Hej!
Sitter 50 mil hemifrån och har fått problem med bilen. En BMW 320d E46.
På låga varv så går den ryckigt och det känns som att hela motorn ska hoppa ur. Varvar man så luktar den diesel och svartryker. Håller man höga varv, ca 2000 och över, så går han jämt och slutar svartryka.
Det kändes först som att den gick på tre cylindrar men jag har ryckt varje spridare en efter en och konstaterat att alla är igång. Så nu är jag lite handfallen.
Kan en trasig luftmassemätare ge dessa symptom? Tänkte testa att rycka den imorgon och se om det gör skillnad. EGR-ventilen? Kan man kolla den på något sätt?
Har inga felindikationer i displayen och som sagt över 2000 varv går den bra, under 2000 varv går den ryckigt, ojämnt och känns slö. Men den håller jämt varv på tomgång trots att det känns som att motorn ska hoppa ur.
Alla idéer uppskattas, ska köra 50 mil med hästen på släp på onsdag men vet i fan om jag vågar det.
Sitter 50 mil hemifrån och har fått problem med bilen. En BMW 320d E46.
På låga varv så går den ryckigt och det känns som att hela motorn ska hoppa ur. Varvar man så luktar den diesel och svartryker. Håller man höga varv, ca 2000 och över, så går han jämt och slutar svartryka.
Det kändes först som att den gick på tre cylindrar men jag har ryckt varje spridare en efter en och konstaterat att alla är igång. Så nu är jag lite handfallen.
Kan en trasig luftmassemätare ge dessa symptom? Tänkte testa att rycka den imorgon och se om det gör skillnad. EGR-ventilen? Kan man kolla den på något sätt?
Har inga felindikationer i displayen och som sagt över 2000 varv går den bra, under 2000 varv går den ryckigt, ojämnt och känns slö. Men den håller jämt varv på tomgång trots att det känns som att motorn ska hoppa ur.
Alla idéer uppskattas, ska köra 50 mil med hästen på släp på onsdag men vet i fan om jag vågar det.