BMW M1000XR, MXR

Fick tag i en originalruta från en S1000XR 2022 som avmonterats. Skickad med Postnord från södra delarna av landet till Norrbotten på ett dygn! Postnord är bäst här omkring. Annat fraktbolag lyckades ju nästan slarva bort hela hojen tidigare.
Samma sak med frakt från louis.de, tre dagar från beställning var Givi tankväskan framme. Börjar snart vara klar med touringkittet.
20240516_115823.jpg20240516_172800.jpg
 
M måste väl betyda touring!?
Jag har i alla fall konstruerat en båge med fästen att spänna fast mjuka väskor mot. Blir Dainese D-Saddle väskor och sen kompletterat med en liten Givi tankväska.
Som kontorsråtta är det lite kul att konstruera dylika saker. Om man dessutom gör dem avtagbara och allt återställningsbart så slipper man se hur fult det faktiskt är när det inte används. 🙃
Fästöronen får vara kvar dock. De stör inte jättemycket.
Ska till Ronneby i månadsskiftet till BMW klubbens årsträff. 148mil plus enkel väg.
Någon som har tips på en lite större S1000XR ruta? M1000XR rutan är väldigt symbolisk om man så säger.
View attachment 498500

View attachment 498503

View attachment 498502

View attachment 498501
- Har du gjort en viktbalansräkning på dina hempulade stag, så du inte upptäcker att bågen vill dra ner i diket i 250?
 
Det är väl av den anledningen man inte kör in hojen till firman och ber dom byta på rot, utan att man kommer med lösa hjul. Att ta loss hjul från en bil är ganska homogent mellan olika bilar, men hojar är betydligt mer heterogena. Att en däcknasare ska ha koll på alla olika hojars egenheter är nog ganska mycket begärt.
Där jag bor är det enda sättet då ingen av däckfirmorna har depåstöd eller har koll på vad som gäller för mc.
 
Hög tid att få ett utlåtande från TS om hur det gick med kålfiberfäljarna. Fixade Däckpolarna eller Bussgaraget detta, eller blev det någon firma i Svartöstan…?
 
Hög tid att få ett utlåtande från TS om hur det gick med kålfiberfäljarna. Fixade Däckpolarna eller Bussgaraget detta, eller blev det någon firma i Svartöstan…?

Jag vet inte vem som gjorde jobbet men Maggy ligger sedan ett tag framför TVn med gipsad fot då han inte hann särskilt långt från gården innan han upptäckte att de nya däcken på morgonkall höstasfalt var halkigt.
Jag antar att han tagit på sig skygglapparna eller nåt när han även tagit paus här.

Så Mickes fråga kom ju också med bra tajming.
- Har du gjort en viktbalansräkning på dina hempulade stag, så du inte upptäcker att bågen vill dra ner i diket i 250?
 
Hög tid att få ett utlåtande från TS om hur det gick med kålfiberfäljarna. Fixade Däckpolarna eller Bussgaraget detta, eller blev det någon firma i Svartöstan…?
Däckpolarna... inga som helst problem men jag var tvungen att visa videos och allt möjligt för att de skulle våga. Nu är den ju ändå på Northbike för lite vård innan våren.
 
Jag vet inte vem som gjorde jobbet men Maggy ligger sedan ett tag framför TVn med gipsad fot då han inte hann särskilt långt från gården innan han upptäckte att de nya däcken på morgonkall höstasfalt var halkigt.
Jag antar att han tagit på sig skygglapparna eller nåt när han även tagit paus här.

Så Mickes fråga kom ju också med bra tajming.
Men nu är det borta! :cool:

20241112_084035.jpg
 
Får ny bakfälg på garantin. Den läcker ännu och har alltid gjort. Finns många med det problemet verkar det som. De kanske skulle lacka dem på insidan med? Nåja... det blir nog bra. Funderar allvarligt på att skaffa en Rabaconda. Skulle man gjort för en massa år sedan istället för att åka runt med hjul till däckhandlarna och med mössan i hand tigga om omläggning. Jo jag har fått tigga även om jag köpt däck av handlaren.

Nästa fundering, frågar åt en kompis, är om euro 5 + med alla dessa lambdasonder klarar av att justera bränslet om katalysatorljuddämparklumpen skulle råka ersättas av andra downpipes med kollektor?
Och hur hanteras avgasspjället?
 
Last edited:
Får ny bakfälg på garantin. Den läcker ännu och har alltid gjort. Finns många med det problemet verkar det som. De kanske skulle lacka dem på insidan med? Nåja... det blir nog bra. Funderar allvarligt på att skaffa en Rabaconda. Skulle man gjort för en massa år sedan istället för att åka runt med hjul till däckhandlarna och med mössan i hand tigga om omläggning. Jo jag har fått tigga även om jag köpt däck av handlaren.

Nästa fundering, frågar åt en kompis, är om euro 5 + med alla dessa lambdasonder klarar av att justera bränslet om katalysatorljuddämparklumpen skulle råka ersättas av andra downpipes med kollektor?
Och hur hanteras avgasspjället?
De effekt mätningar jag sett på en m1000xr, där man bytt grenrör utan att mappa om har resulterat i effektförluster på 6-7hk(ljudet därimot är fan ståpäls).
Angående servot så har man typ 3 alternativ
1. Kör med tänd motorlampa
2.Servoeliminator
3.Mappa om (och förlora garantin)

Jag är typ i samma sits som din"kompis", men jag vågar inte röra ecu:n pga garantin
 
Trist med läckage.

Vi bytte upp oss till Rabaconda street inför i år. Mycket högt kvalitetsintryck, visst kom du ihåg adapter för centrumhålet?


Mvh
Beställde Ultimate kit så slipper jag fundera. Med tillägg bredare mothåll för kolfiberfälgar av förklarlig anledning. 35€ till så kändes vettigt.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top