BMW’s Navigator

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Hej,

Någon som använt BMW’s inbyggda navigator funktion via deras Connectivity App? Tydligen ges endast enkla instruktioner på skärmen, men mycket ligger väl i appen’s routingkapabilitet...?

Ska ut och köra i Europa i sommar och sitter och suger på en ny BMW. Frågan är om deras ”inbyggda” Navi duger, eller om man ändå måste klämma fast en mobilhållare

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Kör med Nav VI men som är en Garmin. Har förstått det som att appen bygger på TomTom kartor. Endast nästa "händelse" som visas/ges på skärmen. Vad jag läst på adv.rider så kompletterar de som inte har en Nav med mobil.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Kör med Nav VI men som är en Garmin. Har förstått det som att appen bygger på TomTom kartor. Endast nästa "händelse" som visas/ges på skärmen. Vad jag läst på adv.rider så kompletterar de som inte har en Nav med mobil.

Ok, då borde iaf kartorna vara relativt bra. Tack för svaret!

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
I min BMW har jag BMW inbyggd Navigator VI som styrs med multikontrollern ( snurrhjulet ) på styret.
Fördelen med BMW:s egen är väl just det att du kan styra den via kontrollern.
Antar att du inte kan det med Garmin Navigator VI även om det är samma fast utan BMW:s mjukvara.

Navigatorn uppdateras enkelt via PC, kartor o dylikt när det kommer uppdateringar.

Men jag förstod egentligen inte TS:s fråga, så mitt svar är nog därefter.

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Blev tvungen att läsa på lite, antar att det här har att göra med dom nya TFT display vilket jag inte har på min K1600GTL, så mitt svar ovan var helt off topic kan man säga.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Blev tvungen att läsa på lite, antar att det här har att göra med dom nya TFT display vilket jag inte har på min K1600GTL, så mitt svar ovan var helt off topic kan man säga.

Yes, intresserad av hur användbar den nya tft-displayen är

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Om du köper en ny BMW då har du hål i huvudet om du INTE köper med BMW Navigator alldeles oavsett om du har TFT-skärm eller inte.

Dels så har du igen varenda spänn vid ev försäljning
Dels är den hyfsat stöldsäkert monterad
Dels så är den en utmärkt hub för att koppla ihop med mobilen och intercomen
Dels så är den oöverträffat smidig att manövrera med tumhjulet - zoomning, olika funktioner, nästan allt
Dels så är den inbyggda TFT-skärmen mycket rudimentär i det att den förvisso ger köransvisningar men ingen karta och ingen överblick
Dels så är BMW gjorda för BMW-navigatorn. Du kommer att vilja ha "förberedelse för navigator" (ingår i paket, utan är hojen svårsåld) och navigatorn samlar också upp en massa statistik om hojen och har en mycket imponerande färddator, tex hur många gånger har bakbromsen aktiverats sista halvåret? (koll på om klosslitaget är rimligt eller ej)

Finns mer att säga som talar i samma riktning. Dessutom funkar den i bilen och har livstids kartor. Och du slipper ett till fäste på styret.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Om du köper en ny BMW då har du hål i huvudet om du INTE köper med BMW Navigator alldeles oavsett om du har TFT-skärm eller inte.

Dels så har du igen varenda spänn vid ev försäljning
Dels är den hyfsat stöldsäkert monterad
Dels så är den en utmärkt hub för att koppla ihop med mobilen och intercomen
Dels så är den oöverträffat smidig att manövrera med tumhjulet - zoomning, olika funktioner, nästan allt
Dels så är den inbyggda TFT-skärmen mycket rudimentär i det att den förvisso ger köransvisningar men ingen karta och ingen överblick
Dels så är BMW gjorda för BMW-navigatorn. Du kommer att vilja ha "förberedelse för navigator" (ingår i paket, utan är hojen svårsåld) och navigatorn samlar också upp en massa statistik om hojen och har en mycket imponerande färddator, tex hur många gånger har bakbromsen aktiverats sista halvåret? (koll på om klosslitaget är rimligt eller ej)

Finns mer att säga som talar i samma riktning. Dessutom funkar den i bilen och har livstids kartor. Och du slipper ett till fäste på styret.

Okej, det vara raka åsikter... hur sitter den monterad på en s1000rr?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Okej, det vara raka åsikter... hur sitter den monterad på en s1000rr?

Ingen aning!

(Rak åsikt)

På "alla andra" sitter den med särskilt fäste men RR-förarna brukar sällan behöva GPS för att hitta till Apex hehe.

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...