BMW R75/6 -74 Street Tracker

JensT

Kör fort, sväng vänster
Gick med
9 Sep 2009
Hoj
Hojlös
När man slipar aluminium är det bra att använda en "flaplamelldisk" eller vad det heter (en sådan med massa små sandpapper på) i vinkelslip.
Du bör byta skivan du använt i slipmaskinen eftersom det kan ha trängt in smält aluminium i den. Det finns en risk att den splittras när du kör med den längre fram.

Det har du helt rätt i. Det där är maskiner för vuxna män och jag är fan bara ett barn! Nä, nu har jag lärt mig en läxa. Den var dyrköpt och ganska smutsig. Trial by error.

Tack för alla uppmuntrande kommentarer. Det känns som att jag nu bygger hojen lite för er skull också. På så sätt lägger jag lite extra press på mig själv att lyckas, så ni inte ska bli besvikna.

JensT

Kör fort, sväng vänster
Gick med
9 Sep 2009
Hoj
Hojlös
Äntligen är sadelbottenhelvetet klart. Nu vet jag i alla fall hur jag ska gå tillväga nästa gång, förhoppningsvis tar det inte 4 veckor då!

Jag svetsade två färdigborrade tvärslår i 90 graders vinkel mot ramen. Därefter gjorde jag hål i sadelbotten och satte fast skruvar som ska sitta under stoppningen och passa i hålen i tvärslåerna. När sadeln sedan är klar kan de enkelt skruvas fast i ramen med hjälp av vingmuttrar. Kanske inte den enklaste och smartaste lösningen, men den är min och den fungerar!

Nu ska jag till Alperna och därefter blir det nya tag. Mina Hagon har kommit. Tjoohoo!

Sedan ska elen fixas, ljuddämpare och skärmar sättas på, lampor ordnas, tanken tätas och lackas - sen blir det åka!

Bifogat

• bild (2).jpg
    bild (2).jpg
    168.3 KB · Visningar: 199
  • bild (3).jpg
    bild (3).jpg
    129.9 KB · Visningar: 194
  • bild (1).jpg
    bild (1).jpg
    140.2 KB · Visningar: 177
  • bild.jpg
    bild.jpg
    112.7 KB · Visningar: 202

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Hoj
Triumph America, Triumph Street Triple R
Äntligen är sadelbottenhelvetet klart. Nu vet jag i alla fall hur jag ska gå tillväga nästa gång, förhoppningsvis tar det inte 4 veckor då!

Jag svetsade två färdigborrade tvärslår i 90 graders vinkel mot ramen. Därefter gjorde jag hål i sadelbotten och satte fast skruvar som ska sitta under stoppningen och passa i hålen i tvärslåerna. När sadeln sedan är klar kan de enkelt skruvas fast i ramen med hjälp av vingmuttrar. Kanske inte den enklaste och smartaste lösningen, men den är min och den fungerar!

Nu ska jag till Alperna och därefter blir det nya tag. Mina Hagon har kommit. Tjoohoo!

Sedan ska elen fixas, ljuddämpare och skärmar sättas på, lampor ordnas, tanken tätas och lackas - sen blir det åka!
Blir ju skitsmidigt!

JensT

Kör fort, sväng vänster
Gick med
9 Sep 2009
Hoj
Hojlös
Gjorde en avstickare och köpte mig en drömhoj, en Suzuki TC120 från 1970 för att inte deppa ihop totalt när det visar sig att det inte finns en enda minizoom till salu i hela landet. Har nu beställt Megatons från England tillsammans med packningar och K&N-filter. Sadeln är hos sadelmakaren. Hagon ska på. En konstnärspolare ska måla tanken i retrostil och sedan får nån stackare fixa elen åt mig för det vågar jag inte. 3 veckor, sen ska den rulla annars får ni göra narr av mig. Behöver lite press nu!

Lite om Suzukin - 3 ägare inklusive mig. Den förste ägde den i 38 år. Det finns papper och kvitton på ALLT! En extra cylinder med kolv följde med. Verkstadsbok och reservdelshandbok med artikelnummer och sprängskisser till alla delar. Helt otroligt!
Ingen rost och både skärmar och fälgbanor ser nya ut. Kromet är helt slätt, inga bubblor. Allt jag behöver göra är att köpa ett 6v batteri för att inte bränna något.
3 växlad med hög och lågväxel. 40 km/h på låg, 100 km/h på hög. Undrar om jag har blivit objektumsexuell, för jag är fan kär i den här hojen!

Bifogat

• Seat.JPG
    Seat.JPG
    27.4 KB · Visningar: 187
  • bild (3).jpg
    bild (3).jpg
    189.5 KB · Visningar: 233

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Gjorde en avstickare och köpte mig en drömhoj, en Suzuki TC120 från 1970 för att inte deppa ihop totalt när det visar sig att det inte finns en enda minizoom till salu i hela landet. Har nu beställt Megatons från England tillsammans med packningar och K&N-filter. Sadeln är hos sadelmakaren. Hagon ska på. En konstnärspolare ska måla tanken i retrostil och sedan får nån stackare fixa elen åt mig för det vågar jag inte. 3 veckor, sen ska den rulla annars får ni göra narr av mig. Behöver lite press nu!

Lite om Suzukin - 3 ägare inklusive mig. Den förste ägde den i 38 år. Det finns papper och kvitton på ALLT! En extra cylinder med kolv följde med. Verkstadsbok och reservdelshandbok med artikelnummer och sprängskisser till alla delar. Helt otroligt!
Ingen rost och både skärmar och fälgbanor ser nya ut. Kromet är helt slätt, inga bubblor. Allt jag behöver göra är att köpa ett 6v batteri för att inte bränna något.
3 växlad med hög och lågväxel. 40 km/h på låg, 100 km/h på hög. Undrar om jag har blivit objektumsexuell, för jag är fan kär i den här hojen!

En själsfrände! Jag är barnsligt förtjust i bruksiga hojjar. Däribland gamla "scramblers". Grattis!

Sparris904

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
Kawa ZX9R
Finns tonvis med delar till BMW om man söker runt lite tex classicracing ...själv tävlade jag med en R75/5 på 90-talet...så grejer finns speciellt om man vill bygga rejsing..

JensT

Kör fort, sväng vänster
Gick med
9 Sep 2009
Hoj
Hojlös
Då var äntligen sadeln klar. 6 veckor efter utsatt tid, men va faan, det är inte så att hojen är klar än. Jag har satt slutdatum till den 23e juli. Då jävlar ska skiten rulla! Nu är det bara montering av allt och fixa elen som är kvar.

Skulle sätta på mina Hagon i går och trodde att de var på plats när jag upptäckte att de inte alls passade rakt av. Fick plocka av min nymålade ram igen och plocka fram kapen. I kväll testar vi montera allt igen.

Bifogat

• bild (39).jpg
    bild (39).jpg
    80.7 KB · Visningar: 144
  • bild (40).jpg
    bild (40).jpg
    115 KB · Visningar: 170
  • bild (41).jpg
    bild (41).jpg
    114.6 KB · Visningar: 145

JensT

Kör fort, sväng vänster
Gick med
9 Sep 2009
Hoj
Hojlös
FÄRDIG!!

Äntligen körbar. Som jag har längtat. Tack till Panzaa och Jörgen Karlsson som hjälpt mig med råd och tips. Det slutade med att Håkan Runfeldt på Motorcykelservice i Enköping fick göra om hela elsystemet. Många som pillat på det under hojens 36 års levnadstid.
Det finns såklart fortfarande pengar att plöja ned i den, såsom:
Nya ventilkåpor (de runda originalen)
Ny frambromsskiva och klossar (eventuellt en helt ny framgaffel med dubbla bromsskivor)
Ny framlampa
Nytt styre
Nya reglage
Borra hål i luftkåpan
Mindre batteri (ska monteras liggandes under sadeln)

[YOUTUBE-ID]<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/pxNut8X1c44&hl=sv_SE&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/pxNut8X1c44&hl=sv_SE&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Bifogat

• bild (2).jpg
    bild (2).jpg
    139.6 KB · Visningar: 459
  • bild (3).jpg
    bild (3).jpg
    171.6 KB · Visningar: 366
  • bild (4).jpg
    bild (4).jpg
    168.2 KB · Visningar: 304

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Hoj
Triumph America, Triumph Street Triple R
Kanon! Ser ut som att det är detaljarbete kvar bara nu. Sadeln blev apsnygg!

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Riktigt snyggt. Tracker-stuket är så hårt och du har verkligen lyckats få ihop en hoj som ser för jävla busig ut. :tummenupp

S_von_G

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
Mt -03 -06, Kafferäser gsx 1100 -80
Såg att de postat ditt bygge på Sideburn med. Ser Bra ut!

Håkan Runfeldt

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2010
Hoj
BMW R100GS/PD-Classic; BMW R100RT+EML T; BMW F650; Norton ES2;
Hej Jens.

Värkligen kul att du är nöjd med hojen, och det jag gjorde på den.:tummenupp

Kontakta gärna mig om du behöver mer hjälp eller delar.
Jag har ett antal kg beg. delar till BMW...

Eddiemannen

Ny medlem
Gick med
5 May 2011
Hoj
-80, Yamaha, SR500
Var?

Då var bakramen klar! Nu ska det byggas en sadelbotten sedan ska Lejonkulan få göra en snygg brat style-limpa.
Stötdämpare med svarta fjädrar från Hagon är beställda.
Flat track-styre beställt från Wrenchmonkees.
Avgasbandage inköpt.
Megafoner/Minizoom beställda.
Firestone Deluxe Champion beställda. (Helt sjukt dyra! 1750kr styck!)

Nu ska jag hitta en lämplig lampa. Wrenchmonkees bygger om så de har inte något inne för tillfället. Då får jag koncentrera mig på att dra ny el istället, samt försöka installera en rejäl kondensator.

Var fick du tag i däcken? Har sökt med ljus och lykta. Bygger en SR500

Pato

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Honda Cb 550 (600cc) K3 -78
sadel

tja!
fint bygge!
jag är väldigt sugen på en liknande sadel. Var fixa du det och får man fråga vad det gick på?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati