt med rost i MC tankar.

Normalt sitter det ett filter över ingångarna för kranen. Detta e dock ofta grovmaskigt varför det oftast sitter en finare filter i bränsleledningen mellan kran å förgasare.
Det hjälper dock inte mot det absolut finaste dammet,som hittar in i förgasarna iaf.

Å andra sidan e det hela ganska enkelt avhjälpt. Filtret i ledningen byter du. Tanken tömmer du över i en dunk eller liknande.
Skruva därefter försiktigt loss kranen å kika. Ha tryckluft till hands. Blås rent.

Iom att tanken ändå e av kommer man åt förgasarbryggan hyggligt enkelt. Demontera luftfilter mm å lossa klammorna som håller bryggan till toppen.
Få fram en stjärnmejsel med RÄTT klinga å "vila" bryggan mot ngt som e fast-tex ramen.
Skruva loss skruven till flottörhusen. Dessa kan sitta styggt med årens lopp varför det e en god ide att lägga vikt bakom(därav att man lutar bryggan mot ngt fast)

Om du upptäcker rostavlagringar å liknande-återigen tryckluft. Försök INTE sköta det med trasor eller liknande.
Skruva sen ur samtliga munstycken å om du nu inte har tryckluft hemma så lossa även wirarna från bryggan å ta med hela bryggan till ngn som har just tryckluft. Blås igenom ALLT. Framför allt lågfartskretsar har så små öppningar att där ofta fastnar skit.
Vid tomgångsnålarna skall där sitta en fjäder,en bricka samt en o-ring per nål. Kolla o-ringarnas skick noga å e de det minsta tveksamma-byt.

Med det gjort e det "bara" att sätta ihop i motsatt ordning. Var noga med att förgasarna verkligen sätar i sina gummin vid installation på motorn igen.

Nej. Du behöver INTE synka om. Den biten berörs inte av detta jobbet eftersom bryggan aldrig tas isär för rengöringen.

I samband med detta jobbet anser iaf jag att du även ger maskin en omgång friska stift.

Normalt ställs tomgångsnålar X antal varv ut från mkt lätt anslag. Kolla antalet varv vid demontering,men försök även få fatt i fabriksuppgifterna. Normalt står nålar mellan 2 å 3 varv ut original.
 
Last edited:

seizer

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2009
Ort
ja
Hoj
Triumph Daytona 955i//såld ktm exc 400
Nu har jag startat upp hojen igen. En cylinder verkar inte vilja vara med förrän efter ca 5000 rpm.
Provade att "skaka om" bensinen, vrida kranen till on och varva. Samma resultat :-(
Bestämde mig för att åka och tanka. Då plötsligt gick den riktigt nån km för att sedan börja krångla igen.
Tankade, men ingen skillnad...

Har haft liknanade problem med min att ibland så la en cylindern av och kom igång igen vid högre varv. Det berodde på att det kommit in fukt vid tändspolen/tändstiftet när jag hade tvättat den. Blev överslag eller nåt liknande.
 

RF900R

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2011
Ort
Nybro
Hoj
Suzuki RF900R -97
Tack för alla bra svar. Jag tänker börja lite enkelt med att byta stift och kolla tändkablarna när jag hinner.
Man har ju så lite fritid på semestern :)
Jag återkommer när jag har testat.
 

RF900R

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2011
Ort
Nybro
Hoj
Suzuki RF900R -97
Jahopp. Hemkommen från husvagnssemestern nu, så det första jag gjorde var att plocka bort tanken och byta stiften. 3dje stiftet var kolsvart och fjärde såg inte heller helt friskt ut. Tändkablarna däremot såg friska ut, så tillbaka med allt och testa bara :)
Startade upp och den verkade gå kanon igen... Då märkte jag att den började droppa bensin ur nån "överflödsslang" från förgasaren, mellan 3dje och 4de cylindern (det sitter ju en mellan 1 och 2 och en mellan 3 och 4).
Dessutom började den gå på 3 cylindrar igen :-(
Jag hade en kompis över som är åtminstone lite mer insatt i motorer än mig, och hans gissning var att en flottör hade fastnat så det var därför den spottade ut överflöd och troligen dränkte ett stift, så det var därför den bara gick på 3.
Enkelt fixat enligt honom och kanske är det så, men jag tänkte höra om nån har nån kommentar om detta innan vi river vidare. När man kommer ner på förgasarnivå så blir jag bara nervös, hahaha. Myggen gjorde att vi fick avsluta för kvällen, men han tipsade om att nån STP Akuthjälp kunde få igång den igen med lite tur... Eller?
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top