Hej på er!
Är inne på att köpa en bmw f800r, Frågar nu er. Hur är det att köra? Körglädje, funkar det att åka längre turer?
Berätta lite om hojen
Mvh
Är inne på min andra säsong med min och är väldig nöjd så här långt.
Sittställningen är lite sportigare och mer framåtlutad än på de flesta andra nakenhojar jag provat. Däremot har jag hört av lite längre förare att de tycker att fotpinnarna sitter lite för nära sadeln höjdmässigt, så de får sitta med mer böjda ben än vad som är bekvämt. Köper man hojen ny kan man utan kostnad få den levererad med högre eller lägre sadel än standard för att passa olika kroppslängder. Själv fick jag min levererad med lägre sadel, men det går förstås att byta sadel i efterhand om man skulle vilja.
Har varit ute och kört heldagar utan problem, däremot har jag aldrig varit ute på någon flerdagarstur ännu. I och med att det saknas kåpa är det förstås inte så bekvämt att köra allt för långa motorvägssträckor då det blir en del fartvind, men många timmars åkning på kurviga landsvägar tycker jag inte är några som helst problem. Vill man få med sig packning har BMW väldigt bra (men dyra) såväl hårda som mjuka väskor som tillbehör som dessutom ser rätt så bra ut på hojen. Skulle inte tveka att ta hojen på en hojsemester till exempelvis alperna om det blir tillfälle.
Motorn är ju en parallelltwin, så det är lite annan karaktär än en radfyra, men jag gillar den skarpt. Rejält med kraft på låga varv, samtidigt som det går att varva ur den en hel del och den sticker iväg rätt bra. Jämförde häromdan genom att provköra en polares CB1000R och det är klart att Hondan har en del extra att ge på absoluta toppen, tillsammans med det härliga ylandet från radfyran när man varvar ur den, medan BMW:n låter lite mer ansträngd på höga varv och förstås inte varvar lika mycket. Sammantaget gillar jag ändå motorkaraktären på BMW:n mer, jämfört med många radfyror som kan upplevas lite "sterila". Nackdelen med denna parallelltwin kan vara att den är lite ryckig på låga växlar i låg hastighet, så det blir inte så mjuk körning i rondeller och långsam stadstrafik.
Motorljudet blir riktigt nice med slip-on. Själv kör jag med SC Project, vilket jag varmt kan rekommendera både ljud- och utseendemässigt. Original låter ganska trist och ser rätt fult ut.
Brembo-bromsarna är riktigt bra. Är förstås ABS och BMW:n brukar få kortast bromssträcka jämfört med konkurrenterna i de flesta tester.
Chassit tycker jag även det är riktigt trevligt. Lättkörd och lyder smidigt minsta vink på kurviga vägar samtidigt som den känns väldigt stabil och aldrig "orolig". Var även utmärkt att använda som övningshoj vid manöverbanorna. Bakdämparen är justerbar (förspänning och retur), däremot inte framdämparen. Styrdämpare är monterad som standard.
Hjulbasen är förhållandevis lång, vilket i kombination med utväxling inte gör denna hojen till förstahandsvalet om man är ute efter en "bushoj". Då skall man nog titta på exempelvis Speed eller Street Triplen i stället.
Utseendet är lite udda jämfört med andra hojar. Antingen älskar man eller hatar man det - lite transformers-stuk över det hela. Själv har jag monterat på BMW:s original motorskyddskåpa vilket jag tyckte förhöjde utseendet en hel del.
En del saker som man inte tänker på direkt, men uppskattar efter hand är att BMW:n har en hel del smarta lösningar som att tanken är placerad under sadeln så att tanklocket sitter lätt åtkomligt på höger sida, att hjulventilerna är vinklade utåt och sitter lättåtkomliga på fälgen, handtagsvärmen som är skönt när det blir svalare, däcktrycksensorerna som hela tiden visar aktuellt (och temperaturkompenserat) lufttryck (tillval) m.m.
Sammantaget tycker jag detta ger en riktigt trevlig helhet och en hoj som är mer fullvuxen och påkostad än de vanliga instegshojarna. Det finns andra hojar som är bättre på vissa saker, men i slutändan är det ändå en fråga om tycke och smak vad man gillar bäst. Man får provköra och bilda sig en uppfattning. I mitt fall var det helheten tillsammans med de väldigt låga ägandekostnaderna som fällde avgörandet. Dröjer nog ett par år innan jag byter. Lite nyfiken på bl.a. Triumph Speed Triple eller en sporthoj, men då börjar man komma upp i helt andra kostnader för nöjet att köra hoj. Får se vad det blir nästa gång, men det känns som att jag har en bit kvar att utvecklas som förare innan jag har "vuxit ur" eller för den delen tröttnat på BMW:n.