Har du problem att läsa brevet, klicka på denna länk: http://news.bmwinfo.se/Published/2006-02-16-352/
Hej Peter! 2006-02-16
BMW Motorrad testar ny teknologi:
Högpresterande prototyp för utveckling av kördynamiska system.
För att forska på framtida reglersystem har en testmotorcykel skapats av BMW Group forsknings- och teknologicenter. Fordonet är en lättviktskonstruktion med mycket hög effekt och är konstruerat för att testa den dynamiska processen mellan motor och kördynamiksystem under extrema förhållanden.
Chefen för forskning och utveckling på BMW, Professor Burkhard Göschel sade att valet av en motorcykel för att studera grundläggande teknologisk utveckling gjordes för de intressanta utmaningar som kan relateras till den speciella kördynamik en motorcykel har med dess lutande position: "Dynamiken hos en kraftfull motorcykel som verkar vid den fysiska gränsen är i dagsläget bland de mest komplexa fenomenen inom området. För våra ingenjörer är detta en sofistikerad och fascinerande utmaning."
De speciella kraven för en motorcykel vad gäller gränsnivåer för lättviktskonstruktion och aerodynamik skall också undersökas.
Chefen för BMW Motorrad, Dr. Herbert Diess, ser värdefull inspiration för serieutvecklingen och framhåller: "Reglersystem för longitudinell dynamik som en antispinnkontroll kommer att introduceras för kraftfulla motorcyklar i serieproduktion under åren som kommer. Tillsammans med ABS kommer de att bilda ett integrerat koncept för att öka den aktiva säkerheten."
Motorstyrning för högprestandamotorer och hela motorelektroniksystem inklusive hård- och mjukvara kommer att bli nyckelfokus för detta projekt. Genom denna egenutveckling, drar ingenjörerna nytta av expertis från Formel 1 och BMWs teknologiledarskap. Dr. Diess förklarar: "Det nära samarbetet med alla forsknings- och utvecklingsenheterna inom BMW Group är en konkurrensfördel och nyckelfaktor i den strategiska planen för hela motorcykelutvecklingen."
Motorcykeln har ännu bara körts på BMWs egna testbanor. Men inom en snar framtid kommer den även att testas på andra banor. Funktionstest under realistiska förhållanden ger den bästa återkopplingen på samverkan mellan motor, chassi och elektronikkomponenter. Insamlade data ger en omfattande analys av möjligheterna för detta teknologiska forskningsfordon och status på komponentutvecklingen.
Hej Peter! 2006-02-16
BMW Motorrad testar ny teknologi:
Högpresterande prototyp för utveckling av kördynamiska system.
För att forska på framtida reglersystem har en testmotorcykel skapats av BMW Group forsknings- och teknologicenter. Fordonet är en lättviktskonstruktion med mycket hög effekt och är konstruerat för att testa den dynamiska processen mellan motor och kördynamiksystem under extrema förhållanden.
Chefen för forskning och utveckling på BMW, Professor Burkhard Göschel sade att valet av en motorcykel för att studera grundläggande teknologisk utveckling gjordes för de intressanta utmaningar som kan relateras till den speciella kördynamik en motorcykel har med dess lutande position: "Dynamiken hos en kraftfull motorcykel som verkar vid den fysiska gränsen är i dagsläget bland de mest komplexa fenomenen inom området. För våra ingenjörer är detta en sofistikerad och fascinerande utmaning."
De speciella kraven för en motorcykel vad gäller gränsnivåer för lättviktskonstruktion och aerodynamik skall också undersökas.
Chefen för BMW Motorrad, Dr. Herbert Diess, ser värdefull inspiration för serieutvecklingen och framhåller: "Reglersystem för longitudinell dynamik som en antispinnkontroll kommer att introduceras för kraftfulla motorcyklar i serieproduktion under åren som kommer. Tillsammans med ABS kommer de att bilda ett integrerat koncept för att öka den aktiva säkerheten."
Motorstyrning för högprestandamotorer och hela motorelektroniksystem inklusive hård- och mjukvara kommer att bli nyckelfokus för detta projekt. Genom denna egenutveckling, drar ingenjörerna nytta av expertis från Formel 1 och BMWs teknologiledarskap. Dr. Diess förklarar: "Det nära samarbetet med alla forsknings- och utvecklingsenheterna inom BMW Group är en konkurrensfördel och nyckelfaktor i den strategiska planen för hela motorcykelutvecklingen."
Motorcykeln har ännu bara körts på BMWs egna testbanor. Men inom en snar framtid kommer den även att testas på andra banor. Funktionstest under realistiska förhållanden ger den bästa återkopplingen på samverkan mellan motor, chassi och elektronikkomponenter. Insamlade data ger en omfattande analys av möjligheterna för detta teknologiska forskningsfordon och status på komponentutvecklingen.