BMW=Mördare, Paranoia eller fakta?

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Är nysvenskar........

Lågvattenmärke..Vad menar du?

Skall de anklagas för de gillar en tysk kvalitétsbil? Alternativ att de medvetet åker och utsätter mc förare för incidenter i trafiken:va
Alternativt 2 som jag tror du åsyftar är att du bara avundsjuk för du inte har råd med en njur-grills bil:fakta

MER nysvenskar åker Opel, japanska bilar, Volvo ford och Saab.

Last edited:

mr öland

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2010
Hoj
06 ktm 660
när jag va 16 år och åkte 125 så va jag på sveavägen och där va det kö så jag åkte mellan bilarna men jag körde långsamt och där står en bmw m3 som blev sur att jag kom fram så han öppnade dörren så jag fick broms så hårt att jag stogg på fram hjulet
men det gick ju bra men jag blev så arg så jag började gasa som fan och han blev skraj och stängde dörren och jag kunde åka igen
när jag åkte så sparkade sönder hans backspegel då !!! ( jag vet att det va dumt gjort)

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Lågvattenmärke..Vad menar du?

Skall de anklagas för de gillar en tysk kvalitétsbil? Alternativ att de medvetet åker och utsätter mc förare för incidenter i trafiken:va
Alternativt 2 som jag tror du åsyftar är att du bara avundsjuk för du inte har råd med en njur-grills bil:fakta

MER nysvenskar åker Opel, japanska bilar, Volvo ford och Saab.

Många "nysvenskar" går på status när de väljer bil.
Tidigare var det BMW som var skiten.
Nu är det Audi.
Många "statusjägare" är otroligt lättkränkta.
Många "statusjägare" är tävlingsinriktade och saknar konsekvensanalys.

Sista meningen är uppenbar lögn.

relentless

Medlem
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
R6RR 2008
missuppfattade kanske, men de gånger jag har råkat ut för incidenter så har det oftast vart nån stekig bil med tidigare nämnd ranelidtyp som promt ska trycka sig förbi, men det finns väl rötägg i alla slags bilar

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Alla billister är idioiter, pungt. Märkligt att man själv som har kört hoj ett antal år nu samt kör bil i tjänsten en hel del aldrig har råkat ut för en förbannad MC-förare.. summa summarum alla billister borde ta hojkort så att de lär sig hur utsatta vi är.

Håller med i resonemanget om att vi hojåkare oftare utsätter oss för risker som vi kanske inte borde, men faktum är att billistäcklen står för 90% av alla idiotprylar som orsakar olyckor - om jag vänder mig till mig själv och min egen körning. Någon annans kan jag inte svara för. På mina hojresor genom europa har jag bara träffat på ett land som kan mäta sig med sveriges sopiga bilförare - Danmnark. Där är de fan än värre.
Tyskland, Frankrike, Schweiz etc. Där har bilförare en helt annan respekt mot 2 hjuliga fordon än i Sverige.. märkligt!

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Jag hat inte märkt någon större skillnad på min körning sen jag bytte från en BMW 528ia till en Volvo V70 2,5FT.

Jo, det går lite saktare eftersom Volvon dricker så förbannat med soppa.

För övrigt var den 12 år äldre BMWn bättre bil på alla sätt.

Ravens

Har ny hoj :)
Gick med
28 Jul 2008
Hoj
BMW F800R
Alla billister är idioiter, pungt. Märkligt att man själv som har kört hoj ett antal år nu samt kör bil i tjänsten en hel del aldrig har råkat ut för en förbannad MC-förare.. summa summarum alla billister borde ta hojkort så att de lär sig hur utsatta vi är.

Håller med i resonemanget om att vi hojåkare oftare utsätter oss för risker som vi kanske inte borde, men faktum är att billistäcklen står för 90% av alla idiotprylar som orsakar olyckor - om jag vänder mig till mig själv och min egen körning. Någon annans kan jag inte svara för. På mina hojresor genom europa har jag bara träffat på ett land som kan mäta sig med sveriges sopiga bilförare - Danmnark. Där är de fan än värre.
Tyskland, Frankrike, Schweiz etc. Där har bilförare en helt annan respekt mot 2 hjuliga fordon än i Sverige.. märkligt!

Kört i Italien?

Filling

Påminnelse
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
En med måga cc
Är väl egentligen iget konstigt med det. Bmw, Mercedes, Audi-förare har sett DTM-racing på tv. Senare har de gått en bankurs köpt lite häftigt bling-bling till bilen. Sen snackar de samman sig på forum, snackar depåsnacket, gör sig lustiga över alla andra bilförare som inte vet ett skit om racing. Sen träffas de på någon fin slingrig väg och kör hjulen av deras biljeflar, slirar de av skyller de på någon annan osv. Ungefär som det fenomen att många av sporthojs-ägarna tror att de är Rossi för att de varit på bankurs. ALLA ANDRA som inte (för tillfället) kör sporthoj kan varken köra ,vet något om motstyrning, snackar om "man hamnar dit man tittar" " släpper gasen därför reste sig hojen upp" bla bla bla o e fan så bra. Inget konstigt alls:va:huvet

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
när jag va 16 år och åkte 125 så va jag på sveavägen och där va det kö så jag åkte mellan bilarna men jag körde långsamt och där står en bmw m3 som blev sur att jag kom fram så han öppnade dörren så jag fick broms så hårt att jag stogg på fram hjulet
men det gick ju bra men jag blev så arg så jag började gasa som fan och han blev skraj och stängde dörren och jag kunde åka igen
när jag åkte så sparkade sönder hans backspegel då !!! ( jag vet att det va dumt gjort)

ur bmwägarens vinkel.
han kanske bara spotta ut snusen :rolleyes:
sen kommer en vild hojåkare o tokgasar o sparkar sönder hans spegel :yoparty

beloreth

Ny medlem
Gick med
25 May 2011
Hoj
Triumph Speed Triple -97
Intressant att bilister kallas mördare och idioter :D
Bilisterna tycker att motorcyklister är självmördare och idioter.

Detta med att bilisterna måste hävda sig... Gör man inte själv samma sak på motorcykel?
Om ni själva ligger i normal hastighet på 50+ väg och blir omkörda av en trött 740 med fulinstallerad törrbo som det är hela 230 hk (satan vilken snabb bil!), försöker inte ni då hävda er genom att helt enkelt köra om den? Givetvis med säkerhetsmarginaler... Jag vet själv att jag skulle göra det även om jag inte har en snabb hoj.
Samma sak när jag kör bil och någon gasar bredvid mig eller förbi mig, då hakar jag på ibland på. Jag vet inte om jag då är idioten i bil eller idioten på motorcykel. Kanske både och? :tungan

Nu är det ju faktiskt så att 9 av 10 olyckor mellan mc och bil är just bilistens fel och det finns det fakta på om jag inte minns helt fel. Var väl ett försäkringsbolag som kommit fram till det? Jag kan omöjligt tänka mig att alla dessa olyckor beror på att bilisten är en idiot och att motorcyklisten kör exemplarisk.
Tänk snarare på att man inte syns lika bra på motorcykel än man syns i en bil och att inte alla bilister är idioter, bara vissa. Precis som att alla motorcyklister inte är idioter, bara vissa.

PS. Jag kör BMW.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
de flesta som har nästan kört ihjäl mig har kört Volvo. Och det är gamla människor. Man kanske blir mordisk när man blir gammal.

Återigen, i de första inläggen, kontentan är att BMW förare är mer agressiva, och det är för att de är blattar. Jag blir inte förvånad längre, och har slutat hoppas på förändring. Tur att man bor i en storstad, där de ALLRA FLESTA människor är lite mer open-minded.
Peter North, låt mig gissa, du är varken född eller uppvuxen i STHLM, rätt eller fel ?

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha