BMW R90S startar inte

R80GS

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2008
Ort
Danderyd
Hoj
BMW R80GS, R71, R51, R69, R69s, R60, R100
En god vän har en BMW R90S som normalt går som den ska, men när man ska starta den t.ex. nu på vintern så är den helt omöjlig att få igång. Överjäkligt vintersur!

Nya tändstift med gnista. Bensin i tanken. Startmotorn går och går och om man sprayar in startgas så går den igång, men rusar för att därefter dö.

Den tänder till en eller två gånger lite då och då och om man chokar ordentligt eller ger mycket gas så blir tändstiften till slut blöta. Den får alltså bensin och har gnista (som uppenbarligen tänder startgasen).

VAD KAN VARA FEL?????? :va

/T
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Kollat ventilspelet?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
KAN vara att gnistan orkar tända startgasen men inte bensinen om förgasarna funkar dåligt och/eller gnistan är dålig. Det blir naturligtvis än svårare i kyla.

Står den kallt?

Varför ska den igång så här års?
 

R80GS

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2008
Ort
Danderyd
Hoj
BMW R80GS, R71, R51, R69, R69s, R60, R100
KAN vara att gnistan orkar tända startgasen men inte bensinen om förgasarna funkar dåligt och/eller gnistan är dålig. Det blir naturligtvis än svårare i kyla.

Står den kallt?

Varför ska den igång så här års?

Nej, den står varmt och ska startas för att säljas. Den har dubbla tändspolar så det verkar ju skumt att den inte går igång i alla fall på en cylinder i så fall.

Kollat ventilspelet?

Ja, den har komp och funkar utan problem när man väl fått igång den.
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ja, den har komp och funkar utan problem när man väl fått igång den.

Men den gick väl inte att få att gå på bensin alls?

Nej, den står varmt och ska startas för att säljas. Den har dubbla tändspolar så det verkar ju skumt att den inte går igång i alla fall på en cylinder i så fall.

Gnistan klarar inte av att tända det som kommer in i cylindrarna. Antingen är gnisan dålig eller så är bränsle/luftblandningen dålig.

Jag skulle felsöka i denna ordning baserat på trolighet och arbetsinsats:

1. Se till att bensinen är färsk.
2. Dränera förgasare för att bli av med ev vatten där.
3. Kolla spänningsfall fram till spolarna.
4. Gör ren förgasare.
 
Last edited:

R80GS

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2008
Ort
Danderyd
Hoj
BMW R80GS, R71, R51, R69, R69s, R60, R100
Nej, den går inte igång på bensin nu (men på sommaren). Nu tänder den till en eller två kompressioner, men inte mer.

Jag funderar också på om det är förgasarna trots allt?

Vid kompression behöver den högre spänning för att få till en gnista än när man tagit ur tändstiftet och testar det mot jord och utan komp, men att båda tändspolarna skulle vara trötta verkar osannolikt.
 

Bukkake Girl

Bannad
Gick med
11 Aug 2007
Ort
Jag har bott vid en landsväg
Hoj
Ducati 2009 1198S
En R90S är en ädel skapelse.
Den har dellorto förgasare, okej?
Varför ända in i fåglarna skall du starta den nu?
En sådan maskin har själ, och jag tror att den just nu befinner sig i dvala, dvs djup sömn.
Justera ventilspel, töm flottörhusen, schimsa in tändstiften så att gnistan exponeras perfekt samt se till att sving och styrlager är tighta så skall du se att om du lugnar dig till april och laddar batteriet så startar den snällt som vanligt.
 

R80GS

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2008
Ort
Danderyd
Hoj
BMW R80GS, R71, R51, R69, R69s, R60, R100
En R90S är en ädel skapelse.
Den har dellorto förgasare, okej?
Varför ända in i fåglarna skall du starta den nu?
En sådan maskin har själ, och jag tror att den just nu befinner sig i dvala, dvs djup sömn.
Justera ventilspel, töm flottörhusen, schimsa in tändstiften så att gnistan exponeras perfekt samt se till att sving och styrlager är tighta så skall du se att om du lugnar dig till april och laddar batteriet så startar den snällt som vanligt.

Nja, dessvärre är den lika tjurig jämt när man startar den för första gången på säsongen. Det är bättre att meka nu än att göra det i slutet av maj.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har du en köpare?

Pappa har en och därför behöver givetvis även jag en.....
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Vid kompression behöver den högre spänning för att få till en gnista än när man tagit ur tändstiftet och testar det mot jord och utan komp, men att båda tändspolarna skulle vara trötta verkar osannolikt.

Och startgas är lättare att tända än luft/bensin.
Tändspolarna kan vara ok men ha dålig (och gemensam) strömförsörjning tex pga oxid. Det är därför du ska kolla efter spänningsfall fram till spolarna.

Förgasarna är nog ett troligare fel men spänningsfallet mäter du lätt.

Du har fått en lista med enkla åtgärder: Mera meka, mindre snacka. :fakta

;)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top