BMW F 800 S, erfarenhet?

Amirooo

Medlem
Gick med
16 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Ninja ZX6R
Hej.

Sålde min Yamaha FZ 750 igår, så just nu e jag på jakt efter ny hoj. Efter ett litet stopp på bmw för att titta på bilar, så fastande jag starkt för bmw hoj, F800 S. Riktigt fin, försäkringspriserna e ju helt perfekta för mig som är 22 just och inte vill betala allt för mkt i försäkringspremie (max premie 3200 kr/år IF)

Så min fråga är, e det ngn här som har erfarenhet av just den hojen?

tack på förhand / Amir
 

mafo

Snygg, prydlig och pretto!
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
Letar..
När jag provkörde F800 så körde jag i och för sig en K1200S till vardags så det kan ju ha satt sina spår men jag tyckte F800 var otroligt tråkig för gatbruk. Förmodligen hade den varit bättre på bana eller riktigt tighta kurviga vägar men nej, inget för mig just då.

Sen var det ju inga varv i den heller. :tomten

Däremot är ju försäkringen väldigt förmånlig sålänge du håller dig till gatkörning eller bankörning arrangerad av SMC.
 

kjellf

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XSR900 + TT600r
Någon av de svenska mc-tidningarna testade en 800:a för någon månad sedan och hojen fick kanonbetyg. Effekten är väl inget att skryta med så länge som man enbart tittar på siffrorna men det säger ju inte allt. Journalisten som testade hojen tyckte att de andra mc-tillverkarna borde skicka sina motorkonstruktörer på kurs hos BMW.

Som med alla BMW finns det riktigt billiga försäkringar. Försäkringen gäller på bana om SMC eller BMW-klubben står som arrangör. Tro det eller ej men BMW-klubben fixar broms och kurvkurser till riktigt bra priser.

800:an används av världsmästaren i stunt, Chris Pfeiffer, och du har en bild på honom nedan.

KjellF
 

Bifogat

  • Assen o Le Mans 06 074bmw.jpg
    Assen o Le Mans 06 074bmw.jpg
    68.3 KB · Visningar: 221

Amenshit!

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki ER-6N Guzzi T5 och en gammelkawa
Amirooo skrev:
2282939 Hej.

Sålde min Yamaha FZ 750 igår, så just nu e jag på jakt efter ny hoj. Efter ett litet stopp på bmw för att titta på bilar, så fastande jag starkt för bmw hoj, F800 S. Riktigt fin, försäkringspriserna e ju helt perfekta för mig som är 22 just och inte vill betala allt för mkt i försäkringspremie (max premie 3200 kr/år IF)

Så min fråga är, e det ngn här som har erfarenhet av just den hojen?

tack på förhand / Amir
Min upplevelse av den: För hög sadel, för taxbenta, (finns utbytes gratis vid nyköp) massor av lågvarvsvrid, kul, men kan vara bökigt ibland, vid regn eller annat löst underlag, stooort glapp i transmissionen någonstans, kanske är rem-hojar sådana? Jag tyckte den var obekväm under 150 för att man hängde på handlederna (kan även det bero på för hög sadel) kan vara bekvämare för långa personer. Dessutom, har jag aldrig gillat låga racerstyren, kanske jag ska tillägga. Motorn rasslade, skrapade och lät, på ett sätt som gör en som har "gear-fear" en aning nervös, fast en BMW kanske får låta så. Krånglig avstängning av blinker, fast det vänjer man sig nog vid fort. Fast ruskigt snygg är den. Hojen alltså, inte blinkern..
 

Thunderbird

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Förort till Stockholm, Söder..
Hoj
BMW F800s
Jag har en F800s sedan ett par veckor tillbaka.

Totalt sett är jag mycket nöjd. Det är en mycket, mycket välbalanserad hoj, som kanske bäst kommer till sin rätta på kurviga vägar men som inte gör bort sig på Raka asfaltssträckor heller. Sittställningen är inte anpassad till Touring eller längre sträckor, men en 25-30 mil i ett sträck ska nog funka om man inte är allt för bekväm av sig, Den har låg tyngdpunkt och ligger riktigt stadigt o fint på vägen.

På plussidan:

- Generöst utrustad. ABS o handtagsvärmare som standard
- Bra vrid i motor
- Schysst ljud!
- Välbalanserad med mycket finväghållning
- Mycket låg bränsleförbrukning. Under 0,4 på landsväg upp till 90 km/h (!!)
- Helförsäkring för MAX 3320 kr helår genom IF/BMW
- En BMW som har massor av karaktär och själ!
- Bra förarmiljö och bra sittställning, MEN

På minussidan:

- En del märkliga reglade, typ blinkersreglage placering
- BMW´s märkliga "racer-styre"
- Lite väl plastig (Antar att det sparar vikt)
- Något klonkig växellåda
- Det är en twin, på gott och ont. Behöver varv. Morrar om du inte växlar flitigt
- Relativt dyr servicekostnad, men å andra sidan långa serviceintervaller (1000 mil)
- Vanliga tankväskor passar inte. Tanken sitter under sadeln.. (ger låg tyngdpunkt)

/T
 

Martin_Ch

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Kista
Hoj
F800ST
Nu skaffade jag i och för sig en F800ST... men ändå...

Hur nöjd som helst, men som redan nämnts så är det lite suspekt beteende i vissa situationer. Börjar undra om inte ryckdämparen (nämndes i samband med remdriften i manualen) skapar känslan av glapp i transmissionen.

Ett skumt beteende jag noterade idag. Sakta körning i brant nedförsbacke med motorbroms (ettans växel och ökande fart trots ingen gas). Motorbromsens verkan "pulserade". Undrans om inte "glappet" (ryckdämparen eller vad det annars kan vara) ställer till det för insprutningsprogramvaran. Det var såpass störande att jag drog in kopplingen och använde bromsen istället. De har nog en del jobb kvar på programvaran.

Andra gånger jag notorat lite ryckighet har varit då motorn pendlat mellan svag motorbroms och lite lätt drag... ofta i stadskörning. Aldrig när jag i högre fart motorbromsat eller gett mer gas så motorn fått jobba lite mer.

Ångrar inte för ett ögonblick att jag skaffade den hojen, men jag kommer garanterat att hålla bevakning på uppdateringar av programvaran.
 

Thunderbird

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Förort till Stockholm, Söder..
Hoj
BMW F800s
Hmm, ja, jag känner igen det du beskriver. Läste förresten på ett Engelskt forum att BMW har återkallat vissa delar av transmission/växellåda. Tydligen ska detta åtgärda "klongigheten" i växellådan och den ryckighet i transmissionen som i vissa lägen uppstår.

Ska bli intressant att lyssna med Service-killarna på måndag när jag lämnar in hojjen för första service..

Martin_Ch skrev:
2301339 Nu skaffade jag i och för sig en F800ST... men ändå...

Hur nöjd som helst, men som redan nämnts så är det lite suspekt beteende i vissa situationer. Börjar undra om inte ryckdämparen (nämndes i samband med remdriften i manualen) skapar känslan av glapp i transmissionen.

Ett skumt beteende jag noterade idag. Sakta körning i brant nedförsbacke med motorbroms (ettans växel och ökande fart trots ingen gas). Motorbromsens verkan "pulserade". Undrans om inte "glappet" (ryckdämparen eller vad det annars kan vara) ställer till det för insprutningsprogramvaran. Det var såpass störande att jag drog in kopplingen och använde bromsen istället. De har nog en del jobb kvar på programvaran.

Andra gånger jag notorat lite ryckighet har varit då motorn pendlat mellan svag motorbroms och lite lätt drag... ofta i stadskörning. Aldrig när jag i högre fart motorbromsat eller gett mer gas så motorn fått jobba lite mer.

Ångrar inte för ett ögonblick att jag skaffade den hojen, men jag kommer garanterat att hålla bevakning på uppdateringar av programvaran.
 

Martin_Ch

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Kista
Hoj
F800ST
Thunderbird skrev:
2301762Läste förresten på ett Engelskt forum att BMW har återkallat vissa delar av transmission/växellåda.

Är det denna diskussionstråd du läste?
http://f800riders.org/forum/topic.asp?TOPIC_ID=217

Ser onekligen ut som om det finns hopp om bättring.

Min hoj skall också in på service under måndagen. Får se om de lyckas fixa till den. Annars får det bli fler vändor dit. Skulle helst få problemen lösta på en gång.
 

Thunderbird

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Förort till Stockholm, Söder..
Hoj
BMW F800s
Ja, det var den tråden jag menade.

Om du ska lämna in hojjen till Bilcentralen lär vi kanske synas. Jag lär vara där runt 0730 någon gång.

/T

Martin_Ch skrev:
2305787 Är det denna diskussionstråd du läste?
http://f800riders.org/forum/topic.asp?TOPIC_ID=217

Ser onekligen ut som om det finns hopp om bättring.

Min hoj skall också in på service under måndagen. Får se om de lyckas fixa till den. Annars får det bli fler vändor dit. Skulle helst få problemen lösta på en gång.
 

Martin_Ch

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Kista
Hoj
F800ST
Thunderbird skrev:
2306003 Ja, det var den tråden jag menade.

Om du ska lämna in hojjen till Bilcentralen lär vi kanske synas. Jag lär vara där runt 0730 någon gång.

/T

Jag lämnar in den till Bilcentralen i Segeltorp... Du får hålla utkik efter en grå ST.

En sak som kan vara värd att kolla upp. Vägverket har ingen vidare koll. I reggbeviset har de skrivit in däckdimension fram som 180 :)
Bäst att läsa det noga och få korrigerat så snabbt som möjligt. Senast jag var hos bilcentralen så var det en annan kund där och försökte reda ut felen i sitt reggbevis. Har de som jobbar på vägverket aldrig sett en mc?

En annan skoj "bugg". Man kan inte starta hojen om man har växeln i och inte har dragit in kopplingen. Det är i sin ordning... Lustiga saken består i att programvaran inte fattar att man har dragit in kopplingen om man börjar med att dra in den och sedan slår på tändningen. Programvaran kollar inte av "läget" när man slår på tändningen utan endast förändringen :)
Gissa om det tog ett tag innan jag insåg varför den inte alltid ville gå igång...

/Martin
 

Thunderbird

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Förort till Stockholm, Söder..
Hoj
BMW F800s
Hmm, ja, men vad spelar det för roll om det står en felaktig däckdimension i REG-beviset? Kan det bli strul den dag hojjen ska besiktigas?

Och jo, jag märkte också av "buggen" som du skrev om nedan. En annan sak som slog mig är att med min gamla hojj gick det utmärkt att växla tillbaka till 1:an igen från friläget utan att först behöva släppa ut kopplingen och sedan trycka in den igen...

/T

Martin_Ch skrev:
2307201 Jag lämnar in den till Bilcentralen i Segeltorp... Du får hålla utkik efter en grå ST.

En sak som kan vara värd att kolla upp. Vägverket har ingen vidare koll. I reggbeviset har de skrivit in däckdimension fram som 180 :)
Bäst att läsa det noga och få korrigerat så snabbt som möjligt. Senast jag var hos bilcentralen så var det en annan kund där och försökte reda ut felen i sitt reggbevis. Har de som jobbar på vägverket aldrig sett en mc?

En annan skoj "bugg". Man kan inte starta hojen om man har växeln i och inte har dragit in kopplingen. Det är i sin ordning... Lustiga saken består i att programvaran inte fattar att man har dragit in kopplingen om man börjar med att dra in den och sedan slår på tändningen. Programvaran kollar inte av "läget" när man slår på tändningen utan endast förändringen :)
Gissa om det tog ett tag innan jag insåg varför den inte alltid ville gå igång...

/Martin
 

Thunderbird

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Förort till Stockholm, Söder..
Hoj
BMW F800s
Via verkstaden där man köpte hojjen..

Måste säga att trots några små-problem; att hojjen är lite ryckig och att växellådan kanske inte är den bästa så är jag väldigt, väldigt nöjd såhär långt. Hojjen ligger verkligen perfekt på vägen, så otroligt välbalanserad. Otroligt mycket bättre i det hänseendet än min förra hoj, en Suzuki GSX 1400.

/T

HurtsLikeHell skrev:
2324617 Hur håller man koll på uppdateringar av programvaran??? :confused:
 

Thunderbird

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Förort till Stockholm, Söder..
Hoj
BMW F800s
Sådärja, nu är hojjen inkörd och senast i dag tankades den. Trippmätaren visade 313 körda kilometer och prick 12 liters förbrukning. 0,38 liter per mil alltså. Inte mycket mer än en Sketen EU-moppe alltså; snacka om bränslesnål!

Visserligen har jag kört mycket landsväg, men en o annan hastig omkörning har det ju blivit..
 

Martin_Ch

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Kista
Hoj
F800ST
Bensinförbrukningen går inte att klaga på! Tur och retur Västerås och mindre än tio liter går åt förutsatt att det inte blir alltför lång extratur på vägen hem :)

Hur jag än kör (är ganska mesig...) så går den bara upp på dryga 0.4l/mil.

Är inte övertygad om att vibrationerna och ryckigheten i lådan är helt ofarliga... Idag gav indikeringen av växlarna upp. N-indikeringslampan lyser på slumpvis valda växlar. Datorn visar slumptal istället för ilagd växel. Inte mer än 500 mil körda så än borde inte elektroniken börja ge upp...
 

Intrepid_

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
BMW F800S
Detta är min första hoj, men jag är väldigt nöjd med min F800S. Kollade väldigt noga innan jag gjorde mitt köp och detta var det som gjorde att jag valde F800:

* Låg försäkringskostnad
* Remdrift (inget underhåll)
* Låg bränsleförbrukning
* Lagom effekt för mig som nybörjare
* Högt andrahandvärde
* Komfort (jag sitter kanonbra på denna hoj och har inga problem att köra 20mil utan att bli trött i armar eller få träsmak , jag är 194cm lång)
* bra utrustad , ABS + värme i handtagen.

Hade rekommenderat dig att gå in på http://f800riders.org om du är intresserad, där kan du få mycket matnyttig information. Växellådsproblemen som det skrivits mycket om händer på 1 av 10 av dessa MC, min har inga av dessa problem.

- Intrepid
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
E lite sugen på en 800....snygg som den! jag har bara några frågor till er som äger en....
Jag har provkört den vid två tillfällen å jag tycker att de inte va såååå bekvämt när man kom upp i lite högre hastigheter:rolleyes: De kändes somom jag fick all vind rakt på hjälmen. Nu undrar jag om de bara beror på att jag e kort (167cm) å om de blir bättre me de lite högre kåpglaset?
 

Thunderbird

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Förort till Stockholm, Söder..
Hoj
BMW F800s
En av skillnaderna mellan F800s och F800st är ju höjden på kåpans glas. Jag förmodar att det var F800s du provkörde?

Det är väl rätt troligt att det högre glaset ordnar ditt problem, men i ärlighetens namn vet jag inte. Upplever inte själv detta som något problem, men så är jag ju 15 cm längre än dig också...

Själv väntar jag fortfarande på att Bilcentralen ska lyckas leverera det bagagefäste jag beställde tillsammans med motorcykeln. BMW verkar ha rätt stora problem gällande leveranser av originaltillbehör till denna modell..

/T

SKV skrev:
2398122 E lite sugen på en 800....snygg som den! jag har bara några frågor till er som äger en....
Jag har provkört den vid två tillfällen å jag tycker att de inte va såååå bekvämt när man kom upp i lite högre hastigheter:rolleyes: De kändes somom jag fick all vind rakt på hjälmen. Nu undrar jag om de bara beror på att jag e kort (167cm) å om de blir bättre me de lite högre kåpglaset?
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Thunderbird skrev:
2404682 En av skillnaderna mellan F800s och F800st är ju höjden på kåpans glas. Jag förmodar att det var F800s du provkörde?

Det är väl rätt troligt att det högre glaset ordnar ditt problem, men i ärlighetens namn vet jag inte. Upplever inte själv detta som något problem, men så är jag ju 15 cm längre än dig också...

Själv väntar jag fortfarande på att Bilcentralen ska lyckas leverera det bagagefäste jag beställde tillsammans med motorcykeln. BMW verkar ha rätt stora problem gällande leveranser av originaltillbehör till denna modell..

/T
De va F800s jag provkörde å enligt säljaren på BMW så finns de ett lite högra kåpglas till den..... Hmmm annars e du nöjjd me hojjen eller finns de stora problem me den? Tanken att byta japs mot tyskt tar emot lite..... man vet vad man har liksom.......
 

Thunderbird

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Förort till Stockholm, Söder..
Hoj
BMW F800s
Visst finns det ett högre kåpglas att köpa till, för ca 600 kr vill jag minnas. Men lita inte på att du får hojjen levererad med detta. När jag fick min levererad hade den helt fel utrustning påsatt (det saknades flera saker, och en utrustningsdetalj hade jag fått på köpet!)

Tycker inte att det finns så mycket att tillägga om cykeln; du kan läsa vad vi tycker här i tråden. Jag är fortfarande lika nöjd. Klonket i växellådan verkar också ha dämpats något. Har säkert med att göra att hojjen nu börjar bli inkörd.

Synd bara att den bara finns i två färger...

/Thomas

SKV skrev:
2404708 De va F800s jag provkörde å enligt säljaren på BMW så finns de ett lite högra kåpglas till den..... Hmmm annars e du nöjjd me hojjen eller finns de stora problem me den? Tanken att byta japs mot tyskt tar emot lite..... man vet vad man har liksom.......
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top