BMW F800 tråden.

Raderad medlem 51742

Guest
Har slängt på ett LeoVince på cykeln nu. Behövs ommappning eller är det bara en skröna?

Är det ett helsystem eller slip-on?
Om det är ett slip-on och katalysator och sensor sitter kvar skall det inte behövas. Gjorde det i alla fall inte på mitt SC Project, enligt tillverkaren.

En del menar att det kan vara bra att mappa om och bänka ändå och det ger ju andra fördelar som några små hästkrafter extra, trevligare/jämnare motorkaraktär m.m. Men frågar är väl om de är värt de tusenlapparna för power commander och bänkning om det inte är nödvändigt.

Är det ett helsystem är det dock en annan sak.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Det är bara slip-on. Då kör jag på bara. Låter ju lite småkul när det bluddrar sådär fint vid motorbroms. Det gjorde det iofs innan byte också men inte på samma goa sätt :)

Tack för snabbt svar!
 

sainth

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Ort
Sundbyberg
Hoj
Tuono
Hej på er!

Är inne på att köpa en bmw f800r, Frågar nu er. Hur är det att köra? Körglädje, funkar det att åka längre turer?

Berätta lite om hojen :)

Mvh
 

Raderad medlem 51742

Guest
Hej på er!

Är inne på att köpa en bmw f800r, Frågar nu er. Hur är det att köra? Körglädje, funkar det att åka längre turer?

Berätta lite om hojen :)

Mvh

Är inne på min andra säsong med min och är väldig nöjd så här långt.

Sittställningen är lite sportigare och mer framåtlutad än på de flesta andra nakenhojar jag provat. Däremot har jag hört av lite längre förare att de tycker att fotpinnarna sitter lite för nära sadeln höjdmässigt, så de får sitta med mer böjda ben än vad som är bekvämt. Köper man hojen ny kan man utan kostnad få den levererad med högre eller lägre sadel än standard för att passa olika kroppslängder. Själv fick jag min levererad med lägre sadel, men det går förstås att byta sadel i efterhand om man skulle vilja.

Har varit ute och kört heldagar utan problem, däremot har jag aldrig varit ute på någon flerdagarstur ännu. I och med att det saknas kåpa är det förstås inte så bekvämt att köra allt för långa motorvägssträckor då det blir en del fartvind, men många timmars åkning på kurviga landsvägar tycker jag inte är några som helst problem. Vill man få med sig packning har BMW väldigt bra (men dyra) såväl hårda som mjuka väskor som tillbehör som dessutom ser rätt så bra ut på hojen. Skulle inte tveka att ta hojen på en hojsemester till exempelvis alperna om det blir tillfälle.

Motorn är ju en parallelltwin, så det är lite annan karaktär än en radfyra, men jag gillar den skarpt. Rejält med kraft på låga varv, samtidigt som det går att varva ur den en hel del och den sticker iväg rätt bra. Jämförde häromdan genom att provköra en polares CB1000R och det är klart att Hondan har en del extra att ge på absoluta toppen, tillsammans med det härliga ylandet från radfyran när man varvar ur den, medan BMW:n låter lite mer ansträngd på höga varv och förstås inte varvar lika mycket. Sammantaget gillar jag ändå motorkaraktären på BMW:n mer, jämfört med många radfyror som kan upplevas lite "sterila". Nackdelen med denna parallelltwin kan vara att den är lite ryckig på låga växlar i låg hastighet, så det blir inte så mjuk körning i rondeller och långsam stadstrafik.

Motorljudet blir riktigt nice med slip-on. Själv kör jag med SC Project, vilket jag varmt kan rekommendera både ljud- och utseendemässigt. Original låter ganska trist och ser rätt fult ut.

Brembo-bromsarna är riktigt bra. Är förstås ABS och BMW:n brukar få kortast bromssträcka jämfört med konkurrenterna i de flesta tester.

Chassit tycker jag även det är riktigt trevligt. Lättkörd och lyder smidigt minsta vink på kurviga vägar samtidigt som den känns väldigt stabil och aldrig "orolig". Var även utmärkt att använda som övningshoj vid manöverbanorna. Bakdämparen är justerbar (förspänning och retur), däremot inte framdämparen. Styrdämpare är monterad som standard.

Hjulbasen är förhållandevis lång, vilket i kombination med utväxling inte gör denna hojen till förstahandsvalet om man är ute efter en "bushoj". Då skall man nog titta på exempelvis Speed eller Street Triplen i stället.

Utseendet är lite udda jämfört med andra hojar. Antingen älskar man eller hatar man det - lite transformers-stuk över det hela. Själv har jag monterat på BMW:s original motorskyddskåpa vilket jag tyckte förhöjde utseendet en hel del.

En del saker som man inte tänker på direkt, men uppskattar efter hand är att BMW:n har en hel del smarta lösningar som att tanken är placerad under sadeln så att tanklocket sitter lätt åtkomligt på höger sida, att hjulventilerna är vinklade utåt och sitter lättåtkomliga på fälgen, handtagsvärmen som är skönt när det blir svalare, däcktrycksensorerna som hela tiden visar aktuellt (och temperaturkompenserat) lufttryck (tillval) m.m.

Sammantaget tycker jag detta ger en riktigt trevlig helhet och en hoj som är mer fullvuxen och påkostad än de vanliga instegshojarna. Det finns andra hojar som är bättre på vissa saker, men i slutändan är det ändå en fråga om tycke och smak vad man gillar bäst. Man får provköra och bilda sig en uppfattning. I mitt fall var det helheten tillsammans med de väldigt låga ägandekostnaderna som fällde avgörandet. Dröjer nog ett par år innan jag byter. Lite nyfiken på bl.a. Triumph Speed Triple eller en sporthoj, men då börjar man komma upp i helt andra kostnader för nöjet att köra hoj. Får se vad det blir nästa gång, men det känns som att jag har en bit kvar att utvecklas som förare innan jag har "vuxit ur" eller för den delen tröttnat på BMW:n.
 

MÅLAREN

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
FZ8N 11a
Har inte provat produkten. Tänkte köpa strax innan jag sålde min F 800. Har bara hört den ska vara bra. Kanske för bra för att vara sann. Billigare än Powercommander o bänkning. Tycker inte det är värt dom pengarna för några få kusar extra, däremot för att optimera blandningen luft/bensin.
 

sainth

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Ort
Sundbyberg
Hoj
Tuono
Är inne på min andra säsong med min och är väldig nöjd så här långt.

Sittställningen är lite sportigare och mer framåtlutad än på de flesta andra nakenhojar jag provat. Däremot har jag hört av lite längre förare att de tycker att fotpinnarna sitter lite för nära sadeln höjdmässigt, så de får sitta med mer böjda ben än vad som är bekvämt. Köper man hojen ny kan man utan kostnad få den levererad med högre eller lägre sadel än standard för att passa olika kroppslängder. Själv fick jag min levererad med lägre sadel, men det går förstås att byta sadel i efterhand om man skulle vilja.

Har varit ute och kört heldagar utan problem, däremot har jag aldrig varit ute på någon flerdagarstur ännu. I och med att det saknas kåpa är det förstås inte så bekvämt att köra allt för långa motorvägssträckor då det blir en del fartvind, men många timmars åkning på kurviga landsvägar tycker jag inte är några som helst problem. Vill man få med sig packning har BMW väldigt bra (men dyra) såväl hårda som mjuka väskor som tillbehör som dessutom ser rätt så bra ut på hojen. Skulle inte tveka att ta hojen på en hojsemester till exempelvis alperna om det blir tillfälle.

Motorn är ju en parallelltwin, så det är lite annan karaktär än en radfyra, men jag gillar den skarpt. Rejält med kraft på låga varv, samtidigt som det går att varva ur den en hel del och den sticker iväg rätt bra. Jämförde häromdan genom att provköra en polares CB1000R och det är klart att Hondan har en del extra att ge på absoluta toppen, tillsammans med det härliga ylandet från radfyran när man varvar ur den, medan BMW:n låter lite mer ansträngd på höga varv och förstås inte varvar lika mycket. Sammantaget gillar jag ändå motorkaraktären på BMW:n mer, jämfört med många radfyror som kan upplevas lite "sterila". Nackdelen med denna parallelltwin kan vara att den är lite ryckig på låga växlar i låg hastighet, så det blir inte så mjuk körning i rondeller och långsam stadstrafik.

Motorljudet blir riktigt nice med slip-on. Själv kör jag med SC Project, vilket jag varmt kan rekommendera både ljud- och utseendemässigt. Original låter ganska trist och ser rätt fult ut.

Brembo-bromsarna är riktigt bra. Är förstås ABS och BMW:n brukar få kortast bromssträcka jämfört med konkurrenterna i de flesta tester.

Chassit tycker jag även det är riktigt trevligt. Lättkörd och lyder smidigt minsta vink på kurviga vägar samtidigt som den känns väldigt stabil och aldrig "orolig". Var även utmärkt att använda som övningshoj vid manöverbanorna. Bakdämparen är justerbar (förspänning och retur), däremot inte framdämparen. Styrdämpare är monterad som standard.

Hjulbasen är förhållandevis lång, vilket i kombination med utväxling inte gör denna hojen till förstahandsvalet om man är ute efter en "bushoj". Då skall man nog titta på exempelvis Speed eller Street Triplen i stället.

Utseendet är lite udda jämfört med andra hojar. Antingen älskar man eller hatar man det - lite transformers-stuk över det hela. Själv har jag monterat på BMW:s original motorskyddskåpa vilket jag tyckte förhöjde utseendet en hel del.

En del saker som man inte tänker på direkt, men uppskattar efter hand är att BMW:n har en hel del smarta lösningar som att tanken är placerad under sadeln så att tanklocket sitter lätt åtkomligt på höger sida, att hjulventilerna är vinklade utåt och sitter lättåtkomliga på fälgen, handtagsvärmen som är skönt när det blir svalare, däcktrycksensorerna som hela tiden visar aktuellt (och temperaturkompenserat) lufttryck (tillval) m.m.

Sammantaget tycker jag detta ger en riktigt trevlig helhet och en hoj som är mer fullvuxen och påkostad än de vanliga instegshojarna. Det finns andra hojar som är bättre på vissa saker, men i slutändan är det ändå en fråga om tycke och smak vad man gillar bäst. Man får provköra och bilda sig en uppfattning. I mitt fall var det helheten tillsammans med de väldigt låga ägandekostnaderna som fällde avgörandet. Dröjer nog ett par år innan jag byter. Lite nyfiken på bl.a. Triumph Speed Triple eller en sporthoj, men då börjar man komma upp i helt andra kostnader för nöjet att köra hoj. Får se vad det blir nästa gång, men det känns som att jag har en bit kvar att utvecklas som förare innan jag har "vuxit ur" eller för den delen tröttnat på BMW:n.

Tack för att du delar med dig av din uppfattning :) har nu provkört en bmw f800r och jag gillar den skarpt! Jag är nu på jakt efter en, kommer inte lägga pengar på en ny. Kollade lite på blocket och folk säljer dom ganska billigt, 49k för en 2009 med 700 mil på mätaren.

Tror denna hoj kommer bli perfekt för mina behov, pendling till jobbet samt någon långresa per år. Billig att försäkra via if samt att det inte slukar massa soppa. Blir nog ett leovince eller något slipon :)
 

clem

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2010
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia Tuono -08
Har en F800R -12 med 180 mil på mätaren.

Bromsskivorna fram glappar med ca 1mm längsgående på båda sidor. Hur ser det ut på era hojar.

Vet att det ska vara lite/minimalt med spel för att dom ska flyta men tycker det är oroväckande mycket.
 

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Ort
Skellefteå
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
köpte en F800s 07 i våras som gått 1250mil och i skrivande stund så har den passerat 1780mil och jag trivs rätt bra med den :)

Om det är något jag inte tycker om med f800s så är det framgaffel dämningen som är som hämtad från 70talet
så jag har uppgraderat med Intiminators från Richor som är bara droppa i gafflarna och byta olja.
kan bara säga det blev en väldans skillnad för nu går det köra snabbare över fartgupp och landa med komfort utan att behöva resa på sig ur sadeln. på landsväg så blev den lugnare på rakorna och stabilare i kurvorna och vid inbromsning så dyker den inte så mycket som förut :tummenupp
 

McMiss

skenet bedrar...
Gick med
13 Jul 2009
Ort
hemma
Hoj
BMW F800R
Hej.
Någon som "släckt" service-meddelandet som uppkommer på årlig basis? Tänker inte serva hojen nu igen då den endast gått 200 mil sen förra servicen som gjordes i september 2013, men meddelandet som blinkar stör mig något djävulskt så jag vill slippa se det.

Har ytterligare en fråga: hur svårt är det att byta lampa (halvljus) själv? Inte för att jag inte kan svänga förbi verkstan & be om hjälp men jag vill gärna försöka själv.
 

sainth

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Ort
Sundbyberg
Hoj
Tuono
Hej.
Någon som "släckt" service-meddelandet som uppkommer på årlig basis? Tänker inte serva hojen nu igen då den endast gått 200 mil sen förra servicen som gjordes i september 2013, men meddelandet som blinkar stör mig något djävulskt så jag vill slippa se det.

Har ytterligare en fråga: hur svårt är det att byta lampa (halvljus) själv? Inte för att jag inte kan svänga förbi verkstan & be om hjälp men jag vill gärna försöka själv.

Går tyvärr inte att släcka servicelampa utan bmws felkodsavläsare, att byta halvljus är super enkelt. Vrid på plast locket på baksidan utav lyktan ett kvarts varv sen tar du ut höljet lampan sitter i och sätter i en ny. Allt står i instruktionsboken om du behöver hjälp utav bilder.
 

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Ort
Skellefteå
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
PÅ Northbike tar de 600kr för att släcka service meddelandet om man säger man servat själv.
såg på ebay går det få tag på Usb port som går släcka datorn med men då kostar de 2500-7000kr beroende vilken modell man köper.
 

McMiss

skenet bedrar...
Gick med
13 Jul 2009
Ort
hemma
Hoj
BMW F800R
Går tyvärr inte att släcka servicelampa utan bmws felkodsavläsare, att byta halvljus är super enkelt. Vrid på plast locket på baksidan utav lyktan ett kvarts varv sen tar du ut höljet lampan sitter i och sätter i en ny. Allt står i instruktionsboken om du behöver hjälp utav bilder.


Tack snälla! :) Jag var visst & petade på rätt hölje men hade för svaga nypor. :( Nu är lampproblemet löst efter hjälp från starkare nypor.
 

McMiss

skenet bedrar...
Gick med
13 Jul 2009
Ort
hemma
Hoj
BMW F800R
PÅ Northbike tar de 600kr för att släcka service meddelandet om man säger man servat själv.
såg på ebay går det få tag på Usb port som går släcka datorn med men då kostar de 2500-7000kr beroende vilken modell man köper.

Misstänkte nästan att man är hänvisad till BMWs egna grejer. :( Får väl helt enkelt ta mig till verkstaden & försöka koppla på charmen ( :tuttar ) så de kan släcka den utan att jag måste betala för helt onödig "service"...
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top